اصول اساسی برای خبرنگار چیست؟

  یکشنبه، 15 تیر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
اصول اساسی برای خبرنگار چیست؟
ساعد نیوز: خبرنگاری، حرفه ای سخت پر تنش و جذاب می باشد که از سه بدنه اصلی فن خبرنگاری، اخلاق خبرنگاری و قوانین مرتبط با خبرنگاری تشکیل شده است و پنج اصل اساسی خبرنگاری که در سرتاسر جهان پذیرفته شده است عبارتند از حقیقت، صحت، عینیت، بی طرفی، بشریت و مسئولیت. این پنج اصل در واقع هر کدام در بخش های مختلف بدنه ی خبرنگاری قرار گرفته است.

در طی یک دوره عادی یک خبرنگار ممکن است در جستجوی حقایق و جمع آوری حقایق و جزئیات، انجام مصاحبه، انجام تحقیقات و بررسی های پس زمینه، عکس گرفتن و ضبط فیلم و صدا در جستجوی عدالت باشد. آیا باید همه ی موارد گزارش شود، پیامد های منفی افشای کامل چه خواهد شد؟ اگر فنون فنی خبرنگاری را نتوانید به کار ببرید خبر شما دیده نخواهد شد وهمچنین از ویژگی های بارز یک خبرنگار شجاعت اوست که در تهیه ی خبر ها به او کمک شایانی خواهد کرد.

در زیر اصول اساسی برای یک خبرنگار را به سه دسته مجزا تقسیم کرده ایم

  1. اصول فنی خبرنگاری
  2. اخلاق خبرنگاری
  3. قوانین مرتبط با خبرنگاری

اصول فنی خبرنگاری

یک خبرنگار بایدبه نحوه احسن با اصول فنی خبرنگاری از جمله اینکه بداند خبر چیست؟ چه ساختاری دارد؟ گزارش؟ مقاله مطبوعاتی، نحوه مصاحبه، صفحه آرایی، ویراستاری و... آشنایی کامل داشته باشد. یک خبرنگار حرفه ای باید به طور کامل با عناصر خبری، ارزش های خبری و مفاهیم خبری آشنایی کامل داشته باشدعناصر خبری که؟کجا؟چرا؟چگونه؟ در پی یافتن پاسخ سوالات مخاطبین می باشند وهر خبر تمام این عناصر را پوشش می دهد که اگر خبری فاقد یکی از این عناصر باشد، خبر فوق ناقص می باشد. علاوه بر عناصر خبری ارزش های خبری مانند مجاورت، شگفتی، جدیدبودن، درگیری، شهرت، تاثیر گذاری. هر کدام از ارزش های فوق در درون خودارزش خبری دارند مثلا اعلام زمان کنکور شامل ارزش دربرگیری و جدید بودن است چرا که در دربرگیری این خبر بر روی افراد بسیاری تاثیر می گذارد و در جدید بودن اگر ماه آینه یا دو هفته دیگر برگزار خواهد شد.، این خبر جدید می باشد.

اخلاق خبرنگاری

به دلیل تاثیر بسیار عمیق مطبوعات بر بینش و سطح آگاهی افراد جامعه، اخلاق خبرنگاری ایجاب می کند که خبرنگاران وسردبیران نشریات به اصول اخلاقی پایبند باشند. رعايت اصول اخلاقى در خبرنگاری نه تنها باعث انجام بهتر وظيفه در اين حرفه مى گردد، بلكه باعث كسب اعتبار و شهرت و دستيابى به اهداف خبرنگاری مى شود .مبنای اخلاقی خبرنگاری بر سه اصل صداقت، بیطرفی و توجه به نفع جمعی بنیان نهاده شده است از این رو خبرنگار طبق اخلاق حرفه ای خود نباید در خدمت مبلغ سیاسی، تجاری و... باشد خبرنگاران همیشه نمی توانند «حقیقت» را تضمین کنند، اما به دست آوردن حقایق اصل اساس کار خبرنگاری است.خبرنگاران به علت ماهیت شغلیشان باید افرادی دارای شجاعت بالا، کنجکاو دارای اعتما به نفس بالا و قدرت تجزیه وتحلیل بالا دارای هوش و استعادا نویسندگی بسیار بالا توانایی مقابله با فشار های کاری بالا دارای اخلاق نیکو صبر واستقامت و بسیار از فضایل اخلاقی دیگر باشند چرا که این حرفه سختی های بسیار دارد و افراد خاص با انرزی بالا می توانند در ان موفق شوند.

  1. خبرنگار نباید عقاید خود وآنچه که حاصل تحلیل خود است را در خبر دخیل نماید بلکه باید تمام تلاش وی در جهت کشف حقیقت باشد.
  2. خبرنگار باید امانتدار در نقل قول ها باشد نباید به دروغ نقل قولی کند و یا چیزی به نقل قول اضافه ویا کم نماید.
  3. خبرنگاران نباید در دریافت اطلاعات کسی را فریب دهند آنان باید هویت خود را آشکار نمایند تا مردم بدانند که اطلاعات بیان شده آنها منتشر خواهد شد.
  4. خبرنگاران باید به حریم شخصی افراد احترام بگذارند و وارد ان نشوند مگر در صورت اجازه ی خود شخص.
  5. خبرنگار باید در دانسته ها و ندانسته های خود با مخاطب صادق باشد.
  6. ماهیت حرفه ی خبرنگاری به دلیل کسب اطلاعات و امانت داری ایجاب می کند خبرنگار شجاع و شرافتمند باشد.
  7. منبع خبر باید موثق و معتبر باشد از آنجایی که هدف از انتشار خبر آگاهی دادن به مخاطب می باشد، منبع معتبر خبر اهمیت بسزایی دارد.

قوانین مرتبط با خبرنگاری

کوچکترین اشتباه خبرنگاران می تواند خسارت های بسیاری برای خود و دیگران به بار بیاورد بنابراین از اصول حرفه ای خبرنگاری آشنایی به قوانین است تا بدانند در صورت نقض سهوی ویا عمدی چه خسارتی را شامل حال خود یا دیگران می کنند.لازم نیست یک خبرنگار همچون یک حقوق دانان تمام جزئیات قانون را بدانند ولی باید به اندازه ی کافی از قوانین بدانند تا خود و سازمان خبری خود را دچار مشکل نکنند.هنگام جستجو یا استفاده از عکس کسانی که تحت تأثیر فاجعه یا غم و اندوه قرار دارند حساس باشید.تشخیص دهید که جمع آوری و گزارش دادن اطلاعات ممکن است باعث آسیب یا ناراحتی شود. بفهمید که افراد خصوصی نسبت به مقامات دولتی و سایر افرادی که به دنبال قدرت ، تأثیر یا توجه هستند ، حق بیشتری دارند که بتوانند اطلاعات خود را کنترل کنند.در شناسایی افراد مظنون یا قربانی جرائم جنسی محتاط باشید. قبل از تشکیل رسمی اتهامات، از نام بردن ، نام مظنونین جنایی خودداری کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (465 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (343 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (220 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (55 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (7 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (14 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (8 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (12 نظر) نگاهی به دیزاین میز عزای ساده مادر محسن کیایی، مجری خوش خنده صداتو در خانه اش +عکس/ قاب عکس، شمع مشکی، گل و کیک یزدی (8 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند