پس از استخراج آخرین بیت کوین چه اتفاقی می افتد؟

  چهارشنبه، 05 آذر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
پس از استخراج آخرین بیت کوین چه اتفاقی می افتد؟
بیت‌کوین شباهت فراوانی به طلا دارد. میزان بیت‌کوین های قابل استفاده محدود بوده و در نهایت فقط به ۲۱ میلیون واحد ختم میشود. به محض اینکه یک ماینر توانست آخرین بیت کوین را استخراج کند، دیگر امکان استخراج بیشتر وجود نخواهد داشت.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،فقط 21 میلیون بیت کوین برای استخراج وجود دارد.

وقتی تمام این بیت کوین ها استخراج شد و دیگر هیچ بیت کوین جدیدی برای استخراج باقی نماند، چه اتفاقی می افتد؟

محدودیت در کل بیت کوین های موجود، یکی از عمده ترین تفاوت های آن با پول های رایج مانند تومان و دلار است، زیرا دولت می تواند آنها را بصورت نامحدود چاپ کند.

دولت ها تمایل به چاپ بیشتر پول دارند و اینکار معمولا در بیشتر مواقع در درازمدت باعث کاهش ارزش پول می شود و افراد و خانواده هایی که پول نقد نگهداری می کنند، ثروت شان و قدرت خریدشان کاهش می یابد.

تعداد کل بیت کوین ها نمی تواند از 21 میلیون عبور کند، بلکه جریان واردشدن بیت کوین های جدید به بازار رفته رفته کم می شود. به طور تقریبی هر از 4 سال، پاداش استخراج کنندگان بیت کوین به ازای هر بلاک، نصف می شود.

وقتی استخراج کنندگان بیت کوین، یک بلاک جدید از بیت کوین را استخراج می کنند، بیت کوین های تازه ایجادشده را بدست می آورند. مقدار پاداش به ازای استخراج هربلاک در ابتدا 50 بیت کوین بود، بعد به 25 بیت کوین رسید و در سال 2016 از 25 بیت کوین به 12.5 بیت کوین کاهش یافت و در سال 2020 هم شاهد چنین رویدادی خواهیم بود.

درست است که دولت ها می توانند تقریبا به طور نامحدود پول چاپ کنند ولی ساختار بیت کوین طوری است که دقیقا برعکس عمل می کند. کاهش مقدار جریان بیت کوین و حداکثر 21 میلیون بیت کوین باعث می شود فشار تورم در این حوزه کم شود.

همچنین، تعدادی بیت کوین گمشده نیز وجود دارد که روی هارد دیسک ها وجود داشته و به دور انداخته شده است، به همین خاطر تعداد کل بیت کوین ها در واقع کمتر از 21 میلیون بیت کوین خواهد بود.

در تصویز زیر، روند تعداد بیت کوین های استخراج شده تا به امروز مشخص شده است.

تصویر
روند تعداد بیت کوین های استخراج شده تا به امروز

از سوی دیگر، بیشتر افراد، رسیدن به ۲۱ میلیون واحد بیت کوین را دور از ذهن میدانند. پروتکل بلاکچین بیت کوین طوری برنامه ریزی شده است که فرآیند استخراج این رمزارز را رفته رفته سخت تر میکند. چراکه با گذشت زمان، استخراج کننده های بیشتری وارد کار می شوند و پاداش بیت کوین برای استخراج یک بلاک، بعد از استخراج هر ۲۱۰،۰۰۰ بلاک به نصف کاهش میبابد.

طبق اطاعات وبسایت BitcoinBlockHalf، تاریخ بعدی رویداد هاوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج، ماه می سال جاری یعنی حدود ۳۰ روز آینده خواهد بود که در آن پاداش استخراج از ۱۲.۵ به ۶.۲۵ سکه برای هر بلاک کاهش می یابد.

با فرض ثابت بودن پروتکل شبکه، استخراج آخرین بیت کوین تا سال ۲۱۴۰، یعنی ۱۲۰ سال دیگر به طول خواهد انجامید. برای کسب اطلاع بیشتر پیرامون این موضوع میتوانید مقاله “هاوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین چیست؟” را مطالعه فرمائید.

درحال حاضر بیش از ۸۷% بیت کوین های موجود ماین شده است و این اتفاق در مدت نزدیک به ۱۱ سال و در ۶۲۵,۵۵۹ بلاک رخ داده است. دراین مقاله به بررسی سرنوشت تراکنش ها پس از استخراج آخرین بیت کوین می پردازیم.

در تصویر زیر، روند کاهش پاداش استخراج در هر ۴ سال و پس استخراج هر ۲۱۰ هزار بلاک مشخص شده است.

تصویر
روند کاهش پاداش استخراج در هر ۴ سال و پس استخراج

وقتی آخرین بیت کوین استخراج شود چه اتفاقی می افتد؟

بیت کوین شباهت فراوانی به طلا دارد. میزان بیت کوین های قابل استفاده محدود بوده و در نهایت فقط به ۲۱ میلیون واحد ختم میشود. به محض اینکه یک ماینر توانست آخرین بیت کوین را استخراج کند، دیگر امکان استخراج بیشتر وجود نخواهد داشت.

طرفداران بیت کوین معتقدند که این مقدار ثابت بیت کوین کارکردی شبیه به طلا دارد و انتشار بی رویه آن مانند اسکناس امکان پذیر نیست و محدودیت در عرضه موجب رشد ارزش این رمزارز به مرور زمان خواهد شد. اما به راستی اگر آخرین سکه بیت کوین هم استخراج شود، دقیقاً برای این ارز دیجیتال چه اتفاقی می افتد؟

درحال حاضر، استخراج کننده ها سعی دارند تا پیش از اتمام آخرین بیتکوین ها، سکه های بیشتری به عنوان پاداش بدست آورند. اما وقتی استخراج ۲۱ میلیون بیت کوین به اتمام برسد، دیگر پاداشی برای استخراج وجود نخواهد داشت. با این حال، پروتکل شبکه طوری طراحی شده است که هنوز هم تراکنش ها در بلاکچین باید توسط ماینرها ثبت و تایید شوند. بنابراین ماینرها پس استخراج آخرین بیت کوین ، تنها از کارمزد تایید معاملات سود خواهند برد.

معاملات بیت کوین براساس کارمزد مربوط به معاملات پردازش میشوند. هرچه کارمزد بیشتر باشد، انگیزه ماینرها برای اولویت دادن به تایید تراکنش شما بیشتر است. این امر میتواند عامل تقویت ماینرها در قرن بعدی باشد. این نکته توسط ساتوشی ناکاموتو نیز بیان شده است:

“اگر تعداد مشخصی سکه وارد بازار شدند، دستمزد تراکنش ها عامل محرک خواهد بود و این دستمزد بدون تورم است.”

تصویر
استخراج بیت کوین

به نظر می رسد که استخراج کنندگان بیت کوین تنها گروهی هستند که بیشتر از دیگران از محدودیت عرضه بیت کوین آسیب خواهند دید.

جمعی دیگر در تحلیلی به این نکته اشاره دارند که این فرآیند امکان پذیر نیست و در نتیجه کاهش دستمزد تراکنش ها، رفته رفته کاهش قابل توجهی در تعداد استخراج کنندگان روی میدهد. این امر ممکن است به شکل گیری تمرکز در شبکه بیت کوین انجامیده و اثرات ناگوار متعددی بر روی شبکه داشته باشد.

نکته مهمی که باید در نظر گرفت این است که تا اتمام استخراج آخرین بیت کوین بیش از ۱۰۰ سال فاصله داریم. باتوجه به اینکه تنها در حدود ۱۱ سال از آغاز پبدایش بیت کوین میگذرد، لذا در این میان ممکن است اتفاقات زیادی رخ دهد.

شاید در آینده ای نه چندان دور، قیمت سخت افزارهای مورد نیاز برای استخراج بیت کوین به طور قابل توجهی کاهش یابد. به این ترتیب هزینه تمام شده برای ماینرها نیز کاهش می یابد و آنها می توانند با آسودگی خیال بیشتری به این فعالیت بپردازند. در انتها باید به این نکته اشاره کرد که هیچ چیزی قطعی نیست.

آیا برای شما مهم است که پس از استخراج آخرین بیت کوین در ۱۲۰ سال دیگر قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ آیا تا آن زمان هیچ واحد پول دیگری به جهانیان معرفی نمیشود؟!


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (463 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (335 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (219 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (48 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (40 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (13 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (11 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر)
تیتر امروز   
قتل وحشتناک مادر به دلیل طعنه‌های غیراخلاقی اطرافیان
اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان ممتاز بین‌المللی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر
باید‌ها و نبایدهای داوطلبانِ "نوبت دوم کنکور" قبل، حین و بعد از آزمون سراسری+ عکس
ویدیو/ استعداد فوق‌العادۀ یک هنرمند در تبدیل سنگ سخت به یک اثر خارق‌العادۀ مینیاتوری/ تو فقط بتراش ای سنگ‌تراش...
7 عضو بی‌مصرف بدن انسان/ آیا بدن ما واقعاً به همه‌ی این بخش‌ها نیاز دارد؟
ویدیو/ آب‌دزدک "سالپ" موجودِ شفاف دریایی که به تخم‌شربتی غواصان معروف است
ویدیو/ ترکیب بوم و خلاقیت یک هنرمند= نقاشی با اشک‌هایی جاری از رنگ
خودکشی متهم ردیف اول سرقت از صندوق امانات بانک ملی در زندان بزرگ تهران
ویدیو/ دیدار مقام معظم رهبری با مرحوم صابری/ کتاب زیبایی که گل آقا طنزپرداز نمونۀ کشور به رهبری هدیه دادند
(ویدئو) هلن کلر؛ داستان الهام‌بخش زنی نابینا که با لمس، محدودیت‌های نابینایی و ناشنوایی را شکست!
ویدیو/ خاطرات فرار از صف مدرسه با مخفی شدن در کلاس/ حالا این کلاس کمد داشت ناظم ندید، بقیه بگن کجا مخفی می‌شدین؟
ناراحتی علی کریمی از آنفالو در شب انتخابات!
(تصاویر) فوتبال بازی کردن دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران ، سوژه تیزبینان شد!
مرجانه گلچین مدل لباس تیم ملی فوتسال بانوان شد/ رونمایی از لباس بسیار شیک خانم های ورزشکار +عکس
(ویدئو) رازهای عشق عمیق مولانا؛ از همسر و فرزندانش تا دیدار شگفت‌انگیز با شمس تبریزی!
منتخب روز   
واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند