راهکارهایی برای دور کردن افکار مزاحم هنگام خوابیدن

  دوشنبه، 12 دی 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
راهکارهایی برای دور کردن افکار مزاحم هنگام خوابیدن
ممکن است خوابتان بیاید و بخواهید استراحت کنید اما به محض خاموش شدن چراغ‌ها، افکار مزاحم به ذهن شما سرازیر می‌شوند. در ادامه مطلب پیرامون این موضوع بحث خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مطمئنأ برای شما رخ داده است که با وجود داشتن یک روز بسیار خوب و عالی، به یک باره و به محض رسیدن شب و دقیقاً در زمانی که تلاش می کنید به خواب بروید همه افکار منفی جهان به شما حمله میکنند.اولین چیزی که باید آن را به خوبی متوجه شوید این است که افکار منفی یکی از راه هایی هستند که ذهن شما، برای یادآوری مشکلات حل نشده شما از آنها استفاده می کند. همچنین با این کار ذهن شما قصد دارد خطرات احتمالی در آینده را به شما هشدار دهد. اما اگر واقعاً این پاسخ واقعیت داشته باشد باید افکار منفی را در تمام طول روز تجربه کنید. درست است ؟نه اصلاً این طور نیست. زیرا در بعضی از اوقات شما به ذهن خود این فرصت را نمی دهید که به شما هشدار دهد. اگر می خواهید پاسخ این سؤال را بگیرید، در ادامه این مقاله همراهمان باشید.

چرا افکار مزاحم هنگام خواب به سراغمان می آیند؟

برخی از افرادی که شب ها دچار این مشکل می شوند، در طول روز هم درگیر این افکار و مضطرب هستند. اما بسیاری از افرادی که در طول روز آرامش نسبی دارند هم وقتی می خواهند بخوابند و استراحت کنند، درگیر این افکار می شوند.دلیلش این است که بیشتر ما در طول روز به راحتی از نگرانی ها و ترس های خود دور می شویم؛ کار می کنیم، با دیگران در ارتباط هستیم، تلویزیون می بینیم، به فعالیت های مختلف مشغول می شویم و کمتر به احساس درونی خود آگاه هستیم. اما شب که همه جا تاریک و ساکت می شود، خود را با افکارمان تنها می بینیم و احساسات منفی و نگرانی ها خودشان را نشان می دهند.

بدخوابی

افکار مزاحم هنگام خواب چه نشانه هایی دارند؟

این افکار ناگهانی ایجاد می شوند و به نظر می رسد مهارناپذیرند و ذهن شما را پر می کنند. برخی از تجربه های رایج در این خصوص عبارت اند از:

  • مثل زمانی که در حال تماشای فیلم هستید، افکار و سناریوهای مختلف در ذهنتان نقش می بندند و از پیش چشمتان عبور می کنند.
  • افکار سریع و پشت سر هم می آیند، مثل اینکه کسی درون ذهنتان خیلی سریع صحبت کند.

ممکن است علائم اضطراب هم همراه این افکار به سراغتان بیایند، مانند:

  • تندشدن ضربان قلب؛
  • عرق کردن؛
  • تندشدن تنفس.

راهکارهای مقابله با افکار مزاحم هنگام خواب

برخی از افرادی که شب ها دچار این مشکل می شوند، در طول روز هم درگیر این افکار بوده و مضطرب هستند اما بسیاری از افرادی که در طول روز آرامش نسبی دارند هم وقتی می خواهند بخوابند و استراحت کنند، درگیر این افکار می شوند. در ادامه به بیان راهکارهایی برای این موضوع می پردازیم.

دفترچه نگرانی داشته باشید

نوشتن برخی از افکار و ترس ها قبل از رفتن به تختخواب می تواند به کاهش استرس شبانه کمک کند. افکار استرس زا در تمام طول روز هم در ذهن ما هستند اما شب ها خودشان را بیشتر نشان می دهند. استفاده از روشی برای بیرون ریختن این افکار از ذهن قبل از خواب، می تواند مفید باشد. پس دفترچه ای بردارید و ۵ تا ۱۰ دقیقه در روز را به فهرست کردن نگرانی های خود اختصاص دهید یا ۵ تا ۱۰ دقیقه را صرف نوشتن آزادانه درباره هر فکری کنید که به ذهن تان می رسد.

مراقبه کردن از راهکارهای مقابله با افکار مزاحم هنگام خواب

مدیتیشن یا مراقبه درست قبل از خواب یا در طول روز، می تواند تاثیر زیادی بر کیفیت خواب و راندن افکار مزاحم داشته باشد. اگر اولین بار است که می خواهید مدیتیشن را تمرین کنید، می توانید با چند دقیقه در روز شروع کنید و سپس آن را افزایش بدهید.هیچ قانون مشخص و تعریف شده ای برای مدیتیشن وجود ندارد. فقط کافی است چند دقیقه در سکوت چشمان تان را ببندید. ممکن است در حین مدیتیشن متوجه شوید که افکارتان با هم تداخل دارند اما مدیتیشن فرصتی است که یاد بگیرید افکارتان را رها کنید.

قبل از خواب از ابزار دیجیتال استفاده نکنید

بسیاری از ما به تلفن همراه خود معتاد شده ایم و تمام روز تا زمان خواب از آن استفاده می کنیم. متاسفانه این عادت ناسالم می تواند به خواب رفتن را بسیار سخت کند و باعث هجوم افکار مزاحم شود. علاوه بر این، صفحه نمایش تلفن همراه، نور آبی ساطع می کند که می تواند باعث کاهش سطح ملاتونین شود و خواب را مختل کنند.

عصرها هر اطلاعاتی را وارد ذهن تان نکنید

تماشای تلویزیون، دیدن فیلم های ترسناک یا خواندن کتاب های آزاردهنده قبل از خواب می تواند بر خواب ما اثر بگذارد و باعث ایجاد افکار مزاحم هنگام خواب شود. بسیاری از ما احساس می کنیم که مجبور هستیم با رویدادهای ناراحت کننده و اخبار جهان همراه شویم. در حالی که نتیجه این کار فقط افزایش استرس و مختل شدن خواب است.

به عوامل استرس زای زندگی توجه کنید

اختیار بعضی چیزها در دست ما نیست و چنین موقعیت هایی می توانند منجر به تشدید استرس، اضطراب و بی خوابی شوند. گاهی هم افکار مزاحم قبل از خواب مانند هشداری هستند که می گویند باید در زندگی خود تغییراتی در جهت کاهش استرس ایجاد کنیم. شاید زمانش رسیده است برای ایجاد تغییراتی تلاش کنید که به شما این امکان را می دهند زندگی سالم تر و کم استرس تری داشته باشید.

مراجعه به درمانگر

اگر مکرر دچار افکار مزاحم هنگام خواب می شوید و روش های مختلف پیشگیری از آن موثر نبوده اند، باید دنبال کمک حرفه ای باشید. مراجعه به درمانگر گزینه ای عالی برای مقابله با افکار آزاردهنده در شب و بی خوابی است. مشاور یا درمانگر می تواند به شما کمک کند که بفهمید چه چیزی باعث ایجاد این افکار می شود.رفتار درمانی شناختی یکی از موفق ترین درمان ها برای مقابله با اضطراب، بی خوابی و علائمی مانند افکار مزاحم در هنگام خواب است. به شما کمک می کند به افکار خود آگاه شوید، راهبردهای مقابله ای را بیاموزید و اضطراب تان را مهار کنید.


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
سمیه
2 سال پیش

باشه چشم .خوب شد گفتی !!!نمیدونستیم اگر به این آسونی بود خوب بود گفتنش راحته
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (473 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (103 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (10 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان