دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

نکات مهمی که قبل از تعویض روغن موتور باید بدانید! 

شنبه، 23 دی 1402
دانستن نکات مهم در تعویض روغن خودرو می‌تواند از بروز مشکلات متعدد در اتومبیل شما جلوگیری کند و به شما کمک کند تا لحظات بهتری را در رانندگی تجربه کنید. در ادامه این مطلب از ساعد نیوز می‌توانید با برخی از مهم‌ترین نکات آشنا شوید.

بدون شک یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در موتور وجود روغن موتور مرغوب و باکیفیت است. زمان‌هایی که خودرو در حال حرکت است، دمای موتور به بالاترین میزان ممکن می‌رسد. همین عامل نیز می‌تواند روی عملکرد قطعات اطراف و معلق موتور تاثیر بسزایی داشته باشد. به صورت کلی می‌توان گفت که روغن نقش کلیدی و اصلی محافظت از موتور را ایفا می‌کند.

نکات مهمی که قبل از تعویض روغن باید بدانید !


  • لزومی ندارد که حتما از برند خاصی برای روغن موتور استفاده کنید؛ درصورتی‌که روغن موتور خواص مورد نیاز موتور شما‌‌ را برطرف کند و با آن همخوانی داشته باشد، برند و شرکت سازنده روغن موتور مهم نیست.

  • اگر دو نوع روغن موتور را با هم ترکیب کردید، دقت کنید که هر دو روغن موتور از لحاظ خواص کاملا با هم مشابه باشند؛ در غیر این صورت به شدت از این کار پرهیز کنید؛ چون ممکن است خسارات جدی به موتور وارد شود.

  • سیاه شدن روغن موتور، دلیل از بین رفتن خواص آن نیست و نیاز به تعویض هم ندارد. این اتفاق معمولا به دلیل وجود دوده و آلودگی در اجزای موتور خودرو است.

  • شفاف ماندن روغن موتور بعد از استفاده زیاد می‌تواند شک برانگیز باشد. اگر این اتفاق افتاد، حتما روغن موتور را تعویض کنید.

  • به هیچ عنوان بیش از حد استاندارد، روغن داخل موتور نریزید؛ چون این کار ممکن است باعث نشت کردن روغن و ورود آن به بخش‌های دیگر خودرو شود که سلامت خودروی شما‌‌ را به خطر می‌اندازد.

  • بهتره هر وقت که روغن موتور را عوض می‌کنید، فیلتر روغن را نیز تعویض کنید.

  • روغن موتور نباید از علامت‌های روی گیج (گژ) بالا‌تر و یا پایین‌تر باشد. زیادی روغن موتور باعث افزایش مصرف بنزین شده و علاوه بر تشکیل لایه رسوب کربنی به شمع‌های موتور نیز آسیب می‌زند.

  • در شرایط کارکرد سخت مثل طی مسافت‌های کوتاه، درجا کار کردن زیاد، ترافیک و یا حرکت در محیط‌های با گرد و غبار زیاد و شرایط آب و هوایی نامناسب (مناطق سردسیر یا گرمسیر)، روغن موتور را هر 5000 کیلومتر تعویض کنید.

  • نوع روغن را نمی‌توانید با اندازه‌ی موتور تعیین کنید؛ برای انتخاب روغن مناسب برای موتور خودرو، باید به شرایط آب و هوایی، دمای محیط، تجهیزات اضافی و وزن خودرو توجه کنید.

  • اگر قصد رفتن به سفر طولانی‌‌ را دارید، حتما روغن موتور‌‌ را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که برای کل سفر مشکلی پیش نمی‌آید؛ اما اگرنیازی به تعویض روغن نباشد، تعویض آن قبل از مسافرت، اجباری نیست.

  • روغن سوخته، روغن ترمز، ضد یخ و باتری خراب، برای محیط زیست زیان آور است؛ بنابراین از دور ریختن آن‌ها در محیط زیست خودداری‌ کنید و یا آن‌ها را به عنوان زباله‌های زیان‌آور تحویل مامورین بازیافت دهید.

سخن پایانی


روغن موتور یک فاکتور بسیار مهم در کارکرد صحیح و روان موتور خودرو است، بنابراین باید نسبت به انتخاب و تعویض به موقع آن بسیار حساس بوده و در زمان مناسب اقدام به تعویض آن کرد.


16 پسندیدم 11 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 27 مرداد
از سراسر وب
دیدگاه ها
محمد
7 ماه پیش

سلام ببخشید راهی هست برای فهمیدن روغن از روغن تقلبی و چسبی
پاسخ
Emir
7 ماه پیش

از شما برای به اشتراک گذاری این اطلاعات بسیار سپاسگزارم 😊🙏
پاسخ
بازدیدکننده
7 ماه پیش

هیچکدام
پاسخ
ناشناس
7 ماه پیش

قبلش فقط باید موجودی کارتت رو چک کنی
پاسخ
ناشناس
7 ماه پیش

کدامیک از این تکات مربوط به ؛ قبل از تعویض روغن ؛ بود .
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
سیر تا پیاز زندگی شخصی آیتک سلامت رقیب ایرانی زهرا گونش از زبان خودش/ ستاره چشم رنگی تیم ملی والیبال هوادارانش را سورپرایز کرد
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
حضور حامد آهنگی در افتتاحیه کلینیک زیبایی خواهرش در تهران+عکس/ رابطه صمیمی خواهر و برادری رو میشه تو این تصویر دید😍
(ویدئو) سنگ بن‌بن؛ گنجینه‌ای آسمانی در دل اهرام مصر / آیا این شهاب‌سنگ، کلید رمزگشایی از تمدن‌های باستانی است؟
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
خلاقیت منحصربفرد قنّاد تبریزی در طراحی و پخت کیک برای "کراتین کار" ها حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که دنیای ایده ست😍