پشت پرده نوزادانی که با «دم» به دنیا می آیند/ افسانه یا نقص مادرزادی؟؟

  سه شنبه، 06 تیر 1402 ID  کد خبر 345879
پشت پرده نوزادانی که با «دم» به دنیا می آیند/ افسانه یا نقص مادرزادی؟؟
ساعد نیوز: برخی از نوزادان با چیزی شبیه به «دم» به دنیا می‌آیند. امری که به لحاظ علمی مشاهده شده است، اما نه شاید به دلیلی که شما فکر کنید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از یورو نیوز، ممکن است تخیلی به نظر برسد اما در مواردی بسیار نادر انسان‌ها می‌توانند با زائده‌هایی نرم و بدون‌استخوان، گاه تا طول 18 سانتی‌متر، در بخش تحتانی بدن به دنیا بیایند.

تا به امروز و مطابق آمار رسمی تولد حدود 40 نوزاد با «دم واقعی» شامل برآمدگی‌های نرم، بدون استخوان و انگشت‌مانند به ثبت رسیده است.

دلیل وجودی این زائده‌ها برای سال‌ها محل بحثی برای دانشمندان بوده است. دلیل علاقه غیرمعمول جوامع علمی به این مورد پزشکی بیشتر به این دلیل است که دانشمندان در نخستین تحقیقات خود علاقه داشتند این «دم» را بقایای خوش‌خیم و تکاملی اجداد انسان‌ها در نظر بگیرند که برای میلیون‌ها سال وجود داشته است.

با این حال تئوری‌های مبتنی بر نظریه تکامل برای اینگونه نوزادان چند دهه است که منسوخ شده‌اند و نسل جدید محققان به دنبال دلایل دیگری برای این پدیده می‌گردند.

هرچند به طور تاریخی زائده‌هایی که برخی از نوزادان با آنها به دنیا می‌آیند به عنوان «دم واقعی» یا «عضو بجامانده تکاملی» تلقی می‌شدند، با این حال باید دانست که کاربرد این عبارت این کمی اشتباه است. در واقع آنها شبیه سایر دم‌های شناخته‌شده در طبیعت نیستند. این زائده‌ها معمولاً حاوی استخوان، غضروف یا طناب نخاعی نیستند و فقط به نوعی بدون عملکردی واضح در آنجا آویزان شده‌اند.

عده‌ای از دانشمندان پیشتر وجود چیزی شبیه به دم در نوزادان را زائده‌ای تکاملی می‌دانستند

سوء تفاهم در مورد منشا دم از خود چارلز داروین، صاحب نظریه فرگشت یا تکامل، شروع می‌شود. بیش از یک قرن پیش، داروین حدس زد که دم‌های باقی‌مانده در نوزادان انسان، تصادفی تکاملی یا بقایای ابتدایی از اجداد نخستی‌هایی هستند که زمانی دم داشتند.

در دهه هشتاد میلادی دانشمندان این تئوری را پی گرفتند و با آن به گمانه‌زنی پرداختند. آنها استدلال می‌کردند یک جهش ژنتیکی، که توسط انسان تکامل یافته تا دم ما را حذف کند، گاهی اوقات می‌تواند مسیر معکوس را بپیماید و به حالت اولیه و اجدادی خود بازگردد.

یکی از نخستین مقاله‌ها در این خصوص دو نوع مختلف «دم» را تعریف کرده بود که نوزادان انسان می‌توانند با آن متولد شوند. اولین مورد یک دم باقی‌مانده یا واقعی خوش‌خیم که از اجداد ما به ارث رسیده است و نوع دوم که «شبه‌دم» نامیده می‌شد و عبارت بود از رشد استخوان دنبالچه. شبه‌دم را عمدتا مرتبط با نقص‌های مادرزادی طبقه‌بندی می‌کردند.

بعدها مشخص شد که هر دو «دم» و «شبه‌دم» احتمالاً نشان‌دهنده ادغام ناقص ستون فقرات یا آنچه به عنوان دیسرافیسم ستون فقرات شناخته می‌شود، هستند.

در واقع علم نشان داد که این زائده حاصل «عقبگرد» بی‌ضرر در فرآیند تکاملی نیست، بلکه یک اختلال نگران‌کننده مادرزادی در رشد جنین است که به احتمال زیاد از ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی ناشی می‌شود.

هنگامی که جنین انسان در رشد خود به حدود پنج هفتگی می‌رسد ساختار دم‌مانندی متشکل از لوله عصبی و «طناب پشتی» که به نوعی شبیه نخاع اولیه است، از بدن او جوانه می‌زند. هرچند این ساختار دم‌مانند در هفته هشتم رشد معمولاً دوباره جذب بدن جنین می‌شود، با این حال در برخی مواقع نادر این زائده جذب نشده و می‌تواند نشان‌دهنده وجود یک نقص مادرزادی بزرگتر باشد.

زائده دم‌مانند در هفته پنجم جنینی به وجود می‌آید اما سپس جذب بدن جنین می‌شود

در واقع نوزادانی که با دم به دنیا می‌آیند، معمولاً دارای نقایص سیستم عصبی مرتبط هستند. یک پژوهش علمی در سال 2008 استدلال کرده بود که «دم‌های واقعی خوش‌خیم نیستند»، زیرا ممکن است با دیسرافیسم زمینه‌ای مرتبط باشند. تقریباً نیمی از موارد بررسی شده با اختلال ناهنجاری مادرزادی شکاف در نخاع (شامل مننگوسل و اسپینا بیفیدا اکولتا) مرتبط بودند.

اگرچه این زائده‌ها، به راحتی از طریق جراحی برداشته می‌شوند، اما نوزادانی که با دم متولد می‌شوند به مراقبت‌های پزشکی بیشتری نسبت به یک جراحی ساده نیاز دارند.

دانشمندان از میانه دهه نود بدین سو استدلال می‌کنند نوزادانی با «دم واقعی» یا «شبه دم» متولد می‌شوند، باید تحت تصویربرداری عصبی و همچنین جراحی قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که رشد آنها در سلامت صورت می‌پذیرد.

به دلیل نادر بودن این ناهنجاری هنوز مشخص نیست که آیا «دم واقعی» مستقیماً از ساختار دم جنینی مشتق شده است یا نه. همچنین به دلیل مطالعات موردی محدود، تحقیقات کافی در مورد اینکه ریشه این ناهنجاری مادرزادی کجاست، وجود ندارد.

محققان می‌گویند صرف نظر از اینکه دم نوزاد از کجا شکل گرفته، شواهد قویاً نشان می‌دهند که این دم در نتیجه یک نقص مادرزادی است و یک زائده خوش‌خیم و بی‌ضرر محسوب نمی‌شود، امری که دانستن آن برای سلامت و آینده نوزادان مهم است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (380 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (166 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (55 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (43 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس