راهکارهایی برای تربیت بچه حرف گوش کن و مطیع

  دوشنبه، 26 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
راهکارهایی برای تربیت بچه حرف گوش کن و مطیع
برای تربیت کودک حرف گوش کن خودتان هم باید رفتار مشابهی داشته باشید. اگر زود عصبانی می شوید، به حرف های فرزندتان گوش نمی دهید و سریع داد می کشید، انتظار نداشته باشید او رفتاری معقول داشته باشد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، بچه حرف گوش کن چگونه کودکی است؟ آیا حرف گوش کن بودن کودک به معنای مطیع بودن اوست؟ همه پدر و مادرها دوست دارند فرزندانشان از آن ها حرف شنوی داشته باشند تا در تربیت فرزند خود چالش های کم تری را تجربه کنند و کودکشان آن گونه که آن ها می خواهند رشد کند و پرورش یابد. گوش ندادن کودکان به حرف های والدینشان دلیل های زیادی دارد که از جمله آن ها می توان به محیط تربیتی نادرست، خلق و خوی دشوار کودک و سبک های فرزند پروری نامناسب اشاره کرد. در ادامه به راهکارهایی برای داشتن کودک حرف شنو اشاره کرده ایم.

چطور کودک حرف گوش کن تربیت کنیم؟

با وجود هشدارهای فوق مبنی بر پرهیز از زیاده روی در مطیع کردن فرزند، و لزوم آموزش مهارت های نه گفتن و افزایش اعتماد به نفس در کودک، از روش های زیر برای حرف شنو بودن کودک استفاده کنید:

هر بار یک چیز:

نمی توانید از یک کودک 4 ساله انتظار داشته باشید که همزمان لباس هایش را جمع کند، اتاقش را تمیز کند و موهای خواهرش را نکند. هر بار یک چیز که از همه مهم تر است را از او بخواهید (در این مورد اول خواهرش را نجات دهید)، بعد سراغ موارد دیگر بروید.

کوتاه نیایید:

اگر فرزندتان بدرفتاری می کند، برای آسایش و راحتی خودتان کوتاه نیایید. اگر فرزندتان نمی خواهد مسواک بزند و شما به خاطر خستگی خودتان اجازه دهید امشب او با دهانی پر از شکلات بخوابد، انتظار نداشته باشید که فردا برای مسواک زدن حرف شما را گوش دهد.

اصول تربیتی مشخصی داشته باشید و هماهنگی و ثبات در تربیت را رعایت کنید.

واضح حرف بزنید:

شفاف، واضح و کوتاه حرف زدن برای تربیت کودک حرف گوش کن ضروری است. از گفتن جملات غیرضروری و به خصوص توهین خودداری کنید.

برای مثال، فرض کنید فرزندتان سراغ یخچال رفته است و مقدار زیادی بستنی، میوه و شکلات را برای خودش بیرون آورده است.

به جای اینکه به او بگویید «چقدر شکمویی، چرا انقدر زیاد می خوری. این همه خوراکی را می خوای یک مرتبه بخوری؟ همه را برگردان در یخچال»

به فرزندتان بگویید «الان وقت شام است، فقط یکی از اینها را انتخاب کن و بخور. بقیه را سر جایش بگذار.»

به همین ترتیب، اگر به فرزندتان بگویید برو اتاقت را تمیز کن، احتمالا نتیجه خوبی نمی گیرید تا این که به او بگویید «اسباب بازی ها را در سبد بریز.

از افعال دستوری منفی استفاده نکنید:

به تعامل خود با فرزندتان دقت کنید. چه حرف هایی بین شما رد و بدل می شود. شاید اصلا بهتر باشد تعداد دستوراتی که در طول روز به او می دهید را بشمارید. آیا تعدادشان زیاد است؟ بیشتر از فعل «نکن» استفاده می کنید؟

خودتان را جای فرزندتان بگذارید. اگر یک دوست یا رئیس در طول روز تنها تعاملی که با شما داشت، جملات دستوری و منفی بود، چه حسی داشتید؟

این راهکار در ارتباط با راهکار فوق نیز هست. اگر به فرزندتان بگویید «به سر خواهرت دست نزن»، او نمی داند پس از آن باید چه کار کند. آیا نمی تواند بغلش هم بکند؟ نمی تواند با او بازی کند؟

پس به جای استفاده از افعال منفی، به او بگویید چه کار باید بکند: «آرام سرش را نوازش کن.»

تشکر کنید:

هر کسی در قبال رفتار خوب، انعطاف بیشتری نشان می دهد. تشکر کردن برای تربیت کودک حرف گوش کن اثرات خوبی دارد. به جای اینکه او را تهدید کنید «دیگر نبینم حوله را روی زمین بیاندازی»، بگویید «مرسی که حوله ات را از روی زمین برمی داری.»

بدین ترتیب، به او این پیام را می دهید که حتی قبل از انجام کاری به حرف شنو بودن او اطمینان دارید.

غر نزنید، مشاهده کنید:

اگر می بینید فرزندتان کاری را انجام نداده است، سریع به سرزنش کردن و غر زدن رو نیاورید، فقط گزارش موقعیت را بدهید یا شرح دهید.

«یک کت روی زمین افتاده است.» «کی می خواهی آشغال ها را بیرون ببری؟»

پرسیدن در مورد زمان انجام یک کار از استراتژی های خوب برای تربیت کودک حرف گوش کن است. شما به فرزندتان قدرت اختیار و انتخاب زمان و نحوه انجام کار را داده اید. فراموش نکنید که قرار نیست تمام دستورات شما آنی و سریع انجام شوند.

با شرح دادن موقعیت یا پرسش کردن از زمان انجام کار، به فرزندتان این فرصت را می دهید که بدون سرزنش شدن رفتار خود را اصلاح کند و گزینه بهتری را انتخاب کند.

البته فراموش نکنید که در بیان این جملات، لحن نیز اهمیت دارد. نوع گفتن این جملات نباید حالت سرزنش، پرخاشگری و کنایه داشته باشد.

الگوی خوبی باشید:

برای تربیت کودک حرف گوش کن خودتان هم باید رفتار مشابهی داشته باشید. اگر زود عصبانی می شوید، به حرف های فرزندتان گوش نمی دهید و سریع داد می کشید، انتظار نداشته باشید او رفتاری معقول داشته باشد.

از رشوه یا تهدید استفاده نکنید:

در عوض، اجازه دهید فرزندتان با عواقب بد رفتارهایش رو به رو شود. اگر لباس هایش را روی زمین می ریزد، اجازه دهید همان لباس کثیف و چروک شده را برای مهمانی یا پارک بپوشد.

برای تربیت کودک حرف گوش کن لازم نیست او را در مورد عواقب انجام ندادن کاری تهدید کنید. این می تواند به عادتی برای او بدل شود که تا زمانی که اجبار نباشد، اقدام نکند.

رفتار خوب را تشویق کنید:

حتی پرخاشگرترین بچه هم گاهی رفتار خوب دارد. کودکان عشق این هستند که جلب توجه کنند. برایشان فرقی ندارد که توجه مثبت باشد یا منفی. اگر به اندازه کافی توجه مثبت به او نشان ندهید، رو به رفتارهای بد می آورد تا حداقل توجه منفی شما را جلب کند.

مشکل اینجاست که بسیاری از ما رفتار خوب را وظیفه می دانیم و تنها برای رفتارهای بد است که اقدام می کنیم. اما مطمئن باشید اگر رفتارهای خوب را تحسین کنید، کودک برای انجام هر چه بیشتر این رفتارها تلاش خواهد کرد.

منظور از تشویق، هدایای مادی نیست. یک سخن تحسین آمیز، لبخند محبت آمیز و مهربانی نسبت به کودک کافی است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان