نحوه چیدمان تابلو در پذیرایی

  سه شنبه، 25 شهریور 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
نحوه چیدمان تابلو در پذیرایی
ساعد نیوز: چیدمان تابلو در منزل می‌تواند یک فضای بی‌روح با دیوارهای لخت را به طور کامل تغییر داده و جان تازه‌ای به آن بدمد.همانگی میان رنگ و مدل تابلوها با زمینۀ رنگی به کار رفته در چیدمان باعث ایجاد کنتراست و هماهنگی تمامی عناصر با هم می شود.نصب تابلو روی دیوار یکی از ایده های دکوراتیو برای زیباتر شدن دکوراسیون است، این مقاله راهنمایی جهت نصب.

نحوه چیدمان تابلو تاثیر بسزایی در جلوه آن بر روی محیط دارد و می تواند یک فضای معمولی را تبدیل به فضایی زیبا و چشم نواز کند. با رعایت و بکارگیری نکاتی ساده و کاربردی می توانید اثر بخشی قابها را دوبرابر کنید. اول از همه رعایت نسبت و تناسب اندازه تابلو، پوستر و قاب عکس با فضا و میزان مساحت دیوارهایی که تابلو بر روی آنها نصب می شود از نظر زیبایی و جلوه تابلوها حائز اهمیت است. برای دیوارهایی که مساحت آنها زیاد و بزرگ هستند باید یا تابلوی بزرگ انتخاب و نصب شود و یا ترکیبی از تابلوهای کوچک در سطح منظم.

انواع تابلوها عبارتند از

  1. تابلو خط نقاشی سنگی یا تابلو خطاطی سنگی
  2. تزئینی و دکوراتیو در انواع مختلف
  3. آثار هنری و نقاشی که معمولاً با کاربردهای دو منظوره برای تزئین و تجلیل اثر هنری مورد استفاده قرار می گیرد.
  4. عکس های خاطره انگیز قدیمی خانوادگی، فامیلی و ...
  5. عکس های شخصیت ها برجسته تاریخی و مشاهیر
  6. تصاویر مدارک تحصیلی که معولاً در دفاتر اداری یا مطب برخی پزشکان و غیره به دیوار نصب می شوند.
  7. تصاویر بناهای تاریخی و معماری باستانی
  8. تابلوی انواع صنایع دستی (منبت، قلم زنی، تابلو فرش، خاتم کاری، میناکاری و ...)
  9. انواع تابلوهای حاوی جملات قصار و آموزنده و نقل قول بزرگان و انواع اشعار
  10. تابلوهای حاوی نشان های تاریخی نظیر تصویر فوهر، کوروش کبیر تصویر درخت کاج یا عمو نوروز، حاجی فیروز، بابانوئل و غیره به عنوان سمبل حلول سال نو
  11. با توجه به اینکه اکثر دیوارها از نظر ارتفاع و طول به شکل هندسی مستطیل در سطح افقی هستند بهتر است چیدمان تابلوهای ترکیبی نیز در قالب شکل مستطیل انجام شوند

محاسبه دقیق مکان نصب تابلو

اکثر گالری های هنری تابلوهای خود را در یک خط دید میانگین که حدود 147 سانتی متر است نصب می کنند. مرکز اثر هنری، نه لبه بالایی آن، باید در این ارتفاع قرار گیرد. این مسئله نیاز به کمی محاسبات ریاضی دارد: فاصله بین سیم پشت قاب با لبه بالایی آن را محاسبه کنید و سپس ارتفاع قاب را حساب کنید و آن را تقسیم بر دو کنید. 147 سانتی متر را بر روی دیوار مشخص کنید، به این عدد نصف ارتفاع تابلو را اضافه کنید و از مجموع آن فاصله بین سیم پشت قاب با لبه بالایی قاب را تفریق کنید. عدد به دست آمده ارتفاعی را نشان می دهد که میخ را باید در آن بکوبید.

نصب تابلوهای گلچین شده

این نوع چیدمان برای زمانی که تابلوهایی با اندازه و مدل های مختلف، در طی زمان جمع کرده اید، مناسب است.برای منسجم تر شدن ظاهر دیوار بهتر است تابلوهایی با سبک و تصاویر مشابه انتخاب کنید. لبه های تابلوها را در امتداد یک محور عمودی یا افقی تراز کنید تا چیدمان تابلوها آگاهانه باشد تا اینکه شلخته به نظر برسد. نصب قاب عکس های چند تایی و تابلو ها روی دیوار میتواند یک ایده شیک و فوق العاده برای زیبا سازی دکوراسیون خانه و پوشاندن آن از تصاویر ، نقاشی ها ، آثار هنری و عکس های خانوادگی باشد که دیدنش شما را خوشحال میکند.

سبک چیدمان سالنی

از بزرگ ترین اثر هنری شروع کنید. آن را در مرکز و یا نزدیک مرکز نصب کنید و سپس بقیه آثار هنری را به گونه ای در کنار تابلوی مرکزی نصب کنید که به چشم بیایند. بهتر است پیش از نصب تابلوها، آن ها را بر روی زمین بچینید تا با تغییر دادن آن ها بتوانید به بهترین چیدمان ممکن برسید. هم چنین می توانید کاغذهایی را به اندازه تابلوها ببُرید و ابتدا آن ها را روی دیوار نصب کنید. پس از این که به چیدمان مورد نظر رسیدید سپس تابلوها را سر جای خود آویزان کنید

چیدمان عمودی تابلوها

از چیدمان عمودی تابلوها برای فضاهای کوچکتر استفاده می شود. این نوع چیدمان امکان ترکیب تابلوهایی با اندازه ها و شکل های مختلف را در امتداد یک محور مرکزی می دهد.توجه کنید که برای ایجاد حس تعادل، از تابلویی استفاده کنید که دو سوم از عرض مبلمان شما را می گیرد.اندازه لبه پایینی تابلو تا مبلمان باید حدودا ۱۱ سانتی متر باشد.

متنوع و مختلط

برای این نوع چیدمان می توانید از یک لبه و یا طاقچه در دیوار استفاده کنید و تابلوهایی با اندازه های مختلف را بر روی آن در کنار هم قرار دهید و هر زمان که دوست داشتید ترتیب آنها را تغییر دهید، بدون آنکه نگران نصب تابلو بر روی دیوار باشید.در ایجاد طاقچه بر روی دیوار، به فاصله ی آن از مبلمان و فاصله ی عمودی آن تا زمین توجه کنید تا در حین نشستن و برخاستن برخورد ایجاد نشود.در چیدمان مختلط می توانید در قرار دادن تابلوها هم پوشانی ایجاد کنید.

برای چیدمان تابلو در خانه لازم است برخی نکته های کاربردی به شرح زیر را در نظر بگیرید

برای پر کردن بیشتر فضای موجود بر روی دیوار، بهتر است مجموعه ای از تصاویر را در کنار هم قرار دهید. فاصله عرضی بین تابلوها نباید خیلی زیاد و یا خیلی کم باشند. همچنین، فاصله افقی و عمودی بین تابلوها باید کاملاً با یکدیگر برابر باشند.

تابلوهای کوچک را می توانید برای ایجاد هارمونی در فضا، بر روی دیوار کنار پنجره آویزان کنید.

برای تابلوهایی که در کنار هم قرار دارند، از قاب های مشابه یا از الگوهای مختلف با همان رنگ یا متریال استفاده کنید.

تابلوهای نقاشی با ارزش هنری را بالا را سعی کنید تنها در یک دیوار به تنهایی قرار دهید. حتی می توانید از نورپردازی نیز برای افزایش جلوه های آن استفاده کنید.

تابلو یا تابلوهایی که در بالای مبلمان قرار می گیرند، حداکثر به اندازه ۲۰ سانتی متر از هر طرف عرض مبلمان، کوتاه تر انتخاب شوند.

برای نصب تابلوها می توانید از میخ، قلاب آویز، گیره، مشبک فلزی، ریسه و گیره، شلف قاب عکس و موارد دیگر نیز استفاده کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (471 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (323 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (82 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (50 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (45 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (13 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (12 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (10 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (8 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (6 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر) رهبر انقلاب با فرزندان خود چه ورزشی را انجام می‌دهند؟+ویدیو/ سرشارم از جوانی هر چند پیر دهرم... (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فرهاد مجیدی : به خاطر گلم به استقلال پدرم با من قهر بود/ من از علی دایی گران‌تر بودم
12 نکته برای انتخاب مناسب‌ترین و بهترین رنگ کاشی برای سرویس بهداشتی
سرنوشت وحشتناک مومیایی دختر جوان مصری
در این شهر آرام قدم بردارید؛ ساکنین آن همگی مردگان هستند!
پیش‌بینی مهم نیویورک‌تایمز از دوره ریاست جمهوری پزشکیان
محمد جواد ظریف چه نقشی در دولت پزشکیان خواهد داشت؟
برادر کوچکتر و غیر روحانیِ رهبر معظم انقلاب: در آشپزخانه منزل رهبری از این صندلی‌های پلاستیکی هست که من خریدم، همین الان خانه‌ ایشان گلیم و موکته!+ عکس
فیلم قدیمی از حضور محمد علیزاده در تلویزیون در دهه 80 در برنامه فرزاد حسنی / چقد عوض شده کلا یه آدم دیگه شده نمیشه شناخت😨
(تصاویر) نوعروس سپند امیر سلیمانی چه مانتوهای خنک و شیک برا تابستون پوشیده!/انتخاب شما برای مانتوهای تابستونی چیه؟
(ویدئو) دو عصبانیت پارسا پیروزفر با فاصله 27 سال / از اول کراش همه بوده
(ویدیو) شوخی دلنشین رهبر معظم انقلاب با مهدی فخیم زاده"بازیگر سریال مختارنامه"/ شما طاغوتی هستید؟!
ماجرای ازدواج و مرگ همسر و پسر کوچک مسعود پزشکیان چه بود؟/ گزارشی از زندگی خصوصی مسعود پزشکیان ، از شغل همسر تا مهریه ازدواجشان
پزشکیان، ورزشکارترین رئیس جمهور ایران /حواشی داغ امروز دوشنبه 18 تیر 1403
اولین عکس منتشر شده از همسر مرحوم رئیس جمهور وفادار ایران/ قاب قدیمی ولی زیبا از مسعود پزشکیان در کنار همسر مرحومشان، فاطمه خانم
(عکس) خلاقیت بانمک یک مادر برای نشان دادن اینکه فرزندش چقدر خوردنی و خوشمزه ست همه را به خنده واداشت
منتخب روز   
(عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!!