رفع حساسیت پوستی به زیورآلات

  شنبه، 04 مرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
رفع حساسیت پوستی به زیورآلات
یک نکته بسیار مهم در مورد واکنش‌ها نسبت به زیورآلات واکنش بدن به لاتکس است. لاتکس ماده‌ای است که به‌طور معمول در بخش‌های غیرفلزی جواهرآلات به کار گرفته می‌شود. البته موادی که برای ساخت لاتکس به کار گرفته می‌شوند، حساسیت‌های ساده پوستی را رقم می‌زنند اما واکنش به لاتکس که بسیار شیوع کمتری دارد بسیار خطرناک است

یک نکته بسیار مهم در مورد واکنش ها نسبت به زیورآلات واکنش بدن به لاتکس است. لاتکس ماده ای است که به طور معمول در بخش های غیرفلزی جواهرآلات به کار گرفته می شود. البته موادی که برای ساخت لاتکس به کار گرفته می شوند، حساسیت های ساده پوستی را رقم می زنند اما واکنش به لاتکس که بسیار شیوع کمتری دارد بسیار خطرناک است و حتی می تواند جان فرد را در خطر قرار دهد.

واکنش به لاتکس می تواند باعث افزایش میزان ضربان قلب، کاهش شدید فشار خون یا سخت تنفس کردن و درصورت درمان نشدن حتی به مرگ بینجامد. اگر احساس کردید که با استفاده از یک وسیله تزئینی دچار مشکل جسمی در قلب و تنفس شده اید فورا آن وسیله را از بدن خود دور کنید و به پزشک مراجعه کنید.

نوع شدید تر واکنش به جواهرآلات که شامل واکنش پوستی و ایجاد حساسیت است، عموما به دلیل وجود نیکل در زیورآلات تزئینی است. در واقع اکثر مشکلات را همین نیکل موجب می شود. این واکنش سن و سال نمی شناسد و معمولا 12 تا 48 ساعت بعد از آن که برای نخستین بار از زیورآلات نیکل دار خود استفاده کردید، رخ می دهد.

واکنش پوستی ممکن است شامل جوش های قرمز خارش دار باشد یا حتی کهیرهای حاوی مایع تشکیل شود. به طور معمول این واکنش ها فقط در ناحیه ای از پوست که با آن زیورآلات تماس داشته ایجاد می شود. اما گاهی هم دیده شده است که واکنش در تمام نقاط بدن ایجاد می شود. اگر واکنش شدید نسبت به نیکل در بدن شما ایجاد شود، ممکن است هر بار که از یک زیورآلات حاوی نیکل استفاده کنید در کل بدن تان واکنش های پوستی شدید داشته باشید.

راهکارهایی برای رفع حساسیت پوستی به زیورآلات

شاید خودداری از خرید بدلیجات و زیورآلات با درصد بالای نیکل یکی از راحت ترین راهکارها برای جلوگیری از بروز حساسیت های پوستی ناشی از تماس با فلز نیکل باشد، اما تنها راهکار نیست. ممکن است شما نیز گردنبند بسیار زیبایی را از مادربزرگ خود به یادگار داشته باشید، اما به خاطر حساسیت های پوستی هیچ گاه نتوانید از آن استفاده کنید. در چنین مواقعی، راه حل هایی جالب و کاربردی وجود دارند تا به شما در استفاده از زیورآلات دلخواهتان کمک کند.شما می تواند با استفاده از روکش های پلاستیک و یا استیل ضد زنگ، روکشی در قسمت داخلی زیورآلات خود ایجاد کنید از تماس مستقیم پوست با نیکل موجود در گردنبند و یا دستبند خود، جلوگیری کنید. استفاده از لاک ناخن بی رنگ و ایجاد روکشی در قسمت داخلی زیورآلات نیز از دیگر راهکار های خانگی ساده و ارزانی است که به شما در پوشیدن زیورآلات مورد علاقه تان کمک می کند. استفاده از کرم های مرطوب کننده بر روی پوست قبل از پوشیدن زیورآلات نیز می تواند به شما در جلوگیری از ایجاد حساسیت های پوستی کمک کند.

نکاتی که به هنگام خرید بدلیجات و زیورآلات ضد حساسیت باید بدانید!

خرید بدلیجات و زیورآلات به ویژه ی در دنیای مد امروزی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیورآلات می توانند به راحتی ظاهر شما را ارتقا دهند. با در نظر گرفتن حساسیت های پوستی و خطراتی که ممکن است سلامتی شما را تهدید کند، به هنگام خرید بدلیجات و زیورآلات، باید به خوبی در خصوص مواد سازنده ی آن ها، کیفیت آن ها و همچنین شرایط پوستی خود اطلاعات کسب کنید.طلا و استیل از جمله فلز های ضد حساسیت هستند. این بدان سبب است که بدلیجات و زیورآلاتی که از استیل و یا طلا ساخته می شوند، درصد کمتری از سایر آلیاژهای حساسیت زا را در ترکیب خود دارند. به همین سبب است که خرید بدلیجات و زیورآلاتی از جنس طلا و یا استیل یکی از اولین توصیه ی متخصصان به افرادی است که از حساسیت های پوستی رنج می برند.

توجه داشته باشید که به هنگام خرید بدلیجات و زیورآلات حتما از طلایی با عیار بالا (معمولا عیار 14 به بالا) استفاده کنید. هرچه عیار طلا بالاتر باشد میزان طلای استفاده شده در آن به نسبت سایر آلیاژ ها نیز بالاتر است و این امر به جلوگیری از بروز حساسیت های پوستی بسیار کمک می کند. اگر عیار طلا از 14 کمتر باشد به این معناست که نیمی از قطعه ی مورد انتخاب شما از آلیاژ هایی به جز طلا ساخته شده است و این احتمال بروز حساسیت های پوستی را به شدت بالا می برد. همچنین به هنگام خرید بدلیجات و زیورآلات از جنس طلا توجه داشته باشید که طلای زرد و یا طلای صورتی (طلای رز) از جمله مطمئن ترین انتخاب ها هستند و اگر از دوست داران طلای سفید هستید، حتما عیار بالا را انتخاب کنید.

3 توصیه به استفاده کنندگان از زیورآلات

1- بهتر است استفاده از وسایل زینتی را تا حد ممکن کاهش دهید و استعمال آن را محدود به زمان های خاص و کوتاه کنید و از استعمال مداوم در یک محل بپرهیزید.

2- استفاده از زیورآلات مرغوب و پرهیز از بدلیجات و وسایل بی کیفیت، کنار توجه ویژه به بهداشت زیورآلات و جدا کردن آن هنگام شستشو و استحمام روزانه و استفاده نکردن از دستبندهای تنگ یا با اشکال نامتعارف می تواند مانع از ایجاد بسیاری از عوارض پوستی و بدنی ناخواسته نامبرده شود.

3- حساسیت به مواد سازنده زیورآلات، بسیار شایع است. با شیوع کمتر، عوارض مربوط به محکم بستن دستبند را هم داریم. در حالت عادی علائم اولیه مثل گزگز باعث می شود فرد خودش دستبند را باز کند که این موضوع مانع از تشدید و بروز علائمی مانند سلولیت و عفونت می شود، اما در افرادی که اختلال هوشیاری دارند، در کما هستند، اختلال های ذهنی دارند یا به اختلال های حسی مبتلا هستند (مثل دیابتی ها) ممکن است علائم پیشرفته دیده شود.

به عنوان مثال، آندره کوپ، نوجوان آمریکایی طی ماه گذشته به دلیل بستن دستبند پلاستیکی دور مچ دستش دچار عفونت باکتریایی شد. متخصصان می گویند او تنها یک قدم با سپتی سمی فاصله داشته است. این نوجوان بعد از چند روز متوجه ضایعه عجیبی روی مچ دستش می شود که به اندازه یک سکه قرمز رنگ است. ابتدا گمان می کند حشره ای او را گزیده و از ترس اینکه این ضایعه جای نیش عنکبوت باشد به متخصص مراجعه می کند که برایش آنتی بیوتیک تجویز می شود. با این وجود التهاب کاهش پیدا نمی کند و ضایعه روز به روز قرمزتر و بزرگ تر می شود.

مجددا نزد پزشک می رود و اینجاست که پزشک متوجه آبسه در ناحیه مچ دستش می شود. آبسه، تجمع موضعی چرک است که زیر پوست به وجود می آید و نشانه عفونت باکتریایی است. منبع اصلی، دستبند پلاستیکی بوده است. او تحت عمل جراحی و درمان با آنتی بیوتیک قرار گرفت و بهبود یافت اما ممکن بود ماجرا به این خوبی به اتمام نرسد و این دختر جوان جانش را به سادگی از دست بدهد.

اگر میزان حساسیت شما زیاد است یا تاول های ایجاد شده سطح وسیعی را در گیر خود کرده اند و در عین حال مایعی را نیز از خود خارج می کنند بهتر است به پزشک مراجعه کنید در غیر این صورت وضعیت این زخم ها بدتر شده و هنگام درمان به مشکل بر می خورید.در صورت عدم اسفاده از بدلیجات و ادامه حساسیت های پوستی حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (573 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (36 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (29 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (27 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان