ساعدنیوز
ساعدنیوز

نمای کرتین وال و تفاوت آن با نماهای دیگر ساختمانی

  جمعه، 22 مهر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
نمای کرتین وال و تفاوت آن با نماهای دیگر ساختمانی
در این مطلب قصد داریم برای شما عزیزان در مورد نمای کرتین وال و تفاوت آن با سایر نماها مطالبی را ارائه دهیم با ما همراه باشید.

نام نمای کریتن وال این روزها زیاد به گوش می رسد ، یکی از انواع سبک نماهایی که در ساختمان ها استفاده می شود نمای کرتین وال می باشد ، در این نوشته می خواهیم به این بپردازیم که نمای کرتین وال چیست و چه تفاوتی با نماهای دیگر ساختمان دارد؟ نما بعنوان پوسته یک ساختمان شناخته می شود و نقش بسیار مهمی در زیبایی و عایق بودن آن دارد. معمولا در انتخاب نمای ساختمان، معماران شرایط آب و هوایی ، موقعیت جغرافیایی ، تعداد طبقات و بودجه کارفرما را مد نظر قرار می دهند. با کمی بررسی و نگرش در بافت شهری شاید اولین مسئله ای که نگاه شما را جلب خواهد کرد نمای ساختمان های موجود است که تاثیر بسزایی در زیبایی منطقه و شهری خواهد داشت. بنا به سلیقه شخصی ممکن است بعضی از نماها مورد پسند ما نباشد و گاه نمایی نظر ما را به شدت جلب کند و از مشاهده آن لذت ببریم. نمای هر ساختمان چه مسکونی ، چه اداری و… نقش بسیار زیادی در زیبایی آن ایفا می کند و معماران و سازندگان برای طراحی و اجرای آن به مسائل متعددی از جمله موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی ، تعداد طبقات ساختمان ، سلیقه و حتی بودجه مالی کارفرمایان دقت خواهند کرد و مسائل یاد شده در طراحی و انتخاب متریال آن ها تاثیر گزار خواهد بود.

نمای کرتین وال یکی از سیستم های نمای ساختمان می باشد که ساختاری خود ایستا دارد بدین صورت که کلیه وزن شیشه ها بر روی همین سازه و شاسی کشی اجرا شده می افتد و هیچ گونه بار اضافی بر ساختمان وارد نمی شود. این نکته یکی از مزیت ها مهم نسبت با سایر نماهای ساختمانی می باشد. نام دیگر این نما همان لامل می باشد ، در این سیستم کلیه فشار های وارد شده از طرف باد بر ساختمان، جذب همین لامل های افقی و عمودی می شود و هیچ گونه فشاری به بدنه و سازه اصلی ساختمان وارد نمی شود

کرتین وال

نمای کرتین وال چیست؟

نمای لامل، یا همان نمای کرتین وال، یکی از سیستم های نمای مدرن ساختمانی است، که ساختاری خود ایستا دارد. ساختار خود ایستا، به ساختاری گفته می شود، که سنگینی وزن بالای شیشه را بر روی سازه کرتین وال یا همان لامل ها و شاسی کشی های مربوطه نگه می دارد و هیچ گونه بار مرده ای را بر ساختمان تحمیل نمی کند. در واقع نمای کرتین وال یا اصطلاحا لامل، نمایی شیشه ای است، که در صورت نصب شدن صحیح، سنگینی حاصل از وزن شیشه ها و بار انرژی های حاصل از باد، طوفان و بارندگی ها، معمولا متوجه پوسته خارجی نمای ساختمان می شود و متوجه خود ساختمان نخواهد بود. در واقع، می توان گفت که سیستم نمای کرتین وال، یک سازه مجزا در ساختمان به شمار می رود. نمای کرتین وال با نام لاتین curtainwall، یکی از انواع نماهای شیشه ای ساختمان و بهترین نمای شیشه ای ساختمان از نظر مسائل سازه در ارتفاع به شمار می رود. در این نوع نما معمولا از مصالح سبک، به ویژه ترکیبات حاصل از آلومینیوم و شیشه استفاده می شود.در واقع نمای کرتین وال جزء دسته بندی نماهای خشک و نماهای تهویه شونده به شمار می رود، که زیبایی خاصی نسبت به نسل قبل از خود دارد. نسل قبل از نمای کرتین وال، نمای فریم لس روی آهن نام داشت. در این نسل، با نصب سیستم فریم لس روی آهن، مشکلات متعددی از نظر آب بندی و هوابندی به وجود می آمد.

مورد دیگری که بهتر است، درباره نمای کرتین وال بدانید، آن است، که استراکچر آلومینیومی لامل کرتین وال قابلیت نصبِ سایر متریال های پوششی از قبیل ورق آلومینیوم کامپوزیت نمای سرامیکی را با توجه به محاسبات سازه ای دارا است. پیش از پرداختن به هر گونه جزییات، باید تعریف درستی از نمای کرتین وال داشته باشیم. Curtain Wall اصطلاحی انگلیسی برای نوعی نما است، که معادل آن در فارسی، با عبارت دیوار پرده ای شناخته می شود. دیوار و پرده هر دو حائل ها و فاصله هایی بین دو فضا هستند، یکی از آن ها به عنوان فاصله ای سخت و سنگین و دیگری به عنوان حائلی سبک و قابل انعطاف شناخته می شود.

از ترکیب این دو عبارت یا در حقیقت این دو نوع حائل، محققان به ترکیبی دست پیدا کرده اند که هم استحکام و مقاومت دیوار را دارد و هم زیبایی و سبکی پرده را دارا شده است. به این ترتیب، نام انرا کرتین وال Curtain Wall برای این نوع نما انتخاب شده است. نماهای کرتین وال از آنجا که هیچ باری از خود ساختمان را به دوش نمی کشند و تنها نیروهایی که تحمل می کنند، نیروی وزن خودشان و همچنین نیروهای جانبی نظیر باد، باران و طوفان است، به همین دلیل، سازه های خود ایستا نام گرفته اند. نمای کرتین وال، انواع و اقسام و زیادی دارد و پر کاربردترین آن ها که حتما شما هم زیاد در ساختمان های ساخته شده در کوچه ها و خیابان های اطراف محل زندگی تان دیده اید، نماهای کرتین وال شیشه ای هستند.

مزیت های استفاده از نمای کرتین وال

  • مقاوم در برابر زلزله با توجه به داشتن سازه ای مقاوم و مجزا از بدنه اصلی ساختمان
  • جلوگیری از وارد شدن بار اضافه به ساختمان، وزن کلیه شیشه ها توسط همین استراکچر تحمل می شود و هیچ گونه بار اضافی به ساختمان وارد نمی شود.
  • در صورت طراحی اصولی ، مقاوم در برابر باد و جلوگیری از انتقال فشار باد به بدنه اصلی ساختمان
  • سیستمی کاملا عایق
  • زیبا و مدرن
  • سرعت اجرایی بالا
  • مقرون به صرفه و قیمت تمام شده پایین تر نسبت به سایر نماها

نمای کرتین وال چه تفاوتی با سایر نماها دارد؟

یکی از سیستم های نمای مدرن ساختمانی، نمای کرتین وال است، که ساختاری کاملا جدا و مستحکم دارد. در واقع این نما به سبکی تولید و نصب می شود، که سنگینی زیاد شیشه های نما، وزن خود را بر روی سازه کرتین وال یا همان لامل ها و شاسی کشی های نما می اندازد. در نتیجه هیچ بار مرده ای که حاصل از وزن شیشه ها و بار انرژی های حاصل از باد، طوفان یا زمین لرزه باشد، بر روی نما سنگینی نمی کند و هیچ تأثیری بر روی سازه ساختمان ندارد. در واقع می توان گفت، که سیستم نمای لامل یا کرتین وال، یک سازه کاملا جدا از ساختمان به شمار می رود. اما سایر نماهایی مانند چوب، آجر یا سنگ اینگونه نیست و بر روی دیواره خارجی ساختمان نصب می شود. بنابراین ساختمان باید توانایی تحمل وزن این نماها را داشته باشد. در مورد تفاوت میان نمای فریم لس و فیس کپ در نمای کرتین وال، باید دید بیرونی نما را در نظر گرفت. در نمای فیس کپ، المان های آلومینیومی عمودی و افقی نصب شده در نمای کرتین وال کاملا قابل مشاهده است و شیشه ها را ازهم متمایز می کند، ولی در نمای فریم لس، المان های آلومینیومی بیرونی حذف می شود و سازه های اصلی زیر شیشه های نمای فریم لس از بیرون ساختمان پنهان است. به این ترتیب، دید یک دست و زیباتری را به نمایش می گذارد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (362 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (337 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (206 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (203 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (164 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (92 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (81 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (40 نظر) مراسم افتتاحیه استخر روباز زنانه با حضور آقایان مسئول در تهران+تصاویر (34 نظر) نگاهی به خانه پدری بدون تجملات محمود احمدی نژاد+ویدیو/ منزلی با چیدمانی قدیمی و حیاطی دلنشین و نوستالژیک (28 نظر) خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از موز/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (28 نظر) خلاقیت هوشمندانه قصاب اهوازی برای جذب مشتری مرزهای خلاقیت را جابه جا کرد/ مغزشو باید طلا گرفت +عکس (25 نظر) خلاقیت خنده دار کشاورز خوزستانی برای آبیاری سیب زمینی با شلنگ و پنکه رومیزی حماسه آفرید/ مایه افتخاری هموطن😂+فیلم (23 نظر) خلاقیت بامزه یک پدر ایرانی روی کلید کولر حماسه ساز شد/ این یادداشت بانمک پربازدید شد+عکس (22 نظر) گلزار بار و بندیل سفرش را بست/ به کجا چنین شتابان+عکس (21 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رونمایی از دختر زیبا و ناز ایمان قیاسی، مجری مشهور ایرانی/ ماشاءالله چقدر بانمک و گوگولیه+عکس میز صبحانه رمانتیک و سالم همسر شاهرخ استخری با شمع و خوراکی های رنگارنگ/ مثل همیشه خوش سلیقه و خاص+عکس ابهام و بلاتکلیفی در بازگشت به ایران از زبان این دو بازیگر سریال پایتخت+عکس نگاهی به جشن تولد لاکچری و جوان پسند مادر علی ضیا در رستورانی روباز و شیک+عکس/ مبارکا باشه گشت و گذاری در لاکچری ترین قبرستان ایران در تجریش؛ از هزینه 4 میلیاردی برای هر قبر تا شارژ ماهیانه 5 میلیونی+ویدیو گلایه‌های رهبر انقلاب از واردات بی‌رویه لوازم آرایش که با خنده حضار همراه شد+ ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 سکوت همسر مهدی قایدی درباره شایعه بالا کشیدن املاک شوهر سابقش، با انتشار این استوری شکست+عکس کل کل بامزه و خنده دار سحر دولتشاهی با دیبی+ ویدیو/ وقتی نمیدونه دیبی از افعال معکوس استفاده میکنه😂 تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان؛ از عکس خانوادگی با دخترش تا تیپ متفاوت استاد آواز با موهای تراشیده در جوانی+ عکس اقدامات مضحک خاندان پهلوی برای بهره برداری سیاسی از دین؛ از ادعای ملاقات با امام زمان توسط محمدرضا شاه تا حضور فرح با چادر توری در حرم امام رضا(ع)!+ عکس توصیف جنجالی اردوغان از بغداد سر و صدای عراقیان را درآورد + عکس حضور آقا رشید، هنرمند محبوب اصفهانی در چایخانه حرم امام رضا(ع) و خدمت به زائران +ویدیو/ قبول باشه با رزرو تور استانبول به بازدید از 6 جاذبه توریستی سیاه این شهر بروید چگونه با روش های آسان خانگی مورچه ها را از خانه دور کنیم آموزش آرایش مناسب با لباس سفید رهبر انقلاب روز رأی‌ گیری 12 فروردین 58 کجا بودند؟ سرلشکری که هدیه 3 میلیون تومانی شاه را رد کرد/نظامی شاهنشاهی چطور بعد از انقلاب فرمانده ارتش شد؟ گشتی در شهر باستانی زلیخا و یوسف پیامبر در دوران فراعنه/ شگفتی هوش مصنوعی تمامی ندارد+ویدیو چیدمان شیک و لاکچری اتاق خیاطی با 5 ایده جذاب فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 چند شرط لازم برای نگهداری صحیح از گل بابا آدم در خانه چند نکته طلایی برای خوشمزه‌تر شدن طعم چای سفری شیرین به گذشته ها،دهه شصتی ها و پُز دادنشان با این وسایل نوستالژیک/ کیا باهاشون دل بقیه رو خون کردن+ عکس بهترین سیب ایران متعلق به کدام شهر است؟ فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز پنجشنه 6 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403+فیلم قتل آتشین پدر در خواب عصرگاهی با نقشه شیطانی دختر جوان دسته گل عروسِ شیک و منحصربفرد مهسا طهماسبی در جشن عروسی اش/ چه لباس خوشگلی هم پوشیده😍 مراسم افتتاح رستوران فریبا نادری با حضور هنرمندان سرشناس و معروف/ چه ذوقی داره خانم بازیگر+ عکس بازی کردن بانمک نبات، دختر شاهرخ استخری با دوستان خارجیش در مهدکودک اروپایی اش در بلژیک + عکس/ خدایا چقد ناز میخنده رونمایی از پسر های خوشتیپ و چشم و ابرو مشکی کریم باقری/ چقدر شبیه پدرشون هستن+عکس خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 این 7 وسیله نوستالژیک را فقط دهه شصتی ها میشناسند/ با این وسایل کل خاطرات کودکی از جلو چشمتون رد میشه +عکس رونمایی از لوکس ترین مدل پیکان ایرانی/ خلاقیت منحصر به فرد یک مرد تهرانی همه رو مبهوت کرد+عکس لباس عروس ساده و شیک ریما رامین فر، همای سریال پایتخت در اولین عکس لورفته از عروسی اش با امیر جعفری/ خدا به نقی صبر بده😂 کیف ها و برچسب پرطرفدار بچه های دهه هفتاد و هشتاد در مدرسه/ محاله یدونه از اینا نخریده باشی+عکس خواستگاری عاشقانه محمدرضا گلزار از کتایون ریاحی و جواب منفی او؛ چین و چروک‌هامو ببین،‌ تو به جای پسر منی...+ویدیو/ چشم آیسان خانوم روشن
تیتر امروز   
اقدامات مضحک خاندان پهلوی برای بهره برداری سیاسی از دین؛ از ادعای ملاقات با امام زمان توسط محمدرضا شاه تا حضور فرح با چادر توری در حرم امام رضا(ع)!+ عکس رهبر انقلاب روز رأی‌ گیری 12 فروردین 58 کجا بودند؟ سرلشکری که هدیه 3 میلیون تومانی شاه را رد کرد/نظامی شاهنشاهی چطور بعد از انقلاب فرمانده ارتش شد؟ فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 بهترین سیب ایران متعلق به کدام شهر است؟ فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز پنجشنه 6 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 قتل آتشین پدر در خواب عصرگاهی با نقشه شیطانی دختر جوان ناهار خوشمزه سحر دولتشاهی و حامد بهداد در یک رستوران اصیل ایرانی+عکس شکارچی پسربچه‌ها اسرار جنایاتش را به گور برد 12 امشب، آخرین مهلت دریافت کارت ورود به جلسۀ کنکور 1403 خواجه‌ای که زنان حرمسرای ناصرالدین شاه به اجازه‌اش نیاز داشتند / حالا خوبه خواجه بوده، اگر شاه بود چیکار می‌کرد!!!
منتخب روز   
فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم متقاضیان عمره بخوانند/ آخرین وضعیت و شرایط ثبت‌نام حج عمره 1403 اعلام شد طرح 100 میلیارد پوندی برادر اسامه بن لادن برای ساخت طولانی ترین پل معلق جهان+عکس