نحوه تشخیص سن و جنسیت کاسکو

  دوشنبه، 16 آبان 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
نحوه تشخیص سن و جنسیت کاسکو
تشخیص جنسیت کاسکو یا طوطی آفریقایی کنگو بسیار ساده است، از طریق دم و بال‌هایش می‌توان به نر یا ماده بودن آن پی برد. در ادامه همراه ما باشید تا نکاتی برای تشخیص جنسیت کاسکو خدمتتان عرض کنیم.

پرنده کاسکو که در زبان انگلیسی african grey یا خاکستری آفریقایی نامیده میشود، پرنده های باهوشی هستند که می توان آنها را آموزش داد و به یک پرنده سخنگو تبدیل کرد. آنها هوش بالایی دارند و جزو باهوش ترین و گران قیمت ترین پرنده از خانواده طوطی سانان محسوب می شود. معمولا دو هدف از خرید کاسکو وجود دارد، برخی می خواهند با خرید یک جفت کاسکو و جوجه کشی از آنها اقدام به کسب درآمد از فروش جوجه کاسکو بکنند، افرادی نیز هستند که قصد کسب درآمد از این روش را ندارند آنها می خواهند صرفا پرنده ای داشته باشند که به خوبی حرف بزند و اوقات خود را با آنها بگذارند. در این نوشته می خواهیم شما را با روش های و تکنیک های تعیین سن و جنسیت در کاسکو آشنا کنیم پس با ادامه این مطلب همراه باشید.

تشخیص جنسیت کاسکو

بهترین روش برای تشخیص نرینگی و مادینگی کاسکو ها این است که در مراکز مخصوص، افراد متخصص از زیر پرهای آنها تست خون بگیرندخون کاسکو است البته فراموش نکنید که نتیجه گیری از این روش هم قطعی و صد در صد نیست.در این میان می توان به روش هایی دیگری هم اشاره کرد که بر گرفته از تجربه افراد متحخصص است که هیچ سندی بر درست و غلط بودن آن ها ارائه نشده است و عبارتند از:

دقت در مشخصات ظاهری جوجه کاسکو

  • به قد کاسکویی که دارید توجه کنید. قد کاسکوی نر بین ۳۰ تا ۳۵ سانتی متر است در حالی که قد کاسکوی ماده از 30 سانتی متر تجاوز نمی کند.
  • فرم بدن کاسکوهای ماده گرد و تقریبا تپل است در حالی که نرها بدن کشیده و بلندتری دارند.
  • سر کاسکوی نر صاف و کوچک است و گردنشان نسبتا کوتاه دیده می شود ولی ماده ها سری گرد و گردنی دراز دارند.
  • منقار کاسکوی نر بزرگ و بلند است ولی منقار کاسکوی ماده کوچکتر و کوتاه تر از نر است.
  • فرم پاها و ران های کاسکوی نر کشیده و صاف است ولی در پاهای کاسکوی ماده کمی خمیدگی وجود دارد تا در زمان جوجه کشی بتواند بر روی تخم ها بخوابد.
  • عدسی چشم کاسکوی نر بیضی شکل است و داخل آن، دقیقا جایی که به سمت منقار است، یک لکه سیاه وجود دارد در حالی که عدسی کاسکوی ماد گرد است و چنین لکه ای در داخل چشم آنها وجود ندارد.
  • به خاطر ملانین بیشتری که در پر های کاسکوی نر وجود دارد، رنگ آنها تیره تر از ماده ها دیده می شود حتی سرخی دمشان بیشتر است.

ولی همه این راه های تشخیص زمانی امکان پذیر است که پرنده شما به پایان سن 18 ماهگی رسیده است و اولین پر ریزی آنها اتفاق افتاده و پرهای جدید رشد کرده اند.

کاسکو

دقت در مشخصات دمگاه

رنگ دم کاسکوی کنگو (دم قرمز) ماده همانند نر سرخ است ولی در لبه های دمش رنگی از خاکستری هم به چشم می خورد و رنگ پرهای سینه تا شکم، از خاکستری تیره به خاکستری روشن متمایل می شود در حالیکه رنگ پرهای کاسکوی کنگوی نر سرخ بوده و هیچ اثری از رنگ خاکستری در لبه های دمش دیده نمی شود حتی رنگ پرهای سینه و شکمش ، خاکستری تیره است.درست است که استفاده از چنین روشی نیاز به تجربه خاصی دارد ولی افراد خبره تر با لمس کردن کمر پرنده و منعطف نبودن آن نر بودن پرنده کاسکو را تایید می کنند و معتقدند کمر کاسکوی ماده انعطاف پذیر است و به راحتی خم می شود

تشخیص جنسیت کاسکو با روش سوزن و نخ

یک روش کاملا تجربی است و باید با اصول خاصی انجام پذیرد به این صورت که:یک سوزن خیاطی را با یک نخ پلاستیکی و به اندازه ۴ تا ۶ سانتیمتر نخ می کنند و از امتداد آن، طوری که سوزن به حالت معلق در بیاید می گیرند سپس پرنده را به پشت و روی دست چپ می خوابانند. سوزن را به فاصله ۱ سانتیمتر به مقعد پرنده نزدیک می کنند اگر کاسکو ماده باشد، حرکت سوزن دورانی خواهد بود ولی اگر به طرفین « چپ و راست » در حالت رفت و برگشت باشد کاسکو نر است. البته به زمان نگهداری سوزن معلق هم توجه کنید. کمتر از 20 الی 30 دقیقه نمی تواند قطعیت و درستی این روش را ثابت کند و حتی برای اطمینان بیشتر چند بار باید تکرار شود

تشخیص جنسیت کاسکو با استفاده از روش اندوسکوپی

یک روش کاملا تخصصی است که از طریق دستگاه آندوسکوپی امکان پذیر است. در این روش که نیاز به یک دامپزشک متخصص دارد باید پرنده بی هوش شود تا دامپزشک بتواند برشی کوچک، در ناحیه تهیگاه چپ آن ایجاد کند و قادر به رد کردن دستگاه میکرو اندوسکوپ از داخل سوراخ باشد. با استفاده از میکرو اندسکوپ تمامی اعضای تناسلی پرنده قابل روئیت است. اگر در حفره داخلی بدن کاسکو، تخمدان دیده شود، قطعا کاسکو شما ماده است ولی روئیت بیضه، نر بودن پرنده را ثابت می کند.بعد از انجام چنین عملی « استفاده از دستگاه آندوسکوپ » مراقب بهبود زخم کاسکوی خود باشید گرچه زخم ایجاد شده آنقدر کوچک است که نیاز به بخیه و مراقبت های دیگر ندارد.

تشخیص جنسیت کاسکو با استفاده از کاریوتیپ کروموزومی

در این روش، با استفاده از مورد آزمایش قرار دادن یک قطره از خون کاسکو، به راحتی می توان جنسیت آن را تشخیص داد.نرینگی و مادینگی کاسکو را از روی ژن ها و ظاهر کوروموزون هایی که دارند، تشخیص می دهند به این صورت که؛ با ایجاد نقشه کوروموزومی یا کاریوتیپ ، می توان موقعیت جفت کوروموزوم جنسی آنها را مشخص کرد. چون ظاهر جفت های کروموزوم، نر با ماده متفاوت است. در نرها تعداد کروموزوم جنسی برابر است ولی یک کروموزم در ماده اضافه است.

نشانه های تشخیص سن کاسکو

قطعا کسی که با استفاده از دستگاه جوجه کشی و یا خود پرنده مادر از تخم های کاسکو جوجه کشی کرده باشد، سن دقیق پرنده را خواهد دانست و حتی حلقه هایی را به پای پرنده خواهند اویخت که تاریخ تولد کاسکو بر روی آن نوشته شده است. پس بهترین گزینه برای خرید کاسکو های جوان و نابالغ خود پرورش دهنده ها هستند چرا که از سن و جنسیت دقیق پرنده پرورشی خود خبر دارند. اما در صورتی که به پرورش دهنده ها دسترسی نداشتید و مجبور به خرید از فروشنده ها و واسطه ها شدید، راهکارهای زیر به شما کمک خواهد کرد تا سن تقریبی کاسکو را تشخیص دهید :

  1. معمولا کاسکوهای بالغ دارای پرهایی یکدست و درخشان و نقره ای رنگ هستند که توسط پرنده مدام مرتب می شود، اما جوجه ها پرهایی ژولیده و گاها تیره دارند.
  2. در صورت توجه به سوراخ های بینی کاسکوی بالغ متوجه وجود پرزهای سفید و بلند روی بینی او خواهید شد اما کاسکوهای جوان بینی تمیز و بدون مو دارند.
  3. در اطراف چشمان کاسکوهای بالغ متوجه لایه های سفید و پوسته پوسته خواهید شد اما در مورد کاسکوهای جوان و نابالغ این مورد وجود ندارد و اطراف چشمان آنها کاملا صاف و تمیز است.
  4. پاهای جوجه کاسکو به رنگ تیره است و کاملا صاف و بدون فلس است، اما پای کاسکوهای بالغ سفید و ضخیم است که می توانید فلس هایی را نیز بر روی آن مشاهده کنید.
  5. جوجه ها دم کوتاهی دارند که هنوز به صورت کامل رشد نکرده و هم چنین دارای تیرگی در قسمت انتهایی دم خود هستند که نشان از پرهای دوره جوجگی آنها می باشد. اما دم کاسکوهای بالغ قرمز است که کاملا گویای سن بلوغ آنهاست.
  6. در صورت توجه به منقار کاسکوهای بالغ متوجه پوسته پوسته بودن منقار خواهید شد که نشان از سن بالای پرنده است، اما جوجه کاسکوها منقاری تمیز و صاف دارند.
  7. معمولا سر جوجه کاسکو ها کوچکتر از سر کاسکوهای بالغ می باشد و چشمان درشت تری نسبت به کاسکوهای بالغ دارند، هم چنین پرهای سر و اطراف گردن بسیار ریز و ظریف می باشد. منقار جوجه کاسکو نرم تر بوده و برای شکستن دانه های سفت مناسب نیست، بنابراین پرورش دهندگان تا یک سالگی آنها را با سرلاک و میوه های نرم مانند انجیر و موز و توت فرنگی تغذیه می کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله تغذیه کاسکو مراجعه کنید.
  8. یکی دیگر از نشانه های تشخیص سن کاسکو توجه به چشمان آنهاست. کاسکوهایی که تا ۶ ماهگی سن دارند، رنگ چشمانی سیاه دارند، در واقع عنبیه چشم آنها تقریبا هم رنگ مردمک چشم آنهاست.پس از گذشت ۶ ماهگی و وارد شدن پرنده به ۱ سالگی رنگ عنبیه چشم از سیاهی به خاکستری تغییر رنگی می دهد.پس از گذشت کاسکو از سن ۱ سالگی و تا ورود به سن ۲ سالگی ، متوجه رنگ چشمان طوسی در پرنده خواهید شد، در واقع عنبیه پرنده طوسی می شود و مردمک به رنگ مشکی باقی می ماند. کاسکوهای ۲ تا ۳ ساله چشمانی کاملا سفید دارند که یکی از نشانه های مهم تشخیص کاسکوها در این سن می باشد. معمولا کاسکوها در سن ۲ سالگی به سن بلوغ می رسند، بنابراین اگر می خواهید پرنده را برای آموزش خریداری کنید، قبل از رسیدن به سن ۲ سالگی باید آن را انتخاب و خریداری کنید. کاسکوهایی که بین ۴ تا ۷ سال سن دارند، چشمانشان زرد کم رنگ می باشد و پس از گذشت از سن ۷ سالگی و تا آخر عمر چشمانی کاملا زرد خواهند داشت.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (80 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (75 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (64 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (50 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (35 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
اهدای فرش دستباف برای توسعه فرهنگ ورزش کوهنوردی
جزئیات معافیت سربازی افراد بالای 35 سال از شهریور
(ویدئو) از کتیبه‌های باستانی تا الهام‌بخشی کانال سوئز؛ کانال داریوش بزرگ، شاهکاری که مسیر تاریخ را تغییر داد
تست بینایی 30 ثانیه‌ای؛ چشم‌های تیزت را به کار بگیر! چند تا صورت تو این تصویر قایم شده؟
(ویدئو) ساخت سلاح نرم با کنترل از راه‌دور برای فراری دادن دزدهای فرصت‌طلب/ مناسب برای تفریح گیمرهای حرفه‌ای
مجلس شناختی از معاون پارلمانی پزشکیان ندارد/ با کسی عقد اخوت نبستیم/ از میدری تعهد می‌گیریم
نظر رهبر معظم انقلاب درمورد بازیگری فردین در فیلم ایرانی بعد از انقلاب: اشکالی ندارد
ساخت دستگاه بیل بریکر در شرکت دانش‌بنیان تبریزی
(ویدیو) ادعای جنجالی میترا حجار بازیگر،سریال سرزمین مادری، در برنامه دورهمی: آنهایی که ایران را دوست ندارند ایران را ترک کنند!
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن