دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / دهان و دندان /

پوسيدگي دندان شیرخواران چگونه اتفاق می افتد؟ 

چهارشنبه، 21 خرداد 1399
پوسیدگی دندان هنگامی ایجاد می شود که دهان کودک به باکتری های تولید کننده اسید آلوده شوند. این باکتری و آلودگی از طریق بزاق والدین نیز منتقل می شود. به عنوان مثال از طریق اشتراک گذاشتن قاشق یا فنجان مشترک یا تمیز کردن پستانک و شیشه شیر با دهان والدین پخش خواهد شد.

پوسیدگی دندان هنگامی ایجاد می شود که دهان کودک به باکتری های تولید کننده اسید آلوده شوند. این باکتری و آلودگی از طریق بزاق والدین نیز منتقل می شود. به عنوان مثال از طریق اشتراک گذاشتن قاشق یا فنجان مشترک یا تمیز کردن پستانک و شیشه شیر با دهان والدین پخش خواهد شد.

پوسیدگی دندان هنگامی ایجاد می شود که دندان ها و لثه کودک در مدت طولانی یا بطور مکرر در طی روز در معرض مایعات یا مواد غذایی دیگری جز آب قرار بگیرد. قند های طبیعی یا افزودنی در مایعات و مواد غذایی می تواند سبب ایجاد باکتری در دهان و تغییر آن به اسید شوند. این اسید در قسمت بیرونی دندان توسط بزاق حل شده و سبب پوسیدگی خواهد شد.

متداول ترین روش این امر آن است که والدین فرزند خود را با یک پستانک یا شیشه شیر حاوی شیر و آبمیوه به رخت خواب می فرستند. همچنین ممکن است این اتفاق زمانی رخ دهد که پدر مادر هر دو دارای پوسیدگی های دندانی متعدد درمان نشده ای باشند و با لیوانی مشترک با فرزند خود چیزی بنوشند.

نوشیدن شیر هنگام چرت زدن و خوابیدن کودک پیشنهاد نمی شود زیرا باید در کنار وعده های غذایی و در طول روز نوشیده شود. اگر چه شیردهی طولانی مدت و مکرر به تنهایی باعث پوسیدگی دندان نمی شود اما تمام مادران شیرده باید از بهداشت دهان و دندان سالم ، خمیردندان حاوی فلوراید، مراقبت های دندان پزشکی و توصیه های رژیم غذایی سالم آگاه و از آن ها پیروی کنند.

علل ايجاد پوسيدگي هاي دنداني زودرس دوران كودكي چيست؟

بر خلاف تصور بسياري از والدين، قطره آهن در ايجاد اين پوسيدگي ها هیچ نقشي ندارد، بلكه فقط سبب تغيير رنگ دندان های پوسیده مي گردد. مهمترين علل ايجاد اين پوسيدگي ها، شامل موارد زير است:
الف. تميز نكردن دهان كودك توسط والدين از زمان رويش اولين دندان هاي شيري.
ب. الگوي تغذيه اي نا مناسب
ج. كاهش جريان بزاق حين خواب.
د. وجود پوسيدگي هاي متعدد درمان نشده در دهان پدر و مادر كودك.
ه. عدم مراجعه والدين به دندانپزشك براي معاينه كودك و كسب اطلاعات صحيح و انجام اقدامات پيشگيرانه از زمان رويش اولين دندان هاي شيري.
و. مصرف مكرر ميان وعده هاي پوسيدگي زا در طول روز توسط كودك.
اين عوامل، محيط مناسبي را براي فعاليت ميكروب هاي پوسيدگي زا در دهان كودك فراهم میكنند كه با توليد بعضی اسيدها، سبب پوسيدگي دندان های مي شوند.

بهترین درمان پوسیدگی دندان برای کودکان 2 تا 3 سال چیست؟

دندان های شیری به دلیل این که موقتی هستند به اندازه دندان های دائمی به آنها اهمیت داده نمی شود. ممکن است دندان های کودکان در سنین پایین به دلایل مختلف دچار پوسیدگی شوند. این پوسیدگی ها ممکن است موجب تخریب ساختار دندان و همچنین ایجاد درد شود. پوسیدگی دندان در کودکان تغذیه آنها را دچار مشکل می کند. البته در ظاهر و تکلم کودک نیز بی تأثیر نخواهد بود.

این پوسیدگی ها ممکن است از سنین خیلی پایین آغاز شود که همین مسئله مشکلاتی را هم برای کودک و هم برای دندانپزشک و والدین فراهم خواهد کرد. ترمیم این دندان ها برای دندانپزشک معضل محسوب می شود. به این پوسیدگی که به طور معمول به صورت ضایعه ای حفره دار یا بی حفره در دهان کودکان زیر 6 سال اتفاق می افتد، پوسیدگی های زودرس دوران کودکی گفته می شود. مکانیسم پوسیدگی دندان ها یکسان است و وجود مواد قندی موجب تغذیه باکتری های پوسیدگی زا می شود که با تولید اسید به پوسیدگی دندان ها منجر خواهد شد. این پوسیدگی ها به علت های مختلف ایجاد می شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(ویدئو) ممانعت از ورود آناهیتا همتی به کلاس چون شهریۀ دانشگاهشو پرداخت نکرده بود
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌
زیبایی خاص و چشم نواز پریناز ایزدیار با مدل موی مجعد/ چشارو نگاا😍+عکس
هزینه چاپ یک کتاب
ترجمه تخصصی متن
(فیلم) خودزنی هوادار دو آتیشه نساجی در حاشیه بازی با پرسپولیس / اگه نرم تو استادیوم خودمو میکشم!
ویراستاری تخصصی مقاله
رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه