نحوه‌ی پیگیری دادخواست الزام به تمکین

  چهارشنبه، 18 خرداد 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
نحوه‌ی پیگیری دادخواست الزام به تمکین
از مهمترین دعاوی که زوجین در دادگاه ها اقامه می کنند، دعوای عدم تمکین توسط زوجه است. به استناد قانون مدنی، زن موظف است که از شوهر خود تمکین کند. به همین مناسبت، در صورتی که زن زندگی مشترک را بدون رضایت همسر و یا مجوز قانونی ترک کند، مرد می تواند در دادگاه دادخواست الزام به تمکین او را مطرح نماید. همراه ساعد نیوز باشید.

اگر در دعوای تمکین زوج خواهان باشد و از زن خود شکایت داشته باشد باید دعوای خود را در قالب دادخواست مطرح کند. در اولین گام زوج به دفتر خدمات قضایی مراجعه می نماید و دادخواست الزام به تمکین را تهیه می کند. زوج باید در این مرحله تمام مستندات و دلایل خود را مبنی بر عدم تمکین زوجه مطرح نماید. به طور مثال اگر زوجه منزل را بی اطلاع ترک کرده زوج می تواند مستنداتی را که دارد مانند استشهادیه محلی و… ضمیمه دادخواست نماید. در صورت وجود شاهد می توان از ایشان در جلسه دادگاه استفاده نمود. پیش از هر اقدامی بهتر است که بدانید گاهی برای عدم تمکین از سوی زوجه، از نظر قانونی دلایل موجهی وجود دارد. به طور مثال علت ترک وظائف به دلیل بیماری یا عسر و حجر و… بوده است. در این صورت درخواست الزام به تمکین زن رد می شود و قانون از زن حمایت می نماید. در نتیجه بهترین روش این است که پیش از مطرح کردن درخواست خود از مشاوره حقوقی استفاده نموده و دلایل و مستندات محکمی جمع آوری نمایید.

پوستر مسائل حقوقی

تمکین به چه معناست؟

بر اساس قانون مدنی ، ریاست خانواده با شوهر است که این امر اقتضا دارد زن از شوهر خود تمکین کرده و وظایف زناشویی خود را انجام بدهد . با این توضیح که تمکین زن از شوهر را می توان به دو نوع تمکین عام و تمکین خاص تقسیم بندی نمود که تمکین عام به معنای پذیرش ریاست شوهر در زندگی خانوادگی بوده و تمکین خاص ناظر بر روابط زناشویی است. البته ذکر این نکته ضروری است که بر اساس قانون ، در برخی موارد زن حق دارد که از تمکین امتناع کند ؛ به عنوان نمونه در صورتی که مرد بیماری مقاربتی داشته باشد و یا اینکه زندگی مشترک زوجین با یکدیگر سبب ایجاد آسیب های جسمی ، مالی یا شرافتی برای زن باشد ، زوجه الزام به تمکین نخواهد داشت که این موارد را در مقاله ای جداگانه با عنوان (تمکین و عدم تمکین همسر به چه معناست؟)بررسی نموده ایم .

دادخواست الزام به تمکین از جانب مرد

در صورتی که زن بدون دلیل موجه از تمکین در برابر شوهر امتناع نماید ، شوهر می تواند به دادگاه دادخواست الزام به تمکین بدهد. در این صورت، رسیدگی به دادخواست عدم تمکین توسط دادگاه انجام می شود که اطلاع از روند رسیدگی به آن ، به صورت الکترونیکی و با مراجعه به سامانه ثنا امکان پذیر شده است و هر یک از زن و شوهر می توانند دادخواست تمکین را به صورت الکترونیکی پیگیری کنند. تمکین زن از شوهر یکی از مهم ترین تکالیفی است که به لحاظ شرعی و قانونی به عهده زن قرار گرفته است . البته در مقابل تمکین ، شوهر نیز موظف به پرداخت نفقه زن و حسن معاشرت با وی می باشد . با این حال ، در مواردی ممکن است زن بدون وجود هیچ گونه دلیل موجهی از تمکین در برابر شوهر خودداری نماید که در این صورت مرد می تواند دادخواست الزام به تمکین بدهد. با توجه به توضیحات مذکور ، کسب اطلاع از روند رسیدگی به دادخواست تمکین توسط دادگاه ، موضوع مهمی است که هر یک از زوجین اعم از زن و شوهر با مراجعه به سامانه ثنا ، می توانند به صورت الکترونیکی دادخواست تمکین را پیگیری نموده و از جزییات آن مطلع شوند .

مدارک مورد نیاز

  • اصل سند ازدواج یا رونوشت
  • شناسنامه و کارت ملی زوج
  • اجاره نامه یا سند مالکیت منزل (برای اینکه مشخص باشد زوج اسباب و مکان مناسب را تهیه کرده)
  • استشهادیه (مبنی بر ترک منزل مشترک توسط زوجه)

امکان رد دادخواست عدم تمکین مرد توسط دادگاه

اصولا دادخواست تمکین از جانب مردان به دادگاه ارائه می شود که در آن ، الزام زن به تمکین مورد تقاضا قرار می گیرد . این دادخواست تمکین که در دادگاه مورد رسیدگی قرار می گیرد ، سبب می شود که دادگاه از زوجه نیز دعوت کند تا در دادگاه حاضر شده و دلایل عدم تمکین خود را بیان دارد تا دادگاه با توجه به آن ، بتواند رای صادر کند. در صورتی که زن دلیل موجهی برای عدم تمکین نداشته باشد ، دادگاه رای الزام به تمکین صادر می کند و در غیر این صورت ، یعنی در شرایطی که زن به یکی از دلایل موجه عدم تمکین استناد نماید ، دادخواست عدم تمکین مرد ، رد خواهد شد. همانطور که ملاحظه می شود ، پیگیری دادخواست تمکین برای هر دوی زن و شوهر لازم و ضروری است تا در جریان رسیدگی به دعوا قرار گیرند و رای صادر شده توسط دادگاه را نیز ملاحظه کنند . نحوه و روش پیگیری دادخواست تمکین که در حال حاضر از طریق سامانه ثنا انجام می شود را در قسمت بعدی به صورت مفصل توضیح می دهیم .

نحوه پیگیری دادخواست تمکین در سامانه ثنا

در حال حاضر پیگیری دادخواست تمکین زن به صورت الکترونیکی از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی امکان پذیر شده است که به منظور استفاده از این خدمات ، شخص متقاضی نخست باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشد . پس از انجام ثبت نام اولیه در سامانه ثنا ، متقاضی باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه کرده و احراز هویت شود که در نهایت ، رمز عبور به سامانه در اختیار وی قرار خواهد گرفت . در مرحله بعد ، برای پیگیری دادخواست تمکین ، ابتدا باید به سامانه خدمات الکترونیک قضایی به نشانی adliran.ir مراجعه نموده و از قسمت سمت راست در بالای صفحه ، گزینه " اطلاع رسانی برای اشخاص " را انتخاب نمود . سپس باید شماره ملی و رمز شخصی در سامانه ثنا که از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اخذ شده است را به صورت دقیق و صحیح در کادرهای مربوط به آن وارد کرد . پس از اینکه طبق مرحله قبل ، کد ملی و رمز شخصی متقاضی به صورت صحیح وارد شد ، یک " رمز موقت " برای ورود به سامانه ثنا به تلفن همراه شخص متقاضی که با آن در سامانه ثنا ثبت نام انجام شده است ، پیامک می شود که باید آن را نیز در کادر مربوط وارد کرد . لازم به ذکر است که در صورت مفقود شدن رمز عبور ، می توان از گزینه بازیابی رمز موقت نیز استفاده کرد که در این صورت ، مجددا رمز عبور موقت به تلفن همراه متقاضی پیامک خواهد شد . در این مرحله ، پیگیری دادخواست تمکین زوجه ، شخص متقاضی با استفاده از کد ملی شخص و یا شماره پرونده دعوای الزام به تمکین زن امکان پذیر شده است . در صورت وارد کردن کد ملی ، کلیه پرونده هایی که شماره ملی شخص متقاضی در آن به ثبت رسیده باشد ، قابل مشاهده است و با وارد کردن شماره پرونده دادخواست تمکین ، تنها اطلاعات مربوط به دادخواست تمکین زن از جمله روال رسیدگی به دادخواست تمکین ، ابلاغیه های مربوط به دادخواست تمکین زن و رای دادگاه در مورد دعوای تمکین زوجه قابل پیگیری و ملاحظه است. پس از مشخص کردن یکی از این موارد و تنظیم گزینه های مربوطه ، باید بر روی گزینه " بازیابی اطلاعات " کلیک کرد که در این صورت ، لیست کاملی از دادخواست های شخص از جمله دادخواست الزام به تمکین زن برای پیگیری مراحل آن ارائه می شود که با کلیک کردن بر روی آن ، کلیه اطلاعاتی که مربوط به دادخواست تمکین می باشد و در پرونده ثبت شده است ، قابل مشاهده می باشند .


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (165 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (101 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (73 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (62 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (61 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (45 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (36 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (28 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (19 نظر) رونمایی از وحید بادپی کوه عضله رقیب جدی هادی چوپان در مسابقات مسابقات مستر المپیا +فیلم (18 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) جواب مثبت سیدمحمد خاتمی به دعوت هانیه توسلی، نوید محمدزاده و هومن سیدی برای حضور در نمایش تئاتر آنها/ چه مهمان نوازی گرمی+عکس (15 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شلیک خونین به همسر در خیابان‌ / مرد تهرانی خودکشی کرد
بوکسور ایرانی‌الاصل استرالیا در المپیک که قبلاً آرایشگر بود! + تصاویر
موزه‌ای که ارواح در آن گشت می‌زنند!
استفاده از آینه در دکوراسیون؛ توصیه‌ها و ترفندهایی برای خوش‌سلیقه‌ها
این باتری تمام نمی‌شود!
رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است
توقیف یک نفتکش متخلف توسط سپاه/ این شناور با پرچم توگو مبادرت به قاچاق سوخت می‌کرد
ترامپ و هریس مهم نیستند، مهم این است که ایران چه تصمیمی می‌گیرد
آمار خودکشی پرستاران محرمانه شد؟/ 750 هزار میلیارد گردش حساب در نظام سلامت
پزشکیان: ایران آماده گفتگو درباره برجام برای احقاق حق است
بلاگر 300 کیلویی انقدر خورد تا مُرد!
بازار داغ لوازم آرایشی تقلبی! خانم عزیز به هوش باش
همسر رهبر معظم انقلاب با دیدن مبل دست دوم که توسط رهبری خریده شده بود: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید!
سربازی خریدنی نیست؛ وضعیت خود را مشخص کنید
(عکس) دنبال ایده‌ای واسه مانتو خنک تابستونی؟/ کفتان گلدوزی شده‌ی مینا مختاری، همسر باکلاس و خوش سلیقه‌ی بهرام رادان، با نخ طلایی/ رنگش بینظر و تکه
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت