دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / پرورش گل و گیاه /

نحوه پرورش و نگهداری گل ژربرا 

شنبه، 09 اسفند 1399
ژربرا یک گل بومی آفریقاست که دارای رنگ های زرد ، سفید، قرمز و نارنجی می باشد و برای کاشت و پرورش نیاز به شرایط گرم و پرنور دارد.

گل ژربرا عضو خانواده بزرگ گلهای Asteraceae است. اسم این گل از آقای Traugott Gerber گیاه شناس و پزشک آلمانی گرفته شده است . او اولین نفر بود که این گل را در طبیعت کشف کرد.

کشور هلند به تنهایی سالانه در حدود 900 میلیون شاخه گل ژربرا در رنگ های مختلف تولید می کند. زمان مناسب برای تهیه کردن این گل پس از تمام شدن فصل سرما است. انداره این گل بین 5 الی 24 سانتی متر ، طول ساقه 25 الی 60 سانتی متر و طول برگها نیز در حدود 40 سانتی متر می باشد.

گل ژربرا

نام انگلیسی: Gerbera

نام علمی: Gerberajamesonii

خانواده: asteraceae

زادگاه: آفریقای جنوبی

اسامی دیگر: Transvaal daisy , Barberton daisy

کاربرد گل ژربرا

گل ژربرا از جمله گل های زیبا به شمار می آید به همین دلیل در بسیاری از مواقع از انواع رنگهای آن در مراسمات و مناسبت های گوناگون، مانند دسته گل خواستگاری ، دسته گل عقد و سبد گل ترحیم استفاده می شود. این گل علاوه بر گل شاخه ای در دسته گل عروس نیز استفاده فراوان دارد. تنوع رنگی بالای این گلهای زیبا موارد استفاده آن را بسیار زیاد کرده است. همچنین ژربرا علاوه بر زیبایی، فواید بیشماری از جمله تاثیر در بهبود خواب، مناسب برای اتاق کودکان و …را نیز دارد.

انواع گل ژربرا:

۱- رقم استانزا

: قرمز رنگ با مرکز گل سیاه، دارای طول عمر گل ۱۴- ۱۶ روز، با اندازه گل استاندارد

۲- رقم رزالین

صورتی رنگ با مرکز گل سیاه، دارای طول عمر گل ۱۰- ۱۲ روز، با اندازه گل استاندارد

۳- رقم تروپیک بلند

زرد رنگ با مرکز گل سیاه، دارای طول عمر گل ۱۶- ۱۸ روز، با اندازه گل استاندارد

۴- رقم اینتنس

صورتی تیره رنگ با مرکز گل سیاه، دارای طول عمر گل ۱۲- ۱۴ روز، با اندازه گل استاندارد

۵- رقم دالما

سفید رنگ با مرکز گل سیاه، دارای طول عمر گل ۱۲- ۱۰ روز، با اندازه گل استاندارد

۶- رقم بالانس

سفید رنگ با مرکز گل سبز، دارای طول عمر گل ۱۳- ۱۵ روز، با اندازه گل استاندارد

تاریخچه

با وجود اینکه این گل در آفریقای جنوبی کشف شده، اما باز هم رد پایی از هلند( که به پایتخت گل جهان معروف است)در این ماجرا وجود دارد! در سال 1727، گیاه شناسی هلندی به نام “فردریک گرونوویس” این گل را در آفریقا کشف کرد و آن را به افتخار همکارش، ” تراگت ژربر”، ژربرا نامگذاری کرد.
ژربرا در سال 1827، به انگلستان برده شد و در آنجا اصلاح شده و بارها پیوند زده شد. از سال 1950، هلند مهم ترین کشور در زمینه تولید ژربرا است. این گل حدود 50 سال است که در دنیا بسیار محبوب شده و در مقیاس عظیم تولید می شود.

شرایط نگهداری گل ژربرا

نور

این گل به نور کافی جهت رشد نیاز دارد. اما باید بدانید که نور شدید می تواند باعث صدمه به این گل شود. بهترین محیط برای رشد گل ژربرا مکانی پر نور و دارای نور غیر مستقیم است. اگر چه می توان از نور مستقیم صحبگاهی و عصرگاهی نیز استفاده کرد.

آب

هر زمان که 1 الی 1 و نیم سانتی متر از سطح خاک گلدان خشک شد اقدام به آبیاری گل نمایید. این گل در حالت کلی هر 3 الی 5 روز نیاز به آب دارد. توجه داشته باشید آب خارج شده از گلدان را پس از آبیاری خالی کنید. توجه داشته باشید هیچ وقت روی شکوفه ها و جوانه های گل آب پاشی نکنید.

خاک

این گل نیاز به خاک سبک و زهکشی مناسب دارد خاک هایی مانند ورمی کمپوست برای گل ژربرا مناسب میباشد.

دما

بهترین دما برای این گیاه بین 17 الی 24 درجه است که در زمان گلدهی دمای 24 درجه ایده آل ترین دما می باشد.

رطوبت

هر گیاهی به مقدار معینی امکان تبخیر دارد، رطوبت بالاتر از این حد باعث بروز بیماری های قارچی مثل اسکلروتینا و بتورتیس می گردد. میزان رطوبت در حدود 70 الی 85 درصد برای این گل مناسب است. بهتر است با استفاده از راههای تامین رطوبت رطوبت گیاهان، رطوبت مورد نیاز این گل را تامین کنید. توجه کنید که رطوبت پایین تر از حد استاندارد نیز علائمی مانند کم آبی برای گیاهان در پی دارد.

زمان تعویض گلدان

در صورتی که ریشه های گیاه از پایین و سوارخ های انتهایی گلدان مشخص شد زمان تعویض گلدان با گلدان بزرگتر رسیده است. در غیر این صورت حداکثر در هر 2 سال نیاز هست که گلدان گیاه عوض شود.

کاشت گیاه ژربرا

این گیاهان رنگارنگ مایل هستند که از خاک با زهکشی بالا استفاده کنند و همچنین در معرض نور خورشید قرار بگیرند . برای افزایش رشد گیاه و تشویق به گل دادن، باید به آن کود اضافه کنید . نور آفتاب نیز باید نسبتا زیاد اما غیر مستقیم باشد.

این گیاهان در صورتی که در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند، خشک می شوند و نباید بیش از حد آن ها را در هوای گرم قرار داد و در نتیجه بیش از همیشه در معرض قارچ گیاهی قرار می گیرند.

فرقی ندارد که برای قلمه زدن از گیاه قدیمی یا جدید استفاده کنید در هر صورت می توانید با آب دادن مناسب رشد گیاه را در حالت متعادلی نگه دارید .

اسپری های ضد قارچ برای این گیاهان تاثیرگزار نیستند.

هنگام کاشت این گیاه مراقب باشید که اطراف ریشه ها بیش از حد شلوغ نباشد و همچنین بیش از حد به آن آب ندهید.

گیاه را در عمقی بکارید که عمق طبیعی خاک است و فضای کافی را برای رد و بدل شدن هوا باقی بگذارید و آن را بیش از حد با کود شیمیایی پر نکنید.

بهتر است که این گیاه را در مناطقی بکارید که دارای خاک سنگین و غنی باشند و همچنین رطوبت بالایی داشته باشند .

باغبانی کردن این گیاه نیز کار راحتی است و به راحتی می توانید تعادل را در بین عناصر اطراف این گیاه رعایت کنید .

از آن ها معمولا برای تزیین خانه، تالار، محل کار استفاده می کنند و یکی از بهترین گزینه ها برای هدیه دادن می باشند.

کاشت خانگی

از بازار یک گیاه ژربرا بخرید و پس از بررسی گیاه مورد نظر که هنوز غنچه اش باز نشده ، آن را درون خاک بکارید. به طوری که ابتدا برای کاشت یک گودال مناسب بکنید، گودال شما باید جای کافی برای ریشه های گل داشته باشد. سپس گل های ژربرا را از گلدانشان درآورده و به داخل گودال منتقل کنید. فاصله گلها از هم باید 30 سانتی متر باشد . گیاه را در یک مکان آفتابی قرار داده و آبیاری نمایید.

زمان کشت

زمان کشت به نوع خاک و آب و هوا در دماها و شدت و نور خاص بستگی دارد. کشت در خاک سنگین باید زودتر از کشت در خاک سنگ انجام شود. گیاهان برای رشد باید زمان کافی قبل از اینکه شدت نور شروع به کاهش بکند ، داشته باشند. چند هفته بعد از کشت، گیاهان گل می دهند . کیفیت و تولید در سال دوم کاهش می یابد. محصول هر سال دوباره کشت می شود.

آفات

می توانید با اسپری های حشره کش مخصوص گل و گیاه از شر حشرات موذی خلاص شوید . روغن چریش نیز در این مواقع کمک کننده خواهد بود.

بیماری ها

بیماری های قارچی نیز می تواند روی این گل ها تاثیر بگذارد و باعث آسیب به آن ها شود . بهتر است که برای جلوگیری از این مشکل کمی گل و گیاه را از هم فاصله دهید تا جریان هوا بین آن ها به خوبی رد و بدل شود .


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
قیمت استخراج مقاله از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
دارالترجمه رسمی فوری ترکی استانبولی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب