پروپوزال نویسی به زبان ساده

  دوشنبه، 14 اسفند 1396 ID  کد خبر 3477
پروپوزال نویسی به زبان ساده
ساعدنیوز: به دلیل اهمیت نگارش و تنظیم پروپوزال بر روی روند نوشتن پایان نامه و روند کار تحقیقاتی شما بر آن شدیم تا در این مقاله از ساعدنیوز به شرح پروپوزال نویسی به زبان ساده پرداخته و در مورد

تمامی دانشجویانی که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا هستند باید برای تایید و شروع به کار بر روی رساله یا پایان نامه خود پروپوزال بنویسند. پروپوزال طرح تحقیق است و در مقاله های گذشته در مورد چیستی و اهمیت آن صحبت کرده ایم. به دلیل اهمیت نگارش و تنظیم پروپوزال بر روی روند نوشتن پایان نامه و روند کار تحقیقاتی شما بر آن شدیم تا در این مقاله از ساعدنیوز به شرح پروپوزال نویسی به زبان ساده پرداخته و در مورد این موضوع بیشتر صحبت کنیم.

پروپوزال نویسی چیست؟

پروپوزال نوشتن در روند پایان نامه نویسی اهمیت دارد و باید در نوشتن آن دقت شود. پروپوزال به طرح تحقیق می گویند و تنها زمانی شما می توانید کار بر روی رساله و یا پایان نامه خود را آغاز کنید که پروپوزال شما تایید شده باشد. اما چگونه باید پروپوزال نوشت؟ در ادامه متن قصد داریم تا پروپوزال نویسی به زبان ساده توضیح داده شود.

در ابتدا برای پروپوزال خود باید عنوان انتخاب کنید. انتخاب موضوع و به طبع آن عنوان پایان نامه از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در آن دقت شود. اولین گام و قدم برای هر تحقیق و پژوهشی انتخاب موضوع و عنوان آن است. عنوان و موضوع تحقیق به منزله مقصد و طرح نهای تحقیق و پژوهش خواهد بود و باید در انتخاب آن دقت عمل بالایی به خرج داد. در مقاله ای دیگر در این رابطه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بعد از این مرحله نوبت به بیان و شرح مسئله می رسد. هر تحقیق با طرح یک پرسش آغاز می شود و منظور از مسئله در این قسمت از پروپوزال، همان سوالی است که در ذهن محقق و پژوهشگر شکل گرفته و هدف وی از آن ریشه یابی و یافت علت های به وجود آمدن این سوال یا مشکل و همچنین ارایه راهکارهایی برای رفع آن است. در اینجا باید محقق سوال و مشکل را مطرح کرده، انگیزه خود را مشخص کند و محدوده مکانی و زمانی تحقیق را مشخص کند.

بعد از این قسمت در پروپوزال باید اهمیت و ضروت موضوع انتخابی مشخص شود. باید به روشنی بیان شود که چرا این موضوع برای انجام تحقیق انتخاب شده است و چرا نتایج به دست آمده از آن در جامعه علمی ضرورت دارد. همچنین باید پیشینه تحقیق آورده شود و به شیوه ای کاملا مستند تحقیق های انجام شده در زمینه موضوع انتخابی آورده شود تا نشان دهد که تحقیقی که می خواهد انجام شود در عین جدید بودن در راستای تحقیقات گذشته است و کامل کننده آن ها می باشد.

بعد از آن در پروپوزال باید اهداف و فرضیه های تحقیق بیان شود به این معنی که اهداف کلی شما از تحقیق پیش رو مشخص شده و اهداف جزیی را به تفکیک بیان کنید و و سعی کنید فرضیه ها و حدس و گمان های خود را که در مورد علل به وجود امدن مسئله تحقیق بوده اند به روشنی توضیح دهید.

در نهایت روش و شیوه تحقیقی را که می خواهید انجام دهید توضیح داده و درآن به دقت در مورد موارد گوناگون تحقیق خود از قبیل شیوه های جمع آوری داده ها، روش های آزمایشگاهی و شیوه های تجزیه و تحلیل داده ها و مواردی از این دست را صحبت کنید. در نهایت منابعی را که در متن به آن ها استناد کرده اید را با رعایت اسلوبی که برایتان مشخص شده است بنویسید.


7 دیدگاه
  دیدگاه ها
بازدیدکننده
3 سال پیش

ممنون مختصرومفیدبود
بازدیدکننده
4 سال پیش

ممنون از مطلب پر کاربردتان
حمیدرضا
4 سال پیش

ممنون بابت مطلب مختصر و مفید و کاربردی تان. خیلی به ذهنم نظم داد. و در عین حال کار رو ساده کرد. موفق باشید.
حسن مهربانی
4 سال پیش

خیلی خلاصه و عالی⁦❤️⁩
ناشناس
4 سال پیش

تشکر عالی بود
ن
5 سال پیش

ممنون . با آرزوی موفقیت برای دوستان و در کنارشون خودم
ناشناس
5 سال پیش

سلام، ممنون، مرور جالب و کوتاهی بود. ممنون شما به اعتماد به نفس من کمک کردید.
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (148 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان