نحوه هماهنگ کردن برنامه‌های روزانه با ساعت بیولوژیک بدن

  شنبه، 19 فروردین 1402   زمان مطالعه 3 دقیقه
نحوه هماهنگ کردن برنامه‌های روزانه با ساعت بیولوژیک بدن
هماهنگ کردن برنامه‌های روزانه با ساعت بیولوژیک بدن باعث می‌شود بیشترین بهره‌وری را داشته باشید. توجه به ساعت بیولوژیک و ریتم شبانه‌روزی همچنین باعث بهبود سلامتی می‌شود. در ادامه این مطلب از ساعد نیوز بیشتر در این خصوص بحث می کنیم . همراه ما باشید.

چه می شد اگر می توانستیم از هر روز خود استفاده بیشتر و مفید تری داشته باشیم؟ همه ما در طول روز بیشتر از 24 ساعت زمان نداریم؛ در نتیجه نحوه استفاده ما از زمان، بر کارهایی که می توانیم انجام دهیم تاثیر می گذارد. یکی از راه هایی که با انجام آن می توانیم بهره وری بیشتری از روزمان داشته باشیم، تنظیم ساعت فیزیولوژیک بدن با برنامه روزانه مان است.

ساعت بیولوژیک بدن انسان چیست؟

ساعت بیولوژیک بدن که میزان زیادی از چگونگی عملکرد ما را کنترل می‌کند، خیلی شبیه به یک برنامه است که مسئول تنظیم بسیاری از عملکرد‌های بیولوژیکی ماست. به عنوان مثال، ریتم شبانه روزی، چرخه روزانه خواب و بیداری را مدیریت کرده و میزان انرژی ما در زمان‌های مختلف از شبانه روز را تعیین می‌کند.

احتمالا زمانی از ساعت بیولوژیکی بدن خود آگاه می‌شوید که برنامه روزانه‌تان به هم می‌ریزد. به عنوان مثال، کارگران و کارمندان شیفت، برای انجام برنامه‌های کاری خود دائما باید روزمرگی خود را تنظیم کنند، یا مسافران پرواز‌های طولانی ممکن است در چرخه خواب و بیداری خود اختلالاتی را تجربه کنند که منجر به احساس پرواززدگی یا به اصطلاح جت لگ می‌شود.

حتماً متوجه شده‌اید که در طی روز، در زمان‌های خاصی احساس می‌کنید انرژی بیشتری دارید و در مواقعی ممکن است احساس کنید انرژی‌تان کاملا تخلیه شده است. با این وجود تحقیقات نشان داده‌اند که ساعت بدن شما مسئولیتی خیلی بیشتر از تنظیم چرخه خواب و بیداری بر عهده دارد.

هوشیاری ذهنی، گرسنگی، استرس، خلق، عملکرد قلب و حتی سیستم ایمنی نیز تحت تأثیر ریتم روزانه بدن است. با هماهنگ کردن ساعت بیولوژیک بدن با برنامه روزانه خود می‌توانید بیشترین استفاده را از روز خود داشته باشید و احساس پیشرفت و انگیزه بیشتری کنید.

ساعت

آیا بدن خودش ساعت بیولوژیک خود را می سازد و حفظ می کند؟

بله، عوامل طبیعی موجود در بدن شما ریتم شبانه روزی را تولید می‌کنند. در انسان، برخی از مهم‌ترین ژن‌ها در این فرآیند، ژن‌های Period و Cryptochrome هستند. این ژن‌ها پروتئین‌هایی را کد می‌کنند که در شب در هسته‌ی سلول ساخته می‌شوند و در طول روز کاهش می‌یابند.

مطالعات انجام‌شده روی مگس‌های میوه نشان می‌دهد که این پروتئین‌ها به فعال کردن احساس بیداری، هوشیاری و خواب‌آلودگی کمک می‌کنند. با این حال، سیگنال‌های محیط نیز بر ریتم‌های شبانه‌روزی تأثیر می‌گذارد. برای مثال، قرار گرفتن در معرض نور در زمان متفاوتی از روز می‌تواند زمانی که بدن ژن‌های Period و Cryptochrome را روشن می‌کند، بازنشانی (reset) کند.

ساعت بیولوژیک چگونه بر سلامتی تأثیر می گذارد؟

ریتم شبانه‌روزی می‌تواند بر عملکردهای مهم بدن ما تأثیر بگذارد، از جمله:

  • ترشح هورمون

  • عادات غذایی و هضم غذا

  • دمای بدن

با این حال، بیشتر افراد متوجه تاثیر ریتم شبانه‌روزی بر الگوی خواب خود می‌شوند. SCN تولید ملاتونین، هورمونی که باعث خواب‌آلودگی می‌شود را کنترل می‌کند. ساعت اصلی بدن (SCN)، اطلاعات مربوط به نور ورودی به بدن را از طریق اعصاب بینایی دریافت کرده و اطلاعات را از چشم به مغز منتقل می‌کند. وقتی نور کمی وجود دارد – مثلاً در شب – SCN به مغز می‌گوید ملاتونین بیشتری بسازد تا احساس خواب‌آلودگی ایجاد شود.اختلالات ریتم شبانه‌روزی درمان‌نشده می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های زیر را افزایش دهد:

  • سیستم ایمنی ضعیف

  • بیماری‌های قلبی عروقی

  • اختلالات شناختی و رفتاری

  • اختلالات گوارشی مانند زخم معده

  • مشکلات باروری

  • اختلالات متابولیسم که می‌تواند منجر به دیابت، سندرم متابولیک و اضافه وزن و چاقی شود.

  • اختلالات خلقی

  • بدتر شدن سایر اختلالات خواب، مانند آپنه خواب.

ساعت و دختر

نکاتی برای ایجاد هماهنگی بین ساعت زیستی و برنامه روزانه

  • خوابیدن و بیدارشدن خود را زمان‌بندی کنید: در یک ساعت مشخص بخوابید و در یک ساعت معین هم بیدار شوید. برنامه‌هایی مانند Alarmy‌ در تنظیم آن خیلی به شما کمک می‌کند.

  • به خودتان فرصت هماهنگ‌شدن بدهید: هماهنگ‌شدن ساعت بیولوژیک بدن با برنامۀ یک‌شبه شکل نمی‌گیرد. صبور باشید و برنامه را منظم دنبال کنید.

  • به سطح انرژی خودتان توجه کنید: سعی کنید برنامه‌های مهم خود را در ساعاتی که سرحال‌تر هستید انجام دهید. توجه به تغییرات سطح انرژی‌تان در طول روز به شما در برنامه ریزی کمک می‌کند.

تنظیم برنامه روزمره با ساعت بیولوژیک بدن شاید کمی زمان‌ ببرد، اما با انجام آن قطعا به عملکرد و نتیجه بهتری خواهید رسید.

جمع بندی

به نحوه تغییر میزان انرژی روزانه خود در سراسر روز توجه کنید تا بهتر متوجه شوید چه زمانی بهترین عملکرد خود را خواهید داشت. اگر از نظر روحی در صبح احساس هوشیاری بیشتری می کنید، سعی کنید فعالیت های شدید شناختی را به این زمان اختصاص دهید. تغییر برنامه روزانه برای هماهنگی بهتر با ریتم های روزانه اندکی زمان می‎برد، ولی در نهایت می‎تواند بهره وری و انگیزه بیشتری برای شما به همراه آورد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (148 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان