راهنمای جامع انتخاب ژورنالهای علمی معتبر

  پنجشنبه، 15 خرداد 1399   زمان مطالعه 10 دقیقه
راهنمای جامع انتخاب ژورنالهای علمی معتبر
انتشار مقاله در ژورنالهای علمی و معتبر دنیا یک فرآیند کاملا رقابتی است نتیجه داوری کاملا عادلانه و وابسته به نحوه عملکرد شما میباشد برای چاپ مقاله قبل از هر چیز نیاز به شناخت ژورنالها دارید که ما کلیه اطلاعات راجع به ژورنالها را در این مطلب برای شما گردآوری کرده ایم.

چاپ مقاله علمی

محققینی که با تکیه بر مهارت و دانش خود مقاله علمی نگارش میکنند اغلب در مرحله انتشار مقاله و مراحل چاپ دچار مشکل میشوند البته مراحل انتشار مقاله کارچندان دشواری نیست و نیاز به کمی آگاهی دارد اما اغلب نویسندگان به دلیل کمبود زمان و مهارت در حوزه مکاتبه با سردبیر و ... دچار استرس میشوند و احساس میکنند که نمیتوانند از عهده این مسئولیت برآیند. سالهاست انتشار مقاله در ژورنالهای تخصصی به صورت یک مهارت تخصصی بین همه محققین دنبال میشود و به دنبال راهی برای تسریع روند چاپ مقاله هستند. با اینکه برای چاپ مقاله نیاز به مهارت و آگاهی دارید اما کار غیر ممکنی نیست و از عهده همه نویسندگان مقالات برخواهد آمد.

قبل از هر چیز نویسنده باید هدف خود را از انتشار مقالات علمی مشخص کند. شناخت پایگاههای علمی معتبر و امتیاز و مزایای هر ژورنال کمک بزرگی به محققین میکند که تصمیم خود را در رابطه با انتشار مقاله بگیرند. توصیه میکنیم قبل از هر چیز شناخت خود را از ژورنالها و پایگاههای علمی افزایش دهید تا عملکرد موثری داشته باشید.

مقالات خارجی

مقالات خارجی هم مقالاتی هستند که در سطح بین المللی ارائه می شوند و خود به یک تقسیم بندی سه تایی می رسند. مقالات خارجی در دسته بندی های زیر قرار میگیرد

  1. آی.اِس.آی(ISI)
  2. پاب مِد(Pubmed)
  3. اسکوپوس (Scopus) قرار می گیرند.

مقالات جهان اسلام (ISC)

مقالات جهان اسلام هم دسته بندی نوعی از مقالات است که در مجموعه ISC منتشر می شوند.که معتبر ترین ژورنالهای داخلی هستند و اعتبار قابل توجهی در سطح کشور دارند.

مقالات کنفرانسی

مقالات کنفرانسی، مقالاتی هستند که در کنفرانس های مختلف ارائه می شوند. رویدادهایی مانند همایش ها و کنگره های مختلف هم پذیرای مقالاتی هستند که در قالب پوستر یا سخنرانی از سوی محققان و پژوهشگران ارائه می شوند.

معرفی ژورنالهای isi

isi نامی محبوب و آشنا برای همه پژوهشگران علمی که تمایل به انتشار مقاله علمی دارند. ISI سالهاست به عنوان بزرگترین و معتبرترین منبع علمی انتشار مقاله در دنیا شناخته میشود و قابل توجه اغلب پژوهشگران توانمند و ماهر میباشد. ISI برای انتخاب ژورنالهای خود از فاکتور های بسیار سختگیرانه ای اسنتفاده میکند و از این رو اعتبار ژورنالهای این پایگاه بسیار بالا میباشد و از طرفی داوری بسیار سختگیرانه ای دارند.

مجموعه وب آف ساینس شامل چهار نمایه اصلی زیر می باشد و مجلات موجود در این چهار نمایه اعتبار علمی بیشتری دارند:

۱- نمایه استنادی علوم (Science Citation Index: SCI) یا (Science Citation Index Expanded: SCID)که زمینه های فنی، مهندسی، پزشکی و کشاورزی را شامل می شود.
۲- نمایه استنادی علوم اجتماعی ( Social Science Citation Index: SSCI) که حدود ۱۱۸۰ مجله در زمینه علوم اجتماعی را پوشش می دهد.
۳- نمایه استنادی هنر و علوم انسانی ( Art & Humanities Citation Index: AHCI) که حدود ۱۱۳۰ عنوان مجله در حیطه هنر و علوم انسانی را شامل می شود.
۴- نمایه استنادی علوم نوپدید بهCitation Index: ESCI) (Emerging Sources که این نمایه به تازگی به لیست نمایه های این وب سایت اضافه شده است و علوم و مجله های با موضوعات نوپدید را شامل می شود.

برای بررسی نمایه شدن یک مجله در یکی از نمایه های وب آف ساینس سایت تامسون رویترز یا همان موسسه ISI قبلی باید ابتدا وارد سایت زیر شوید:

http://ip-science.thomsonreuters.com/mjl/

از طریق باکس جستجو و تایپ عنوان کامل مجله یا کلماتی از عنوان و یا ISSN مجله می توانید مجله موردنظر را جستجو کنید. فقط بایستی کلمات تایپ شده در باکس جستجو با گزینه زیر آن یعنی نوع جستجو یا Search Type همخوانی داشته باشد.

ویژگی ژورنالهای ISI

  • داوری طولانی و بسیار سختگیرانه(زمان داوری حد اقل یک ماه)
  • امتیاز علمی بالا نسبت به سایر پایگاههای علمی
  • اخذ هزینه چاپ از نویسنده
  • پذیرش تضمینی
  • Open Access

تصویر

معرفی ژورنالهای pubmed

این عنوان از ژورنالها صرفا برای دانشجویان گروه پزشکی و پیرا پزشکی آشنا میباشد که قصد ارائه مقاله علمی دارند. در واقع بعد از ISI معتبر ترین پایگاه علمی شناخته میشود و اعتبار بسیار بالایی دارد. این ژورنالها پوشش موضوعی آن متون پیرا پزشکی؛ پزشکی حرفه ای, پزشکی بالینی, کالبد شناسی و تشریح, فار ما کو لرژی, دارو شناسی, دندان پزشکی, پرستاری, روانشناسی, بیماری های رفتاری اختلال های روانی, بهداشت عمومی, دامپزشکی ,تغذیه, آسیب شناسی, آناتومی, فیزیولوژی, میکروب شناسی, انگل شناسی, سم شناسی قلب شناسی، عصب شناسی غدد درون ریز جراحی, بیهوشی, مراقبت های بهداشتی, علوم زیستی, جمعیت و تولید مثل, کتابداری و اطلاع رسانی در زمینه پزشکی است که بیش از ۱۲ میلیون رکورد را در بر می گیرد.

به منظور اطمینان از نمایه سازی مقاله ژورنال موردنظر در پایگاه اطلاعاتی پابمد میتوانید به سایت این پایگاه به نشانی زیر مراجعه فرمایید.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/

ویژگی های ژورنالهای PUBMED

  • داوری دشوار تر از سایر پایگاههای علمی(البته به جز JCR)
  • هزینه های بسیار بالای چاپ مقاله
  • زمان داوری بسیار طولانی (حداقل دو ماه)
  • پذیرش تضمینی
  • Open Access

تصویر

معرفی ژورنالهای scopus

یکی ازنمایه های استنادی معتبر و شناخته شده است که اطلاعات کتاب شناختی حدود 60 میلیون سند را در خود جمع آوری کرده است. اسکوپوس اطلاعات محصولات حدود ۵هزار ناشر علمی را از سراسر جهان در خود جای داده است. حیطه های مختلف علوم، تکنولوژی، بهداشت، علوم اجتماعی، انسانی و هنر و غیره در این پایگاه قابل انتشار میباشند. نمره Q یا Quartile Score برای رتبه بندی مجلات اسکوپوس استفاده می شود که در آن بر اساس هر طبقه ای که مجلات در آن قرار دارند، امتیازی بین Q1 تا Q4 به آنها تعلق می گیرد. بنابر این:

  • Q1: نشان دهنده آن است که مجله از لحاظ رتبه جزء ۲۵ درصد بالای یک مقوله موضوعی قرار دارد.
  • Q2: نشان دهنده این است که مجله از لحاظ رتبه، جزء طبقه میانی یعنی ۲۵ تا ۵۰ درصد یک مقوله موضوعی قرار دارد.
  • Q3: نشان دهنده این است که مجله از لحاظ رتبه، جزء طبقه میانی به سمت پایین یعنی ۵۰ تا ۷۵ درصد یک مقوله موضوعی قرار دارد.
  • Q4: نشان دهنده این است که مجله از لحاظ رتبه، جزء طبقه پایین یعنی ۲۵ درصد انتهایی یک مقوله موضوعی قرار دارد.

برای اطمینان از ایندکس بودن یک مجله در موسسه اسکوپوس می توانید به آدرس سایت زیر مراجعه کنید :

http://www.scimagojr.com/journalsearch.php

ویژگی ژورنالهای SCOPUS

  • پایگاه اسکوپوس حدودا 20 درصد نسبت به پایگاه استنادی وب آف ساینس (wos) پوشش بیشتری دارد.
  • جز دشوار ترین داوری ژورنالهای علمی شناخته میشوند.
  • هزینه پایین تری نسبت به سایر ژورنالها دارند.
  • پذیرش تضمینی
  • Open Access

تصویر

معرفی ژورنالهای isc

مقالات جهان اسلام هم دسته بندی نوعی از مقالات است که در مجموعه ISC منتشر می شوند. این مجموعه در ایران واقع شده و هدف آن، ارتقای دانش در سطح بین المللی برای دانشمندان و محققان مسلمان است.

استانداردهای دقیقی برای پذیرش مقالات و مجلات در این پایگاه به کار گرفته می شود. ISC از سوی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری شیراز راه اندازی شده است. در این پایگاه، مجلات علمی کشورهای مسلمان به دقت مورد بررسی قرار می گیرند. بعد از ISI و اسکوپوس، ISC در رتبه سوم پایگاه هایی قرار می گیرد که مجلات علمی معتبر را رتبه بندی و معرفی می کنند. این پایگاه در زمینه موضوعی علوم انسانی, علوم پایه, علوم پزشکی, علوم دامپزشکی, علوم کشاورزی, علوم فنی مهندسی, معماری و هنر, محیط زیست و منابع طبیعی مقاله پذیرش میکند و برای اطمینان از ایندکس ژورنالهای ISC میتوانید از طریق این لینک اقدام فرمایید.

https://sci.isc.gov.ir/advancedSearch.aspx?la=0

ویژگی های ژورنالهای ISC

  • داوری نسبتا راحتتر از سایر ژورنالها
  • زمان پذیرش طولانی تر
  • هزینه پایین تر نسبت به سایز ژورنالها
  • غیر تضمینی
  • اصلی ترین ویژگی متمایز این ژورنال با سایر ژورنالها در نحوه محاسبات امتیاز میباشد که امتیاز این ژورنالها در کشور برابر با ISI و SCOPUS میباشد اما این ژورنالها در خارج از کشور فاقد اعتبار هستند.
  • Open Access

تصویر

ضریب تاثیر چیست؟

ایمپکت فکتور یا ضریب تاثیر میانگین تعداد دفعاتی است که به مقالات یک مجله در طی دو سال گذشته رفرنس یا همان ارجاع داده می شود. این شاخص برای سنجش سطح علمی مقالات و مجلات به کار می رود. به مجلاتی که دارای ایمپکت فکتور هستند، JCR می گویند و مجلاتی که در پایگاه WOS فاقد ایمپکت فکتورند، مجلات ISI listed گفته می شود. روشن است که داوری ژورنالهای JCR با توجه به ضریب تاثیر بسیار بالا کاملا سختگیرانه تر از همه ژورنالها میباشد. بزرگترین تفاوت ژورنالهای دارای ضریب تاثیر با سایر ژورنالها در رایگان بودن آنها میباشد که هیچ گونه هزینه ای از نویسنده دریافت نمیشود. که اصطلاحا به این نوع ژورنالها Close Access گفته میشود.

تفاوت ژورنالهای کلوز اکسس و اپن اکسس

اصطلاح رایج که بزرگترین وجه اختلاف بین ژورنالها شناخته میشود و نویسندگان اغلب مفهوم این را نمیدانند. همان طور که میدانید دسته از ژرونالها برای پذیرش مقاله هیچ گونه هزینه ای از نویسنده دریافت نمیکنند و این نوع ژورنالها هزینه های خود را از مخاطبین تامین میکنند در واقع به ازای هر استناد مخاطب باید هزینه مطالعه مقاله را به ژورنال پرداخت کند و دسترسی به مقالات این نوع از پایگاهها رایگان نمیباشد. این نوع از مقالات که برای استناد به مقاله هزینه دریافت میکنند CLOSE ACCESS میباشند و نوع دیگر که هزینه ای بایت استناد دریافت نمیکنند OPEN ACCESS هستند. اصطلاحا به مقالاتی که در این پایگاه نمایه می شوند، ISI می گویند. پایگاه WOS یا همان وب .آو ساینس دارای دو نوع مجله است. یعنی مقالات دو نوع از مجلات در آن نمایه می شوند؛ مجلاتی که دارای ایمپکت فکتور یا ضریب تأثیر هستند و مجلاتی که فاقد آنند. و کلیه مقالات دارای ضریب تاثیر CLOSE ACCESS میباشند.

تصویر

فرآیند چاپ و سابمیت مقاله

و اما به عنوان نکته آخر بعد از شناخت مقالات اشاره کوتاهی به سابمیت و چاپ مقالات خواهیم داشت که این فرآیند در اغلب مقالات ثابت میباشد و با توجه به میزان سختگیری داوری کیفیت متفاوتی دارند. مراحل چاپ و سابمیت به شرح زیر میباشد.

ترجمه تخصصی

تقریبا همه ژورنالهای خارجی و برخی از ژورنالهای داخلی نیاز به ترجمه تخصصی با کیفیت توسط مترجم متخصص دارند.

ویرایش دستور زبانی و محتوایی مقاله

با توجه به اینکه همه ژورنالها فیلتر داوری دارند از این رو باید حتما مقالات قبل از سابمیت به هر نوع ژورنالی ویرایش دستور زبانی و محتوایی شوند.

پارافریز و رفع سرقت علمی مقاله

امروزه کلیه ژورنالها با قوی ترین ابزارهای تشخیص سرقت علمی مقالات را بررسی میکنند و از این رو حتما قبل از سابمیت پارافریز و رفع سرقت علمی از مقاله را انجام دهید که دچار مشکل نشوید.

انتخاب ژورنال مناسب برای مقاله

زمینه پذیرش همه مقالات و اعتبار و کیفیت هر مقاله را به صورت کامل و واضح برای شما شرح دادیم میتواند بسته به زمینه علمی مقاله و سطح کیفی مقاله هر یک از ژورنالهای علمی را که میخواهید انتخاب کنید.

فرمت بندی مقاله

مقالات باید فرمت و چهارچوب مشخصی داشته باشند که این فرمت از طرف مجله مشخص میشود حتما قبل از سابمیت مقاله را فرمت بندی کنید.

سابمیت مقاله

برای سابمیت مقاله به ژورنال دو روش وجود دارد که میتوانید از طریق ایمیل و یا از طریق سرویس مکانیزه خود ژورنال سابمیت را انجام دهید که این مورد نیز بستگی به ژورنال دارد و با مراجعه به سایت رسمی هر ژورنال میتوانید روش مناسب سابمیت را انتخاب کنید. هزینه چاپ نیز برای ژورنالهای پولی در این مرحله باید صورت گیرد.

داوری مقاله

داوری که سختترین مرحله از مقالات محسوب میگردد و همه تلاش های شما در این مرحله سنجیده خواهد شد ممکن است سه حالت داشته باشد:

  • پذیرفته شود
  • ریجکت گردد
  • نیاز به بازبینی مجدد داشته باشد

در هر یک از حالات باید طبق دستور العمل ژورنال که از طرف سردبیر مشخص میگردد انجام شود.

تصویر

چاپ مقاله

معمولا مدت زمان چاپ مقاله در نامه پذیرش ارسالی از سوی مجله به اطلاع پژوهشگر می رسد. اما تاخیر در امر چاپ مقاله نیز یک پدیده طبیعی است. شما میتوانید پس از دریافت نامه پذیرش مقاله از طرف سردبیر آنرا در رزومه خود ثبت نمایید و نیازی نیست منتظر چاپ مقاله باشید. نامه ای که دریافت کرده اید برای استفاه از همه امتیازات کافی میباشد.

**سوال رایج اغلب نویسندگان هزینه چاپ میباشد که هزینه با توجه به نوع ژورنال و بازه های زمانی مختلف متفاوت میباشد بنابراین اطلاعات دقیق در رابطه با هزینه را باید بعد از انتخاب ژورنال پیگیری فرمایید.**


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (619 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (72 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (43 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (32 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان