ساعدنیوز
ساعدنیوز

نحوه پرورش و نگهداری گیاه شاهدانه

  یکشنبه، 23 آذر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
نحوه پرورش و نگهداری گیاه شاهدانه
شاهدانه ،از گیاهان زراعی قدیمی است که احتمالاً موطن اصلی آن آسیای مرکزی می باشد که از آنجا به چین رفته و در این کشور بیش از ۴۵۰۰ سال سابقه کشت دارد.

بذر شاهدانه یا Hemp یکی از انواع بذر گیاهان دارویی عجیب و غریب است. البته این بذر در دنیا با نام دیگری نیز شناخته می شود که شاید شنیدن آن برای شما عجیب به نظر برسد. اصطلاح ماری جوانا که دلالت بر یک ماده مخدر دارد، به گیاه شاهدانه مربوط می شود.

با توجه به خواص دارویی بسیار تاثیرگذار و جدی که در این گیاه دارویی وجود دارد، استفاده از آن گاهی اوقات تبدیل به یک مخدر خواهد شد. در بسیاری از کشورها افراد از این خاصیت گیاه شاهدانه سوء استفاده نموده و برای تفریح و سرگرمی آن را به صورت مخدر استفاده می نمایند.

در شکوه بذر شاهدانه باید عرض کنیم که از زمان ایران باستان و چین و هند از این گیاه در کاربردهای مختلفی استفاده می شده است. از آن زمان تاکنون شاهدانه به عنوان یک گاه دارویی در طب سنتی همه کشورها جایی برای خود باز کرده است.

در قدیم از گیاه شاهدانه به عنوان خوراک دام و طیور، منبع سوخت، مکمل غذایی، منبع ساخت کاغذ، مصالح ساختمانی، پزشکی و منسوجات استفاده می شده است. در حال حاضر نیز با کشف هر چه بیشتر خواص دارویی بذر شاهدانه از آن برای درمان برخی از بیماری ها و نواقص استفاده می شود.

این گیاه در اصل بومی آسیای مرکزی بوده و به صورت یک ساله نیز کشت می شود. شرایط کشت خیلی خاصی برای آن حکم فرما نبوده و هر کسی به فراخور امکاناتی که در اختیار دارد می تواند با سپری کردن مراحلی مشخص آن را در باغچه یا گلدان در خانه خود پرورش دهد.

ارتفاع گونه های مختلف این بذر از 20 سانتی متر تا 6 متر متغیر است. برگ های دندانه ای نیز از مشخصات ظاهری آن می باشد.

مراحل کاشت بذر شاهدانه

روش کاشت مستقیم

  • فراهم سازی بستر مناسب برای کاشت بذرها

کاشت این بذر در دو روش مستقیم در خاک باغچه و غیرمستقیم در گلدان های مخصوص کشت بذر صورت می پذیرد. بهترین زمان کشت مستقیم آن اوایل تا اواخر ماه اردیبهشت است که دمای هوا برای رشد بذر آن مناسب می باشد. گذشته از دما ترکیبی از خاک رسی شنی با کود دامی پوسیده می تواند شرایط رشد آن را به طور کامل فراهم آورد. البته برای داشتن شرایط ایدئال بهتر است خاک باغچه را تا عمق 20 سانتی متری شخم زده و کود دامی را با آن ترکیب نمایید.

  • کاشت بذرها در خاک

بذرها را در فواصل 15 تا 17 سانتی متری از هم و در عمق 2 تا 3 سانتی متری خاک بکارید.

  • آبیاری و نگهداری از بذر شاهدانه

اگر شرایط برای رشد بذر شاهدانه به خوبی فراهم شده باشد و آبیاری منظم و با احتیاط پس از کاشت بذرها در دستور کار قرار گیرد، 6 تا 10 روز پس از کشت شاهد رویش جوانه ها خواهیم بود.

  • برداشت

زمان برداشت محصول شاهدانه به نوع آب و هوای منطقه بستگی خواهد داشت؛ اما باید بدانید که پایه های نر آن زودتر از ماده ها به سن برداشت می رسند و بایستی برای برداشت آنها زودتر اقدام نمایید.

روش کاشت غیرمستقیم بذر شاهدانه

روش غیرمستقیم کاشت این بذر نیز مراحل مشابهی دارد. با این تفاوت که بذرها را باید در گلدان های مخصوص بکارید. ته ظروف را نیز قبل از پر کردن کمی سوراخ نموده و یک لایه نازک سنگریزه برای زهکشی آب اضافی در زیر آن بریزید. سپس می توانید به راحتی بذرها را کاشته و از آنها نگهداری کنید.

تصویر

نیاز های اکولوژیکی گیاه :

آب و هوای مناسب برای رشد و پرورش شاهدانه :

شاهدانه گیاهی است حساس نسبت به سرما و در یخبندان ها شاخه های جوان آن از بین میرود. در نتیجه در دوره ی رشد شاهدانه نباید سرما و یخبندان باشد. در مناطق سردسیر این گیاه را در فصل بهار و در مناطق گرمسیر این گیاه را در فصل پاییز می کارند.

خاک مناسب و pH مورد نیاز شاهدانه :

بذر در فصل بهار نشاکاری میشود پس باید در پاییز زمین را تا عمق ۲۰ سانتی متری به خوبی شخم زد و در بهار کلوخ های خاک را صاف کرد و سپس بذر را نشاکاری نمود.
ریشه های شاهدانه حساس و ضعیف هستند و از آنجایی که رشد این گیاه در دوره زمانی کمی انجام میگیرد باید در خاکی که کانلا غنی است کشت شود PH مورد نیاز برای شاهدانه ۷ است و در صورتی که کمی پایین تر از ۷ باشد رش بهتری حاصل می شود.
خاک های رسی لمونی و خاک های رسی شنی برای رشد و نمو این گیاه بهتر اند. اگر خاک های بستر رودخانه نیز استفاده شود رشد بهتر صورت میگیرد.

تصویر

کود مورد نیاز شاهدانه :

زمین برای کاشت شاهدانه باید کاملا غنی باشد پس نیاز است که زمین را در هر هکتار مقدار ۲۰ تا ۶۰ کیلوگرم کود دامی در پاییز که وقت شخم زمین است به آن اضافه کنیم. شاهدانه به فسفر زیادی برای رشد نیاز دارد و اگر کشت قبلی زمین یونجه باشد مقدار فسفر خاک کم شده و باید کود را به شرح زیر به آن اضافه کنیم: ازت ۶۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار، فسفر ۴۰ تا ۶۰ کیلوگرم در هکتار ، پتاس ۷۵ تا ۱۲۰ کیلوگرم در هکتار آهک ۳۰ کیلوگرم در هکتار

مقدا بذر لازم و فاصله گیاهان از یکدیگر :

اگر برای تولید بذر شاهدانه بکارید باید برای هر هکتار ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم بذر بکارید و اگر هدف تولید الیاف باشد برا هر هکتار به ۱۰۰ کیلوگرم بذر نیاز است.
فاصله گیاهان نیز بسیار اهمیت دارد در صورتی که محصول مورد نیاز دانه است فاصله خطوط کشت گیاه باید حدود ۶۰ سانتی متر و فاصله گیاهان روی خطوط حدود ۱۵ سانتی متر باشد و ر صورتی که هدف تولید الیاف است باید فاصله خطوط را ۸۰ سانتی متر و فاصله گیاهان را از هم ۲۰ سانتی متر در نظر گرفت.
عمق لازم برای کاشت شاهدانه حدودا ۳ سانتی متر است.

مراحل داشت شاهدانه :

رشد شاهدانه سریع است و در ۶ تا ۱۰ روز اولیه شروع به جوانه زنی میکند از آنجایی که ارتفاع آن به زودی زیاد میاد فقط در دو هفته ی اول زندگی نیاز به وجین علف های هرز دارد و در بقیه مراحل رشد علف های هرز برای آن مشکلی ایجاد نمی کنند.
هر هکتار شاهدانه به ۴۵۰۰ لیتر آب نیاز دارد که حدودا ۷ بار آبیاری میشود اما در مناطقی مانند مازندران که بارندگی زیاد است این کشت یه صورت دیمی انجام میگیرد.مهمترین د.ره ی آبیاری گیاه هنگامی است که گیاه اقدام به جوانه زنی و گل دهی میکند در این دوره نیاز فراوان به آب دارد و در صورت کمبود آب گیاه خشک خواهد شد.

برداشت شاهدانه :

زمان برداشت شاهدانه بستگی به آب و هوای منطقه دارد. شاهدانه های دارای پایه نر حدود دو یا سه هفته زودتر از پایه های ماده می رسند پس باید برداشت را جداگانه انجام داد و محصولات را نیز جدا استاده کرد. برای برداشت ساقه های حدود سه سانتی متر بالاتر از سطح زمین قطع میکنند.

مقدار محصول برداشت شده از هر هکتار :

هر هکتار به طور متوسط ۲ تا ۵ تن ساقه خشک میدهد که از این مقدار ساقه میتوان ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلوگرم الیاف بدست آورد و مقدار دانه تولید شده حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم و گاهی به ۱۰۰۰ کیلوگرم هم می رسد و همچنین از هر هکتار میتوان حدود ۵ تن خمیر کاغذ تولید نمود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (280 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (158 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (143 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (104 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (80 نظر) رونمایی از مدل ماشین تسلا سایبرتراک هوش پران رضا گلزار/ این لامصب ماشین نیست تانکه😍👌 (74 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (73 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (53 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (48 نظر) نگاهی به دکوراسون شیک تالار عروسی محمدرضا گلزار و آیسان خانوم/ تزیین شده با گل های طبیعی+ عکس (47 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (36 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (36 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 16 سالگی آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین رهبر معظم انقلاب/ روحشان شاد (33 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (28 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (25 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال روزانه امروز دوشنبه 10 اردیبهشت ماه 1403 کیک تولد ساده و جذاب افسانه پاکرو در جشن تولد 41 سالگی اش/ ماشالا تکون نخورده+عکس فال شمع روزانه امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 حضور امیر قلعه نویی بر سر خانه ابدی حاج قاسم سلیمانی و عرض ارادت به سردار دلها+عکس ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد نگاهی به اتاق دیوار رتبه 1 کنکور با نقاشی و پوسترهای جالب/ به نظرتون طرفدار مسی هست یا رونالدو؟+عکس باز شدن درهای رازآلود هرم بزرگ مصر برای اولین بار +عکس صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو اقدام تحسین برانگیز یک معلم گیلانی برای دانش آموزانش/ به این خانم معلم ایرانی باید مدال افتخار داد+عکس فال ابجد روزانه دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 پیشگیری از سفیدشدن مو با چند ماسک خانگی فال قهوه با نشان روز دوشنبه 10 اردیبهشت ماه 1403 پاک کردن ریمل ضدآب با چند ترفند ساده فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403+فیلم خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس ماجرای گم شدن موبایل نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا در نجف+ویدیو/ حتما ببینین خیلی جالب و بانمک توضیح میده عکس زیبا و پر از عشق امیر جعفری با همای پایتخت و پسر قدبلندشون در ساحل کیش/ چه منظره‌ای حتشپسوت؛ زنی با ریش فراعنه و معابد باشکوه +عکس تغییر چهره باورنکردنی و جالب رحمان و رحیم سریال پایتخت درگذر زمان/ چقدر زیبا و معصوم بودن+عکس فردوسی پور و میثاقی در پشت صحنه برنامه 90 +عکس چند مورد از عوارض لیزر برای پوست که از آن بی خبرید چند روش خانگی و بدون عوارض برای چاق شدن صورت رخت عروسی غلامرضا تختی ابر قهرمان و همسرش شهلا خانوم در جشن عروسیشان/ عجب جشنی😍👌 پشت صحنه تماشایی و نفسگیر نفس بازغی در سریال گناه فرشته/ نظرتون درباره بازی اولش چیه؟+ویدیو میز عزای ساده ولی شیک پدر نسرین مقانلو با شمع و گل/ غم از صورت خانم بازیگر میباره+عکس شباهت بی حد و اندازه مازیار لرستانی به پدرش/ مگه داریم انقدر شباهت+عکس پست احساسی از جنس دلتنگیِ نعیمه نظام دوست برای سالگرد فوت پدرش+ویدیو/ روحشون شاد چقد شبیه باباشه جدیدترین تصویر اکرم بانو همسر علیرضا بیرانوند در ویلای لاکچریشان در کنار سگ خانگی/ زمین فوتبال و استخر هم دارن! دیدار مجید و آقا معلم قصه‌های مجید پس از 35 سال/ مگه داریم این همه تغییر؟+ویدیو یادی کنیم از خلاقیت خنده دار هموطن ایرانی در مقابله با کرونا با نصب توصیه‌های تهدیدآمیز به در خانه‌اش+عکس/ کرونا بعد دیدن این همه رعایت از دنیای ویروسی گری خداحافظی کرد🤣 ماجرای فرش ماشینی که فقط یک شب در عروسی پسر رهبر انقلاب در خانه‌شان پهن بود + روایت عقیق های اصل یمنی که رهبری اجازه ندادند وارد زندگیشان شوند ویدیوی محسن افشانی برای توماج صالحی: توماج اعدام خواهد شد! این ویدئو یادگاری بمونه... درخواست جالب یک دختر کنکوری از رهبر معظم انقلاب برای شرکت در آزمون/ استرس نداشته باشید+ویدیو عکس جالب پاشا جمالی و مصطفی زمانی ستاره های دو سریال محبوب نون خ و شهرزاد (عکس) اسباب بازی لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا داشت 10 هیچ از بقیه جلو بود ... پیاده روی رهبر معظم انقلاب در طبیعت و جاده باصفای کردستان+عکس حرف دل این روزهای یکتا ناصر + عکس سبک دکوراسیون ساده و بدون زرق و برق خانه هانیه توسلی+عکس روایتی جالب از زیر و رو شدن زندگی صاحب بزرگترین خانه گردشگری در ایران+ویدیو/از کمک به گردشگر آلمانی تا میلیاردر شدن! جشن تولد یکسالگی پسر کوچولوی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان/ چه کیک و تدارکات خفنی+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 10 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد باز شدن درهای رازآلود هرم بزرگ مصر برای اولین بار +عکس اقدام تحسین برانگیز یک معلم گیلانی برای دانش آموزانش/ به این خانم معلم ایرانی باید مدال افتخار داد+عکس فال ابجد روزانه دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز دوشنبه 10 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403+فیلم حتشپسوت؛ زنی با ریش فراعنه و معابد باشکوه +عکس ماجرای فرش ماشینی که فقط یک شب در عروسی پسر رهبر انقلاب در خانه‌شان پهن بود + روایت عقیق های اصل یمنی که رهبری اجازه ندادند وارد زندگیشان شوند چرا سریال حشاشین در ایران مجوز ندارد؟ رونمایی از همسر اول فریبا نادری با اختلاف سنی زمین تا آسمان+عکس مخالفت جدی امام خمینی و رهبر معظم انقلاب با چندهمسری؛ از ترک کلاس درس بخاطر ازدواج مجدد استاد تا اخراج افراد شاغل در بیت رهبری در صورت اختیار همسر دوم! 18 علامتی که نشان می دهد یک مرد یک دل نه صد دل عاشقتان شده / ببین تو اطرافیانت چه کسی عاشقت شده! همسر آینده ژوزه مورایس، بازیگر فیلم اصغر فرهادی شد
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده