ساعدنیوز
ساعدنیوز

نکات تاثیرگذار در نوشتن رزومه

  پنجشنبه، 30 بهمن 1399   زمان مطالعه 9 دقیقه
نکات تاثیرگذار در نوشتن رزومه
نوشتن یک رزومه کاری حرفه ای و موثر و دقیق، تاثیرگذار و اصولی یکی از مهمترین مراحل به دست آوردن شغل دلخواه است. اگر چه نوشتن یک رزومه کاری حرفه ای و موثر و دقیق با رعایت کامل قوانین رزومه نویسی کار مشکلی است، اما توانایی در نوشتن یک رزومه کاری حرفه ای و موثر می تواند کارفرما را برای استخدام شما هر چه بیشتر قانع کند.

رزومه چیست؟

رزومه، تبلیغی است که در آن ویژگی های خود را به کار فرمایان عرضه می کنند تا آن ها با در دست داشتن این اطلاعات اولیه بتوانند توانایی ها و مهارت های او را برای استخدام ارزیابی کنند و بهترین گزینه موجود را انتخاب بکنند.

در برخی از کشورها به جای رزومه از عبارت CV که مخفف کلمه Curriculum Vitae استفاده می شود. همچنین کارنامک نام دیگری است که بر روی رزومه نهاده اند. یک رزومه کاری مناسب می تواند به صورت چاپ شده در حداکثر یک یا دو صفحه و یا الکترونیکی در قالب فایلهای PDF و DOC باشد.

مواردی که باید در رزومه کاری گنجانده شود

زمانی که صحبت از رزومه کاری می شود، سوال اساسی این است که چه مواردی باید در رزومه گنجانده شود. اگر جستجویی در سایت های مختلف نمایید به نمونه های متفاوتی از رزومه می رسید و این تنوع باعث سردرگمی می شود. برای شروع نگاهی می اندازیم به مواردی که باید در رزومه گنجانده شود:

اطلاعات شخصی

این بخش شامل اطلاعاتی راجع به وضعیت کلی شماست. پس با دقت و با صداقت آن را ارائه دهید. بسیار دیده شده است که عدم صداقت در این بخش خود باعث عدم موفقیت در مصاحبه ها شده است.

اطلاعاتی که باید در این بخش قید کنید شامل موارد زیر است:

  • نام و نام خانوادگی
  • سن ( تذکر: حتماً روز، ماه و سال تولد را ذکر کنید و از نوشتن عدد سن خودداری کنید.)
  • وضعیت تاهل
  • وضعیت نظام وظیفه (ویژه آقایان)

اطلاعات تماس

یکی از مهم ترین موارد که بسیاری آن را نادیده می گیرند و شاید شانس به دست آوردن شغل مناسبشان را از دست می دهند، نوشتن اطلاعات تماس می باشد. آن هم به صورت کامل!

موارد زیر برای رزومه کاری مناسب الزامی است:

  • تلفن تماس
  • آدرس ایمیل
  • محل سکونت (نام شهر محل سکونت را حتماً بنویسید)

تصویر

اطلاعات تحصیلی

بعد از معرفی اطلاعات شخصی نوبت به ارائه اطلاعات تحصیلی می رسد. کارفرمایان این بخش را به خوبی بررسی می کنند تا متوجه شوند که شخص در چه زمینه هایی دارای دانش و تخصص است. در مورد معدل می توان گفت که نگاه ها بسیار متفاوت و شخصی است، اما به طور کلی اکثر افرادی که به دنبال نیروی جدید برای شرکت خود هستند چندان به معدل اهمیتی نمی دهند. مواردی که حتماً باید در بخش اطلاعات تحصیلی قرار دهید از قرار زیر است:

  • مقطع (در صورتی که مشغول به تحصیل هستید حتماً ذکر کنید)
  • رشته تحصیلی
  • دانشگاه
  • معدل

پیشینه کاری

سابقه کار بخشی مهم در رزومه متقاضیان کار است. البته اگر دارای تجربه کاری زیادی نیستید نگران نباشید. می توانید با توجه به دیگر مهارت هایتان شانس خود را افزایش دهید. کارفرمایان با بررسی سابقه کار به دنبال میزان تجربه فرد، نوع کاری که در شرکت های گوناگون انجام داده است و مدت زمانی که از کاری به کار دیگر می رود، هستند.

  • نام شرکت و سِمتی که در آن کار می کردید
  • توضیح درباره شرکت قبلی
  • مدت زمان (مدت زمان حضور در کار)
  • دلیل تعویض یا خروج برای بسیاری از کارفرماها مهم است

مهارت ها و توانمندی ها

اگر دارای سابقه کار شاخصی نیستید این بخش می تواند به شما کمک نماید. در واقع برای تعداد زیادی از کارفرمایان داشتن مهارت در موضوعی خاص که کاربردی نیز باشد، بسیار با اهمیت تر از سایر بخش ها از جمله سابقه کار است. افرادی که دارای تخصص مناسب برای سِمتی خاص در شرکتی باشند به احتمال خیلی زیاد می توانند آن شغل را به دست بیاورند.

  • تخصص و مهارت: سایر مهارت هایی که به دست آورده اید چه به صورت آکادمیک و چه به صورت خودآموزی می تواند به انتخاب شما کمک کند.
  • ابزارها و نرم افزارها : نرم افزارهایی که با آنها آشنایی دارید را قید کنید. توجه کنید که میزان تسلط شما به این نرم افزارها هم برای کارفرمایان مهم است.
  • زبان: یکی از گزینه های مهم و تاثیر گذار برای استخدام در بسیاری از شرکت ها آشنایی با زبانی غیر از زبان مادری می باشد. زبان انگلیسی رایج ترین زبان برای این بخش است.
  • دوره ها و مدارک: اگر در دوره خاصی شرکت کرده اید حتماً نام دوره، مدت زمان دوره، و در صورتی که مدرکی از آن دارید در این بخش قید کنید.

تصویر

علایق و فعالیت ها

در این بخش بهتر است که به نوع فعالیتی که در شرکت علاقه مند به انجام آن هستید بپردازید. بهتر است اگر علاقه مند یا تجربه در بخش های مختلف دارید را اعلام کنید.

شرح مختصری از خود

به طور کلی این قسمت از رزومه کاری به شرح مسائل شخصی تر مربوط است. در واقع شما با این کار به کارفرما کمک می کنید تا شناخت بهتری نسبت به شما پیدا کند.

موارد مهم دیگری که می تواند در رزومه شما تاثیر گذار باشد به شرح زیر است:

  • رزومه باید مختصر و مفید باشد

سعی کنید با کم ترین کلمات ممکن، مهم ترین اطلاعات لازم و مرتبط با شغل مورد نظر را ارائه کنید. معمولاً رزومه کاری خوب بیش از ۶۰۰ کلمه نیست. اگر نتوانید تا صفحه دوم توجه مسئول جذب نیرو را جلب کنید، مطمئناً تعداد صفحات بیشتر کمکی نخواهد کرد.

  • داشتن عکس در رزومه

به طور کلی داشتن عکس خوب نیست. زیرا ممکن است پیش داوری هایی به وجود بیاورد. ولی از طرفی دیگر ممکن است کارفرما علاقه مند باشد تصویر شما را ببیند. در هر صورت انتخاب با شماست.

  • از بزرگ نمایی بپرهیزید

بزرگ نمایی خطای رایجی است که بسیاری در رزومه خود می گنجانند. حتی اگر شما در رزومه خود به بزرگنمایی بپردازید، در جلسه مصاحبه یا حتی پس از شروع به کار احتمال اینکه شکست بخورید بسیار زیادتر می شود.

رعایت نکات زیر در نوشتن رزومه بسیار مؤثر خواهد بود

  1. رزومه خود را بصورت مختصر، مفید و اختصاصی تهیه نمایید. رزومه خود را حداکثر در دو صفحه خلاصه کنید تا کارفرما بتواند در زمانی کوتاه اطلاعات کلیدی شما را پیدا کند.
  2. به تخصص ها و مهارت های مورد نیاز محل کار، با تأکید بیشتری اشاره کنید. این موارد را با پر رنگ کردن یا خط کشیدن زیر مهارت های مربوطه مورد توجه قرار دهید.
  3. رزومه را بطور واضح و روشن نوشته و از کلمات و عبارات مناسب استفاده کنید تا کارفرمایان بتوانند بدون مشکل و سریعاً اطلاعات مورد علاقه خود را در آن پیدا کنند.
  4. یکی از نکات مهم در رزومه سندیت آن است. بنابراین تا حد ممکن سعی کنید تاریخ ها، آدرس ها و سایر مراجع را با دقت وارد کنید.
  5. رزومه نباید حاوی اشتباهات چاپی و غلط های املایی باشد. وجود یکی دو غلط املایی در رزومه ارزش و تأثیرگذاری آن را کاهش می دهد.
  6. بعد از حاضر کردن نسخه اولیه رزومه، آن را چندین بار مرور کرده و خوب بررسی کنید تا از هر حیث بدون ایراد و مشکل باشد.
  7. حتماً از رزومه خود پرینت تهیه نموده و در صفحه آرایی و انتخاب فونت های مناسب دقت کنید تا ظاهری پسندیده داشته باشد.
  8. به یاد داشته باشید که رزومه جنبه ای تبلیغاتی دارد. بنابراین حتی اگر تجربه کاری زیادی هم ندارید؛ در بخش تجربیات کاری رزومه خود، پروژه های کلاسی، تجربیات و مطالعات شخصی خود را ذکر نمایید.
  9. هدف شغلی را یا با ذکر یک منصب یا پست سازمانی مشخص همراه کنید زیرا هدف از این بخش ایجاد رابطه بین توانایی های شما و موقعیت معین کاری است.
  10. در بیان سوابق کاری سعی کنید نتیجه فعالیت شغلی خود را در هر مورد توضیح دهید. بر نقاط قوت خود تأکید کنید و نقاط ضعف را تا حد ممکن کمرنگ کنید. مهمترین جملات خود را در ابتدا بیاورید.

اشتباهاتی که در نوشتن رزومه می توان مرتکب شد

بیشترین اشتباهاتی که کارجویان در رزومه خود مرتکب می شوند به ترتیب زیر است:

  1. غلط های املایی و دستور زبانی ۵۶%
  2. نامرتبط بودن مهارت های کارجو با شغل ۲۱%
  3. کوتاه بودن رزومه و سابقه کاری کم ۱۶%
  4. ساختار بد و ضعیف محتوای رزومه ۱۱%
  5. نداشتن دست آورد ۹%
  6. نادرست بودن شماره تماس و ایمیل ۹%
  7. گنگ بودن اطلاعات محتوای رزومه ۵%
  8. دروغگویی ۲%
  9. داشتن عکس در رزومه ۱%
  10. غیره ۳%

همانطور که کوتاه بودن رزومه می تواند در کارفرما اثری منفی داشته باشد، طولانی بودن رزومه نیز می تواند حسی مشابه در کارفرما ایجاد کند.

برای نوشتن رزومه حتماً از فونت های رسمی استفاده کنید. اگر قرار است که رزومه خود را پرینت کنید، حتماً دقت کنید که رزومه تان بر اساس اندازه A4 ایجاد شده باشد. همچنین، به هیچ وجه کاغذ رزومه خود را تا نکنید.

یکی دیگر از اشتباهاتی که بسیاری از کارجویان در هنگام نوشتن رزومه مرتکب می شوند، اضافه کردن آدرس ایمیل نامتعارف است. بهتر است یک ایمیل رسمی با نام رسمی خودتان ایجاد کنید زیرا نزدیک به ۷۵% از رزومه هایی که ایمیل نامتعارف داشته باشند، نادیده گرفته خواهند شد. مطمئناً هیچ کارفرمایی با دیدن ایمیل golden.monkey96@gmail با شما تماس نخواهد گرفت.

رزومه را با چه فرمتی ذخیره کنیم؟

رزومه ها معمولاً به صورت فایل PDF، ورد یا تکست برای کارفرمایان ارسال می شوند. با این حال، بهترین فرمت برای ذخیره و ارسال یک رزومه، فایل PDF است.

زمانی که شما رزومه خود را به صورت فایل ورد یا تکست برای کارفرما ارسال می کنید، این احتمال وجود دارد که ساختار رزومه و فونت های آن در نمایشگر کارفرما به شکلی دیگر نمایش داده شود. حتی از آنجایی که این نوع فایل ها قابل ویرایش هستند، ممکن است کارفرما سهواً قسمتی از رزومه شما را حذف کند.

این نوع مشکلات در فایل های PDF وجود ندارد. فایل های PDF در همۀ رایانه ها به یک شکل نمایش داده می شوند و همچنین، امکان ویرایش آن ها توسط دیگران وجود ندارد.

مهارت های ابتدایی که کارفرما انتظار دارد در رزومه شما ببیند عبارتند از:

  • تسلط به یک زبان غیرفارسی (مانند انگلیسی)
  • توانایی کار با نرم افزارهای Microsoft Office مانند Word، Excel، Powerpoint و …
  • توانایی جستجو در اینترنت
  • تسلط به ابزارهای آنلاین مرتبط شغلی

اگر کلیه نکات بیان شده در این بخش از ساعدنیوز را مد نظر قرار دهید و رعایت کنید میتوانید یک رزومه حرفه ای و تاثیر گذار داشته باشید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد رزومه میتوانید با کارشناسان حرفه ای و مجرب موسسه پژوهش برتر در ارتباط باشید. خدمات استخراج مقاله و سابمیت چاپ مقاله نیز در این مجموعه توسط کارشناسان مجرب انجام میشود. هم اکنون برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (698 نظر) تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (294 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (164 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (74 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (57 نظر) گریم سخت و سنگین شازده مفخم سریال "گیلدخت"، صالح میرزاآقایی، برای بازی در نقش امام خمینی/ بنظرتون شبیه ایشون شدن؟ (41 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (39 نظر) واکنش ایران به درخواست عجیب آمریکا برای حمله نمادین اسرائیل (32 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز چوپان برای تردد بدون دردسر گوسفندانش در سطح شهر+ویدیو/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (26 نظر) نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا دختر مهران غفوریان با دیزاین خاص/مبارکا باشه +عکس (26 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک بقال تبریزی برای کودکان حماسه ساز شد/ درک و شعور ایشون ستودنیه+عکس (26 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده مشهدی، با نوشته جالب پشت وانت اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (26 نظر) ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس (25 نظر) روایتی جالب از روز دقیق تولد رهبر معظم انقلاب از زبان خودشان در سالگرد 85 سالگی ایشان+عکس شناسنامه (22 نظر) مراسم سالگرد ازدواج ساده و خلوت شاهرخ استخری و خانومش در حیاط باصفا و دلباز خونشون/ عجب کیک شیک و منحصر به فردی+عکس (17 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به کیک تولد باکلاس 2 سالگی بارانا دختر علیرضا بیرانوند و اکرم بانو/مبارکا باشه +عکس تصویری جالب و نوستالژیک از چیدمان یک بقالی قدیمی و اصفهانی حدود 60 سال پیش/ ترازوها الان عتیقه محسوب میشن+عکس نگاهی به تفریح لاکچری علیرضا بیرانوند و 2 فرزندش در ویلای لاکچریشان/ جای اکرم بانو خالی +فیلم خلاقیت خنده دار پدر ایرانی در تعمیر کفش با پیچ و بَست حماسه ساز شد+عکس/ از نظر باباها وسایل تا زبون به شکایت باز نکنن باید پوشیده بشن😂 ماجرای جالب حضور رهبر معظم انقلاب در یک رستوران متفاوت چینی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 2 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 2 اردیبهشت ماه 1403 ابراز علاقه و احساسات به پژمان جمشیدی به سبک هموطن اصفهانی+عکس/ همه جا باید این سند افتخارش رو گوشزد کنن آزار و قتل زن جوان در حمام ؛ بکشیدم یا آزادم کنید! فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 + فیلم چیدمان خوراکی های خوشمزه ساره بیات روی میز ناهارخوری خوشگلش / چه ضیافتی به پا کرده+عکس خاطرات دردناک و تکان دهنده رهبر انقلاب از بازداشتشان در دوران پهلوی +فیلم بیوگرافی و زندگینامۀ محسن آزمایش مدیر کارخانۀ لوازم خانگی آزمایش سگ‌های ولگرد یک دانش‌آموز را تکه و پاره کردند + عکس دلبری عاشقانه ستاره سادات قطبی برای همسرش با پختن یک غذای خوشمزه و پرطرفدار+عکس نگاهی به خونه زندگی لوکس و پُر از عتیقه جات فائزه هاشمی رفسنجانی، دختر مرحوم هاشمی رفسنجانی+ویدیو/ خونه نه، انگار آنتیک فروشیه خونه زندگی لوکس و هوش پران مازیار لرستانی با دکوراسیون ماکسیمال/ خونه نگو کاخ بگو بیوگرافی و زندگی خصوصی پردیس پورعابدینی، فرشته سریال گناه فرشته و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی مراحل صدور جواز تاسیس چقدر زمان می‌برد؟ رونمایی از مادر کم سن و سال و چادری امید نورافکن ستاره فوتبال/ سایه شون مستدام +عکس ایده جالب مرد خوش ذوق ایرانی در ساخت آکواریوم با تایر کهنه ماشین+ویدیو/ مغز اینو باید طلا گرفت جشن تولد تک نفره و لاکچری مرتضی پورعلی گنجی با یک کیک ساده در یک رستوران لوکس به صرف شام/ مبارکا باشه واکنش اینستاگرامی مازیار لرستانی به ماجرای پیشنهاد ازدواجش با رابعه اسکویی+عکس خلاقیت متفکرانه شهرداری جویبار در ساخت نماد مردان کشتی گیر/ آدم حَظ میکنه از معرفی خوب شهرشون +عکس دورهمی خانوادگی یوسف کرمی ستاره سابق تکواندو در کنار همسر و 2 فرزندش/همیشه به خوشی قهرمان+ عکس پذیرایی با دل و جان از پدر و مادر به سبک ساره بیات با رونمایی از فنجان چایی مخصوص عزیزانش+عکس/ عجب بالکن باصفایی داره😍 (ویدیو) کلیپ نوستالژی و خاطره‌انگیز بازم مدرسه‌ام دیر شد! / کاش هنوز مدرسه‌اش دیر می‌شد! (ویدئو) برخورد زبالۀ فضایی با سقف یک خانه در فلوریدا/ اتفاقی با احتمال وقوع یک درصدی که برای خانواده‌ای بدشانس رخ داد! رونمایی نجمه جودکی مجری ایرانی از آباژور خوشگل اتاق خوابش/ چه خلاقانه ساخته شده +عکس رونمایی ستاره سادات قطبی از ناهار ساده ولی همه‌پسندش/ نوش جان خانم مجری+عکس رونمایی سپیده بزمی پور، همسر شاهرخ استخری از غذای خوشرنگ و لعابش در مسافرت بدون خانواده به اسپانیا+عکس/ نوش جونتون نگاهی به ماشین لوکس و شاسی بلند مژده لواسانی، مجری پرانرژی ایرانی/ این ماشین نیست هواپیماست+عکس اشتباه خنده دار یک دانش آموز در پاسخ به سوال امتحان ریاضی/ هیتلر هم مغز اینو نداشت +فیلم حیاط باصفای خانه پدری حامد سلطانی قبل و بعد تخریب+عکس/ خانه ای با تابِ دوران بچگی آقای مجری و زیرزمین نوستالژیک خانه ‌های ایرانی روایت تکان دهنده محافظ آیت الله خامنه ای از روز ترور ایشان/ اتفاق جالبی که جان رهبر را نجات داد رونمایی از کودکی ناز و بامزه علی صالحی، بدشانس‌ترین بازیگر سریال نون خ/ چقدر گوگولی و بانمک+عکس خلاقیت جالب و منحصربفرد یک پدر در ایجاد فضای شهربازی در خانه و پول خرج نکردن در مکان مورد علاقه بچه‌ها+ویدیو/ به این باید اُسکار صرفه جویی در هزینه ها رو بدن خلاقیت بی نظیر اُوستا نجار برای ساخت صندلی چوبی مخصوص حیاط خانه/ باید دکترای افتخاری بدن بهش +عکس
تیتر امروز   
ماجرای جالب حضور رهبر معظم انقلاب در یک رستوران متفاوت چینی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 2 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 2 اردیبهشت ماه 1403 آزار و قتل زن جوان در حمام ؛ بکشیدم یا آزادم کنید! فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 + فیلم سگ‌های ولگرد یک دانش‌آموز را تکه و پاره کردند + عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی پردیس پورعابدینی، فرشته سریال گناه فرشته و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی روایت تکان دهنده محافظ آیت الله خامنه ای از روز ترور ایشان/ اتفاق جالبی که جان رهبر را نجات داد امتحانات نهایی باعث حذف کنکور خواهد شد! صفر تا صد برگزاری کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا نگاهی به بزرگترین و عظیم الجثه‌ترین مار زنده دنیا/ این موجود چند متر است و کجا زندگی می‌کند؟+عکس کشف موجودی بزرگ‌تر از نهنگ! محل زندگی این جانور کجا بوده است؟ کشتن صاحب مزونِ لباس 50 ساله به دست دختر 11 ساله در حمایت از مادرش در این شهر!