ساعدنیوز
ساعدنیوز

پیشنهاد بی‌شرمانه روسیه به آذربایجان!

  جمعه، 19 مهر 1398 ID  کد خبر 47195
پیشنهاد بی‌شرمانه روسیه به آذربایجان!
ساعد نیوز: الکسی لیخاچف، رئیس روس اتم اعلام کرد به جمهوری آذربایجان پیشنهاد ساخت یک نیروگاه هسته‌ای در این کشور را داده است.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از سلام نو، شرکت دولتی «روس اتم» پیشنهاد ساخت یک نیروگاه هسته ای در جمهوری آذربایجان را به دولت این کشور داده است. در پیشنهاد روس اتم ذکر شده است که با ساخت یک نیروگاه هسته ای، جمهوری آذربایجان در مصرف گاز صرفه جویی می کند و می تواند صادرات گاز خود به خارج از کشور را افزایش دهد.

الکسی لیخاچف رئیس روس اتم در تاریخ 4 اکتبر به خبرنگاران اعلام کرد که روسیه آماده ساخت نیروگاه هسته ای برای جمهوری آذربایجان است. لیخاچف در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در حاشیه نشست سالانه والدایی در سوچی اظهار داشت: "در گذشته، جمهوری آذربایجان محلی برای نیروگاه هسته ای در نزدیکی باکو انتخاب کرد و حتی پایه و اساس نیروگاه هسته ای نیز گذاشته شد. هنوز افرادی هستند که نظرات خود را از جمله نظرات علمی با ما در میان می گذارند".

دولت جمهوری آذربایجان تاکنون پاسخی رسمی به این پیشنهاد ارائه نداده است. اما این پیشنهاد باعث شده تا کارشناسان و کاربران رسانه های اجتماعی درباره این موضوع بحث کنند که آیا این کشور به نیروگاه هسته ای نیاز دارد یا نه.

در اوایل سال جاری میلادی خبرگزاری ترند به نقل از شرکت روس اتم گزارش داده بود که این شرکت آمادگی دارد تا در زمینه رفع نیازهای جمهوری آذربایجان به انرژی های پاک و ایمن به این کشور کمک کند. روس اتم تاکید کرده بود که تجربه فوق العاده ای در ساخت نیروگاه های هسته ای دارد و منبعی قابل اعتماد در حوزه فناوری و تجهیزات برای شرکای خارجی است. در همان زمان، عادل غریبوف رئیس مرکز ملی تحقیقات هسته ای جمهوری آذربایجان اعلام کرد که این کشور در زمینه توسعه منابع انسانی با روس اتم همکاری می کند و از این رو شش نفر از کارکنان این مرکز در موسسه فیزیک مهندسی وابسته به روس اتم در حال تحصیل هستند.

در حال حاضر جمهوری آذربایجان با استفاده از سوزاندن گاز در نیروگاه های حرارتی، حدود 90 درصد از برق مورد نیاز خود را تولید می کند. 10 درصد بافی مانده نیز از طریق نیروگاه های برق آبی تامین می شود.

در زمان شوروی ایده ساخت نیروگاه هسته ای در جمهوری آذربایجان مطرح شده بود. حتی برای ساخت یک نیروگاه هسته ای در نزدیکی باکو مکان یابی صورت گرفته بود و حتی ساخت و ساز اولیه آن نیز شروع بود. اما پس از وقوع حادثه در نیروگاه هسته ای پرنوبیل در سال 1986 این پروژه نیز متوقف شد.

اکنون روسیه با اشاره به افزایش 14 درصدی مصرف برق جمهوری آذربایجان در سال 2018 از این کشور دعوت کرده است تا مجددا درباره پیشنهاد ساخت نیروگاه های هسته ای فکر کند.

بولات نیگماتولین معاون سابق وزارت انرژی روسیه در رابطه با این پیشنهاد می گوید که ساخت نیروگاه هسته ای برای جمهوری آذربایجان حدود 10 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. وی خاطر نشان کرد که گرچه این مبلغ زیاد است اما باکو می تواند این پول را از روسیه وام بگیرد. نیگماتولین اظهار داشت: "روسیه برای این اهداف می تواند وامی با بازپرداخت 3-4 سال به جمهوری آذربایجان ارائه دهد و این کشور با صادرات منابع انرژی خود می تواند به راحتی آن را بازپرداخت کند. به طور کلی، تمام هزینه های ساخت نیروگاه هسته ای طی 10-12 سال پرداخت می شود".

مزایا و معایب

مهم ترین مزیت نیروگاه های هسته ای نسبت به نیروگاه های حرارتی این است که آن ها از منابع سوختی چون نفت، گاز و زغال سنگ بی نیاز هستند. بنابراین، نیروگاه های هسته ای برای کشورهایی که به سوخت کافی دسترسی ندارند یا هزینه این سوخت ها در آن ها گران است مناسب هستند.

نیروگاه های برق آبی نیز که به آب های جاری رودخانه ها و سایر مناطق طبیعی وابسته هستند، نمی توانند با نیروگاه های هسته ای و نیروگاه های حرارتی رقابت کنند.

هم چنین این نظر وجود دارد که نیروگاه های هسته ای طبیعت را کم تر آلوده می کنند.

مهم ترین عیب نیروگاه های هسته ای این است که آن ها بسیار خطرناک هستند. نمونه بارز آن انفجارهای هسته ای در دو نیروگاه پرنوبیل و فوکوشیما است. البته درباره سوآوری این نوع نیروگاه ها به نسبت هزینه هایشان نیز در بین کارشناسان نظرات متفاوتی وجود دارد.

کارشناسان در جمهوری آذربایجان چه می گویند؟

الهام شعبان از کارشناسان بخش انرژی نفت و گاز معتقد است که نیروگاه های هسته ای بسیار گران قیمت هستند. وی می گوید: "باید در نظر داشت که حداقل حدود 7 سال نیاز است تا کارکنان این نیروگاه ها آموزش های لازم را ببینند. هدف از این ایده پیست؟ فقط این که به یکی از کشورهایی که از انرژی هسته ای استفاده می کنند تبدیل بشویم؟" .

کارشناسان دیگری نیز به دیده تردید به این پیشنهاد می نگرند. آن ها معتقدند که ساخت این نیروگاه دلیل دیگری برای هر چه بیش تر وابسته شدن این کشور به روسیه است و مسکو به دنبال درآمد زایی برای خودش است.

شاهین رضایف تحلیل گر سیاسی در این باره می نویسد: "به نظر می رسد پوتین دوباره به پول احتیاج دارد. هر از چند گاهی، روسیه تجهیزات نظامی اش را به قیمت هایی آشکارا بیش از حد به جمهوری آذربایجان می فروشد. با این که همه از قبل مطمئن هستند که ما از این تجهیزات استفاده نخواهیم کرد. اما آن ها مجبور به خرید هستند، زیرا این ها پیشنهادهایی هستند که امتناع از آن ها غیرممکن است. پیشنهاد ساخت نیروگاه هسته ای در جمهوری آذربایجان نیز از سنخ همان پیشنهاد هاست. ساخت یک نیروگاه هسته ای روسی در جمهوری آذربایجان ما را به روسیه بیش تر وابسته می کند. ما متخصص کافی برای کار در این نیروگاه نداریم و هم چنین هیچ گونه ذخایر اورانیوم و دیگر سوخت های هسته ای و نیز تجهیزات غنی سازی نداریم. هم این ها را باید از روسیه بگیریم که باعث صرف هزینه های بیش تر می باشد. علاوه بر این، وجود نیروگاه های هسته ای در نزدیکی پایتخت، کشور را از نظر نظامی بسیار آسیب پذیر می کند. سپس برای محافظت از نیروگاه هسته ای در برابر حملات احتمالی، باید سیستم جدید موشکی ضد هوایی، که دوباره ساخت روسیه است، خریداری کنیم. به طور کلی، جمهوری آذربایجان به هیچ وجه نباید با چنین پیشنهادی موافقت کند. اگر به برق اضافی احتیاج داریم، می توانیم آن را از روسیه یا ایران خریداری کنیم."

در مقابل تحلیل گران دیگری نیز معتقد هستند که نمی توان فقط به نفت و گاز تکیه کرد و ساخت نیروگاه های هسته ای در جمهوری آذربایجان، این کشور را محدودتر و وابسته تر نخواهد کرد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
علی
5 سال پیش

فقط حق مسلم ماست!!!
ابراهیم
5 سال پیش

کجاش بی شرمانه بود؟؟؟!!!کی میخواهید تو انتخاب تیتر اخبارهاتون دقت به خرج بدید و به شعور مخاطب احترام بگذارید؟؟!!همیشه تیترهاتون حاشیه زاست و \r\nهیچ سنخیتی با محتوای اخبارهاتون نداره.یا این کاره نیستید یا به مطالبی که منتشر میکنید کاملا بی تفاوت هستید و فقط دنبال جذب مخاطب هستید حتی اگر شده به قیمت فریب مخاطب...
ناشناس
5 سال پیش

صورت سنگی لعنتی
داودی
5 سال پیش

لااقل یه جاشو طوری می بافتین که ما هم حس کنیم بیشرمانه است. حالا ما به آذربایجان همچی پیشنهادی می دادیم قضیه چطور بود؟
پرهام
5 سال پیش

خود آمریکا هم میگه حالا این یه مورد اشکال نداره\r\nشما کوتاه بیا
علی
5 سال پیش

کجای این خبر بی شرمانه بود....؟ باعث افتخار برای آذربایجان است...
ناشناس
5 سال پیش

کجای این خبر بی شرمانه بود....؟ باعث افتخار برای آذربایجان است...
رضا
5 سال پیش

ایجاد نیروگاه اتمی برای آذربایجان بیشتر بخاطر رفع نیازهای دلاری روسیه است و یک منبع ثابت و تضمینی درآمد برای تکنولوژی اشغال روسیه است که الآن تحت تحریم است.بیشرمانه بودنش این است که چنین پیشنهادی را با وجود التماسهای ایران قبول نکرده و بی محلی میکندولی برای آذربایجان تسهیلات هم میدهد.این را هم در منزوی بودن ایران باید دید.
مهدی
5 سال پیش

کجای این پیشنهاد بی شرمانه خجالت بکشید. روسیه داره فداکاری میکنه نیروگاه هسته ای قسطی برای آذربایجان میسازه تا راحت زندگی کنند آذربایجان ها درود بر تو روسیه
مهدی
5 سال پیش

کجای این پیشنهاد بی شرمانه خجالت بکشید. روسیه داره فداکاری میکنه نیروگاه هسته ای قسطی برای آذربایجان میسازه تا راحت زندگی کنند آذربایجان ها درود بر تو روسیه
قره باغ
5 سال پیش

کجاش بیشرمانه بود؟
ایران
5 سال پیش

روسها در غارت منابع و ثروت کشور ها از امریکا و انگلیس بدتر است .
ناشناس
5 سال پیش

گفتم شاید به الهام علیف گفته بیا خونمون یه دستگاه دارم با اورانیوم رو پایی میزنه😂😂 خب \r\nخوبه مثل اینکه روسیه مشتری جدید پیدا کرده آشغالاشو بندازه
دوست عمو پورنگ
5 سال پیش

قسمت بیشرمانه ش کجاش بود؟
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (271 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (65 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (51 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (25 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (18 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (15 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (12 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (12 نظر) نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید (11 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (11 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (10 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (9 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (9 نظر)
دیگران می‌خوانند   
دو نفره پدر و دختری جواد رضویان و دخترش در کنار دریا+عکس قابی جالب از «جومونگ» در کنار «سعید معروف»+عکس ذوق زدگی و خوشحالی علی ضیا از پذیرایی جالب هتل محل اقامتش در اصفهان؛ کاهو با سکنجبین+ ویدیو (فیلم) تقلید صدا و حرکات شکیب آوای باران در مقابل حمیدرضا پگاه، بایگر نقش طاها در این سریال / بنده خدا رو وسط خیابان نگه داشتن! ادعای وکیل زهره فکورصبور درباره دستگیری فردی مشکوک در پرونده خودکشی این بازیگر جوان و مطرح کشور+ویدیو (فیلم) پیمان معادی با دخترش در افعی تهران همبازی شد / ماشالا دخترش چقدر بزرگ شده ... صحبت های خنده دار رشید اصفهانی: وقتی ازش علت سربازی نرفتن و میپرسن و میگه بخاطر تک پدری معاف شدم😅 +فیلم (فیلم) خواستگاری ایمان صفا در سریال اکازیون با گل های قبر مادرش! / تا کمیته رو دید فرار کرد آقای عاشق پیشه تتلو در زندان قرآن می‌خواند، روزه می‌گیرد و تلویزیون می‌بیند! تدارک مسافرت 4 روزه از مبدا بلژیک به مقصدی نامشخص توسط سپیده بزمی پور با رونمایی از چمدان های بامزه و باکلاسشان+عکس/ خوش بگذره (فیلم) ارسطوی پایتخت و عمو حسن، املتی معروف به هم رسیدند! / به قول عمو حسن: عجب سوسیسیه، همش گوشته! خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای سیخ زدن مرغ حماسه ساز شد+عکس/ لامصب مُرغه یه قیافه ای گرفته انگار تقصیر منه😂 خلاقیت بی نظیر یک طراح در طراحی تخت خواب هایی با الهام از میوه ها و کیک/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (عکس) تصاویری از زیبایی معصومانه آزاده نامداری در دوران کودکی / چقدر زود بود رفتنت ... اولین تصاویر از لحظه اهدای انگشتری خاص توسط رهبر معظم انقلاب به وحید شمسایی عرض ارادت و احترام فوتسالیست های قهرمان به رهبر انقلاب+ عکس/ دورهمی دوستانه و صمیمی ورزشکاران با آیت الله خامنه ای گریم فوق العاده حرفه ای و خاص بهنوش بختیاری و امین حیایی در فیلمی تاریخی+عکس/ دست مریزاد به این هنر (فیلم) سیسمونی 900 میلیونی نوه یک تاجر ترک تبریزی! نوه دار شدن قبل ایشون سوء تفاهم بود😂 بیوگرافی و زندگی خصوصی امین میری،زهرمارخان سریال گیلدخت و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (فیلم) سوتی وحشتناک شبکه یک در نشان دادن عکس ندا قاسمی، بازیگر نقش شیرین در نون خ / خودش میگه من نیستم! (ویدئو) افشاگری نعیمه نظام دوست از اتفاق تکرار نشده زندگیش/ خودش روده بُر شده از خنده! مجسمه رضا گلزار روی میز آرایش همسرش آیسان خانوم+عکس زن خوش شانس آذری که برنده جایزه هواپیما در قرعه کشی بانک شد+عکس بازارگردی مهراب و پیمان قاسمخانی با دختر خاله‌شان بعد از 20 سال دوری 17 روز از ناپدید شدن سبحان کوچولو گذشت و خبری نشد+ویدئو (ویدئو) خرافات انواع خارش دست و پا از زبان مهران مدیری/ فقط جواب مادر بزرگه با خاک یکسان میکنه!! نگاهی به مانتوی مزونی پوشیده و آستین منجوق دوزی شده ستاره سادات قطبی، بلاگر متین و باحجاب ایرانی+عکس/ من عاشق آستیناش شدم غوغای بازسازی چهره آدم و حوا توسط هوش مصنوعی/ حوا چقدر شبیه تیلور سوئیفت شده😍+عکس دختر بچه 10 ساله همبازی‌اش را در تهران به قتل رساند! نگاهی به سفره ناهار حصیری زیبا و جذاب همسر واقعی آصف میرزای گیلدخت با ظروف چوبی/ سلیقه خانم بازیگر ایرانی حرف نداره+عکس (ویدئو) متفاوت ترین نقش رامبد جوان/یعنی واقعا می خواد وارد مجلس بشه؟ عکس العمل هوشمندانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب با اطلاع یافتن ایشان از لغو دیدارشان از سوی مقام عالی‌رتبه سیاسی در هواپیما/ سرتعظیم فرو آوردن سران در برابر ابتکار شجاعانه رهبری (ویدئو) بحث و جدل بازیگر محبوب در هواپیما برای صندلی/از شما بعید بود آقای غفوریان، صندلیِ خالی که بود!! موشکی شیشه ای و آبی رنگ که مینا مختاری، همسر باسلیقه بهرام رادان ازش به عنوان دکوری خونه استفاده می کنه+عکس/ انتخابش توی وسایل خونه بینظیره👌 (عکس) نماز ظهری که به امامت یک خانم روی آنتن شبکه سه رفت شعرخوانی بی‌نظیر ولی خارج از برنامه جوان روستایی در دیدار با رهبر انقلاب/ زیبایی و ماه مست و دیوانه توست+عکس تفاوت قابل تامل و خنده دار برداشت محصول اصولی و غیراصولی+ویدیو/ فقط اون دوتایی که پشت نیسان مدفون شدن غوغای صدای بهشتی و بی‌نظیر علی طولابی با آهنگ عاشقانه ترکی/ احسان علیخانی رو مات و مبهوت گذاشت+ویدیو تصویری باورنکردنی از بدل ولادیمیر پوتین، بدل‌های رهبران سرشناس جهان را بشناسید/بدل صدام از خودش هم صدام‌تر بود! خلوت عاشقانه همسر باسلیقه شاهرخ استخری به صرف چای و تنقلات/ چه پاتوق دنج و شیکی داخل خونه داره+عکس
تیتر امروز   
تتلو در زندان قرآن می‌خواند، روزه می‌گیرد و تلویزیون می‌بیند!
عرض ارادت و احترام فوتسالیست های قهرمان به رهبر انقلاب+ عکس/ دورهمی دوستانه و صمیمی ورزشکاران با آیت الله خامنه ای
بیوگرافی و زندگی خصوصی امین میری،زهرمارخان سریال گیلدخت و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بازارگردی مهراب و پیمان قاسمخانی با دختر خاله‌شان بعد از 20 سال دوری
دختر بچه 10 ساله همبازی‌اش را در تهران به قتل رساند!
عکس العمل هوشمندانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب با اطلاع یافتن ایشان از لغو دیدارشان از سوی مقام عالی‌رتبه سیاسی در هواپیما/ سرتعظیم فرو آوردن سران در برابر ابتکار شجاعانه رهبری
بلایی که بر سر بهاره افشاری در خیابان آمد / با گرمکن خونگی و صورت شسته نشسته گریه بیتای فاصله ها رو درآوردن!
لوکیشن سریال گیلدخت و عمارت تقی خان کجاست؟ / اگه نمیخوای این مناظر رویایی رو از دست بدی بیا تا بهت بگم ...
جزئیاتی جالب درباره دنیای پرزرق و برق و باشکوه بهرام افشاری، بهتاش سریال پایتخت
روزی که عیاشی‌ های ناصرالدین شاه کار دستش داد | زنان قلیان ها را در حرم‌سرای شاه شکستند
روایتی تاریخی از طلاق عجیب ثریا اسفندیاری و محمدرضا پهلوی ؛ وقتی شاه خوش غیرت همسر خود را از مملکت بیرون کرد!
روایتی از جشن تولد 40 هزار دلاری فرح پهلوی با بهترین آشپز دنیا/ از آمدن آشپز مخصوص از فرانسه تا شترسواری همسر محمدرضا شاه به خاطر تولد نامبارکش!
بهانه گیری یک دانش آموز برای نرفتن به مدرسه به او جان دوباره دارد/دروغی که به واقعیت پیوست...
رپر سرشناس در تهران بستری شد + جزئیات
معتاد سرقت با پابند هم دزدی کرد! + عکس