ساعدنیوز
ساعدنیوز

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی در کشور گرجستان

  پنجشنبه، 16 آذر 1396 ID  کد خبر 1008
نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی در کشور گرجستان
ساعد نیوز: مقاطع تحصیلی مختلف در کشور گرجستان و نحوه ارزشيابي‌ مدارك‌ تحصيلي‌ در نظام‌ آموزشي‌ این کشور چگونه است؟

آموزش اجباری دوره ابتدايی در كشور گرجستان 9 سال به طول مي انجامد. دانش آموزان سپس مي توانند در دبيرستان هاي متوسطه به مدت 3 سال تحصيلات خود را ادامه دهند و ديپلم دبيرستان دريافت کنند. سپس دانش آموختگان دبيرستان هاي متوسطه مجاز به ادامه تحصيل در مؤسسات آموزش عالي مي باشند.

آموزش عالی

آموزش عالي در كشور گرجستان توسط مؤسسات آموزش عالي دولتي و غير دولتي ارائه مي شود. آموزش عالي در كشور گرجستان تحت نظارت وزارت آموزش و علوم مي باشد. در كشور گرجستان سه سطح آموزش عالي وجود دارد:

  1. دوره كارشناسي و ديپلم تخصصي 
  2. دوره كارشناسي ارشد
  3. دوره نامزد علوم (برابر با دوره Ph.D.).

 

دوره‌هاي تحصيلي

1. Bachelor-
شامل 4 سال تحصيل در مؤسسات آموزش عالي می باشد.

2. Master-
شامل 2 سال تحصيل پس از دوره Bachelor و دفاع از پايان نامه و گذراندن امتحانات نهايي مي باشد.

3. Doctor-
شامل حداقل 3 سال تحصيل با داشتن مدرك Master. دانشجويان در اين دوره با روش هاي مختلف تحقيق و آموزش آشنا مي شوند و در برخي دروس رشته مربوط امتحان مي دهند. صدور مدرک پس از تهيه رساله دكتري و دفاع از آن می باشد.

 

نحوه‌ ارزشيابي‌ مدارك تحصيلي (تاریخ شروع تحصیل قبل از  2011/09/01)

‌1. ‌Bachelor-
  صادره‌ از دانشگاه‌هاي‌ معرفي‌ شده، با حداقل 4 سال‌ تحصيل‌ به‌ شرط‌ دارا بودن‌ ديپلم‌ 12 ساله دبيرستان يا پيش دانشگاهي، پس‌ از بررسي‌ علمي‌ كه‌ شامل‌ آزمون‌ كتبي‌‌ است، و همچنين پس از احراز تسلط متقاضي به زبان تحصيل در كشور خارجي (شامل قابليت‌هاي گفتاري و نوشتاري به زبان رسمي تحصيل و یا زبان رسمي كشور محل تحصيل)، در صورت‌ موفقيت‌ «كارشناسي» ارزشيابي‌ مي‌شوند.
تبصره: مدارك تحصيلات نيمه حضوري و غير حضوري در مقطع كارشناسي چنانچه تاريخ شروع به تحصيل بعد از اول نوامبر 2008 باشد، «غير قابل ارزشياب» خواهد بود. همچنين حضور متقاضي در تاريخ مورد اشاره در گواهي شروع به تحصيل صادره از دانشگاه محل تحصيل الزامي است.

2. ‌Master-
  صادره‌ از دانشگاه‌هاي‌ معرفي‌ شده‌ با توجه‌ به‌ دوره‌هاي‌ تحصيلي‌ قبل‌ از دانشگاه‌ و محتواي‌ دروس‌ دانشگاهي، با دارا بودن مدرک کارشناسی معتبر با حداقل یک و نیم الی دو سال تحصیل حضوری و تمام وقت، پس از بررسی علمی که شامل آزمون کتبی است، و همچنين پس از احراز تسلط متقاضي به زبان تحصيل در كشور خارجي (شامل قابليت‌هاي گفتاري و نوشتاري به زبان تحصیل و زبان پايان نامه یا زبان رسمي كشور محل تحصيل)، در صورت موفقیت «كارشناسي ارشد» ارزشيابي‌ مي‌شوند. در صورتی که مدارک مقاطع Bachelor و Master از دانشگاه های این حوزه جداگانه ارائه شود، اخذ آزمون از هر مقطع بطور مستقل الزامی است. همچنين چنانچه متقاضي با ارائه تقاضاي كتبي، خواستار ارزشيابي مدرك Master خود به ماخذ «کارشناسی» باشد، آزمون در سطح کارشناسی به عمل خواهد آمد. در چنين حالتي، متقاضي نمي تواند بعداً تقاضايي براي بررسي مدارك خود در سطح كارشناسي ارشد ارائه نمايد.
تبصره: مدارك تحصيلات نيمه حضوري و غير حضوري در مقطع كارشناسي ارشد چنانچه تاريخ شروع به تحصيل بعد از اول نوامبر 2008 باشد، «غير قابل ارزشيابي» خواهد بود. همچنين حضور متقاضي (به استناد گذرنامه) در تاريخ مورد اشاره در گواهي شروع به تحصيل صادره از دانشگاه محل تحصيل الزامي است.

‌3. (Ph.D. (Doctor-
كه شروع تحصيل دورة‌ مربوط به آن ها بعد از اول نوامبر 2008 باشد مشروط به انتشار حداقل دو مقاله كامل (Full Paper) در نشريات معتبر علمي‌ـ ‌پژوهشي، منتشره در كشورهاي غيراز كشورهاي مستقل مشترك المنافع و آسياي ميانه٭ كه حداقل يكي از آن ها داراي نمايه (Index) بين المللي باشد، و همچنين پس از احراز تسلط متقاضي ارزشيابي مدارك تحصيلي خارجي به زبان تحصيل در كشور خارجي (شامل قابليت‌هاي گفتاري و نوشتاري به زبان تحصیل و زبان رساله و یا زبان رسمي كشور محل تحصيل)، با رعايت ساير ضوابط و مقررات قابل بررسي و ارزشيابي است. ضمناً رساله دكتري بايد توسط شخص متقاضي (نه از طريق مترجم) نگاشته و ارائه شده باشد.

 

نحوه‌ ارزشيابي‌ مدارك‌ تحصيلي (تاریخ شروع به تحصیل از 2011.09.01 به بعد)

‌1. ‌Bachelor-
صادره‌ از دانشگاه‌هاي‌ معرفي‌ شده، با حداقل 4 سال‌ تحصيل حضوری و تمام وقت‌ به‌ شرط‌ دارا بودن‌ ديپلم‌ 12 ساله دبيرستان يا پيش دانشگاهي با معدل حداقل 14 در رشته مرتبط با رشته تحصیلی مقطع کارشناسی، داشتن گواهی قبولی در آزمون زبان قبل از اخذ پذیرش، ارائه گواهی قبولی آزمون زبان کشور محل تحصیل حداکثر تا 6 ماه پس از شروع به تحصیل، پس‌ از بررسي‌ علمي‌ كه‌ شامل‌ آزمون‌ كتبي‌‌ است (در صورت لزوم به تشخیص کمیسیون ارزشیابی)، «كارشناسي» ارزشيابي‌ مي‌شوند.

2.‌Master-
صادره‌ از دانشگاه‌هاي‌ معرفي‌ شده‌ با توجه‌ به‌ دوره‌هاي‌ تحصيلي‌ قبل‌ از دانشگاه‌ و محتواي‌ دروس‌ دانشگاهي، با حداقل یک و نیم الی دو سال تحصیل حضوری و تمام وقت، به شرط دارا بودن مدرک کارشناسی معتبر با معدل حداقل 15 در رشته مرتبط با گروه آموزشی تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد، داشتن گواهی قبولی در آزمون زبان قبل از اخذ پذیرش، ارائه گواهی قبولی آزمون زبان کشور محل تحصیل حداکثر تا 6 ماه پس از شروع به تحصیل، پس‌ از بررسي‌ علمي‌ كه‌ شامل‌ آزمون‌ كتبي‌‌ است (در صورت لزوم به تشخیص کمیسیون ارزشیابی)، «كارشناسي ارشد» ارزشيابي‌ مي‌شوند.
تبصره: مدارك Specialist Diploma چنانچه تاریخ شروع به تحصیل پس از 01/09/2011 باشد، قابل ارزشیابی نیست.

‌3. Doctor-
كه شروع تحصيل دورهد بوط به آن ها از اول سپتامبر 2011 به بعد باشد با حداقل سه سال تحصیل حضوری و تمام وقت، به شرط دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد معتبر با معدل حداقل 16، یکسان بودن رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، داشتن گواهی قبولی در آزمون زبان قبل از اخذ پذیرش، ارائه گواهی قبولی آزمون زبان کشور محل تحصیل حداکثر تا 6 ماه پس از شروع به تحصیل، مشروط به انتشار حداقل دو مقاله كامل (Full Paper) در نشريات معتبر علمي‌ـ ‌پژوهشي، منتشره در كشورهاي غيراز كشورهاي مستقل مشترك المنافع و آسياي ميانه كه حداقل يكي از آنها داراي نمايه (Index) بين المللي باشد، و همچنين پس از احراز تسلط متقاضي ارزشيابي مدارك تحصيلي خارجي به زبان تحصيل در كشور خارجي (شامل قابليت‌هاي گفتاري و نوشتاري به زبان تحصیل و زبان رساله و یا زبان رسمي كشور محل تحصيل)، با رعايت ساير ضوابط و مقررات قابل بررسي و ارزشيابي است. ضمناً رساله دكتري بايد توسط شخص متقاضي (نه از طريق مترجم) نگاشته و ارائه شده باشد.

 

جدول‌ چگونگي‌ ارزشيابي‌ مدارك‌ تحصيلي‌(تاریخ شروع به تحصیل قبل از 2011.09.01)

مدارك

شرايط

ارزشيابي

Bachelor

چهار سال تحصيل در موسسات

معتبر و داشتن ديپلم 12 ساله دبيرستان يا پيش دانشگاهي

در صورت موفقيت در آزمون علمي، «كارشناسي»

Master

یک و نیم الی دو سال تحصیل در موسسات معتبر و داشتن مدرک کارشناسی معتبر

 

در صورت موفقيت در آزمون علمي، «كارشناسي ارشد»

Doctor

(Ph.D.)

 

حداقل سه سال تحصيل درموسسات معتبر و داشتن كارشناسي ارشد معتبر

چنانچه تاريخ شروع به تحصيل بعد از اول نوامبر 2008 باشد، در صورت انتشار دو مقاله بر گرفته از رساله دكتری در نشریات معتبر علمي- پژوهشی منتشره در كشورهاي غير از كشورهاي مستقل مشترك المنافع و آسياي ميانه٭ كه حداقل يكي از آنها داراي نمايه (Index) بين المللي باشد، «دكتري»

 

جدول‌ چگونگي‌ ارزشيابي‌ مدارك‌ تحصيلي‌ (تاریخ شروع به تحصیل از 2011.09.01 به بعد)

دارك

شرايط اولیه

نحوه ارزشيابي

ارزشیابی نهایی

Bachelor

داشتن ديپلم 12 ساله دبيرستان يا پيش دانشگاهي با معدل حداقل 14 در رشته مرتبط با رشته تحصیلی مقطع کارشناسی، داشتن گواهی قبولی در آزمون زبان (TOEFL, IELTS, TOLIMO, MSRT)2 قبل از اخذ پذیرش، ارائه گواهی قبولی آزمون زبان کشور محل تحصیل حداکثر تا 6 ماه پس از شروع به تحصیل، حداقل چهار سال تحصيل حضوری و تمام وقت

در صورت لزوم به تشخیص کمیسیون ارزشیابی، احراز توانمندی های علمی از طریق اخذ آزمون توسط یکی از دانشگاه­های دولتی (از 18 واحد از دروس اصلی و تخصصی رشته مربوط)

«كارشناسي»

Master

داشتن مدرک کارشناسی معتبر با معدل حداقل 15 در رشته مرتبط با گروه آموزشی تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد، داشتن گواهی قبولی در آزمون زبان (TOEFL, IELTS, TOLIMO, MSRT)2 قبل از اخذ پذیرش، ارائه گواهی قبولی آزمون زبان کشور محل تحصیل حداکثر تا 6 ماه پس از شروع به تحصیل، یک و نیم الی دو سال تحصیل حضوری و تمام وقت

در صورت لزوم به تشخیص کمیسیون ارزشیابی، احراز توانمندی­های علمی از طریق اخذ آزمون توسط یکی از دانشگاه های دولتی (از 12 الی 18 واحد از دروس اصلی و تخصصی رشته مربوط)

«كارشناسي ارشد»

Kandidat Nauk

(Ph.D.)

داشتن مدرک كارشناسي ارشد معتبر با معدل حداقل 16، یکسان بودن رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، داشتن گواهی قبولی در آزمون زبان (TOEFL, IELTS, TOLIMO, MSRT)2 قبل از اخذ پذیرش، ارائه گواهی قبولی آزمون زبان کشور محل تحصیل حداکثر تا 6 ماه پس از شروع به تحصیل، حداقل سه سال تحصيل حضوری و تمام وقت

احراز توانمندی­های علمی – پژوهشی از طریق انتشار دو مقاله برگرفته از رساله دكتری در نشریات معتبر علمي- پژوهشی که حداقل یکی از آنها داراي نمايه (Index) بين المللي و منتشره در كشورهاي غير از كشورهاي مستقل مشترك المنافع و آسياي باشد

«دكتري»

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (1171 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (317 نظر) تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (302 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (122 نظر) گریم سخت و سنگین شازده مفخم سریال "گیلدخت"، صالح میرزاآقایی، برای بازی در نقش امام خمینی/ بنظرتون شبیه ایشون شدن؟ (65 نظر) واکنش ایران به درخواست عجیب آمریکا برای حمله نمادین اسرائیل (60 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (58 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز چوپان برای تردد بدون دردسر گوسفندانش در سطح شهر+ویدیو/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (52 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (45 نظر) ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس (41 نظر) نگاهی به ماشین لاکچری و خارجی محسن تنابنده، نقیِ پایتخت+عکس/ صبر و لبخند در برابر درخواست مردم برای گرفتن عکس سلفی (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده مشهدی، با نوشته جالب پشت وانت اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (33 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک بقال تبریزی برای کودکان حماسه ساز شد/ درک و شعور ایشون ستودنیه+عکس (29 نظر) نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا دختر مهران غفوریان با دیزاین خاص/مبارکا باشه +عکس (28 نظر) نگاهی به تیپ و استایل لاکچری و درجه یک خانواده محمدرضا گلزار در عروسی آقای بازیگر +عکس/ خوش به حال آیسان خانوم، عروسِ چه خانواده‌یِ باکلاس و مرفه ی شده😍 (27 نظر)
دیگران می‌خوانند   
حضور عاشقانه همسر روزبه چشمی و مهرداد محمدی برای حمایت از همسرانشان در استادیوم+عکس (فیلم) خواستگاری مهران مدیری 29 سال پیش از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ بعد از 29 سال چقدر فرق کردن هر دوشون! اسکورت جالب و منحصربفرد بادیگاردهای موتوری و پیاده از احسان علیخانی، مجری خوشتیپ تلویزیون+عکس/ نمیدونم چرا یاد خدم و حشم افتادم😁 امتحانات نهایی باعث حذف کنکور خواهد شد! صفر تا صد برگزاری کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا نگاهی به ماشین لوکس و هوش پران جورجینا با یک رنگ منحصر به فرد/ این ماشین نیست عروسکه+عکس استفاده از برس چوبی به این دلایل مهم و ضروری است حلقه ازدواج شیک و پر از جواهر همسر احمد مهرانفر، ارسطویِ پایتخت در مراسم ازدواجشان+ عکس/ خوشبخت بشین صابون دشمن پوست شماست! هرگز صورت خود را با صابون نشویید نگاهی به بزرگترین و عظیم الجثه‌ترین مار زنده دنیا/ این موجود چند متر است و کجا زندگی می‌کند؟+عکس زردی موهای خود را در خانه با آسان ترین روش ها از بین ببرید (ویدئو) پشت صحنه های جذاب سریال "پایتخت" در اولین روز فیلم برداری و ترانه خوانی بانمک رحمتشون/ از خود سریالم باحالترن!😂 خلاقیت خنده دار و اقتصادی پدر ایرانی در پیوند ژیلت و انبر قفلی مرزهای صرفه جویی را جابجا کرد+عکس/ اینو به هر کی نشون بدی برات زار زار گریه میکنه🤣 خواص ماست برای پوست و مو شما را شوکه می‌کند (عکس) عصبانیت مهران غفوریان از افشای یک راز درمورد فوت رضا داوودنژاد/ مهران غفوریان در مرگ رفیقش دست داشت؟ (ویدئو) ماشین میلیاردی و شیک بهرام افشاری، بهتاش سریال "پایتخت" در واقعیت/ ماشالله طرفدارها همه جا هم هستنا! پُز دادن دستپخت خوشمزه شاهرخ استخری سعید سریال فاصله ها توسط سپیده بزمی پور در استوری اینستاگرامش/ بابا دستمریزاد👌 (ویدئو) سخنرانی بی‌نظیر استیو جابز در میان دانشجویان/ مرگ تنها اختراع بی‌نظیر زندگی است سنگ تمام سپیده بزمی پور همسر شاهرخ استخری برای شوهر و دخترانش در آماده کردن غذای چند روزشون قبل از مسافرت تنهایی+ عکس/ چقد باحوصله درستشون کرده😍 کشف موجودی بزرگ‌تر از نهنگ! محل زندگی این جانور کجا بوده است؟ کشتن صاحب مزونِ لباس 50 ساله به دست دختر 11 ساله در حمایت از مادرش در این شهر! (ویدئو) رونمایی علی ضیا از اسم پسرش در اولین روز اردیبهشت/اسم قشنگیه ها ولی واسه فامیلی مناسبتر نیست بنظرتون؟ قند سابیدن آذین، خواهر آزاده نامداری بر سر خواهر عروسش در مراسم عقدش+عکس/ چقد دوتاشون شبیه همن! سورپرایز جالب و خنده دار یک مرد ایرانی برای نجم الدین شریعتی با چاشنی رضا گلزار/ با لباس زنانه از آقای مجری خواستگاری کرد!+ویدیو ملاک های انتخاب همسر ریما رامین فر قبل از ازدواج با امیر جعفری، و رویایی که به وقوع پیوست، از زبان خودش عکس بسیار زیبایی از عروس و نوه فاطمه گودرزی، لیلای سریال "فاصله ها"، در آینه عمل جراحی رهبر معظم انقلاب که با هوشیاری کامل ایشان انجام شد/ تنت به ناز طبیبان نیاز مباد وجود نازکت آزرده گزند مباد دانلود آهنگ جدید و عاشقانه «خط پایان» علی زندوکیلی+فیلم/ من عاشقانه ترین شعر زمان توام جدیدترین دستگاه لاغری بدون جراحی 2024 برای کلینیک ها (ویدئو) چند سکانس خنده دار فیلم "سال گربه" با هنرنمایی بهرام افشاری و سارا بهرامی / عجب شور و هیجانی به پا کردن! روایت محمود احمدی نژاد از دست به دست دادن پسران مهندس و داماد پزشکش در ساخت خانه 175 متری در شمال تهران +ویدیو رونمایی از صندلی ماساژ فوق لاکچری و هوش پران علی دایی در دفتر کارش+ویدیو/ ذوق و خنده های شهریار ایران از خرید جدیدش غوغای اجرای احساسی پسر خوش صدای ایرانی با آهنگ مرتضی پاشایی در کنسرت محسن ابراهیم زاده/ یکی هست تو قلبم...+ویدیو (ویدئو) پاسخ منطقی و جالب استاد قرائتی به دختر شل‌ حجاب/ سوسماس... جزئیات تازه از جنایت در برج 20 طبقه کوهک/ قتل مرد ثروتمند با 37 ضربه چاقو بوسه امیر جعفری بر پیشانی همسرش، همایِ پایتخت در سریال جنگل آسفالت+ویدیو حمایت جانانه مریم امیرجلالی از مازیار لرستانی بعد حواشی ازدواج با رابعه اسکویی/ به عنوان یک خواهر...+عکس استوری عاشقانه ایمان صفا برای ششمین سالگرد آشنایی با نبات خانوم/ قند روزهای تلخ آقای بازیگر گیه؟+عکس مشهورترین و تاثیرگذارترین زنان حرمسرای ناصرالدین شاه در یک قاب + عکس آقای مدیر پرسپولیس! لایک نبود، دو انگشت بعد از لایک بود!
تیتر امروز   
امتحانات نهایی باعث حذف کنکور خواهد شد! صفر تا صد برگزاری کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا نگاهی به بزرگترین و عظیم الجثه‌ترین مار زنده دنیا/ این موجود چند متر است و کجا زندگی می‌کند؟+عکس کشف موجودی بزرگ‌تر از نهنگ! محل زندگی این جانور کجا بوده است؟ کشتن صاحب مزونِ لباس 50 ساله به دست دختر 11 ساله در حمایت از مادرش در این شهر! عمل جراحی رهبر معظم انقلاب که با هوشیاری کامل ایشان انجام شد/ تنت به ناز طبیبان نیاز مباد وجود نازکت آزرده گزند مباد دانلود آهنگ جدید و عاشقانه «خط پایان» علی زندوکیلی+فیلم/ من عاشقانه ترین شعر زمان توام جزئیات تازه از جنایت در برج 20 طبقه کوهک/ قتل مرد ثروتمند با 37 ضربه چاقو آقای مدیر پرسپولیس! لایک نبود، دو انگشت بعد از لایک بود! واکنش ظریف به «آتش بازی» رژیم صهیونیستی در اصفهان جزئیات حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس برخی مسئولان به دلیل اقدامات نامناسب در برخورد با بی حجابی تذکر گرفتند درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود بدشانسی بزرگ بازیکن تیم ملی در ازدواج/ همسر ستاره ملی‌پوش، اموالش را بالا کشید+عکس حواشی داغ امروز شنبه 1 اردیبهشت 1403/ تذکر رئیسی درباره رفتارهای نامناسب با پدیده بی‌حجابی