دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / دهان و دندان /

رادیوگرافی تک دندان ( پری اپیکال ) چیست؟ 

پنجشنبه، 16 بهمن 1399
رادیوگرافی پری آپیکال (Periapical)، رایج‌ترین رادیوگرافی در دندانپزشکی است. فیلم در داخل دهان قرارمی گیرد و از دندان یا ناحیهٔ مورد نظر رادیوگرافی تهیه می‌شود.دستگاه رادیوگرافی پری آپیکال قادر است تصاویر دقیقی از یک یا چند دندان محدود تهیه کند به گونه ای که وضعیت کامل دندان و بافت های اطراف آن را نشان دهد .

رادیوگرافی پری آپیکال (Periapical)، رایج ترین رادیوگرافی در دندانپزشکی است. فیلم در داخل دهان قرارمی گیرد و از دندان یا ناحیهٔ مورد نظر رادیوگرافی تهیه می شود.دستگاه رادیوگرافی پری آپیکال قادر است تصاویر دقیقی از یک یا چند دندان محدود تهیه کند به گونه ای که وضعیت کامل دندان و بافت های اطراف آن را نشان دهد .علت نامگذاری آن به عنوان پری اپیکال این است که وجود ضایعه در اطراف آپکس یا نوک ریشه را به خوبی نشان می دهد ولی از این تکنیک در بررسی لبه های Crest استخوانی اطراف دندان و همچنین پوسیدگی های بین دندانی نیز استفاده می شود .البته در مورد اخیر ( بررسی پوسیدگی ) روش کار بایت وینگ است . از نظر محل استقرار ، دستگاه های پری اپیکال می تواند سقفی ، دیواری ، زمینی و یا قابل جا به جایی ( پایه های چرخدار ) باشند و از نظر تکنولوژی می توانند تصاویر رادیوگرافیک معمولی ( روی فیلم ) با دیجیتال تهیه کنند .

همانطور که در بخش قبلی هم گفته شد، رادیوگرافی خود به دو بخش داخلی و بیرونی تقسیم می شود و هرکدام از این بخش ها هم به بخش های دیگری تقسیم می شوند. برای رادیوگرافی داخلی دهان روش های دیگری همچون بایت وینگ وجود دارد اما این روش محبوب تر است و طرفداران بیشتری برای خود دارد.دلیل محبوبیت پری اپیکال این است که می تواند بخش مشخصی از دندان شما را مورد بررسی قرار دهد. مثلا پزشک می تواند تنها یک دندان را برای بررسی در برابر این روش قرار دهد و پری اپیکال یک فیلمبرداری سریع از آن دندان انجام می دهد و می توان عکس های مناسبی را به دست آورد.

تفاوتی که باعث شده است پری اپیکال برتر از دیگر روش ها شود این است که در پری اپیکال شما می توانید تمام بخش های دندان را فیلمبرداری کنید. یعنی در این روش پزشک می تواند از تاج دندان تا ریشه را مورد بررسی خود قرار دهد تا بتواند مشکلات آن را پیدا کند اما در روش های دیگر مانند بایت وینگ چنین کاری سخت و دارای مشکلات زیادی است.

معمولا پری اپیکال بیشتر بر روی دندان های قدیمی انسان استفاده می شود. دندان های قدیمی دچار مشکلات بیشتری درون خود می شوند که نیاز به بررسی دقیقی دارند و به همین علت پزشک از پری اپیکال برای بررسی درونی آنها استفاده می کند.

پری اپیکال دو روش قدیمی و جدید را به همراه خود دارد. در روش های قدیمی پری اپیکال، تنها یک فیلم به دست پزشک خواهد رسید که باید از طریق ان نتایج دندان را بررسی کند اما در روش های امروزی پری اپیکال دارای دستگاه های جدید تری است.

این دستگاه های جدید می توانند علاوه بر فیلمبرداریف عکس های با کیفیتی را از دندان بگیرند و این عکس ها در مانیتور به خوبی قابل مشاهده است. همچنین نتایجی که از ان به دست می آید فرمت آسانی دارند و می توان بر روی کاغذ یا سی دی آنها را ذخیره کرد.

رادیوگرافی داخل دهانی نیز دارای انواع مختلفی میباشد که رادیوگرافی پری اپیکال یکی از آن ها میباشد. رادیوگرافی پری اپیکال قادر است تا یک یا دو دندان را به صورت آنی تصویربرداری کرده و به نمایش در آورد. رادیوگرافی پری اپیکال شباهت بسیار زیادی با نوع بایت وینگ دارد اما یک تفاوت بین آنها وجود دارد. رادیوگرافی پری اپیکال قادر است تا از ریشه تا تاج را بصورت کامل تصویربرداری کند در صورتیکه در تصویربرداری بایت وینگ اینگونه نیست. رادیوگرافی پری اپیکال PA معمولا زمانی از طرف پزشک تجویز میشود که دندان قدیمی بیمار نیاز به یک بررسی کامل از تاج تا ریشه داشته باشد. هر گونه تغییرات غیر طبیعی در دندان و ریشه ها از طریق این روش رادیولوژی دندان به خوبی قابل تشخیص است.

در بسیاری از مراکز رادیوگرافی دندان مشاهده میشود که از روش های قدیمی برای رادیوگرافی پری اپیکال استفاده میشود و کمتر مراکزی را میتوان یافت که عکسبرداری دیجیتال را به کار ببرند. مرکز رادیولوژی دندان دکتر نکیسا ایل(متخصص رادیولوژی دندان، فک و صورت) رادیوگرافی پری اپیکال را با دستگاه های تمام دیجیتال انجام میدهد که به پزشک کمک زیادی را در تشخیص بیماری خواهد کرد. علاوه بر رادیوگرافی پری اپیکال انواع مختلف عکسبرداری در این مرکز با بهترین دستگاه ها و همچنین قیمت مناسب انجام میشود. تحویل عکس نیز بنا به درخواست شما میتواند بصورت کتبی، دست نوشته و یا در سی دی در کمترین زمان انجام شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 08 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
دارالترجمه رسمی فوری ترکی استانبولی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
گام به گام مراحل چاپ کتاب
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟