دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / دهان و دندان /

 پستانک و و تاثیر آن بر دندان‌ های کودک! 

یکشنبه، 30 خرداد 1400
بسیاری از مادران برای آرام کردن نوزاد خود از پستانک استفاده می کنند اما باید بدانند مکیدن پستانک به مرور زمان عوارض و تغییراتی در چهره و دندان های کودک ایجاد می کند.

فک و دندان های کودک با مکیدن شیر مادر تقویت شده و رشد مناسبی در آینده خواهد داشت.تجربه نشان داده است کودکانی که در ۲ سال نخست زندگی از سینه مادر شیر می خورند، دارای فک قوی تر و دندان های سالم تری نسبت به دیگر کودکان هستند. این کودکان در بزرگسالی دارای فک، صورت و چهره متقارن تری خواهند بود.

هرگز فکر نکنید که مکیدن پستانک و شیشه شیر می تواند جای مکیدن سینه مادر را برای نوزادان پر کند. شکل سینه مادر با شکل پستانک و سر شیشه شیر تفاوت دارد و به همین دلیل مکیدن سینه مادر باعث تغییر شکل فک کودکان نمی شود، اما پستانک خوردن به مدت طولانی شکل فک را تغییر می دهد و باعث جلوزدگی آن می شود و به همین علت بسیاری از دندانپزشکان هشدار می دهند که عوارض مکیدن پستانک و انگشت شست در کودکان تقریبا مشابه است. ضمن این که فاصله افتادن بین دندان های فک بالا و پایین و عمیق شدن کام کودک از دیگر عوارض استفاده طولانی مدت از پستانک است.

اگر به محض اینکه کودک گریه کرد پستانک ویا شیشه شیر را در دهانش بگذارید بدانید که با این کار به کودکتان خیانت کرده اید. مکیدن انگشت، پستانک و سرشیشه به علت اثرگذاشتن روی ساختمان فک و دندان ها و جلو آمدن زبان می تواند باعث اشتباه تلفظ کردن کلمات توسط کودک و حتی در بعضی موارد ایجاد اختلال در بلع شود.

به طور طبیعی کودک باید تا چهار سالگی بتواند تلفظ کلمات را به طور صحیح ادا کند که البته برای تلفظ صحیح حرف «ر» و «ژ» شاید به زمان بیشتری نیاز باشد چراکه حرف «ر» آخرین حرفی است که کودک تلفظ آن را یاد می گیرد.

کارشناسان گفتار و زبان توصیه می کنند که فرزندان خود را از ماه های اول تولد برای معاینات دوره ای و گرفتن شناسنامه سلامت به مراکز توان بخشی و درمانی ببرند و تلاش کنند پستانک را از فهرست وسایل مورد نیاز کودک حذف کنند. اگر کودک به مکیدن پستانک عادت دارد با کمک دندانپزشک سعی کنند این عادت را از سر کودک بیندازند. البته بیشتر کودکان مکیدن انگشت و پستانک و دیگر اشیا را خود به خود در سنین ۲ تا ۴ سالگی ترک می کنند و همین باعث می شود که دندان ها و فکین دچار آسیب نشوند ولی بعضی از آنها این عادات را به مدت طولانی تکرار می کنند که ممکن است باعث بی نظمی در قوس های دندانی شده و ضمناً دندان های جلو بیرون زده شوند.

پستانک و و تاثیر آن بر پوسیدگی دندان ها

عفونت قارچی دهان، برفک و پوسیدگی دندان از دیگر عوارض پستانک هستند.

میکروب های مولد پوسیدگی در کنار مواد قندی و تغذیه نامناسب به مرور زمان پوسیدگی های شدید دندانی را به دنبال می آورد. هم زمان با رویش دندان ها در کودکان، میکروب های پوسیدگی زا نیز در دهان شروع به فعالیت می کنند ؛که هر چه اقدامات بهداشتی ضعیف تر باشد، این میکروب ها فعالیت بیشتری خواهند داشت.برخی از مادران نکات بهداشتی دهان و دندان کودک را به خوبی رعایت نمی کنند و در مواردی نیز با گذاشتن پستانک یا قاشق در دهان کودک به منظور تمیز کردن آن، عملا میکروب های پوسیدگی زا را وارد دهان او می کنند. مشاهده شده است کودکانی که مادران آنها از وضعیت بهداشتی مناسبی برخوردار نیستند، برابر بیشتر از سایر کودکان دچار پوسیدگی های دندانی می شوند.

ارتباط پستانک با نامرتب شدن دندانها

پستانک سبب حرکات غیرطبیعی و تداخل در رشد طبیعی فک و دهان شده و در نتیجه موجب رشد دندانی نامناسب و چفت نشدن دندان ها می شود.این امر باعث می شود کودک شیر مادر را کمتر مصرف کند که بر هوش او نیز اثر سوء داشته و باعث مشکلات عصبی رفتاری می شود.

متفاوت بودن شکل پستانک با سینه مادر سبب می شود کودکانی که به مکیدن پستانک عادت می کنند نتوانند به راحتی از سینه مادر شیر بمکند. همچنین استفاده طولانی مدت از پستانک به خصوص در کودکان زیر ۲ سال، تأثیر نامطلوبی روی سیستم فک و دندان آن ها می گذارد و این مساله تمایل شیرخوردن در کودک را کاهش می دهد.

ایجاد هر نوع عادت یا فشار نامتعادل طولانی مدت از قبیل مکیدن انگشت، خوردن پستانک و یا زبان زدن به دندان ها در عرض 4 تا 6 ساعت در طول روز می تواند دندان ها را نامرتب و نامنظم کرده و در ساختار دندان ها مشکل ایجاد کند. البته نسبت به شرایط سنی کودک اگر در سن 4 الی 5 سالگی عادت رو ترک کند ، مشکلی پیش نخواهد آمد و این مشکل خود به خود رفع خواهد شد.

اگر کودک در سن 5 سالگی شروع به مکیدن انگشت کرد با بررسی از نظر روحی و همچنین پذیرش از سوی خود کودک که اگر مکیدن ادامه یابد باید درمان صورت بپذیرد.

نکاتی مهم هنگام استفاده از پستانک

  • اگر کودک علاقه ای به پستانک ندارد ، به او پستانک ندهید.
  • پستانکی بخرید که سوراخ های تهویه هوا بر روی بدنه آن دارد.
  • پستانک را با هر نوع شیرین کننده ای (قند، شکر یا عسل) شیرین نکنید.
  • پستانک را هر روز بجوشانید. قبل از استفاده ، پستانک را با آب و صابون بشویید. هر روز به مدت چند دقیقه پستانک را در مقدار مساوی آب و سرکه و سپس در هوای خشک قرار دهید تا از بروز عفونت قارچی جلوگیری کنید. از قرار دادن پستانک در دهان خود به منظور شست و شو اجتناب کنید، زیرا با این کار میکروب بیشتری وارد دهان نوزاد می کنید.
  • پستانک را با زنجیر دور گردن کودک نیندازید زیرا موجب خفگی کودک خواهد شد.
  • پستانک ارتودنتیک که فرم خاصی دارند را بخرید زیرا تداخل کمتری با سیستم دندانی دارد.
  • هنگام خواب کودک پستانک را از دهانش بیرون بکشید. شب هنگام اگر پستانک در حین خواب از دهان کودک افتاد تا عکس العملی نشان نداده است، پستانک را داخل دهان اونگذارید.
  • برای گرفتن پستانک از کودکتان ،این کار را به آرامی و در چند مرحله انجام دهید.
  • پستانک یک قطعه ای انتخاب کنید زیرا پستانک های دو تکه ای اگر بشکنند،موجب خفگی نوزاد می شوند.
  • در صورت هر نوع خرابی در پستانک آن را تعویض کنید.
  • تا یک ماهگی به نوزاد پستانک ندهید واگر کودک گرسنه است تا جایی که ممکن است، سریعا پستان یا شیشه شیر را به او بدهید.

ترک پستانک با روش های عالی

به عقیده برخی پستانک باعث به وجود آمدن لحظات آرامش بخش و مکیدن آسوده برای نوزاد و کودک میشود اما بالاخره این عملی است که برای هر کودکی ممکن است پیش بیاید روزی باید متوقف شود روزی که والدین باید روشی مناسب واصولی برای گرفتن پستانک از کودک خود به کار گیرند ، راه و روشی که در ادامه خواهیم گفت.

دقیق زمانبندی کنید

قبل از 2 سالگی کودک شما خسارت زیادی به دندان ها و حالت فک خود وارد نکرده است ، هر گونه مشکل به وجود آمده قبل از 2 سالگی احتمال درمان شدن به خودی خود را در طی 6 ماه دوران نقاهت بعد از کنار گذاشتن پستانک را دارد اما بعد از دوسالگی احتمال به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل کج شدن دندان ها وجود دارد . در بسیاری از کودکان پستانک تا قبل از 4 سالگی استفاده میشود وقتی که دندان های بلوغ در حال شکل گیری هستند ، این امر را میتوان مشکلات دهان و دندان در طولانی مدت نامید. به گفته ی دانشمندان، پستانک باید قبل از 12 ماهگی ترک داده شود ؛طبق گفته ی دانشمندان استفاده از پستانک بعد از 12 ماهگی باعث ایجاد تداخل در مهارت های زبان و گفتار میشود .

هنگاهی که کودک پستانک در دهان خود دارد، احتمال تمرین کودک برای تولید صدا و تلاش برای تشکیل کلمات کمتر میشود علاوه بر آن حرکت مکیدن در کمال آرامش ممکن است باعث تکامل غیر طبیعی ماهیچه های لب و زبان شود .استفاده ی طولانی مدت از پستانک ممکن است در بلند تر شدن لب ها هم نقش داشته باشد .ترک پستانک ممکن است چند روز سخت را به طول بیانجامد، اما بعد دلبستگی به آن تمام میشود خوشبختانه , راه های خوب و مناسبی برای خلاص شدن از پستانک یک بار برای همیشه وجود دارد . کودک شما پستانک خود را طلب میکند ، شما باید طوری برخورد کنید که کودک با پستانک و جستجوی آن خداحافظی کند .

تمام افراد دور و بر خود را وارد عمل کنید

برنامه و نقشه ی خود را به تمامی افرادی ک در پرستاری کودک به شما کمک میکنند در میان بگذارید . شما مطالب و تجاربی را که مربوط به استفاده از پستانک میشود را برای ثابت قدم بودن در منزل, در مراقبت های روزانه و در منزل مادربزرگ نیاز دارید و یا ممکن است فرزندانتان را گیج کنید پس اگر میخواهید استفاده از پستانک فقط به تایم استراحت و خواب موکول شود باید از مشارکت تمامی بزرگسالان در عملی کردن این امر اطمینان حاصل کنید.

پیشنهاد راحتی متناوب

زمانی که ابتدا شما پستونک را از کودک خود جدا کنید ، احتیاج به یک جایگزین برای تسکین دادن کودک دارید . به گفته ی کلینیک مایو:جغجغه ، یک اسباب بازی آویزان و جنبده ، یک شعر ملایم ، و یا ماساژ ملایم ،راه هایی هستند که میتوانند شما را در به دست آوردن آسودگی و راحتی دوباره کودک خود یاری کنند و به کودک کمک میکند تا بدون کمک گرفتن از پستانک آرامش خود را به دست بیاورند .برای کودکان بزرگ تر , پتو هایی با حاشیه های نرم اطلسی یا یک حیوان تپل و نرم میتواند آرامش را به کودک شما برگرداند.

کنار گذاشتن پستانک به مرور زمان

اگر کنار گذاشتن ساده برای شما جالب به نظر نمیرسد ، سعی بر دور کردن آهسته و کم کم پستانک از کودک خود کنید .سعی کنید آن را فقط در تایم استراحت و خواب کودک به او بدهید بعد از دو هفته از دادن پستانک موقع استراحت هم خودداری کنید و به جای آن, اسباب بازی دیگری به او بدهید و او را تکان دهید و یا نوازش کنید و در حالت آسایش و راحتی قرار دهید . در ابتدا کودک شما عادت به استراحت بدون پستانک را کرده است و حالا وقت آن رسیده است که روی تایم خواب او تمرکز کنیم ؛ در ابتدا باید هنگامی که کودک به خواب رفت پستانک را از دهان او جدا کنید و او را بدون پستانک در تختش قرار دهید .

آن ها را دور کنید

برخی از مادر ها با آوردن دلیل برای کودک نو پای خود موفقیت خود را به دست می آورند شما باید برای کودک خود توضیح دهید که او دیگر دختر بزرگی شده است و یک کودک دیگر بیرون از خونه در حال گریه است و به پستونک او احتیاج دارد .کودک خود را تشویق به تزئین جعبه ای برای آن کودک خیالی کنید و تمام تجهیزات پستانک و خود آن را داخل آن جعبه بگذارید ، اگر شما دوستی که صاحب فرزند کوچکتری است دارید با او نقشه ی خود را هماهنگ کنید تا آن جعبه را برای کودک خود بگیرد و یا به دکتر دندانپزشک کودکان بدهید که آن رابه کودکان مراجعه کننده بدهد و حتما برای کودک خود یک هدیه ی خوب به مناسبت بزرگ شدن او و این بخشندگی زیبا در نظر بگیرید .

با آبلیمو و سرکه عادت خوردن پستانک در کودک را ترک دهید

اگر کودک شما بسیار دلبسته ی پستانک خود است کودک به سختی حاظر به کنار گذاشتن آن میشود .یکی از راه های کنار گذاشتن پستانک ، قرار دادن پستانک در آبلیمو و یا سرکه است . مزه ی تند و ترش آن باعث میشود کودک آنرا از دهان خارج کرده و گول بخورد. یکی دیگر از راه ها این است ک برخی والدین سر پستانک را بریده و مانع میک زدن عمیق کودک و لذت بردن از آن میشوند ؛لطفا از محکم بودن و بی خطر بودن اجزاء پستانک بعد از بریدن آن آگاه باشید .

فرشته ی پستونک ها رو به کودکان معرفی کنید

یک راه جالب برای خلاص شدن از دست پستانکهای مزاحم :صحنه ی نمایش فرشته ی پستونک ها را ترسیم کنید .به کودک خود بگویید فرشته ی پستونک ها موقعی که استفاده شما از پستونک تموم شد خواهد آمد و آنرا خواهد برد. او را در جمع کردن تمام پستونک ها در یک جعبه و قرار دادن آن کنار درب خانه کمک کنید ویا در یک جعبه ی فلزی و آنرا از درخت واقع در کنار منزل خود آویزان کنید این تشریفات را به همان بزرگی که احساس میکنید کودک شما برای کنار گذاشتن پستانک راضی میشود انجام دهید در نهایت فرشته ی پستونک ها هنگام بردن پستونک از جعبه ، هدایایی را برای کودک به جای میگذارد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
ویراستاری تخصصی مقاله
ترجمه تخصصی متن
(فیلم) خودزنی هوادار دو آتیشه نساجی در حاشیه بازی با پرسپولیس / اگه نرم تو استادیوم خودمو میکشم!
هزینه چاپ یک کتاب
رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس