وام فرزندآوری 1403؛ صفر تا 100 شرایط دریافت و بازپرداخت اقساط

  دوشنبه، 09 بهمن 1402 ID  کد خبر 373095
وام فرزندآوری 1403؛ صفر تا 100 شرایط دریافت و بازپرداخت اقساط
ارائه کارت پایان خدمت از شروط دریافت وام فرزندآوری حذف شده است اما طبق آمار‌های بانک مرکزی در 10 ماه ابتدایی امسال 35 درصد متقاضیان موفق به دریافت تسهیلات نشدند

به گزارش ساعدنیوز به نقل از فرارو، وام فرزندآوری 1403 آخرین مراحل اداری را طی می‌کند و احتمالا طبق اعدادوارقام اعلامی در لایحه بودجه 10 تا 50 میلیون بیشتر از پارسال به متقاضیان تسهیلات پرداخت می‌شود.

مبلغ وام فرزندآوری 1403 باوجود رشد 25 تا 33 درصدی نسبت به دوره گذشته، متناسب با نرخ تورم بالا نرفته و از طرف دیگر طبق اعلام بانک مرکزی حدود 35 درصد متقاضیان در 10 ماه ابتدایی امسال هنوز موفق به دریافت تسهیلات نشدند. وام فرزندآوری باوجود همه موانعی که در مسیر پرداخت آن قرار دارد، ذاتا یکجور تسهیلات قرض‌الحسنه است. به جز کارمزد چهاردرصدی، سودی از متقاضی دریافت نمی‌شود و متقاضی شش ماه بعد از دریافت وام می‌تواند سراغ بازپرداخت اقساط برود. تسهیل شرایط دریافت وام نسبت به دوره‌های قبلی، اتفاق مهم بعدی است و برخلاف سال‌های گذشته متقاضی برای ثبت‌نام و گرفتن تسهیلات احتیاجی به ارائه کارت پایان خدمت ندارد.

وام فرزندآوری و افزایش مبلغ 25 تا 33 درصدی

مبلغ وام فرزندآوری 1403 براساس جزییات لایحه بودجه که توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تعیین شده، نسبت به امسال 25 تا 33 درصد افزایش پیدا می‌کند.

مبلغ وام فرزندآوری 1403 به‌ازای فرزند اول 40 میلیون تومان، فرزند دوم 80 میلیون تومان، فرزند سوم 120 میلیون تومان، فرزند چهارم 150 میلیون تومان و برای فرزند پنجم به بعد 200 میلیون درنظر گرفته شده است.

وام فرزندآوری به‌این ترتیب به‌ازای فرزند اول، دوم، سوم و پنجم 33 درصد و در ازای فرزند چهارم 25 درصد نسبت به پارسال افزایش پیدا کرده که البته این ارقام نسبت به نرخ فعلی تورم عمومی تا حدودی فاصله دارد. فراموش نکنیم که از هشت ماه قبل با تورم تقریبا 40 درصدی سروکار داریم و حالا قرار است مبلغ وام فرزندآوری 1403 نسبت به دوره قبلی بین 25 تا 33 درصد ارتقا پیدا کند.

وام فرزندآوری و تسهیل شرایط دریافت‌

شرایط دریافت وام فرزندآوری تا امسال به‌شکلی بود که متقاضیان این تسهیلات باید موقع ثبت‌نام کارت پایان خدمت ارائه می‌کردند. از ابتدای سال بحث حذف شرط ارائه کارت پایان خدمت به‌عنوان یکی از موارد تسهیل‌کننده در راستای پرداخت وام اجرا شد. با این حال وام فرزندآوری یکجور تسهیلات قرض‌الحسنه است و بادرنظرگرفتن شرط‌وشروطی پرداخت می‌شود.

شرایط وام فرزندآوری 1403 مثل ادوار قبلی به‌شکلی است که به هر فرزند متولد شده فقط یکبار تسهیلات تعلق می‌گیرد. البته اگر در حین بازپرداخت اقساط وام فرزندآوری، متقاضی صاحب فرزند دیگری شود، می‌تواند بازهم برای دریافت تسیهلات آن‌هم با مبلغ بیشتر اقدام کند و به‌ازای تولد فرزندان دو قلو و بیشتر هم، به‌ازای هر فرزند یک وام تعلق می‌گیرد.

وام فرزندآوری 1403 البته شامل متقاضیانی می‌شود که تاریخ تولد فرزندشان به بعد از 1402/01/01 مربوط باشد. از همه مهم‌تر اینکه وام فرزندآوری اساسا برای جمعیت هدفی طراحی شده که نرخ باروری استان محل سکونت متقاضی بالاتر از 2.5 نباشد. بااینکه آمار جدید و دقیقی از نرخ باروری استان‌های مختلف وجود ندارد، اما می‌دانیم در سال 99 نرخ باروری در یکسری از استان‌ها مثل سیستان‌وبلوچستان بالاتر از 2.5 بوده و ممکن است وام فرزندآوری 1403 به این متقاضیان تعلق نگیرد. فراموش نکنیم که این نرخ براساس آخرین آمار‌های غیررسمی در کل کشور کمتر از 1.7 به‌ثبت رسیده و عمده متقاضیان می‌توانند به تسهیلات دسترسی داشته باشند.

وام فرزندآوری همانطور که گفتیم، جزو تسهیلات قرض‌الحسنه شبکه بانکی کشور دسته‌بندی می‌شود. یعنی سودی ندارد و بازپرداخت اقساط فقط شامل کارمزد چهار درصدی می‌شود که در ادامه گزارش آن را مفصل بررسی می‌کنیم.

وام فرزندآوری و حضور 35 درصد متقاضیان در صف دریافت

وام فرزندآوری در 10 ماه ابتدایی امسال به 621 هزار و 124 نفر تعلق گرفته است. با این حال داده‌های خود بانک مرکزی نشان می‌دهد در این مدت دقیقا 969 هزار و 71 نفر از طریق بانک‌های مختلف کشور برای دریافت تسهیلات اقدام کردند.

وام فرزندآوری به‌این ترتیب هنوز شامل 347 هزار و 947 نفر نشده و اصطلاحا 35 درصد متقاضیان وام فرزندآوری در صف دریافت حضور دارند.

وام فرزندآوری به‌عنوان مثال در بانکی مثل بانک ملت به 121 هزار و 964 نفر پرداخت شده، اما هنوز 57 هزار و 699 نفر یعنی 30 درصد از کل متقاضیان چشم‌انتظار خبر بانک هستند.

وام فرزندآوری در سال جاری از محل اعتبارات 27 بانک و موسسه اعتباری مختلف پرداخت شده که تقریبا همین وضعیت در بقیه بانک‌ها وجود دارد. از طرف دیگر سهم وام فرزندآوری نسبت کل تسهیلاتی که بانک‌ها به متقاضیان پرداخت کردند، حدود هفت‌دهم درصد را شامل می‌شود که این عدد تقریبا معادل یک‌چهارم حجم وام‌های پرداختی تحت‌عنوان وام ازدواج است.

بازپرداخت اقساط وام فرزندآوری به شکلی است؟

بازپرداخت اقساط وام فرزندآوری 1403 احتمالا طبق روند سال‌های گذشته خواهد بود و متناسب با حجم مبلغ دریافتی محاسبه می‌شود.

وام فرزندآوری به‌عنوان مثال برای متقاضی که تسهیلات را برای فرزند اول دریافت می‌کند، 40 میلیون تومان است و مدت بازپرداخت اقساط 36 ماه تعیین شده است. با این اوصاف متقاضی که از تسهیلات 40 میلیونی فرزند اول استفاده می‌کند باید ماهی یک میلیون و 212 هزار تومان به‌عنوان اقساط به بانک برگرداند.

وام فرزندآوری برای متقاضی که از تسهیلات 80 میلیونی و مهلت بازپرداخت 48 ماهه (چهارساله) استفاده می‌کند، به ماهی یک میلیون و 818 هزار تومان تبدیل می‌شود.

وام فرزندآوری برای متقاضی تسهیلات 120 میلیونی و مهلت بازپرداخت 60 ماهه (پنج‌ساله)، ماهی دو میلیون و 181 هزار تومان است.

وام فرزندآوری برای متقاضی تسهیلات 150 میلیونی (فرزند چهارم)، 150 میلیون تومان و مهلت بازپرداخت آن 72 ماه است. با این اوصاف اقساط این تسهیلات شامل ماهی دو میلیون و 272 هزار تومان می‌شود.

وام فرزندآوری فرزند پنجم به بعد هم 200 میلیون است و مهلت بازپرداخت اقساط 84 ماه (هفت سال) خواهد بود. یعنی رقم اقساط ماهانه در این حالت دو میلیون و 597 هزار تومان محاسبه می‌شود. فراموش نکنید در حدفصل بازپرداخت اقساط وام فرزندآوری ماه‌های ابتدایی هر سال، ماه‌های استثنایی محسوب می‌شوند و رقم بازدپرداخت اقساط نسبت به ماه‌های عادی بیشتر است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (124 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (81 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (77 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (61 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (49 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (36 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
اهدای فرش دستباف برای توسعه فرهنگ ورزش کوهنوردی
جزئیات معافیت سربازی افراد بالای 35 سال از شهریور
(ویدئو) از کتیبه‌های باستانی تا الهام‌بخشی کانال سوئز؛ کانال داریوش بزرگ، شاهکاری که مسیر تاریخ را تغییر داد
تست بینایی 30 ثانیه‌ای؛ چشم‌های تیزت را به کار بگیر! چند تا صورت تو این تصویر قایم شده؟
(ویدئو) ساخت سلاح نرم با کنترل از راه‌دور برای فراری دادن دزدهای فرصت‌طلب/ مناسب برای تفریح گیمرهای حرفه‌ای
مجلس شناختی از معاون پارلمانی پزشکیان ندارد/ با کسی عقد اخوت نبستیم/ از میدری تعهد می‌گیریم
نظر رهبر معظم انقلاب درمورد بازیگری فردین در فیلم ایرانی بعد از انقلاب: اشکالی ندارد
ساخت دستگاه بیل بریکر در شرکت دانش‌بنیان تبریزی
(ویدیو) ادعای جنجالی میترا حجار بازیگر،سریال سرزمین مادری، در برنامه دورهمی: آنهایی که ایران را دوست ندارند ایران را ترک کنند!
(ویدئو) جنجال جدید شهربانو منصوریان، قهرمان ووشو ایران/ بانوی قهرمان‌ ایران، در ازای 5 طلای جهانی، 5 طلای آسیا و یک گونی مدال، تحصیل بدون کنکور در رشته دندانپزشکی را درخواست کرد
(ویدیو) ماجرای جالب و عجیب عاشق شدن میترا حجار بازیگر، سریال سرزمین مادری/ علت متفاوت ازدواج نکردن وی
(ویدئو) پشت صحنه ساخت آهنگ جدید محسن ابراهیم زاده / آقای خواننده چه غش میکنه از صدای خودش
منتخب روز   
خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن