قوانین و شرایط ریاست جمهوری در ایران چیست؟

  چهارشنبه، 30 مهر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
قوانین و شرایط ریاست جمهوری در ایران چیست؟
ازآنجاکه رئیس‌جمهور وظایف سنگینی را عهده‌دار است، قانون‌اساسی برای کاندیداها شرایطی را در نظر گرفته و مرجع تشخیص واجدشرایط‌بودن یا نبودن آنها شورای نگهبان است.

رئیس جمهوری ایران عالی ترین مقام رسمی کشور ایران بعد از ولایت فقیه است که با رأی مستقیم مردم انتخاب می شود. مطابق با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهوری مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوهٔ مجریه را عهده دار است. امضای عهدنامه ها، موافقت نامه ها و مسائل مربوط به دیگر کشورها و سازمان های بین المللی، برنامه ریزی ملی، بودجه و وظیفه گماشتن های دولتی، گماشتن وزیرها، استاندارها و سفیرها تابع تصدیق مجلس شورای اسلامی، از جملهٔ وظایف رئیس جمهوری است. همچنین رئیس جمهوری در ایران رئیس شورای عالی امنیت ملی و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز هست.

برخلاف بسیاری از کشورها، برای مثال ایالات متحدهٔ آمریکا، در ایران دفتر ریاست جمهوری نظارت و کنترل کامل روی سیاست خارجی، نیروهای مسلح یا سیاست هسته ای ایران را ندارد. این امور همگی زیر نظر مستقیم رهبر ایران است.

رئیس جمهوری ایران برای مدت چهار سال توسط رای مستقیم مردم انتخاب می شود و نباید برای بیش از دو دوره متوالی در این سمت باقی بماند. متصدی قبلی این سمت، محمود احمدی نژاد بود که برای اولین بار طی انتخابات سال ۱۳۸۴ انتخاب شد. او برای دومین بار طی انتخابات جنجالی سال ۱۳۸۸ برای چهار سال دیگر در سمت خود باقی ماند. پس از برگزاری انتخابات ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ با اعلام وزارت کشور حسن روحانی با کسب ۱۸٬۶۱۳٬۳۲۹ رأی رسماً به عنوان هفتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.

تصویر

شرایط ریاست جمهوری از نظر قانون اساسی

قانون اساسی در اصل 115 به ذکر ویژگی های فرد موردنظر برای اخذ مقام ریاست جمهوری در جمهوری اسلامی ایران می پردازد. رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند، انتخاب گردد.

ایرانی الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.

تابعیت عبارت از رابطه سیاسی، معنوی و حقوقی است که شخص را به دولت معینی مرتبط می سازد. ایرانی الاصل بودن به این معناست که رئیس جمهور نه تنها خودش، بلکه پدرش نیز تابعیت ایران را داشته باشد.

بر اساس اصل 115 قانون اساسی فردی که نامزد کاندیدای ریاست جمهوری می شود باید دارای سابقه و شهرت سیاسی و مذهبی باشد.

بر اساس اصل های قانون اساسی با اینکه اشاره مستقیمی به اینکه رئیس جمهور می تواند زن باشد یا نه، نشده است و این مورد به شورای نگهبان واگذار شده تا در تأیید صلاحیت افراد، مصلحت کشور را در نظر بگیرند، بااین حال تابه حال هیچ زنی در کشور ما از طرف این شورا مورد تأیید قرار نگرفته است.

با این حساب می توان گفت مرد بودن نیز از شرایط رئیس جمهور شدن در ایران است.

در اصل 115 قانون اساسی شرط حسن سابقه و تقوا نیز برای رئیس جمهوری ذکر شده که تأیید این امر با توجه به عملکرد فرد در گذشته انجام می پذیرد که این نکته مربوط به شرایط اخلاقی رئیس جمهور است.

مدیر و مدبر بودن رئیس جمهور نیز از جمله شرایط سیاسی و اداری این مقام بشمار می رود که باید از طریق سابقه مدیریتی و داشتن تجربیات اجرایی و عملکرد باتدبیر در آن مقاطع قبلی فرد مورد سنجش قرار بگیرد.

شرایط ریاست جمهوری از نظر سیاسی و اداری

همان طور که در قانون اساسی هم ذکر شده بود کسی که خواهان کاندید شدن در ریاست جمهوری است باید داری مقام سیاسی و مذهبی بالایی در کشور باشد. برخی از این مقام ها عبارت اند از: نخست وزیر یا معاون اول، وزیر کشور، وزیر خارجه، وزیر اقتصاد، استاندار یا فرماندار، شهردار پایتخت، نماینده یا رئیس مجلس، وزیر دفاع یا فرمانده ارتش.

با اینکه در قانون اساسی کشور اشاره مستقیمی به این سمت ها نشده است، اما با توجه به افرادی که تابه حال توانسته اند به این مقام دست یابند یا توانسته اند تأیید صلاحیت خود را دریافت کنند، این گونه نتیجه گیری می شود افرادی که در این سمت ها حضور داشته اند شانس بیشتری برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری دارند.

باید گفت جمع شدن چند سمت از مسئولیت های نام برده در یک فرد، امکان پیروزی وی را دو چندان می کند.

شرایط ریاست جمهوری از نظر تحصیلات

با توجه به این مورد که رشته خاصی برای این مقام وجود ندارد و از نظر قانون اساسی نیز رشته ی خاصی برای افراد خواهان این منصب ذکر نشده است، افراد با هر رشته و تحصیلاتی می توانند کاندید ریاست جمهوری شوند. البته با توجه به اینکه ریاست جمهوری باید از نظر مدیریتی و سیاسی در سطح بالایی باشد توصیه می شود افرادی که به دنبال این مقام هستند در رشته های زیر به تحصیلات خود ادامه دهند.

رشته هایی مانند مدیریت و علوم سیاسی، حقوق (عمومی)، حقوق بین الملل، روابط بین الملل، کلیه گرایش های رشته ی اقتصاد و گرایش های مهندسی مانند عمران و معماری رابطه نزدیکی با این منصب دارند.

بااین حال باید برای پی بردن به رشته تحصیلی یک رئیس جمهور، تحصیلات افرادی که قبلاً شانس ورود به این جایگاه را داشته اند بررسی شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به حیاط باصفا و دلباز ویلای زیبای بیرانوند و اکرم بانو با نگهبان مجهز +عکس/ دارندگی و برازندگی یعنی این! (242 نظر) نگاهی به خانه ساده و بدون تجملات شهید آیت الله آل هاشم+عکس/ساده زیستی و مظلومیت پدر معنوی آذربایجان... (51 نظر) نگاهی به عروسک بامزه و گوگولی پسر مینا مختاری و بهرام رادان/ الهی چه لُپی داره آقا پسر+ عکس (18 نظر) دیدار خصوصی خانواده ابراهیم رئیسی، امیرعبداللهیان، آل هاشم و دیگر شهدای خدمت با رهبر انقلاب+عکس/ چهره غمگین پسران وزیر امورخارجه و امام جمعه شهید (12 نظر) یک روایت تاریخی : 70 سال پیش، ملاقات خصوصی آقا تختی و شاه مخلوع در رامسر (12 نظر) دانلود آهنگ جدید "خداحافظ" عرفان طهماسبی/ در سکوت شب خانه زد فریاد اما تو نشنیدی...+فیلم (10 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (7 نظر) میز رنگارنگ و شیک همسر بهرام رادان با چیدمان خاص و زیبا/ چقدر با سلیقه و قشنگ+عکس (7 نظر) میز غذای رنگارنگ و مقوی شاهرخ استخری در هتل لاکچری ترکیه‌ای/ این خانواده تو انتخاب غذا هم باسلیقه و باکلاسن+عکس (6 نظر) مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از اجرای بی نظیر هندونه فروش دوره گرد/ دیشب با دلم خلوتی داشتم... چه خوش احوالی داشتم+فیلم (5 نظر) صدای بهشتی پسر معلول با آهنگ کوردی محلی +ویدئو/چه خوب میخونه... (5 نظر) صحبت های خنده دار آقای موسوی واعظ: وقتی یه معتاد به حاج آقا تسبیحی هدیه میده که توش تریاک جاساز کرده بود +ویدئو😂👌 (4 نظر) خلاقیت باحال بهرنگ علوی برای تبریک گفتن تولد بهرام افشاری/ اگه فرانسه به ایفل می‌نازه و ...+عکس (4 نظر) درگیری لفظی احمدی‌نژادی‌ها با آمنه‌سادات ذبیح‌پور! (4 نظر) رونمایی عرفان برزین، عرشیا سریال شمعدونی از استایل جدیدش بعد از 10 سال در باشگاه بدنسازی / کم کم داره جا پای هادی چوپان میذاره (3 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 9 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 9 خرداد 1403+فیلم سلفی دو نفره و بانمک هومن سیدی با دختر موطلایی اش در آئینه کنسول خانه شان+عکس/ فقط عروسک دخترش که یه پاشو کنده😍 بغض سخنگوی دولت روی آنتن زنده حین بازگوی خاطره‌ای از مادر رئیسی +ویدئو خلاقیت پدرانه و خنده دار مهران غفوریان در تعمیر جوراب پاره دخترش با چسب+عکس/ تا دلتون بخواد خندیدم😂 4 نکته تعمیر پکیج ایران رادیاتور که باید بدانید! فال روزانه امروز چهارشنبه 9 خرداد ماه 1403 ویزا کارت مجازی استیگان طرز تهیه دسر مخملی توت فرنگی، دسر شیک و زیبای بهاری فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 9 خرداد 1403 فال ابجد روزانه چهارشنبه 9 خرداد 1403 ملاقات عادل فردوسی‌پور با زن پرسپولیسی + عکس هر آنچه قبل از خرید ماساژور برقی باید بدانیم! صحنه ای اشک بار از گریه مصاحبه شونده، مصاحبه کننده و فیلمبردار و آسمان و زمین در سوگ شهدای خدمت/تبریز هم میزبان را از دست داد هم مهمان را... همدستی 4 برادر برای قتل مرد مورد علاقه خواهرشان/ آنها جسد را در پتو گذاشته و به آتش کشیدند تصویری از خانه ابدی مادر غزل شاکری بازیگر سریال جیران/ روحش شاد و یادش گرامی فاتحه خوانی تنهایی بهرام رادان و پرپر کردن گل مریم بر سر قبر لاکچری پدرش+عکس/ روحش شاد تغییر چهره باورنکردنی سوسن حسنی دخت گوینده خبر/ سِیرِ پیری خانم گوینده بر عکس شده داره جوون میشه+ عکس ماجرای آشنایی علی دایی با همسرش/ مهریه همسر علی دایی در اوج ثروت آقای ستاره مجتمع توریستی تفریحی مهتاب قم؛ همچون نگینی در دل کویر شب برفی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی اینگونه سپری شد+ویدیو/ حیف و صد حیف... رونالدو کچل کرد ؛ چهره ابرستاره فوتبال جذاب‌تر شد علی دایی: همه از من می ترسند من از نورا !! احسان علیخانی خیلی بی سر و صدا جایگزین سیامک انصاری در جوکر شد! فیلمی از قدردانی مادر داغدار شهید مالک رحمتی از مهمانان روز تشییع/مادر پسرت مالک دل ها شد... کافه سگ‌ها در اندرزگوی تهران پلمب شد! انتشار سند فعالیت‌های ضد دولتی آیت الله شهید، دکتر محمدعلی آل هاشم در زمان شاه + عکس ویدیویی جالب از الناز شاکر دوست زمانی که آرزوی بازیگری داشت استیکرهای پسرانه و بامزه دیوار اتاق پسر بهرام رادان که هنر دست مامان خوش سلیقه و هنرمندشه+ ویدیو/ بالش ابری تخت خوابش رو دیدین محشره😍 تلاش بامزه یک کودک برای دیدن چهره رهبر معظم انقلاب در یک جلسه+عکس/ تو به رخسار آفتابی و مه ما همه ذره در هوای توییم آخرین خواسته ماه چهره خلیلی در لحظات پایانی زندگی چه بود؟ +ویدیو رونمایی از ویلای باصفا و دلباز فریبا نادری با طبیعت بهشتی و سرسبز/ گلدونش نزدیک 2 متر قدشه+عکس سوگواری روستاییان در نقطه‌ای که رئیس جمهور شهید در آنجا آخرین نمازش را خواند+ویدیو هدیه خاص دختر سیدحسن نصرالله به خواننده ایرانی + تصاویر سوال باورنکردنی یک دانشجو از هاشمی رفسنجانی؛ دور از انتظارترین پرسش تاریخ! بشقاب صبحانه خاص و خوشمزه هانده ارچل در ژاپن با چینش شیک و متفاوت+عکس عکس زیر خاکی از بهرام رادان بازیگر جذاب ایرانی با ریش و سبیل/جذابیت 2 چندان آقای بازیگر بعد از ازدواج نگاهی به دیزاین رویایی و اروپایی خانه پدر همسر شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ سلیقه این خانواده تو همه چی حرف نداره😍 یک کشف پربازدید؛ شناسایی حیرت انگیز تابوت اصلی بزرگترین فرعون مصر در دره پادشاهان+عکس انتقام گروهی زنبورها از زنبور بزرگ بعد از قتل هم‌نوع‌شان +ویدئو
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 9 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 9 خرداد 1403+فیلم
فال روزانه امروز چهارشنبه 9 خرداد ماه 1403
طرز تهیه دسر مخملی توت فرنگی، دسر شیک و زیبای بهاری
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 9 خرداد 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 9 خرداد 1403
همدستی 4 برادر برای قتل مرد مورد علاقه خواهرشان/ آنها جسد را در پتو گذاشته و به آتش کشیدند
ماجرای آشنایی علی دایی با همسرش/ مهریه همسر علی دایی در اوج ثروت آقای ستاره
مجتمع توریستی تفریحی مهتاب قم؛ همچون نگینی در دل کویر
علی دایی: همه از من می ترسند من از نورا !!
احسان علیخانی خیلی بی سر و صدا جایگزین سیامک انصاری در جوکر شد!
کافه سگ‌ها در اندرزگوی تهران پلمب شد!
انتشار سند فعالیت‌های ضد دولتی آیت الله شهید، دکتر محمدعلی آل هاشم در زمان شاه + عکس
هدیه خاص دختر سیدحسن نصرالله به خواننده ایرانی + تصاویر
یک کشف پربازدید؛ شناسایی حیرت انگیز تابوت اصلی بزرگترین فرعون مصر در دره پادشاهان+عکس
منتخب روز   
لحظات تکان‌دهنده وداع پدر شهید مالک رحمتی با پسرش ... +ویدئو شهید آل هاشم، امام‌ شنبه تا جمعه!+ویدئو/پدر معنوی آذربایجان... حیات وحش بدون سانسور/ ترس، دلهره + فیلم تصاویر باورنکردنی از دوقلوهایی با سه پا و چهار دست مداحی شهید مالک رحمتی در مراسم پیاده روی اربعین در کربلا+ویدیو نگاهی به خانه ساده و بدون تجملات شهید آیت الله آل هاشم+عکس/ساده زیستی و مظلومیت پدر معنوی آذربایجان... دروغ مصلحتی حاج آقا دانشمند به همسرش که 30 سال سر به مهر ماند و اکنون فاش شده است/ خانومم ناراحت شد و گریه کرد+ فیلم تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله در تبریز+عکس حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخسی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو انتشار فیلم جلسه دفاع شهید رئیسی از رساله دکتری؛ چه کسی در جلسه بود؟ دعای شهادتِ شهید مالک رحمتی استاندار دهه شصتی آذربایجان شرقی+ویدئو/آخرش هم به آرزوی دلت رسیدی قدیمی ترین عقد نامه دستنویس 133 ساله/ این عقد نامه یک سال قبل از ناصرالدین شاه نوشته شده