دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / بیماری ها و راههای درمان /

ارتوکین تراپی چیست؟ 

شنبه، 11 تیر 1401
ارتوکین تراپی روشی مدرن و کم تهاجم در خصوص کاهش دردهای مفصلی و عضلانی است. ارتوکین تراپی عملکردی بیولوژیکی دارد که با استفاده از تزریق پروتئین های مقوی حاصل از خون بیمار، سبب کاهش التهابات و درد های مزمن می گردد. علاوه بر این، ارتوکین تراپی روند تخریب غضروف و استخوان های بدن را به تأخیر می اندازد.

ارتوکین چیست ؟ Autologous Conditioned Serum /ACS یا سرم تعدیل شده اتولوگ با نام تجارتی” ارتوکین / Orthokine “تولید می شود. ارتوکین تراپی متد جدید و به روز جهت درمان آرتروز است که به صورت هوشمند برروی علت ایجاد کننده آرتروز عمل می کند و مانع فرآیند التهابی و درد همراه با بیماری های تحلیل برنده مفاصل و بافت نرم می شود.

خاستگاه این تکنیک کشور آلمان است و در حال حاضر بعنوان یکی از بهترین و موثرترین روش های کنترل و درمان آرتروز با نتایج بسیار درخشان شناخته می شود. بیماران با مراجعه به پزشک فوق تخصص درد می توانند از مزایای ارتوکین تراپی بهره مند شوند. با روش درمانی ارتوکین تراپی می توان علائم و مشکلات آرتروز نظیر درد، تورم ، محدودیت در حرکت و … را به طور کاملا محسوس با جلسات متوالی درمانی کنترل و درمان نمود. اثرات درمان ارتوکین در درمان آرتروزهای شایع (زانو/ران/مچ پا/شانه و…) بسیار شگرف است و می تواند از انجام بسیاری از جراحی های مفاصل جلوگیری کند. به دلیل اثر بی نظیر ضدالتهابی “ارتوکین”, در درمان تاندون ها و عضلات آسیب دیده نیز بسیار موثر است. به علاوه این روش درمانی جدید در مشکلات دیسک، آرتروز و یا تنگی کانال نخاعی ( که در همه اینها مشکلات التهابی وجود دارد ) مورد استفاده قرار می گیرد.

تاریخچه ارتوکین

در دهه ۹۰ میلادی نقش اصلی پروتئین اینترلوکین ۱ “IL-1” در ایجاد آرتروز و التهاب مشخص گردید و لذا تلاش جهت پیدا کردن ماده ای قابل تزریق که توانایی مهار ماده التهابی اینترلوکین ۱ “IL-1” را داشته باشد آغاز شد که نهایتا منجر به تولید ACS یا ارتوکین گردید که موجب کاهش پروسه تخریب و درد مفاصل، صدمات تاندون و عضلات و مشکلات کانال نخاعی گردید. در این روش خون بیمار گرفته شده و پروسس یا فرآوری شده و پروتئین مهار کننده بیولوژیک “IL-1” از آن استخراج شده و به ناحیه دچار درد و التهاب تزریق می گردد. این روش برتوانایی بدن برترمیم بافت آسیب دیده تمرکز دارد و روشی کم تهاجمی و بدون عارضه می باشد.

روش تهیه ارتوکین

ابتدا در شرایط استریل خون بیمار مانند نمونه گیریهای معمول آزمایشگاهی گرفته شده و درون کیت های لوله مانند استریل با حجم 10سی سی قرار داده می شود و سپس نمونه داخل لوله در یک انکوباتور به مدت 12 الی 24 ساعت نگاهداری و فرآوری شده تا پروتیئن مهار کننده اینترلوکین “IL-1” تولید شود سپس با استفاده از یک سانتریفیوژ پروتئین مورد نظر از سایر اجزا خونی جدا شده و آنگاه در داخل سرنگ کشیده شده و در فریزر در دمای منهای 20 درجه سانتی گراد نگاهداری می شود و در زمان مورد نظر ازفریزر خارج شده و در منطقه آسیب دیده تزریق می گردد.

موارد استفاده ارتوکین تراپی

ارتوکین تراپی در درمان طیف وسیعی از بیماری های مفاصل، بافت اسکلتال و ستون فقرات کاربرد دارد از جمله در ۳ مورد ذیل بسیار موثر است:

  • بیماری استئوآرتریت (آرتروز) :در تغییرات دژنراتیو (استحاله) مفاصل نظیر آرتروز زانو ، لگن ، شانه و… ارتوکین تراپی یکی از روش های بسیار موثر و مفید است. (۶ تزریق مورد نیاز است)
  • مشکلات سیستم عضلانی – اسکلتی:فشارهای نابهنجار به سیستم عضلانی از جمله در بیماری های شغلی و یا آسیب های ورزشکاران و فعالیت های شدید بدنی موجب پارگی و التهاب تاندون ها، رباط ها، بورس ها و عضلات شده که با ارتوکین تراپی محل آسیب دیدگی می توان موجب ترمیم ضایعه و برطرف شدن التهاب گردید.
  • آرتروزهای ستون فقرات :تغییرات دژنراتیو و آرتروزی در مفاصل میان مهره ای همراه با التهاب بوده که با ارتوکین تراپی می توان مشکلات کانال و التهاب منطقه درگیر را کنترل نمود. (۴تزریق مورد نیاز است).

ارتوکین تراپی چگونه انجام می شود؟

فرآیند تولید سرم تعدیل شده ی اتولوگ به این صورت است که حدود 50 تا 60 میلی لیتر خون وریدی از بیمار در لوله های مخصوص قرار داده می شود و سپس به مدت 24 ساعت در دستگاه انکوباتور با درجه حرارت 37 درجه سانتیگراد با 5٪ CO2 بصورت آسپتیک انکوبه (در این مرحله سیتوکین محافظ یعنی آنتاگونیست گیرنده اینترلوکین-1 در حال سنتز است) و سپس حدود 10 دقیقه سانتریفیوژ می شود. از سرنگ سانتریفیوژ حدود 10 تا 15 میلی لیتر سرم گرفته و در دمای 20- درجه سانتیگراد ذخیره می شود. سپس سرم در مفصل آسیب دیده بیمار تحت هدایت CT به مدت یک یا دو بار در هفته و به مدت شش هفته یا طبق توصیه پزشک تزریق می شود.

اثرات تزریق ارتوکین

نتایج از تسکین قابل توجه علائم تا رفع کامل علائم متفاوت است. این یک روش درمانی جایگزین برای بهبود عملکرد و درد است. درد و التهاب را کاهش می دهد و همچنین با به تأخیر انداختن عمل جراحی، تحرک بیمار را بهبود می بخشد. بنابراین درمان نه مانع از جراحی می شود و نه غضروف را دوباره رشد می دهد، فقط روند تخریب را به تأخیر می اندازد و درد را کاهش می دهد.

مزایای درمان با ارتوکین

  1. ارتوکین از خون خود فرد گرفته شده ، هیچ گونه ماده افزودنی ندارد .بنابراین کاملا مطابق با فعالیت بیولوژیک و طبیعی بدن انسان عمل می کند و هیچ گونه عارضه جانی ندارد.
  2. روشی کم تهاجمی ست که بدون نیاز به بیهوشی ،تحت بی حسی بیمار و بیداری کامل او انجام میشود و بیمار بعد از تزریق ،با پای خود به منزل می رود.
  3. خاصیت ضدرد قابل توجه و پایداری در مقایسه با سایر روشهای درمانی مشابه دارد.
  4. فرآیند مزمن التهابی که منجر به درد و ناتوانی بیمار می شود را متوقف می کند و تاثیر آن طولانی مدت پابرجاست.
  5. منجر به بازتوانی فعالیت فیزیکی بیمار و افزایش محدوده حرکت مفاصل و تاندون ها می شود.
  6. در 75% بیماران این تکنیک بسیار موثر است بخصوص در آرتروز مفاصل زانو و لگن.

عوارض جانبی درمان با ارتوکین

این روش درمانی بسیار ایمن است و هیچ گونه عارضه جانبی شدیدی ندارد. فقط ممکن است در ناحیه ی تزریق، احساس درد و تورم موضعی جزئی شود. این علائم معمولاً طی 24 تا 48 ساعت بدون هیچ گونه عوارض دیگری برطرف می شوند. این اثرات معمولاً فقط پس از تزریق اول دیده می شوند و در جلسات بعدی بیمار درد و ورم ندارد. اگر در هنگام تزریق در فضای مفصل اقدامات احتیاطی سپتیک انجام نشود، ممکن است آرتروز سپتیک ایجاد شود و درمان موثر نباشد.

مراقبت های پس از تزریق ارتوکین

ارتوکین تراپی برای بیمارانی که مبتلا به آرتروز گرید 1 تا 3 هستند و غضروف آن ها هنوز کامل تخریب و فرسوده نشده است و یا التهاب آسپتیک مزمن دارند، مناسب می باشد. تغییرات دژنراتیو در مفاصل بین مهره ای نیز شامل دردهای دیسکو ژنیک است.پس از ارتوکین تراپی باید حداقل برای سه تا چهار روز از انجام فعالیت های سنگین جلوگیری کرد تا بهترین نتیجه حاصل شود. انجام فعالیت های طبیعی موردی ندارد. باید از حرکاتی که باعث تشدید درد می شوند خودداری شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
دارالترجمه رسمی فوری ترکی استانبولی
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
مراحل سابمیت مقاله
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب