ساعدنیوز
ساعدنیوز

قوانین مربوط به حمل ونقل مشروبات الکلی در ایران

  یکشنبه، 22 فروردین 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
قوانین مربوط به حمل ونقل مشروبات الکلی در ایران
مصرف خمر و در اصطلاح شرب خمر ( اصطلاحا شراب خواری ) متشکل از دو کلمه ی شُرب (به معنی نوشیدن) و خَمر( به معنی مایع مست کننده) می باشد. پس واضح است که مقصود از شرب خمر نوشیدن مشروبات الکلی است. مصرف خمر و سایر مسکرات این چنینی آثار نامطلوب روحی و روانی دارد. در ادامه اطلاعاتی در رابطه با حکم و مجازات فعل ارائه خواهد شد.

مصروف مشربات الکلی

مصروف مشربات الکلی طبق قانون جرم است. علت اینکه قانون گذار این کار را جرم دانسته این است که استفاده از این مواد باعث می شود فرد کنترل ذهنی خود را از دست بدهد و باعث ایجاد نا امنی در جامعه شود. مشروبات الکلی شامل تمام موارد صنعتی و گیاهی می شود.

البته باید متذکر شد که مصرف مشروبات الکلی حتی اگر باعث مستی نشود نیز جرم است. در واقع قانون گذار به دلیل رعایت نظم عمومی حساسیت زیادی نسبت به مشروبات الکلی دارد. ضمن این که اعمال مجرمانه در رابطه با مشروبات الکلی جرایمی با مجازات حدی هستند. از این رو در این مقاله به بررسی جرم حمل مشروبات الکلی، مجازات حمل مشروبات الکلی و مجازات همراه داشتن مشروبات الکلی در ماشین می پردازیم.

تصویر

مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی

قانون گذار در قانون مجازات اسلامی در ماده 701 آورده است که: " هرکس مشروبات الکلی را ... حمل و نگهداری داری کند، به شش ماه تا یک سال حبس و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق و نیز پرداخت جزای نقدی به میزان پنج برابر ارزش عرفی ( تجاری ) کالای یاد شده محکوم می شود " . بنایراین مجازات حمل مشروبات الکلی به سه دسته تقسیم می شود که هر سه هم اعمال خواهد شد:
1- شش ماه تا یک سال حبس
2- تا هفتاد و چهار ضربه شلاق
3- پرداخت جزای نقدی به میزان پنج برابر ارزش عرفی ( تجاری ) کالای یاد شده .
مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی ، یک مجازات غیر قابل تعلیق است یعنی قاضی در هیچ شرایطی مجاز به صدور قرار تعلیق تعقیب نیست.

” کشف مشروبات الکلی بیش از بیست لیتر در ماشین موجب توقیف خودررو می شود. “

مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی در ماشین

قانون گذار در تبصره 1 ماده 703 قانون مجازات اسلامی مجازاتی برای حمل و نگهداری مشروبات الکلی در ماشین بیان کرده است . در این ماده آمده است در صورتی که مشروبات الکلی به میزان بیش از بیست لیتر باشد و در یک وسیله نقلیه از قبیل موتور و ماشین حمل شود دو حالت ممکن است :
حمل مشروبات الکلی با اطلاع مالک وسیله نقلیه بوده است: که در این حالت وسیله نقلیه به نفع دولت ضبط خواهد شد.
حمل مشروبات الکی بدون اطلاع مالک وسیله نقلیه بوده است: که در این صورت مرتکب جرم ، به پرداخت جریمه نقدی معادل قیمت وسیله نقلیه ، محکوم خواهد شد. این مجازات علاوه بر مجازاتی است که در بالا برای حمل و نگهداری مشروبات الکلی گفته شد.

شخصی که به مجازات نوشیدن مشروبات الکلی و یا حمل و نگهداری آن محکوم می شود می تواند تخفیف بگیرد؟

نوشیدن مشروبات الکلی از جمله مجازات حدی (حد مجازاتی است که نوع و میزان و کیفیت آن در شرع تعیین شده است) می باشد چرا که مشخصا نوع و میزان مجازات آن تعیین شده است و در کتاب حدود ماده ۲۶۴ قانون مجازات اسلامی مقدارش تعیین شده.

در حالیکه حمل و نگهداری مشروبات الکلی از جمله جرایم تعزیری است (تعزیر، تادیب و یا عقوبتی است که نوع و مقدار آن در شرع بیان نشده و به نظر حاکم واگذار شده) می باشد و ماده ۷۰۲ و ۷۰۳ قانون مجازات اسلامی مقدار این جرم تعیین شده.

نکته مثبت این موضوع آنجاست که در صورت شرب خمر، تخفیف مجازات شامل حال او نمی شود و فقط در صورت اثبات توبه و یا عفو مجازات تقلیل می یابد.

چرا که مطابق ماده ۲۱۹ قانون مجازات اسلامی عنوان می کند دادگاه نمی تواند کیفیت، نوع، میزان حدود شرعی را تغییر یا مجازات را تقلیل یا ساقط نماید.

این مجازات ها تنها از طریق توبه و عفو به کیفیت مقرر در این قانون قابل سقوط، تقلیل یا تبدیل است.

ولی در مورد مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی از آنجا که از دایره ی جرایم حدی خارج بوده و جرم تعزیری می باشد تخفیفات وسیع تری را شامل می شود.

در ماده ۳۷ قانون مجازات اسلامی عنوان می کند در صورت وجود یک یا چند جهت از جهات تخفیف، دادگاه می تواند مجازات تعزیری را به نحوی که به حال متهم مناسب تر باشد تقلیل دهد.

تفاوت مجازات حمل مشروبات داخلی و حمل مشروبات خارجی

در تبصره ی یک ماده ۲۲ قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز چنین آمده:

حکم ماده ۷۰۲ ق.م.ا مصوب ۲۲/۸/۱۳۸۷ فقط شامل مشروبات الکلی تولید شده در داخل کشور است.

در قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده برای حمل، خرید، فروش مشروبات الکلی و نگهداری آن مجازات شش ماه تا یک سال “حبس” برای مشروبات “داخلی”در نظر گرفته شود.

اما در قانون قاچاق کالا و ارز برای مشروبات قاچاق یعنی نگهداری و خرید و فروش مشروبات خارجی کمتر از ۱۰ میلیون تومان “جزای نقدی” پیش بینی شده است.

که این ماده باعث سو استفاده تولید کنندگان مشروب شده که مشروبات دست ساز خود را داخل شیشه ای خارجی می ریزند.

تصویر

اگر شخصی که مشروبات الکلی را حمل می کند کارمند دولت باشد مجازاتش اضافه می شود

تبصره ۲ ماده ۷۰۳- هرگاه:

  • کارکنان دولت یا شرکتهای دولتی و شرکتها یا موسسات وابسته به دولت.
  • شوراها.
  • شهرداری ها یا نهادهای انقلاب اسلامی.
  • به طور کلی قوای سه گانه.
  • اعضاء نیروهای مسلح و ماموران به خدمات عمومی.

در جرائم موضوع مواد (۷۰۲) و (۷۰۳) مباشرت، معاونت یا مشارکت نمایند علاوه بر تحمل مجازاتهای مقرر، به انفصال موقت از یک سال تا پنج سال از خدمات دولتی محکوم خواهند شد.

مجازات حمل و نگهداری مشروبات قابل تعلیق است

طبق تبصره ۳ ماده ۷۰۳- دادگاه نمی تواند تحت هیچ شرایطی حکم به تعلیق اجراء مجازات مقرر در مواد (۷۰۲) و (۷۰۳) صادر نماید.

اما تبصره ۳ ماده ۷۰۳ قانون مجازات اسلامی بر اساس مواد ۴۷ و ۷۲۸ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ نسخ شده است؛ لذا مجازات نگه داری مشروبات الکلی در صورتی که مصداق قاچاق عمده نباشد، قابل تعلیق است.

در این مورد رای وحدت رویه وجود دارد:

رأی وحدت رویه شماره ۷۷۸ مورخ ۲۸/۰۳/۱۳۹۸ هیأت عمومی دیوان عالی کشور در خصوص نسخ ضمنی تبصره سه الحاقی به ماده ۷۰۳ قانون مجازات اسلامی تعزیرات و قابل تعلیق بودن مجازات های جرائم موضوع ماده ۷۰۲ این قانون:

نظر به این که بر حسب مستفاد از بند الف ماده ۱ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز جرایم مذکور در ماده ۷۰۲ اصلاحی قانون مجازات اسلامی داخل در عنوان قاچاق نیست، بنابراین از شمول بند ت ماده ۴۷ قانون مجازات اسلامی (قابل تعلیق نبودن قاچاق عمده مشروبات الکلی) خارج است، از این رو اجرای مجازات این جرائم با رعایت شرایط مقرر در ماده ۴۶ قانون اخیر قابل تعلیق است.

این رای طبق ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری برای شعب دیوان عالی کشور و دادگاه ها و سایر مراجع اعم از قضایی و غیر آن لازم الاتباع است.

مصرف الکل برای توریست ها توسط هتل های بین المللی داخلی

اگر هتلی که در سال میزبان صدها مسافر خارجی است مشروبات الکلی را تهیه و نگهداری کند برای استفاده مسافران خارجی مشمول ماده ۷۰۲ است؟

بله جرم اتفاق افتاده است.

درست است که نوشیدن مشروب توسط غیر مسلمان ها جرم نیست ولی تظاهر به خوردن و خوردن در محیط عمومی جرم است و اینکه فرقی ندارد که تهیه و نگهداری مشروبات برای چه و یا چه کسی اتفاق افتاده اتفاق افتاده چرا که جرمی مطلق است و مقید به نتیجه نیست.

تهیه و نگهداری مشروب توسط فردی مسیحی (غیر مسلمان) برای استفاده افراد مسیحی دیگر در ایران

  • اگر فرد غیر مسلمانی مشروب تهیه و نگهداری کند برای مصرف غیر مسلمان آیا جرم واقع شده است؟

طبق ماده ۲۶۶ ق.م.ا شرب خمر غیر مسلمان جرم نیست “غیر مسلمان تنها در صورت تظاهر به مصرف مسکر محکوم به حد می شود” قاعدتا باید تهیه و نگهداری آن نیز جرم نباشد ولی رویه دادگاه ها به این صورت است که در مورد ماده ۷۰۲ ق.م.ا تفاوتی میان مسلمان و غیر مسلمان قائل نیست.

نگهداری الکل در دوران کرونا به بهانه ضد عفونی کردن

  • در دوران کرونا که مردم از الکل برای ضد عفونی (اتانول، متانول و…) استفاده می کنند و هر کسی مقداری از آن را همراه خود دارد آیا جرم حمل را برای این افراد قابلیت اجرا دارد؟

الکل ها به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. الکلی که از طریق صنایع نفت و پتروشیمی به دست می آید.
  2. الکلی که از تقطیر بخارات حاصل می شود.

به دلیل اینکه اتانول از جمله الکل های صنعتی است و نظر مشهور فقها الکل صنعتی را نمی توان مصداق مسکر دانست هر چند ماده آن عامل اصلی و موثر در مایعات مست کننده است و این نه به خاطر آن است که الکل صنعتی مواد سمی و بدبو کننده هم چون متانول افزوده اند.

بلکه به این دلیل است غلظت الکل به قدری است که بر فرض اینکه مواد افزودنی نیز در آن نباشد، باز هم نوشیدن آن به هر مقدار باعث مسمومیت است و لذا عرفا به این ماده مسکر اطلاق نمی شود.

پس از نظر علما حرام بودن آن رد شده و مصرف صنعتی طبی آن بلا اشکال است از نظر قانونی نیز حمل آن بلااشکال است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (270 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (114 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (49 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (31 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (16 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (11 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (11 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (11 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (10 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (9 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (8 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (8 نظر) حضور چهره های فوتبالی در منزل عمارت گونه امیر قلعه نویی برای تسلیت به سرمربی بابت فوت مادرش و گریه های بی امان سکاندار تیم ملی+عکس/ فرهاد مجیدی، فتح الله زاده و... (7 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس (6 نظر)
دیگران می‌خوانند   
کوسن های زیبا و خیلی شیک مبلمان شیلا خداداد و همسر جراحش/ چه رنگ منحصر به فردی هم داره+عکس چهره معصومانه و دلنشین هانده ارچل در کودکی/ چقدر زیبا و بانمکه+عکس نگاه به خانه لوکس و زیبای سینا مهراد با چیدمان اصیل و فاخر/ تفریح نوه و مادربزرگی به سبک حامد سریال پدر+عکس خلاقیت بی نظیر یک راننده ، در تبدیل اتاق نیسان به صندوق انتقادات و پیشنهادات حماسه آفرین شد/ آدم حظ میکنه از این همه درک و فهم😂 (عکس) تصاویر عاشقانه‌ای که همسر نیلوفر پارسا در حیاط دلباز منزلشان از او و فرزند توراهی‌شان ثبت کرد / تو یه همچین حیاطی آدم دیگه پیر نمیشه ... مادر و پسری دلنشین و صمیمی هوتن شکیبا، صداپیشه بچه مهمونی و مادرش در کنار میزی رنگارنگ و مفصل+عکس/ چقد چهره مامان خانوم دوست داشتنیه (عکس) ورژن جدید چهره نوید محمدزاده با موهای بلوند و ریش و سبیل مشکی در کنار همسرش، فرشته حسینی در شب عاشقانه تولدش اعتراف جالب رابعه اسکویی: شماره تلفن طارمی را دارم! +ویدئو/ افشاگری جالب خانم بازیگر از یک ویژگی جالب مهدی! روزی که عیاشی‌ های ناصرالدین شاه کار دستش داد/ زنان قلیان ها را در حرم‌سرای شاه شکستند (فیلم) حرف‌های شنیدنی بهرام افشاری، بهتاش سریال پایتخت در جدی‌ترین حالتش: بازیگری مثل قمار می‌مونه! / عاشق‌های بازیگری ببینند روایت بازیگر زن سینما از پشت صحنه سریال اسکار/ آقای مدیری آدم را بد عادت می کند ماجرای بوسه دردساز و پر سر و صدای سفیر عربستانی بر پیشانی هاشمی رفسنجانی!+عکس روزگار بروبیای درشکه‌ها/ وقتی خیابان‌های در سیطره درشکه‌ها بود غوغای خوانندگی بی نظیر احمد مهرانفر به اصرار شهاب حسینی/مرد حسابی محسن تنابنده از خنده غش کرد+ویدیو لطف بزرگی که عینک 3 بعدی و پیشرفت علم در حق مادری که دختر کوچولویش را به تازگی از دست داده کرد+ویدیو/ با عینک تونست دوباره دخترش رو ببینه؛ فقط اشکهایی که میریزه😭 تازه‌ترین نظریه توطئه: ما دو خورشید داریم که دومی پشت اولی پنهان شده! نوازندگی زیبا و شاهکار همایون شجریان در گوشه دنج و باصفای اتاق هنری‌اش/ چقدر دلباز و شیک+ویدیو همدستی خواهرزن و قاچاقچی مواد مخدر برای آدمکشی/ راز جسدی که در انباری پنهان شده بود ظاهر متفاوت حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها وقتی دبیرستانی بود/ چقدر جوون و لاغر بود+عکس نگاهی به حلقه های نامزدی بازیگران معروف و ستاره های تیم ملی/ از سردار آزمون تا الهام حمیدی و بهاره رهنما+عکس گشت و گذار جذاب و دیدنی حامد آهنگی درکنار همسر و پسرش/ سفر خانوادگی کمدین محبوب همراه خانواده به کیش+عکس نگاهی به چهره دلنشین رهبر معظم انقلاب در دوره نوجوانی+عکس/ دستخط زیبای رهبری در کنار عکسی که به دوستشان هدیه دادند (فیلم) خودزنی هوادار دو آتیشه نساجی در حاشیه بازی با پرسپولیس / اگه نرم تو استادیوم خودمو میکشم! سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی مجری بهش میگه فرض کن یه چوب کبریتی +ویدئو/فقط اونجاش که میگه مگه میشه یه تنه درختی چیزی...🤣 هنرنمایی های شگفت انگیز اُوستا نجار خوش ذوق در ساخت تخت خواب و کتابخانه برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 تصویری متفاوت از بن سلمان با یک عینک عجیب! +عکس فال روزانه امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 + فیلم عکس های جالب و تاریخی از گدایان ایرانی دوره قاجار/ از گدای گاو سوار تا گدای سبیل دراز! دیپلماسی حج‌محور با رویکرد ابراهیمی به حج خلاقیت تحسین برانگیز یک سبزی فروش باسلیقه ایرانی برای کشاندن مشتری به مغازه/ باریکلا به این هوش و هنر+عکس آیا تلفن همراه هوشمند نوجوانان ما را به سمت افسردگی سوق می‌دهند؟ نوشته جالب و پربازدید یک بقال ایرانی برای نسیه ندادن اجناس حماسه ساز شد/ بنده خدا بدجور زخم خورده است+عکس آخرین عکس تلخ رضا داوودنژاد با خانواده دختر عمویش مونا داوودنژاد که به یادگار ماند+عکس رونمایی از تیپ باکلاس و شیک پوریا پورسرخ در عروسی خواهرش/ خواهر و برادر صمیمیت میباره ازشون+عکس (عکس) اتاق خواب مخصوص فرحناز پهلوی در کاخ نیاوران ؛ از وان و روشویی و دستشویی مخصوص کودکان تا یوزپلنگ ایرانی/ داشتن همچین امکاناتی هنوزم برای همه قفله، چه برسه به اون موقع‌ها!!! فال انبیاء روزانه پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403 (عکس) سفره چیدن سمانه پاکدل، مهتاب دلنوازان برای مهمونای عزیز و گرامیش/ به به چه رنگ و لعابی
تیتر امروز   
ماجرای بوسه دردساز و پر سر و صدای سفیر عربستانی بر پیشانی هاشمی رفسنجانی!+عکس
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403
فال روزانه امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403
تازه‌ترین نظریه توطئه: ما دو خورشید داریم که دومی پشت اولی پنهان شده!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403
روایت بازیگر زن سینما از پشت صحنه سریال اسکار/ آقای مدیری آدم را بد عادت می کند
فال حافظ با تفسیر امروز پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 + فیلم
روزی که عیاشی‌ های ناصرالدین شاه کار دستش داد/ زنان قلیان ها را در حرم‌سرای شاه شکستند
دیپلماسی حج‌محور با رویکرد ابراهیمی به حج
آیا تلفن همراه هوشمند نوجوانان ما را به سمت افسردگی سوق می‌دهند؟
روزگار بروبیای درشکه‌ها/ وقتی خیابان‌های در سیطره درشکه‌ها بود
همدستی خواهرزن و قاچاقچی مواد مخدر برای آدمکشی/ راز جسدی که در انباری پنهان شده بود
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403
تتلو در زندان قرآن می‌خواند، روزه می‌گیرد و تلویزیون می‌بیند!