ساعدنیوز
ساعدنیوز

سامانه ثنا چیست و چگونه می‌توانیم در این سامانه ثبت نام کنیم؟

  یکشنبه، 11 آبان 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
سامانه ثنا چیست و چگونه می‌توانیم در این سامانه ثبت نام کنیم؟
از سال 1395 ،شيوه جديدی از ابلاغ اوراق قـضايی در نظـام قـضايی ايـران بـه نـام ابـلاغ الكترونيكی اوراق قضايی شكل گرفت. در اين شيوه، ابـلاغ اوراق قـضايی ماننـد اخطاريـه و دادنامه از طريق ارسال الكترونيكی اين اوراق به حساب كاربری مخاطـب و بـه وسـيله رايانـه صورت مي‌گيرد.

ابلاغ الکترونیکی چیست؟

به موجب ماده ۱۷۵ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲ قوه قضائیه موظف است اوراق قضائی را با استفاده از سامانه های الکترونیکی یا مخابراتی ابلاغ نماید. مراجعان به قوه قضائیه موظفند جهت دریافت الکترونیکی اوراق قضائی به سامانه ای که به این منظور ایجاد گردیده مراجعه کنند. سامانه ابلاغ، سامانه ای الکترونیکی است که بر بستر شبکه قابل دسترسی و استفاده برای طرفین دعوا، نماینده قانونی آنان، دفاتر خدمات قضایی، کارشناسان، ضابطان قضایی و سایر اشخاص مرتبط جهت ابلاغ اوراق قضایی و نشر آگهی به صورت الکترونیکی است. بر اساس سامانه مذکور کلیه ابلاغ های صادره به اشخاص و پیوست های آن از طریق این درگاه به حساب کاربری مخاطب ارسال می گردد. حساب کاربری، عبارت است از نشانی الکترونیکی که هریک از مراجعان به قوه قضائیه به منظور دسترسی به سامانه ابلاغ اختصاص یافته است. این نشانی یک شناسه کاربری و گذار واژه است. ماده ۶۵۵ آیین دادرسی کیفری ابلاغ قضایی به صورت الکترونیکی را کافی دانسته و تبصره این ماده نیز ابلاغ الکترونیکی را قابل پذیرش می داند.
در گام اول سامانه ثنا جهت ثبت نام اشخاص حقیقی ایجاد شده است. مراجعان به قوه قضائیه می بایست ابتدا در سامانه ثبت نام الکترونیکی (سامانه ثنا) ثبت نام نمایند پس از ثبت نام و احراز هویت، حساب کاربری (شناسه و رمز ورود به سامانه ابلاغ) به ایشان تخصیص می یابد.

تصویر

اهداف و امتیازات ابلاغ الکترونیکی

یکی از اهداف اجرای این طرح، خدمات رسانی آسان و بهتر به مردم و کاهش اطاله دادرسی است. همچنین احترام به حریم خصوصی افراد از مزایای مهم این طرح است؛ در گذشته مامور ابلاغ با لباس فرم برای ارائه اوراق به منزل اشخاص مراجعه می کرد و اگر فرد در منزل نبود ابلاغ را به همسایه می داد که این امر مشکلاتی را به همراه داشت، اما امروز بدون نیاز به مراجعه حضوری، افراد می توانند بر روی گوشی تلفن همراه اوراق خود را دریافت کنند.

کاهش هزینه یکی دیگر از مزایای اجرایی شدن طرح ابلاغ الکترونیکی است. در این خصوص هم در هزینه دستگاه قضایی و هم طرف دعوی صرفه جویی خواهد شد و همچنین از حواشی و لغزشهای احتمالی در فرایند ابلاغ کاسته می شود.

آثار ابلاغ الکترونیکی سامانه ثنا

از حائز اهمیت ترین نکات در خصوص این سامانه آن است که به قدر کفایت کافی و معتبر می باشد. مثلا شخص نمی تواند ادعا کند چون از طریق الکترونیکی به او خبر داده شده به هر دلیلی اطلاع ندارد یا نمی تواند بگوید نقصی در سامانه وجود داشته که باعث بی اطلاعی او شده.

سایت خدمات الکترونیک قضایی، چه امکاناتی دارد؟

  • ارائه و پیگیری دادخواست
  • ارائه و پیگیری شکواییه
  • ارائه و پیگیری اظهارنامه
  • ارایه لایحه
  • ارایه مدارک و مستندات پرونده
  • اطلاع رسانی پرونده
  • اطلاع از آخرین وضعیت پرونده
  • رویت خلاصه موضوعات پرونده
  • مشاهده روندکار پرونده
  • مشاهده ردیف های فرعی پرونده
  • رویت آخرین موضوع پرونده (عنوان خواسته / اتهام)
  • محاسبه هزینه دادرسی

نحوه ثبت نام سامانه ثنا

مدتی است که قوه قضاییه برای حذف حریم شخصی افراد و راحت تر کردن کارها سامانه ای را راه اندازی کرده به اسم سامانه ثنا. شما می توانید با ثبت نام در این سامانه بدون نیاز به مراجعه حضوری پرونده هایتان را پیگیری کنید و درصورت صدور رای از نتیجه آن با خبر شوید.

اما اول باید در این سایت عضو بشوید. برای عضو شدن باید وارد سایت www.adliran.ir شوید و روی لینک سامانه ثبت نام الکترونیک کلیک کنید. سپس ثبت نام شخص حقیقی را انتخاب کنید و اطلاعات خود را وارد کنید و عدد تصویر را وارد کنید و روی ادامه کلیک کنید و در صفحه بعد قوانین استفاده از سامانه را بخوانید و وارد مرحله بعد شوید.

در صفحه بعدی اطلاعات کامل شما استعلام می شود و شما باید محل تولد و دین تان را انتخاب کنید و وارد صفحه بعد شوید. در این مرحله اطلاعات تماس و ایمیل تان را وارد کنید و روی مرحله بعد کلیک کنید.

اکنون باید اطلاعات محل سکونت تان را وارد کنید و به مرحله بعد بروید. در آخر نام مستعار شغل و تحصیلات تان را وارد کنید و اتمام ثبت اطلاعات اولیه را بزنید.

زمانی که ثبت نام اولیه را انجام دادید برای نهایی کردن ثبت نام و احراز هویت، باید با همراه داشتن کارت ملی، به یکی از نزدیک ترین دفاتر قضایی محل سکونت تان مراجعه کنید. بعد از مراجعه شما یک پیامک حاوی رمز عبور برای شما ارسال می شود که از طریق آن می توانید وارد سامانه ثنا شوید.

تصویر

نحوه استفاده از نرم افزار تلفن همراه ثنا

افرادی که دارای تلفن های همراه اندروید می باشند، می توانند برای دانلود اپلیکیشن سامانه ثنا بر روی لینک http://eblagh.adliran.ir کلیک کنند. پس از باز شدن صفحه در قسمت مشخصی از وب سایت گزینه ای با عنوان "دانلود نرم افزار ابلاغ الکترونیک قضایی برای اندروید" وجود دارد که می توانید آخرین نسخه نرم افزار را از اینجا دانلود و روی دستگاه اندروید نصب نمایید.

حال وارد برنامه شوید، مانند ثبت نام در وب سایت، در این جا هم باید نوع شخص را مشخص کرده و تعیین کنید که می خواهید ثبت نام را برای شخص حقوقی انجام دهید یا حقیقی. افراد حقیقی بعد از انتخاب نوع شخص، باید شماره ملی و رمز عبور را وارد نمایند.

اگر اولین بار است که دارید از این نرم افزار استفاده می کنید و هنوز ثبت نام نکرده اید، گزینه " تاکنون ثبت نام نکرده ام " انتخاب کرده و وارد صفحه ثبت نام شده و مراحل آن را طی نمایید.

چنانچه شماره ملی و رمز عبورتان را وارد کنید، برای شما یک رمز موقت به صورت پیامک ارسال می شود که باید آن را وارد کنید، این رمز 24 ساعت انقضا دارد اگر این مدت طی شود و آن را استفاده نکنید باید دوباره با اشاره روی " ارسال مجدد رمز موقت " دوباره رمز موقت را دریافت کنید. کار با این نرم افزار بسیار ساده است و شما می توانید به راحتی ابلاغیه های رسمی دادگستری و احضاریه های دادگاه را مشاهده کنید.

نحوه مشاهده ابلاغیه ها در سامانه ثنا

یکی از مهم ترین امکانات سایت ثنا، امکان مشاهده و دریافت ابلاغیه های دادگاه است. پس از تکمیل مراحل ثبت نام در سامانه ثنا، برای مشاهده ابلاغیه ها در سامانه ثنا نخست باید بر روی لینک زیر کلیک کرده و وارد سامانه شد:

http://eblagh.adliran.ir/Login/Authenticate?layoutName=NoticeLoginLayout#/firstSte

البته در سایت عدل ایران لینک های دیگری هم وجود دارد. در صورتی که موفق نشدید از لینک فوق وارد سامانه شوید، می توانید از سایر لینک های ارائه شده در سایت استفاده کنید.

شماره ملی و رمز شخصی تان را وارد کنید.

در این مرحله برای شما یک کد فعال سازی ارسال می شود که باید آن را از پیامک دریافتی مشاهده و وارد کنید. در نظر داشته باشید همانطور که در قسمت استفاده از نرم افزار بیان شد، این رمز 24 ساعت اعتبار دارد.

در قسمت ابلاغیه های جدید، لیست ابلاغیه های قضایی خود را می توانید مشاهده کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (116 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (85 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (85 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (85 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (42 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (40 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (38 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (36 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (35 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (32 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (31 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (29 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (27 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (26 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (26 نظر)
دیگران می‌خوانند   
شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه تغییر استایل سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس انتخاب بازیگران منوچهر هادی در فیلم جدیدش بدون حضور یکتا ناصر +عکس/از جواد خیابانی تا حمید گودرزی... نگاهی به سفر رهبر انقلاب به لرستان با ماشین معمولی و فقط با یک راننده/مردم لُر جواهرند +عکس این زن اولین واردکننده تاکسی به تهران بود/ یک تاکسی سهم پسرانی که متاهل می شدند+عکس بدرقه مهدی هاشمی برای رفتن به اوین توسط پدرش هاشمی رفسنجانی +ویدئو (عکس) گریه های تلخ محمود احمدی نژاد در روز تشییع پیکر برادر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی عکسی از تیپ خاص اسحاق جهانگیری در طبیعت /هوا واقعا دلچسب است روزی روزگاری 21 مغازه پالان‌دوزی در بازار طهران قدیم+عکس/نعل و میخ؛ ابزار یک شغل پردرآمد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز دفاع جانانه محمدحسین میثاقی از بانوان پرسپولیسی هتک حرمت شده / از اون سربندت خجالت بکش ... پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش از اهتزاز پرچم ایران در کالیفرنیای امریکا تا بازداشت لیدر سپاهان در حواشی داغ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 شباهت بی حد و اندازه احسان علیخانی، مجری محبوب ایرانی به مادرش+عکس رونمایی از یک عکس نایاب و تاریخی از خلاقیت مردم دوران قاجار برای حمل جنازه/ بیچاره مُرده تا دفن بشه چی به سرش میومد!+عکس عکس تاریخی از یک دبیرستان پسرانه در تهران 90 سال پیش/ چه قوانین جالبی برای امتحان گرفتن داشتند! کولاک ژست های جذاب و جدید علیرضا بیرانوند، ستاره تیم ملی در صنعت مدلینگ/ چه استایل تابستونی خفنی+ویدیو (ویدئو)سکانس فراموش نشدنی از پشت صحنه در حاشیه/ترکیب جواد رضویان و مهران مدیری یعنی بمب خنده نگاهی به تابلوفرش وَاِن یَکاد المیرا شریفی مقدم در خانه اش/ هم اصالت هم دیانت +عکس خلاقیت خنده دار یک مادر در تبدیل نوزادش به تِی برای تمیز کردن خانه حماسه آفرین شد+ویدئو/هیتلر هم مغز تو رو نداشت! رونمایی از مادر واقعی ریما رامین فر، همای پایتخت +عکس/چه مامان زیبایی😍
تیتر امروز   
شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد محبوب‌ترین سکه طلا در بازار ایران این سکه است آیا فرزندتان یک استعداد استثنایی است؟ به دنبال این نشانه‌ها باشید! راز چهره‌ی نیاکان ما فاش شد / چهره نئاندرتال 75 هزار ساله بازسازی شد! + تصویر معمای جالب ریاضی که از 1000 نفر 1 نفر توانست به آن پاسخ دهد (ویدئو) تمرینات سخت و نفس‌گیر رانندگان فرمول یک! (ویدئو) پایان فضا، راز حل شده یا افسانه‌ای ابدی؟ قبول شدگان ماده 28 پس از قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش باید چه کنند؟ (ویدئو) با رعایت این نکات از آسیب نرسیدن به ماشین خود در فصل گرما اطمینان حاصل کنید (ویدئو) این بار با کمک هوش مصنوعی سیمپسون‌ها پا به دنیای واقعی گذاشتند! بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران ؛ مرعوب نمی شویم نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...