نحوه تشخیص روغن موتور اصل و تقلبی

  جمعه، 31 تیر 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
نحوه تشخیص روغن موتور اصل و تقلبی
داشتن اطلاعات و آگاهی در خصوص روش های تشخیص روغن موتور اصلی و تقلبی از جمله موضوعاتی است که می تواند بسیاری از خسارت ها و هزینه ها را از شما دور کند، پس نسبت به این موضوع بی توجه نباشید و تا جایی که می توانید اطلاعات لازم در این خصوص را به دست آورید. در ادامه این مطلب در مورد روش های تشخیص روغن موتور اصلی و تقلبی با یکدیگر صحبت خواهیم کرد.

این جمله که عملکرد روان موتور خودرو ، فقط به استفاده از روغن باکیفیت بستگی دارد یک اصل است و نیازی به اثبات ندارد. خطا در انتخاب روان کننده ها بدون شک باعث آسیب به واحد قدرت می شود و باعث تسریع فرسودگی قطعات و به طور قابل توجهی نزدیک شدن به روز تعمیرات اساسی می شود. با این حال، همه اینها در مقایسه با آسیبی که یک روغن موتور تقلبی می تواند برای یک خودرو ایجاد کند، تنها یک سوء تفاهم آزاردهنده به نظر می رسد. تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی و عواقب استفاده از محصولات تقلبی معمولاً بسیار جدی است، زیرا نقش روغن تقلبی که خریداری شده فقط مایعی است که فقط از نظر رنگ و قوام شبیه روغن است. به طور طبیعی، بیشتر علاقه مندان به اتومبیل، “اسب آهنین” خود را به عنوان یک همراه وفادار می دانند و در تعمیر و نگهداری صرفه جویی نمی کنند و سعی می کنند فقط سوخت و روان کننده های خوب و گران قیمت را “تغذیه خودرو” کنند. همه اینها بدون شک بسیار ستودنی است، اما همیشه باید به خاطر داشته باشید که گرانی یا برند معروف کالا تضمین صددرصدی خریدار در مقابل خرید تقلبی را تضمین نمی کند.

نحوه تولید روغن موتور تقلبی

روغن موتورهای تقلبی معمولا توسط افرادی بسیار سودجو و فرصت طلب تولید می شوند که برای این اشخاص بسیار سودآور بوده و برای افرادی که از آن روغن ها استفاده می کنند بسیار مضر و هزینه بردار خواهد بود. معمولا روغن های استفاده شده را با روش هایی بسیار ابتدایی تصویه می کنند. طی این روش ها ضایعات روغن گرفته می شود اما خاصیت روان کنندگی آن نیز به دلیل بازیافت غیر اصولی از بین می روند و در واقع این روغن دیگر هیچ مزیتی ندارد.

روغن موتور تقلبی چه ضرری دارد؟

اصلی ترین صدمه ای که روغن موتور تقلبی به خودروی شما وارد می کند ، سوختن یاتاقان است که اصطلاحا به آن ( یاتاقان زدن ) می گویند . البته یاتاقان زدن ، دلایل مختلفی دارد ، ولی یکی از مهم ترین آنها ، نقص در سیستم روغن کاری موتور است ؛ یعنی یا پمپ روغن خراب است ، یا تعویض روغن موتور را در زمان مناسب انجام نداده اید و یا اینکه از روغن موتور تقلبی استفاده کرده اید .اگر متوجه یاتاقان زدن نشوید ، میل لنگ و شاتون ، بسیار زودتر از چیزی که فکرش را می کنید ، دچار مشکل می شوند . در این حالت ، بیشترین اصطکاک میان شاتون و میل لنگ رخ می دهد چرا که دیگر چیزی بین آنها نیست . حالا هرچه موتور ، گاز می خورد ، این اصطکاک ، بدتر و بدتر می شود . تا جایی که صدایی شبیه ( تق تق ) از موتور به گوش می رسد و به قول مکانیکی ها ، موتور دیگر جان ندارد .اگر خوش شانس بودید و متوجه این مشکل شدید ، خیلی زود باید موتور را خاموش کنید و با خودروبر ، به تعمیرگاه های مجاز بروید . اما اگر متوجه آن نشدید ، موتور اصطلاحا ( جام می کند ) و می سوزد و میلیون ها تومان هزینه تعمیر را روی دست تان می گذارد . پس تقلبی بودن روغن موتور را جدی بگیرید .

روغن موتور

نحوه تشخیص روغن موتور اصلی و تقلبی

استفاده از یک روغن موتور مرغوب موجب روان کار کردن قطعات موتور و عدم خوردگی و ساییدگی این قطعات می شود. روغن موتور تقلبی می تواند آسیبهای جبران ناپذیری به موتور خودرو شما وارد کند و از عمر مفید آن بکاهد. بدین منظور و برای جلوگیری از این آسیبها، قصد داریم تا در این مطلب در مورد راههای تشخیص موتور اصلی و تقلبی صحبت کنیم.

  • چک کردن قوطی روغن:بسیاری از افراد سودجو روغنهای استفاده شده و یا تقلبی را با ظرافت بالا وارد قوطی های برندهای معتبر می کنند. در هنگام خرید روغن موتور به خوبی این ظرفها را در زوایای مختلف بررسی کنید. وجود هر گونه خش و ضرب خوردگی می تواند احتمال تقلبی بودن روغن را افزایش دهد.
  • مراجعه به مغازه های معتبر:بدون شک تعویض روغنی ها و مراکز معتبری در اطراف خانه شما وجود دارد که خدمات تعویض روغن را انجام می دهند. اگر مغازه مطمئن و سرشناسی می شناسید، جهت تعویض روغن خودروی خود، به آنجا مراجعه کنید.
  • داشتن اطلاعات کافی از برند مورد استفاده:برندی که استفاده می کنید را با دقت و تحقیق کافی انتخاب کنید. این برند باید استاندارد و دارای مجوزهای لازم باشد. افراد سودجویی هستند که روغن خودروی تقلبی را در قوطی های مختلف روانه بازار می کنند.
  • در مقابل اصرارهای بی مورد مقاومت کنید: اگر بنا به اجبار به تعویض روغنی جدیدی مراجعه کردید، در مقابل اصرارهای او در مورد استفاده از برندهای متفرقه، مقاومت کنید و بر روی استفاده از برندی که می شناسید و معتبر است، پافشاری کنید.
  • به راهنمایی تولیدکنندگان توجه کنید:برخی از تولیدکنندگان، برای تشخیص محصول اصلی و غیر تقلبی خود راهکارهایی در اختیار خریداران می گذارند. به عنوان مثال کاسترول یک پلمپ انحصاری طراحی کرده است که کپی کردن آن به راحتی ممکن نیست. به این اطلاعات توجه کنید و آنها را به کار بگیرید.
  • بوی روغن موتور اصل و روغن موتور تقلبی:یکی از نشانه های روغن اصل، بی بو بودن آن است. اگر درب قوطی روغن را باز کنید و روغن بوی تندی دهد مطمئن باشید که آن روغن تقلبی است. متاسفانه تفکر اشتباهی بین بعضی افراد وجود دارد که هرچه روغن بوی تندتری بدهد باکیفیت تر است و باعث شده استفاده از روغن های بی کیفیت و تقلبی بیشتر شود.
  • رنگ روغن موتور تقلبی:روغن های تقلبی رنگ شفافی ندارند برعکس روغن های اصلی درواقع روغن تقلبی بعد کارکرد ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر تمام آلودگی موتور را به خود جذب می کند و شما با خروج گیج روغن، تصویر سیاهی را مشاهده می کنید این اتفاق تاثیر بسیار بدی روی روانکاری موتور خواهد گذاشت همچنین قطعات موتور را مستهلک کرده و درنتیجه با اکسیدشدن قطعات درونی موتور، کاهش عملکرد آن باعث کاهش بسیار زیاد عمر موتور خودرو می شود.
  • درپوش های روغن موتورها:تولید کنندگان روغن موتور همیشه از درپوش های طراحی شده، ظریف و با استاندارد بالا استفاده می کنند. این طراحی به این صورت است که درپوش روغن های اصل در صورت باز شدن، کیفیت روغن در خود را از دست می دهند و این امر در واقع ترفندی برای جلوگیری از تقلب افراد سودجو است.
  • در نهایت باید بگوییم که، تشخیص روغن موتور اصلی و تقلبی نه تنها برای افراد مبتدی بلکه حتی گاهی برای تعویض روغنی ها هم کار دشواری است. لذا حتما از برندهای معتبر استفاده نمایید.

اشتباهات رایج درمورد روغن موتور خودرو

  • معمولا خودروسازان خارجی برند و نوع خاصی از روغن را برای موتور توصیه می کنند ، مثل اِلف ، شِل ، اسو ، لیکومولی و غیره که اغلب برچسب آرم شرکت طرف قرارداد با خودرو ساز نیز در گوشه شیشه عقب نصب می شود . مردم می گویند اگر هم نخواستی دقیقا همان روغن را بریزی ، بهتر است روغنی از همان برند را با خواص بهتر انتخاب کنید . واقعیت این است که روغن با کیفیت و خواص همان روغن توصیه شده می توانید یک از هر برند معتبری را انتخاب کنید و داخل موتور بریزید . الزامی به استفاده از برند های خارجی توصیه شده توسط خودروساز وجود ندارد .
  • آیا می توان دو روغن موتور را با هم مخلوط و استفاده کرد ؟ اگر قصد چنین کاری دارید ، حتما باید به ویژگی های اعلام شده برای روغن که توسط خودروساز توصیه می شود توجه کنید . مواردی مثل افزودنی ها و نیز گرانروی روغن توصیه شده ، باید حتما مورد توجه قرار گیرد . در صورتی که خواص دو روغن ترکیبی کاملا مشابه باشد ، این کار مانعی ندارد ؛ در غیر این صورت ، موتور آسیب می بیند .
  • می گویند بعد از دوره گارانتی نیازی به رعایت توصیه های خودروساز در مورد روغن و استفاده از روغن باکیفیت بالا وجود ندارد . این امر واقعیت ندارد ؛ عمر ماشین شما دو تا سه برابر عمر دوره گارانتی است . پیشرانه خودرو همواره نیازمند روغن با کیفیت و استاندارد و ترجیحا توصیه شده توسط خودروساز است . این حرف ها را نشنیده بگیرید و به کار خودتان ادامه دهید .
  • می گویند ، استفاده از روغن با کیفیت در موتور خودرویی که چند سالی از عمرش گذشته ، سبب چکه کردن و نشت روغن می شود . این حرف ها را باور نکنید و از روغن با کیفیت استفاده کنید . اگر بعد از مدتی استفاده از روغن معمولی با تعویض روغن به سمت استفاده از روغن با کیفیت بالاتر ، نشت روغن دیدید ، هیچ ارتباطی با کیفیت روغن ندارد بلکه مربوط به خرابی برخی قطعات است ؛ آنها را تعویض کنید .
  • می گویند ، اگر از برند توصیه شده توسط خودروساز استفاده نکنید ، گارانتی خودرو باطل می شود . این مساله صحت ندارد ؛ خودرو سازان فقط از مالکان میخواهند از روغن با استاندارد و مشخصات خاصی استفاده کنند نه برند خاصی . برند ها توسط خودروساز فقط توصیه می شوند و نه بیش تر . اصلا ممکن است آن برند در دوره گارانتی خودروی شما دیگر وجود خارجی نداشته باشد . در عین حال حواستان باشد ، اگر از برند دیگری استفاده کردید حتما استاندارد و مشخصات روغن توصیه شده توسط خودروساز را داشته باشد وگرنه گارانتی بی گارانتی .
  • می گویند ، اگر روغن سیاه شد باید تعویض شود . حقیقت این است که سیاهی روغن به دلیل گرفتن دوده و آلودگی اجزای موتور به خودش است . این امر اصال به معنای از بین رفتن خواص روغن موتور نیست . چه بسا اگر رنگ روغنی بعد از عمر طوالنی هنوز روشن مانده ، به معنای مناسب نبودن آن است .
  • می گویند ، اگر قدری روغن بیشتر از میزان استاندارد در داخل موتور بریزی ، بهتر کار می کند . این حقیقت ندارد و چه بسا باعث نشت روغن و دردسرهای بعدی شود . ممکن است روغن از سرسیلندر نشت کند و یا وارد قسمت هایی شود که نباید بشود . روغن موتور باید دقیقا مطابق اندازه استاندارد استفاده شود .
  • می گویند اگر مشکلی وجود ندارد ، پس نیاز به استفاده از روغن بهتر و باکیفیت هم نیست . خب ، حالا چه نتیجه ای از این روغن کم کیفیت و توصیه غلط می گیریم ؟ این که برویم از یک بگوییم چون دندان درد نداری ، لازم نیست پیش دندان پزشک ارزان تر استفاده کنیم ؟ هرگز این کار را نکنید . مثل این است که بروی . استفاده از روغن کم کیفیت ، به تدریج باعث آسیب دیدن موتور می شود . اگر بگذارید زمان بگذرد ، متوجه می شوید که چه خسارت هایی به موتور وارد شده است ، ضمن این که در همین مدت ، عملکرد پیشرانه تحت تاثیر قرار می گیرد . حداکثر حفاظت از موتور فقط با استفاده از روغن باکیفیت و استاندارد که مشخصات فنی آن توسط خودروساز توصیه شده حاصل می شود .
  • می گویند ، همه روغن ها مثل هم هستند . مگر روغن کارش چیست ؟ روان کاری است دیگر ، خیر . این صحیح نیست . بعضی افزودنی ها به روغن موتور، عملکرد بهتر موتور را سبب می شوند . مقاومت در برابر گرما در بعضی انواع روغن ها بسیار بالاست و برای سوپرکارها حتما باید از روغن هایی با خواص منحصربه فرد استفاده شود . توصیه خودروساز برای استفاده از نوع خاصی از روغن موتور را حتما جدی بگیرید ؛ مثال در خودروهای جدید نمی توان از روغن های قدیمی ( معدنی ) استفاده کرد.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (475 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (328 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (322 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (248 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (217 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (208 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (163 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (122 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (96 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (87 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (84 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
کشف ابزار جادوگری از داخل یک کوزه باستانی/ از میخ‌های مسی تا دندان و موهای یک کودک بلوند+عکس
نفیسه روشن: قرار بود مهاجرت کنم برم امارات ولی دیدم پراید این وطن می ارزه به بنز آخرین مدل یک جماعت لجن+عکس
پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم!
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
(ویدیو) جنجال جدید و باورنکردنی سریال گردن زنی/ شاید باورتون نشه ولی تو سریال گوش های مهران غفوریان رو با چسب چسبوندن به سرش😲😲
(عکس) سنگ تمام بیرانوند برای تولد لاکچری پسرش با تم شیک و خاص/ فقط قیافه اون سگ با ابهت کنار پسرش
(تصاویر) 5 خانه‌ی حیرت‌انگیز جهان در سال 2024 از نگاه معماران/ جالبه که نه لوکسن نه لاکچری ولی میخکوب‌کنندن
اگه اولین نفر برای قبر خریدن باشی جایزه میگیری! 🤣جایزه اولین کسی که تو بهشت زهرا دفن شد چی بود؟ + عکس
همزاد جنی باور خرافی یا واقعی؟/آیا شما به وجود همزاد باور دارید؟+تصاویر
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس