نکاتی درباره نگهداری لاستیک خودرو

  دوشنبه، 13 بهمن 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
نکاتی درباره نگهداری لاستیک خودرو
پژوهش‌ها و تحقیقات نشان می دهد که آب و هوای گرم و اصولاً گرما و حرارت نشان داده که عمر لاستیک با سرعت بیشتری بالا رفته و لاستیک ها زودتر فرسوده خواهند شد و قرار گرفتن در معرض نور خورشید و آب و هوای ساحلی و مرطوب باعث فرسودگی زود هنگام لاستیک ها خواهند شد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، بسیاری از رانندگان متوجه آسیب های ناشی از لاستیک های کهنه و به ظاهر نو عرضه شده در بازار نیستند. در هنگام خرید لاستیک نو بسیار پیش می آید که علیرغم پرداخت هزینه ی بالا فروشندگان لاستیک های به ظاهر نو اما کهنه را در اختیار مصرف کننده قرار می دهند.
یکی از موارد قابل توجه در مورد تایر باد لاستیک می باشد.برای روشن شدن هر چه بهتر این اصل به مثالی اشاره می کنیم. براساس مطالعات صنعتی ترکیب باد و لاستیک در خودرو مشابه استخوان وگوشت پاشنه پا است.

به این ترتیب که تنها ۵ درصد وزن خودرو روی لاستیک وارد شده و ۹۵ درصد دیگر را باد درون لاستیک تحمل می کند.به همین دلیل کارشناسان فنی خودرو از لاستیک به عنوان پاشنه آشیل اتومبیل یاد می کنند.آنها توصیه می کنند همان طورکه به سلامتی پاهایتان فکر می کنید برای حفظ ایمنی ماشین و البته خودتان به فکر سلامتی "پای" خودرو خود هم باشید.

در این پست برای آشنایی بیشتر، برخی از نکات نگهداری تایرهای خودرو را عنوان خواهیم کرد.

نکاتی برای نگهداری از لاستیک خودرو

تنظیم میزان فشار باد لاستیک ها

یکی از عوامل مهم در نگهداری لاستیک خودرو تنظیم باد آن است؛ به طور کلی باد لاستیک ماشین باید ماهیانه بررسی شود.

زیرا تنظیم آن باعث افزایش طول عمر و کارکرد بهینه ی لاستیک خواهد شد.

تنظیم باد لاستیک حتی الامکان باید صبح انجام شود؛ قبل از این که وسیله نقلیه حرکت کرده باشد، زیرا بر اثر گرم شدن لاستیک، فشار باد آن کمی زیاد تر خواهد شد.

جا به جا کردن لاستیک های خودرو

جابجا کردن لاستیک های خودرو که در واقع باید گفت یک روش قدیمی و سنتی است؛ قبل از تعویض لاستیک باید انجام شود تا عمر لاستیک های خودرو را افزایش داده و زمان خرید لاستیک نو و تعویض لاستیک کار کرده را به تعویق بیندازد.

زمان جابجا کردن لاستیک خودرو را نیز باید با توجه به اعلام شرکت سازنده، انجام دهید.

ولی به طور معمول بین ۸ هزار تا ۱۰ هزار کیلومتر و برخی هم معتقدند بین ۱۲ تا ۱۵ هزار کیلومتر باید انجام شود.

می دانید که لاستیک های جلو و عقب خودرو به یک اندازه فرسوده نمی شوند، معمولاً و در شرایط عادی فرسایش لاستیک های جلوی خودرو بیشتر از لاستیک های عقب اتومبیل اتفاق می افتد.

به خاطر فشار زیادی که بر روی لاستیک های جلوی به هنگام عبور از پیچ ها، دور زدن ها و… به وجود می آید، لاستیک های جلو زودتر فرسوده می شوند.

در نتیجه جابجا کردن لاستیک های جلو با یکدیگر در یک محور یعنی سمت شاگرد با راننده کاربیخود و بیهوده ایست.

بلکه باید لاستیک های جلو را با لاستیک های عقب که سایش کمتری دارند، جابه جا کنید.

اما در صورتی می توانید لاستیک های یک محور را با یکدیگر جابه جا کنید که اندازه رینگ های جلو و عقب خودرو متفاوت باشد و امکان تعویض لاستیک های عقب و جلو را نداشته باشید.

پس برای جابجایی و نگهداری لاستیک خودرو، شما می توانید هر دو عدد لاستیک های عقب اتومبیل را در همان طرفی که قرار دارند به قسمت جلوی خود را بیاورید و لاستیک های جلو را هم در همان سمتی که هستند به عقب ببرید یا جای لاستیک ها را به صورت ضربدری عوض کنید.

تعویض لاستیک باعث می شود که عمر تایرها افزایش یابد.

حدود ۴۰ درصد از رانندگان در مسافت های معین لاستیک خودرو خود را جابجا نمی کنند، که باعث افزایش خرابی و کاهش عمر لاستیک می شود.

شرایطی که فرسودگی لاستیک را تشدید می کند

برخی از شرایط سبب فرسودگی زود هنگام لاستیک ها خواهند شد. مواردی مانند:

گرما و حرارت

پژوهش ها و تحقیقات نشان می دهد که آب و هوای گرم و اصولاً گرما و حرارت نشان داده که عمر لاستیک با سرعت بیشتری بالا رفته و لاستیک ها زودتر فرسوده خواهند شد و قرار گرفتن در معرض نور خورشید و آب و هوای ساحلی و مرطوب باعث فرسودگی زود هنگام لاستیک ها خواهند شد.

ذخیره سازی نامناسب

ما فقط در مورد لاستیک های کار کرده این فرسودگی را لحاظ نمی کنیم، بلکه در مورد لاستیک های نویی که به صورت نا مناسب ذخیره سازی شده اند؛ مانند ذخیره سازی در گاراژ ها، مغازه ها و یا انبارها به صورت نادرست آن هم، این موضوع صادق است.

زیرا با وجودی که این لاستیک ها فقط داخل مغازه هستند و اصلا کار نکرده اند و حرکتی ندارند، اما در اثر قرار گرفتن در محل نا مناسب و یا چیده شدن به شکلی نادرست، سن تایرها بالا رفته و فرسوده شده اند.

شرایط نگهداری از تایرها

نگهداری تایرها باید در جای مناسب و دمای مناسب انجام گیرد. مثلا تحت فشار قرار گرفتن، در معرض نور شدید خورشید بودن، قرار گرفتن در فضاهای گرم و…. همه این عوامل می توانند، در روند عمر یک لاستیک اتومبیل بسیار تاثیر گذار باشند و از عمر مفید آن ها بکاهند.

ای بیشتر در دراز مدت جلوگیری خواهد کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (474 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (379 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (123 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (111 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (109 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (41 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (32 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (24 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (21 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (20 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) نگاهی به طلاهای بهاره رهنما که همسر سابقش سر عقد به او هدیه داد+عکس/ از حلقه ایی زرد رنگ تا گردنبندی به شکل الله (13 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز