نکاتی درباره سیستم تهویه مطبوع خودرو

  چهارشنبه، 26 آذر 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
نکاتی درباره سیستم تهویه مطبوع خودرو
  سیستم تهویه مطبوع نیز در گذشته یکی از آپشن‌های لوکس به شمار می‌رفت اما هم‌اکنون با توجه به مزایای آن، بیشتر خودروها به سیستم تهویه مطبوع مجهز شده‌اند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، سیستم تهویه مطبوع هوای بیرون را گرفته و طی فرایندی آن را تنظیم و با کمک فن به فضای داخلی خودرو وارد می کند. تفاوت کولر با سیستم تهویه مطبوع در این است که کولر هوا را سرد می کند و در صورت کاهش دما به صورت دستی باید آن را کم یا خاموش کرد. اما سیستم تهویه مطبوع تا رسیدن به دمای مطلوب روشن است. وقتی هوای کابین به دمای مطلوب رسید، سیستم تهویه مطبوع خاموش می شود و هوای ورودی کابین آرام آرام کاهش می یابد.

به یاد داشته باشید که استفاده از سیستم تهویه مطبوع نقشی در افزایش میزان سوخت ندارد و حتی با خنک کردن موتور باعث کاهش فشار آن می شود.

سیستم سرمایش و گرمایش خودرو فقط دما را گرم یا سرد می کند و در واقع دما به حد تعادل نمی رسد اما سیستم تهویه مطبوع در روزهای آلوده هوا را تهویه کرده و به کابین می رساند. مه و بخار در زمستان سبب کاهش دید راننده می شود؛ سیستم تهویه مطبوع از بخار کردن شیشه های خودرو در روزهای سرد جلوگیری می کند که این سیستم با فراهم آوردن هوای مطلوب به راحتی سرنشینان خودرو کمک می کند.

قطعات مهم سیستم تهویه مطبوع

بخش پرفشار

این قسمت نقطه آغازین سسیستم تهویه از سمت پیشرانه به داخل خودرو است. بیشتر سیستم تهویه خودرو ها به شکل یک حلقه هستند که از دو بخش پرفشار و کم فشار دارند.

کمپرسور

گاز کولر به صورت کم فشار به کمپرسور وارد و سپس متراکم می شود. این گاز بعد از تحت فشار قرار گرفتن به سمت کندانسور می رود. این قطعه تنها کازها را متراکم می کند و تاثیری روی مایعات ندارد.

کندانسور

این قطعه مانند رادیاتور عمل می کند و نقش آن مانند سرد کردن بخار و تبدیل آن به آب است. در خروجی کندانسور مایع مراکم می شود تا داخل خودرو را خنک کند.

رسیور درایر

این قطعه با دارا بودن مواد شیمیایی، رطوبت ها را جذب می کند. اگر این حذف صورت نگیرد، آب

به یخ تبدیل می شود که سبب آسیب به سیستم تهویه خواهد شد.

قسمت کم فشار

TXV

سردکننده با عبور از رسیور درایر به TXV یا سوپاپ انبساط گرمایی وارد می شود تا فشار آن کاهش پیدا کند. در برخی از خودروها از لوله های وزنه دار به جای این قطعه استفاده شده است. رسوب سبب مسدود شدن لوله های وزنه دار در بلند مدت می شود و کارایی آن از بین می رود. همچنین سسیتم های تهویه ای که لوله های وزنه دار دارند به صورت اتوماتیک خاموش و روشن می شوند.

تبخیرکننده

این قطعه در پشت داشبورد نصب می شود و نقش آن جذب گرما است. گاز موجود در این محفظه گرما را جذب می کند و پس از خنک شدن به داخل کابین وارد می شود.

نکاتی که باید درباره سیستم تهویه مطبوع بدانید

  • فیلتر کولر را هر ۱۵ هزار کیلومتر تعویض کنید تا هوای تمیز به داخل خودرو برسد
  • دریچه تهویه را به سمت بالا قرار دهید تا گردش هوا به درستی صورت گیرد
  • اگر خودرو را در جای گرم پارک کرده اید ابتدا پنجره ها را باز کنید تا خودرو کمی خنک شود سپس از سیستم تهویه استفاده کنید
  • استفاده از تهویه مطبوع در سرعت های بالا به صرفه تر از پایین کشیدن شیشه های خودرو است
  • در دور پایین موتور سیستم تهویه مطبوع را روشن کنید تا آسیبی به کمپرسور خودرو وارد نشود

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (474 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (378 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (126 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (106 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (102 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (39 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (33 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (24 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (19 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (17 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز