دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / پرورش گل و گیاه /

پرورش و نگهداری از کاکتوس رنگی 

سه شنبه، 31 تیر 1399
این روزها کاکتوس های رنگی به دلیل زیبایی که دارند از پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی هستند و شرایط نگهداری ساده و آسانی دارند.

حتما تا به حال کاکتوس رنگی را که معمولاً به رنگ های قرمز، زرد یا صورتی و... هستند مشاهده کرده اید . کاکتوس یکی از گیاهانی است که در بسیاری از مناطق گرم و خشک جهان وجود دارند و از آن می توان در فنگ شوئی خانه استفاده کرد و نوع رنگی آن فضای بهتری به خانه می دهد.اگر بخواهید یک کاکتوس رنگی زیبا داشته باشید راهی جز پرورش و پیوند کاکتوس وجود ندارد. در این روش کاکتوس های ژمینو کالسیوم میهانویچی با نام علمی gymnocalycium mihanovichii را بر روی پایه درخت کاکتوس دراگون یا پایه هیلوسرئوس پیوند می زنند.

چگونه کاکتوس را رنگی کنیم ؟

حتما تا به حال کاکتوس رنگی را که معمولاً به رنگ های قرمز، زرد یا صورتی و... هستند مشاهده کرده اید .

کاکتوس یکی از گیاهانی است که در بسیاری از مناطق گرم و خشک جهان وجود دارند و از آن می توان در فنگ شوئی خانه استفاده کرد و نوع رنگی آن فضای بهتری به خانه می دهد.

اگر بخواهید یک کاکتوس رنگی زیبا داشته باشید راهی جز پرورش و پیوند کاکتوس وجود ندارد.

در این روش کاکتوس های ژمینو کالسیوم میهانویچی با نام علمی gymnocalycium mihanovichii را بر روی پایه درخت کاکتوس دراگون یا پایه هیلوسرئوس پیوند می زنند.

مراحل پیوند زدن کاکتوس رنگی

  1. یک کاکتوس ژیمنو کالیسیوم میهانوویچی قرمز، زرد یا نارنجی سالم و یک کاکتوس هیلوسرئوس سالم که بزرگی آن به حدی باشد که بتوان آن را پیوند زد، تهیه کنید.
  2. یک چاقوی تیز را ضد عفونی کنید (برای کاهش خطر عفونت کاکتوس).
  3. با استفاده از چاقو، قسمت بالایی کاکتوس هیلوسرئوس را ببرید به گونه ای که اندازه قسمت برش داده شده با اندازه کاکتوس ژیمنو کالیسیم میهانوویچی که قرار است با آن پیوند داده شود، یکی باشد.
  4. گوشه های کاکتوس هیلوسرئوس را بچینید به گونه ای که گوشه های آن به سمت پایین شیب دار شوند.
  5. یک لایه نازک دیگری را از بالای هیلوسرئوس برش بزنید و یک لایه نازک از پایین ژیمنو کالیسیم میهانوویچی نیز برش بزنید. دو کاکتوس را روی یکدیگر قرار دهید تا آوند های آن ها در تماس با یکدیگر قرار بگیرند. آوند، لوله های دایره ای است که در مرکز کاکتوس قرار دارد و با برش کاکتوس قابل مشاهده است.
  6. با استفاده از یک نوار لاستیکی دو کاکتوس را به یکدیگر بچسبانید ( نباید نوار لاستیکی را خیلی محکم یا خیلی شل ببندید).
  7. اجازه دهید این دو کاکتوس به مدت دو تا سه هفته در تماس با یکدیگر رشد کنند و سپس نوار لاستیکی را باز کنید.

دقت کنید که کاکتوس را باید در دمای بالای 60 درجه نگداری کنید و در فصول رشد آن (بهار و تابستان) هر ماه کود دهید. جالب است بدانید که طول عمر کاکتوس ژیمنو، فقط چند سال است.

شرایط نگهداری کاکتوس

فصل تابستان زمان مناسبی است برای پیوند و قلمه زدن کاکتوس ها، در این فصل می توانید گیاهان خود را تکثیر کنید. همچنین فصل تابستان زمان گلدهی اکثر کاکتوس ها می باشد که با گرده افشانی می توان از آنها بذر تهیه کرد.

فصل گرما زمان خواب بعضی از گونه های کاکتوس ها می باشد. پس با شناخت انواع گل کاکتوس و آماده کردن شرایط از خراب شدن گل کاکتوس تان جلوگیری کنید. به عنوان مثال فصل خواب کاکتوس لیتوپس یا سنگی فصل تابستان می باشد که باید میزان آبیاری آن را کم کنید

کاکتوس های با تیغ های فشرده و دارای مو مانند سفالئسرئوس، اسپوستوا و سایر گونه ها نور آفتاب بیشتری را نسبت به کاکتوس های بدون تیغ تحمل می کنند.

آبیاری کاکتوس

آبیاری کاکتوس می تواند به صورت ترکیبی باشد. به این شکل که گاهی از زیر گلدان و گاهی داخل گلدان آبیاری شود.

• آبیاری کم و خشکی طولانی مدت در فصول رشد موجب خشک شدن ریشه ها گشته و در صورت آبیاری مجدد امکان پوسیدن ریشه ها وجود دارد.

• کاکتوس هایی که در فصول رشد در فضای آزاد نگهداری می شود، نسبت به نگهداری در خانه، رطوبت را سریعتر از دست می دهند. بنابراین فواصل زمانی آبیاری کم می شود.

نحوه پرورش کاکتوس رنگی

نور مورد نیاز: نور مستقیم خورشید به این گیاه صدمه می زند و کاکتوس ماه به نور غیر مستقیم نیاز دارد پس این گیاه را طولانی در مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

کود دهی: در فصل رشد این گیاه (بهار و تابستان) هر ماه به آن کود مخصوص دهید.

دما: در دمای پایین کاکتوس ماه را نگه داری نکنید و در فصول سرد آن را در فضای باز نگهداری نکنید.

بیماری های ژیمینو رنگی

از هر دو گیاه پایه و پیوندک مراقبت کنید و اگر تغییر رنگ درگیاه مشاهده نمودید و یا پایه گیاه نرم شد ، آن را از خاک در بیاورید و پس از بررسی ریشه را با قارچ کش هایی مانند کاربندازیم یا مانکوزب قارچ کشی کنید و بعد از چند روز در گلدان با خاک جدید بکارید.

بیماریهای قارچی شایع در ژمینو رنگی باعث سیاه شدن کاکتوس یا نرم شدن آن می شود و خیلی زود گیاه را از بین می برد. ممکن است کرم های ریز عنکبوتی به کاکتوس شما حمله کنند. دادن آب زیاد نیز باعث می شود تا ریشه ی گیاه فاسد شود.

تکثیر ژمینو رنگی پیوندی

کاکتوس ماه، گونه ای جهش یافته است که کلروفیل (سبزینه) ندارد. کاکتوسی که کلروفیل نداشته باشد به تنهایی نمی تواند به زندگی خود ادامه دهد، مگر اینکه با کاکتوس دیگری که دارای کلروفیل است پیوند زده شود.

تنها راه تکثیر این کاکتوس از طریق پاجوش می باشد که بر روی پایه جدید پیوند زده می شود. از کاکتوس هیلوسرئوس که به صورت سه پر دیده می شوند و از طریق بذر و قلمه به راحتی تکثیر می شود ابتدا قلمه می گیرند و ژیمینو رنگی را روی آن پیوند می زنند و سپس پایه را می کارند تا ریشه دار شود .

خاک گلدان

از خاک کوکوپیت به دلیل سبک بودن، عدم ریختن خاک در اثر جابه جایی، ارزان بودن و ممنوع بودن صادرات با خاک برای صادرات انواع گیاهان استفاده می کنند .

کوکوپیت رطوبت بالایی در خود نگه می دارد. بنابراین کاکتوس ها که به رطوبت زیاد حساسند دچار پوسیدگی ریشه می شوند و ریشه آنها از بین می رود .

بنابراین خاک گلدان مهم ترین علت مرگ کاکتوس های وارداتی رنگی است. پس بعد از خرید خاک گیاه را با خاک مخصوص کاکتوس عوض کنید .

خاک مناسب برای کاکتوس ترکیب 60 درصد ماسه 30 درصد پیت ماس و بقیه ورمی یا کوکوپیت ترکیبی است. چند روز گیاه را پس از تعویض خاک آبیاری نکنید تا ریشه بزند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 09 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
گام به گام مراحل چاپ کتاب
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
مراحل اکسپت مقاله