نحوه پرورش و نگهداری زردچوبه

  جمعه، 08 فروردین 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
نحوه پرورش و نگهداری زردچوبه
اگرچه زردچوبه بومی جنوب آسیا است، اما به نظر می­رسد که رنگ آن در سراسر جهان گسترش یافته است.

پرورش زردچوبه

نام انگلیسی : Curcuma longa

خانواده : Zingiberaceae

بومی : هند

  • زردچوبه، ریزوم (ریشه) گیاهی است از خانواده زنجبیل به ارتفاع حدود یک متر و نیم که دارای ساقه متورمی است این گیاه بومی نواحی جنوبی آسیاست و به طور وسیع در تمام نقاط هند، نواحی جنوبی چین، تایوان، ژاپن، اندونزی و بعضی نواحی آفریقا کشت می شود.
  • پودر زردچوبه به رنگ زرد تیره است که یکی از پر کاربردترین ادویه جات به شمار می رود.
  • بیشترین محصول زردچوبه دنیا از هندوستان تأمین می شود. نام هندی آن به معنی زعفران هندی و نام چینی آن به معنی زنجفیل (زنجبیل) زرد است.
  • قسمت مورد استفاده این گیاه، ساقه زیرزمینی آن است که پس از خارج کردن از زمین، آن را تمیز کرده و ریشه های آن را جدا می کنند و در آب جوش قرار می دهند و به مدت چند روز آن را زیر نور خورشید خشک می کنند.
  • زردچوبه بویی معطر و طعم تلخ دارد و به رنگ زرد یا خاکستری مایل به قهوه ای است.
  • مهم ترین ترکیبات شیمیایی زردچوبه پیگمان های زرد رنگی، از دسته کورکومینوزیدها است.
  • این مواد به میزان سه تا پنج درصد زردچوبه را تشکیل می دهد و ترکیبات اصلی آن شامل کورکومین و دزوکسی کورکومین است. رنگ زرد و نارنجی زردچوبه به ترتیب به علت ماده کورکومون و کورکومین می باشد.
  • ترکیبات دیگر زرد چوبه شامل اسانس به میزان سه تا هفت درصد بوده که مهم ترین مواد آن شامل بیس آبولن، گواین، ژرماکرن، تورمرون، زینجیبرن و کورلون است.
تصویر

خواص گیاه زرد چوبه :

تسکین پوست خشک

فواید زردچوبه می تواند پوست شما را احیا و آب رسانی کند، در حالی که علائم خشکی پوست را نیز کاهش می دهد.

این ادویه می تواند فرایند ریختن سلول های مرده از پوست شما را سرعت ببخشد و پوستی سالم و درخشان به شما هدیه کند. این در حالی است که زردچوبه به خوبی از پوست شما محافظت خواهد کرد.

درمان گال یا جَرَب

این بیماری یک عفونت پوستی است که توسط حشره گال ایجاد می شود.

مطالعاتی از هند نشان داده که مخلوط زردچوبه و نیم Neem (یک درخت همیشه سبز گرمسیری) یک روش عالی برای درمان طبیعی عفونت گال است.

التیام زخم و جراحت

کورکومین جزء فعال زردچوبه است. این جزء فعال می تواند با کاهش فرآیندهای اکسیداسیون و التهاب، فرآیند التیام پوست شما را تسریع کند.

زردچوبه همچنین می تواند پاسخ بدن شما به سطح بیرونی زخم ها را کاهش دهد. این مزیت در نهایت به بهبودی سریعتر جراحت منجر می شود.

ایجاد یک درخشش طبیعی روی پوست

یکی دیگر از خصوصیات افرادی که از زردچوبه استفاده می کنند ، جوان تر به نظر رسیدن شان است.

احیای پوست به چهره ای جوان تر از آنچه هستید یکی از مهم ترین خواص زردچوبه است و می تواند به شما در رسیدن به یک درخشش طبیعی روی پوست تان کمک کند.

از بین بردن آکنه

  • زردچوبه برای مقابله با آکنه بسیار شگفت انگیز است زیرا یک ضد عفونی کننده کامل است.
  • از آنجا که این ادویه بی نظیر دارای خواص ضد باکتری است، می تواند گسترش باکتری ها را روی صورت شما متوقف کند و احتمال شیوع آن ها را کاهش دهد.
  • قدرت زردچوبه در برابر آکنه در صورت ترکیب شدن با سایر محصولات طبیعی مانند سرکه سیب می تواند بسیار بهبود یابد.

کاهش تیرگی زیر چشم

این ادویه محبوب می تواند گردش خون را تحریک کند که این امر به تیرگی زیر چشم و پفی که همراه آن است، پایان می دهد.

کاهش علائم کشش پوست

  • همان طور که هر روز سن ما رو به زیاد شدن است، به احتمال زیاد علائمی وجود دارند که از تغییرات پوست ما خبر می دهند.
  • برای برخی از افراد، این نشانه ها بیشتر جلب توجه می کنند. یک راه حل طبیعی برای کنترل ظاهر نشانه های کشش، اعمال زردچوبه به این مناطق است.

شرایط کاشت و پرورش گیاه زردچوبه :

نور مورد نیاز گیاه زردچوبه :

  • مکانی که گیاه را در آن قرار می دهید نباید در معرض باد باشد.
  • این گیاه در مناطق استوایی در مکانی با لکه لکه سایه (ترکیب آفتاب و سایه) رشد می کند و از تابش مستقیم، همیشگی و شدید آفتاب خوشش نمی آید.
  • در مناطق معتدل، گیاه را در جایی قرار دهید که همیشه آفتاب مستقیم داشته باشد تا بهترین رشد را ارائه دهد.

آبیاری گیاه زردچوبه :

  • نیاز آبیاری زردچوبه هم مانند زنجبیل است. از بهار تا پاییز که فصل رشد گیاهاست، خاک گلدان آن را همواره مرطوب نگه دارید.
  • اگر در منطقه ای خشک زندگی می کنید، در طول زمستان هم خاک گیاه را مرطوب نگه دارید.
  • قبل از آبیاری مطمئن شوید سوراخ های زهکش گلدان باز و به اندازه کافی هستند. اگر سوراخ ها ناکافی بودند، به وسیله میخ، دریل یا هر شئ دیگری، تعدادی سوراخ به کف گلدان اضافه کنید.

رطوبت مورد نیاز گیاه زردچوبه :

  • گیاه را در مناطق خشک غبار پاشی کنید. می توانید غبار پاشی را با آب بدون املاح و هم دمای محیط هم انجام دهید.
  • از آب مقطر هم می توانید استفاده کنید. برای راحت شدن کار می توانید از زیر گلدانی حاوی سنگریزه هم استفاده کنید.
  • به این صورت که، زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید.
  • توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه ها پوسیده می شوند و گیاه دچار خفگی می شود.
  • با این روش بدون اینکه هر روز نیاز به غبار پاشی باشد رطوبت مورد نیاز گیاه تان تامین می شود.

دمای مناسب گیاه زردچوبه :

یک دمای ایده آل برای گیاه زردچوبه در حال رشد چیزی بین ۱۲ تا ۳۵ درجه سانتی گراد است. اگر دما کمتر از ۱۰ درجه شود، گیاه اذیت می شود.

خاک و کود مورد نیاز گیاه زردچوبه :

زردچوبه را در خاکی سبک و لومی بکارید که پر از مواد ارگانیک است. برای کاشت از خاکی با زهکشی خوب استفاده کنید.

گیاه را در طول فصل رشد، هر ماه، با کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، کود دهی کنید. به جای کود دهی از کمپوست هم می توان استفاده کرد.

زمستان گذرانی گیاه زرد چوبه :

  • از آنجایی که گیاه را در گلدان می کارید، با فرا رسیدن زمستان می توانید آن را به راحتی به داخل خانه منتقل کنید.
  • حتی اگر جایی که گلدان را قرار می دهید نور کمی داشته باشد هم مسئله ای ندارد. چون در طول زمستان شما تنها باید از ریشه گیاه محافظت کنید.
  • بسیار مهم است که دمای محیط داخل را حدودا ۱۸ درجه سانتی گراد نگه دارید تا مطلوب گیاه باشد.
  • اگر در مناطق استوایی زندگی می کنید، لازم نیست نگران زمستان گذرانی گیاه باشید. اگر زردچوبه تان را در داخل باغچه کاشته اید، با فرا رسیدن زمستان شاخسار آن را تا نزدیک زمین ببرید، گیاه در بهار دوباره جوانه خواهد زد.

بیماری ها و آفات گیاه زردچوبه :

  • این گیاه به ندرت تحت تاثیر آفات و بیماری­ها قرار می ­گیرد. تعداد اندک از مواردی که بایستی مراقب باشید در زیر ذکر شده است.
  • ممکن است مجبور به مقابله با کنه تارعنکبوتی قرمز باشید.برای این منظور گیاه را با محلول آب و صابون رقیق تمیز کنید تا کنه­ ها از بین بروند.
  • غوطه ­ور شدن خاک در آب ممکن است باعث پوسیدگی ریزوم شود. تخلیه خاک را در حالت مناسب نگه دارید.ایجاد نقطه در برگ مسئله دیگری است که ممکن است با آن روبرو شوید. این نقاط با رنگ قهوه­ ای نامنظم در برگ­ها مشخص می­شوند.
  • از آنجا که این بیماری از خاک ناشی می­شود، از همان خاک برای کشت بعدی استفاده نکنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (476 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (328 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (231 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (185 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (57 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (43 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (20 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (14 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (12 نظر) نگاهی به کیک تولد عادل فردوسی پور با خلاقیت شاهکار اُوستا قَنّاد در طراحی و پختش +عکس/مغز طراحش رو باید طلا گرفت (11 نظر) کیک سه طبقه با تاج پادشاهی و عینک هشت ضلعی، سلیقه جذاب محسن ابراهیم زاده برای کیک تولد لاکچری و مشکی رنگش+عکس/ مامان و خواهر باکلاسش مهمانهای ویژه مراسم😍 (11 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (10 نظر) نگاهی به آیفون و در ورودی شیک و اعیانی خانه لوکس و دلباز علی دایی/ سلیقه زیبای مونا بانو در چیدمان خونه حرف نداره+عکس (9 نظر)