دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / پرورش گل و گیاه /

نحوه پرورش و نگهداری تکمه ای 

شنبه، 12 بهمن 1398
گل تکمه ای گیاهی یکساله ، بومی کشور های پاناما و گوآتمالا (آمریکای مرکزی) است. این یک انتخاب خوب برای مناطق گرم و خشک است. همچنین این گیاه جذب کننده پروانه ها است . گل های این گیاه بعد از خشک شدن حالت و تا حدود زیادی رنگ خود را حفظ می کنند.

پرورش تکمه ای

گیاهی است یکساله و مبدأ آن مناطق گرمسیری است. ارتفاع آن به حدود ۳۰ – ۴۰ سانتی متر می رسد. ساقه ها منشعب و کرکدار است. برگ ها کشیده، تخم مرغی شکل و کرکدار است. گل ها به شکل یک تکمه برجسته می باشند که گاهی به صورت تکی و گاهی ۲ تا ۳ گل روی یک دمگل طویل به طول ۸ –۱۲ سانتی متر که از بین دو برگ متقابل خارج می شود، قرار دارند.

گلبرگ های آن طوری است که هنگام لمس خشک به نظر می رسد و به رنگ های مختلف سفید، صورتی، نارنجی، بنفش و ترکیبی از این رنگ ها دیده می شود. گل در واقع عبارت است از مجموع فلس ها یا براکته های خشک به هم چسبیده، به طوری که یکی از گل های خشک (Straw flower)محسوب می شود و اگر با ساقه های آن بریده شده و در یک محل تاریک به صورت وارونه آویزان شود حالت طبیعی خود را حفظ کرده و خشک می شود.

کاشت گل تکمه ای (Gomphrena)

گل تکمه ای از طریق بذر به آسانی رشد می کند. شروع کاشت 7 یا 8 هفته قبل از آخرین سرما می باشد. یک سینی نشا آماده کنید و آن را با مخلوطی از شن و ماسه و خزه خشک شده با نسبت های مساوی پر کنید و دانه های گل تکمه ای را روی خاک پخش کنید. سپس به دقت و به آرامی به بذرها آب دهید. سینی بذر را توسط یک کیسه پلاستیکی بپوشانید تا از خشک شدن خاک جلوگیری شود. دانه گل تکمه ای برای جوانه زدن به نور نیاز دارد. سینی بذر را در یک مکان روشن قرار دهید ولی در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید زیرا ممکن است به بذرها آسیب برساند و همچنین نور مستقیم خورشید ممکن است خاک را خشک و گرم کند. هنگامی که بذرها جوانه زدند پوشش پلاستیکی را بردارید. تا زمانی که جوانه ها ضعیف هستند خاک را مرطوب نگه دارید، بعد از این که اندازه بوته به 5 تا سانتی متر رسید آن را به یک گلدان بزرگ تر منتقل کنید، مواظب باشید در حین انتقال نهال به گلدان بزرگتر به آن آسیب وارد نکنید. بعد از این که نهال گل تکمه ای به اندازه کافی قوی شد، می توانید آن را به زمین منتقل کنید. گل تکمه ای را در یک فضای باز با خاک گرم و زهکشی خوب بکارید. این گل به خشکسالی مقاوم است ولی بهتر است خاک آن را مرطوب نگه دارید ( مواظب باشید خاک خیس نشود). بوته ها را با فاصله 25 تا 30 سانتی متر از هم بکارید.

نگه داری از گل تکمه ای بسیار آسان است ولی اگر می خواهید یک گل کاملا سالم داشته باشید می توانید به خاک مواد مغذی اضافه کنید. برای پرپشت شدن گل های بوته، زمانی که شکوفه های جوان تولید می شوند باید آن ها را جدا کرد، همچنین شکوفه های پژمرده را هم باید جدا کرد.

گلدهی

دوره گلدهی آن طولانی بوده و از اواسط بهارتا اوایل پائیز گل می دهد.

افزایش

بذر آن در اوایل بهار کشت می شود. زبه صورت مستقیم یا نشایی قابل کشت است.

نیازها

خاک سبک وغنی از ماده آلی را می پسندد و در محل های گرم رشد و نمو خوبی دارد.

آبیاری

این گیاه آب زیادی احتیاج ندارد و فقط زمانی احساس کردید خاک سطحی کاملا خشک شده است کمی به آن آب اضافه کنید. با این که این گیاه نسبتا مقاوم به خشکی می باشد اما آبیاری منظم باعث گلدهی بهتر آن می شود.

خاک

این گیاه معمولا ئر همه خاک ها رشد می کند اما در خاکی خشک با زهکشی مناسب رشد بهتری دارد. و همچنین سعی شود کود را بصورت محلول در آب به آن اضافه کنید تا بهتر رشد کند.

آفات

گل تکمه ای را بیماری و یا حشره ی خاصی تهدید نمیکند اما اگر در تنش خشکی قرار گیرد ممکن است کپک هایی به آن حمله کنند.

تکثیر

بذر را میتوان ۶-۸ هفته قبل از پایان سرما در خانه کاشت و بعد به بیرون منتقل کرد یا میتوان با اطمینان از پایان یافتن فصل سرما آن را در محل مورد نظر پاشید و سپس با لایه ی نازکی از خاک آن را پوشاند.

دمای مناسب برای جوانه زنی این گیاه ۲۲-۲۴ درجه سانتیگراد است و همچنین ۱۴ تا ۲۱ روز طول میکشد تا گیاه شما سبز شود.

منبع: سایت باغ شیشه ای و پادینا و بذرام


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
هزینه چاپ یک کتاب