دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / پرورش گل و گیاه /

نحوه پرورش و تکثیر خیار چنبر 

شنبه، 22 آذر 1399
نوعی خیار که از خانواده کدوها می باشد. طعم این خیار خاص تقریبا بین خیار و کدو می باشد. بذر خیار چنبر پس از کاشت میوه هایی با پوسته ای خشن به بار می اورد. این خیار های دارای پوستی به رنگ روشن و مارپیچ می باشند.

خیار چنبر اولین بار در کشور ارمنستان کشف شد. به همین دلیل این خیار به خیار ارمنی نیز معروف شده است. این گیاه به واسطه بافت ترد و خوش مزه اش طرفداران بسیاری دارد. اگر شما نیز به این میوه علاقه مند هستید، شما را به کاشت آن دعوت می کنیم. در مقاله پیش رو اطلاعات کاملی در رابطه با بذر خیار چنبر آورده ایم. با خواندن این متن کاشت این گیاه برای شما آسان تر خواهد شد.

معرفی بذر خیار چنبر

نام علمی خیار چنبر Cucumis melo flexious است. این گیاه در تیره کدویان قرار می گیرد. خیار چنبر رطوبت زیادی ندارد اما بسیار خوش طعم است. واریته های درختی این گیاه به صورت نامحدود رشد می کنند.
این گیاه ساقه هایی خزنده و کرک دار دارد و به عنوان گیاهی تک پایه شناخته می شود. از این رو گل های نر و ماده این گیاه بر یک بوته قرار می گیرند.

فواید خیار چنبر

1. ماسک آن به شفافیت پوست کمک می کند همچنین خوردنش. برای این که نتیجه بهتری بگیریم خیار چنبر را با کمی آرد عدس مخلوط نموده روی پوست بگذارید.
2. برای درد مفاصل خیار چنبر را با آرد جو و روغن کنجد مخلوط نموده روی مفاصل بگذارید.
3. جهت التهاب کبد و معده بعد از غذا میل شود.
4. کسانی که یرقان دارند بعد از غذا میل کنند.
5. خیار چنبر ضدسرطان است.
6. فشارخون را پایین می برد.
7. ضدصفرا می باشد.
8. تخم خیار چنبر برای امراض کلیه و سنگ کلیه مفید است.
9. برای درمان سیاتیک از ضماد خیار چنبر در محل درد گذاشته شود.
10. تخم خیار چنبر برای مرض سوزاک مفید است.

نوع بذر خیار چنبر

تا به حال تجربه خرید بذر داشته اید؟ اگر این تجربه را دارید، حتما می دانید که بذرهای متنوعی در بازار وجود دارد، اما بذر این خیار از کدام نوع است؟

به منظور تهیه بذرخیار چنبر، بذر گیاهان سالم که محصولات باکیفیتی دارند را جمع آوری می کنند. سپس این بذرها را با یکدیگر ترکیب می کنند. به بذور تهیه شده با این شیوه سلکسیون می گویند. بذر این گیاه نیز از این شیوه به دست می آید. این بذور کاملا طبیعی و غیرتراریخته هستند، اما عملکرد آن ها نسبت به بذرهای معمولی بهتر است.

نحوه کاشت بذر خیار چنبر

پس از تهیه بذر حال باید به فکر کاشت این محصول باشید، اما این گیاه را به چه شیوه باید کاشت؟ نشاء زدن در کاشت این گیاه به هیچ عنوان توصیه نمی شود؛ زیرا ریشه خیار چنبر به جابجایی حساس است و در این روش احتمال آسیب دیدگی ریشه ها افزایش می یابد.

اگر به دنبال روشی جهت کاشت غیرمستقیم این گیاه هستید، استفاده از جیفی پاتز را به شما پیشنهاد می کنیم، اما به طور کلی بهتر است که این گیاه را به صورت مستقیم بکارید.

در این روش باید بذر خیار چنبر را 24 ساعت قبل از کاشت در آب بخیسانید. حال وقت کاشت بذر این گیاه رسیده است. 3 الی 4 بذر را بالای سطح داغ آب و در عمق 3 سانتی متری بکارید.

به فاصله بین هر بوته و هر ردیف کشت این گیاه توجه کنید. فاصله بین هر بوته باید 50 الی 70 سانتی متر و فاصله بین هر ردیف باید 1.8 تا 2 متر باشد.

زمان مناسب کاشت بذر خیار چنبر

زمان کاشت یکی از مهمترین نکات در کاشت هر گیاهی محسوب می شود؛ خیار چنبر نیز از این قاعده مستثنی نیست. این گیاه محصول فصل خنک به حساب می آید.
جالب است بدانید که این گیاه برخلاف سبزی های هم تیره خود به سرما حساسیت زیادی ندارد. به طوری که در هوای خنک شاهد رشد بهتر و بیشتر این گیاه خواهید بود.

نحوه تشخیص بذر خیار چنبر مرغوب

خرید بذر مرغوب یکی از مهم ترین مسائل در کشاورزی محسوب می شود. شاید بپرسید این مسئله چه اهمیتی دارد؟ درواقع هزینه خرید بذر ناچیز و بی اهمیت است، اما هزینه هایی که صرف کاشت و رشد این گیاه می شود، قابل چشم پوشی نیست.

به همین دلیل توصیه می کنیم از ابتدا بذر خیار چنبر مرغوب تهیه کنید. به این ترتیب ضرر و زیان زیادی متوجه شما نخواهد بود، اما چگونه باید بذر مرغوب را تشخیص داد؟ اگر کشاورز هستید و قصد کشت این گیاه را در سطح وسیع دارید، بهتر است که از آزمون جوانه زنی استفاده کنید.

در صورتی که قصد کاشت این محصول به شکل محدود در باغ یا باغچه خود را دارید، با توجه به ویژگی های ظاهری گیاه کیفیت آن را بسنجید. تنها کافی است که از تازه، سالم و مغزدار بودن بذر این گیاه مطمئن شوید.

توجه داشته باشید بذری مرغوب است که اندازه ها و شکل یکسانی داشته باشد. همچنین بوی مطبوع و رنگ آن نیز درخشان باشد.

کاشت بذر خیار چنبر

مکان کاشت

خیار چنبر را می توانیم در هر مکانی کشت نماییم. این گیاه به دلیل طولانی بودن بوته هایش مناسب کاشت در گلدان نمی باشد. اما اگر گلدان های بزرگی را استفاده نماییم، می توانیم بذر خیار چنبر را در منزل نیز کشت نماییم. اما بهترین مکان برای کاشت این بذر زمین های کشاورزی و گلخانه ها می باشند.

دما

بذر خیار چنبر بسیار به سرما حساس است. از این رو باید در محیط هایی که دارای آب و هوای گرمی می باشند، پرورش داده شود. دمای مناسب در طول روز برای این گیاه بین 20 تا 24 باید باشد. اما در کل دمای مناسب برای رشد خیار چنبر بین 17 تا 20 درجه است.

خاک

معمولا مناسب ترین نوع خاک برای کاشت بذر خیار چنبر، خاک های نرم و سبک هستند. این بذر را به هیچ عنوان نباید در خاک های شور کاشت چون به این خاک ها حساس هستند. خاک های لومی حاصلخیز برای رشد خیار مناسب است.

کود

اصولا برای رشد هر گیاهی استفاده از کودهای حیوانی مناسب است. برای پرورش بذر خیار چنبر نیز می توانیم استفاده از کودهای گرانولی را توصیه نماییم. این گیاه به کود زیادی نیاز دارد. پس فراموش نکنید هر دو هفته یک بار کود مناسب را به خیار چنبر برسانید.

مراقبت از گیاه خیار چنبر

این گیاه به نور زیادی نیاز دارد اما نباید بیش از اندازه به آن آب داده شود. آبیاری بذر خیار چنبر هر 7 روز یا 5 روز مناسب است. از طرفی ساقه های این گیاه بسیار حساس هستند و باید مراقب شکستگی آنها باشید.

آفات و بیماری ها

معمولا بذر خیار چنبر دچار آفات و بیماری های بسیاری می گردد. بیماری هایی همچون حشره سن کدو، حلزون و لیسه، شته، پژ مردگی های باکتریایی، سفیدک پودری و.. . برای پیشگیری ازاین بیماری ها باید هر ساله در محیط های مختلفی اقدام به کشت بذر خیار چنبر نمایید.

کاربرد ها

خیار چنبر از دسته میوه های خوشمزه و خوش عطر است. این خیار دارای خواص بیشماری می باشد. از این رو می توان آن را به صورت خام یا در سالاد مصرف نمود. با استفاده از خیار چنبر می توان به کاهش چربی، نقرس، دفع سنگ کلیه و مثانه و… کمک شایانی نمود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 11 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
سابمیت مقاله چیست؟
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان