راهنمای خرید ماهی برای آکواریوم خانگی

  پنجشنبه، 27 مرداد 1401   زمان مطالعه 19 دقیقه
راهنمای خرید ماهی برای آکواریوم خانگی
ماهی انواع و اقسام بسیار زیادی دارد که همه آنها برای آکواریوم آب شیرین مناسب نیستند. ما در این مطلب راهنمای خرید ماهی را برایتان آماده کرده ایم.

آکواریوم ها از لحاظ نوع ماهی به دو گروه آب شور و آب شیرین تقسیم می شوند. هرچند رنگ و گونه های ماهیان آب شور بسیار خیره کننده است به دلیل دشواری و همچنین هزینه بالای تهیه و نگهداری آکواریوم آب شور، در مطلب حاضر به شرح آکواریوم آب شیرین بسنده می کنیم.ماهیان آب شیرین از نظر تولید مثل به دو گروه زنده زا (بچه زا) و تخم گذار تقسیم شده اند و از نظر جیره غذایی به ۳ گروه گیاهخوار، گوشتخوار و همه چیزخوار تفکیک می گردند.

انواع ماهیان آکواریومی از نظر شرایط نگهداری

  1. گروه اول: ماهی های غیرحساس و زرنگ؛ که این نوع ماهی ها به ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خاص آب نیازی نداشته و تغذیه آسانی نیز دارند.
  2. گروه دوم: ماهیان زرنگ و راحت؛ که از نظر تغذیه حساسیت بیشتری نسبت به ماهی های نوع قبل دارند ولی به ویژگی های خاص فیزیکی و شیمیایی نیازی ندارند.
  3. گروه سوم: دسته سوم ماهیانی هستند که به شرایط خاص فیزیکی و شیمیایی آب نیازی ندارند ولی به لحاظ تغذیه به نگهداری و مراقبت زیادی نیاز دارند.
  4. گروه چهارم: ماهیانی که به آب با ویژگیهای فیزیکی وشیمیایی خاص نیاز داشته و نیازهای غذایی آنها از گونه ای به گونه دیگر متفاوت می باشد. به طور کلی این نوع ماهی ها برای آکواریوم داران با تجربه مناسب هستند.

نکات مهم قبل از راه اندازی آکواریوم

  • آشنایی و مطالعه درباره ی ماهیان زینتی و خصوصیات آنها (از جمله رفتار، شیوه ی تغذیه، نیازهای محیط آبی، بیماری ها و…)
  • انتخاب مکان مناسب برای استقرار در منزل یا محل کار (مانند مواردی از قبیل در معرض دید بودن، نورگیری مناسب، تناسب آکواریوم از نظر اندازه و ابعاد با محل استقرار).

پس از تهیه آکواریوم نیز تهیه لوازمی مانند پمپ هوا، بخاری، شلنگ های رابط، فیلتر، سنگ هوا، شن و ماسه، دماسنج و لامپ روشنایی ضروری می باشد و بقیه تجهیزات به سلیقه و امکانات افراد بستگی دارد.حال باید کلیه تجهیزات شستشو و ضدعفونی شده و آکواریوم را در محل مناسب مستقر نمود. در صورت استفاده از فیلتر کف می بایست آن را نصب کرده و سپس لوازم هوادهی را در محل خود قرار دهیم. پس از آن شن و ماسه را به اندازه مناسب در کف پهن نموده و شلنگ ها را به پمپی که خارج از آکواریوم نصب شده وصل نماییم (پمپ خارج از آکواریوم و بالاتر از سطح آب قرار می گیرد).

بعد از انجام این کار، باگذاشتن یک بشقاب در کف آکواریوم آب را روی آن می ریزیم تا مانع از پراکنده شدن شن و ماسه شویم و بعد از آبگیری بشقاب را بر می داریم. سپس بخاری و دماسنج را نصب می کنیم. در این هنگام پمپ و بخاری را روشن نموده و یک روز به همین حالت رها کرده تا شرایط مطلوب به وجود آید.پس از کشت گیاه در بستر آکواریوم می توان نسبت به رهاسازی ماهی ها اقدام نمود. در حقیقت با انجام کارهای گفته شده، هم کلر محلول در آب در اثر هوا دهی رفع شده و هم دمای آب به حد مطلوب (۲۷ درجه سانتی گراد) رسیده است.نکته قابل توجه این است که قبل از رها کردن ماهی ها در آکواریوم می بایست حباب های به وجود آمده روی شیشه ها را با تور دستی از بین برد، چرا که این کار از ایجاد عارضه حباب گازی در ماهی ها (به خصوص ماهی های کوچکتر) بر اثر خوردن حباب های ایجاد شده روی شیشه ها جلوگیری خواهد کرد.

انتخاب ماهی مناسب برای آکواریوم آب شیرین

انتخاب ماهی مناسب برای آکواریوم آب شیرین جدا از سلیقه شما می تواند به سایر شرایط وابسته باشد. مثلا اگر شما در حال حاضر یک آکواریوم دارید، می توانید از اندازه آن استفاده کنید تا به تصمیم خود در مورد خرید ماهی ها کمک کنید. یک تحقیق آنلاین کوچک و یا صحبت با کارکنان یک آکواریوم فروشی معتبر ، برای دیدن اینکه چگونه گونه های خاصی از ماهی رشد می کنند و چه آکواریومی مناسب آن است می تواند تصمیم گیری شما را آسان تر نماید.اگر چه ماهی های کوچکی که شما در فروشگاه های آکواریوم مشاهده می کنید ممکن است بسیار کوچک باشند اما برخی از ماهی ها به دلیل رشد سریع ، بسیار بزرگ می شوند. برخی از ماهی های آکواریومی آب شیرین می توانند حتی بیش از اندازه یک پا بزرگ شوند ! بعضی از ماهی ها نیاز به فضای زیادی دارند یا در دسته ماهی هایی زندگی می کنند که در آکواریوم شما جا نمی شود.

اگر در این زمینه مبتدی هستید بهتر است با ماهی هایی که برای نگهداری آسان شروع کنید. اگر یک ماهی به سلیقه خودتان انتخاب می کنید ، بهتر است از گونه هایی که برای مراقبت بسیار دشوار است اجتناب کنید. اگر چه ماهی یک نوع حیوان خانگی نسبتا آسان در نگهداری است، ولی برخی از گونه ها نگه داریشان دشوار است (که زنده بمانند) و زمان و انرژی بیشتری نسبت به سایر گونه ها لازم دارند.

برخی از نژادهای ماهی که برای حفظ بسیار آسان است؛ شامل ماهی( تترا – بتا ) ، اگر چه این ها را نمی توان در یک مخزن با ماهی های دیگر نگه داشت .به عنوان مثال، ماهی دیسکس( discus) به عنوان یک نژاد ماهی چالش برانگیز در نظر گرفته می شود. این گونه از ماهی دوستدار آب تازه است، بنابراین شما باید آب آن را دو بار در هفته تغییر دهید. دیسکس همچنین می تواند بیماری ها را بیشتر از سایر ماهی ها در خود نگه دارد.

سعی کنید مخزن تان را با ماهی هایی که از نظر رفتاری سازگار هستند پر کنید. البته همه نژادهای ماهی در یک مخزن ماهی نمی توانن نگه داشت. برای ایجاد یک محیط سالم در مخزن خود، نژادهایی را انتخاب کنید که تا حداکثر ممکن با هم هماهنگ می شوند. اگر شما قصد دارید یک آکواریوم خانگی با بسیاری از نژادهای مختلف ماهی داشته باشید، ماهی های پرخاشگر (مانند فایتر) گزینه خوبی نیستند. به عنوان مثال، دانیوس، پلاتی، سواردتیل ، مولی همه با یکدیگر سازگار هستند و همچنین با بسیاری از گونه های تترا .

آکواریوم

انتخاب ماهی بر اساس دمای آب

ماهی هایی را با شرایط مشابه دمای آب در یک مخزن قرار دهید. مخازن ماهی آب شیرین یا دارای آب سرد و یا آب گرم است. اگر شما در حال برنامه ریزی برای داشتن یک مخزن( آکواریوم) عمومی هستید، حتما اطمینان حاصل کنید که گونه هایی که در کنار هم قرار می دهید، نیاز به دمای مشابهی دارند. برای مثال، ماهی های گلدفیش ، که ماهی های آب سرد است را با ماهی گرمسیری مانند فایترکه نیاز به آب گرم دارد نمی توان در یک آکواریوم قرار داد. ماهی های دوست دار آب سرد شامل ماهی گلدفیش ، تترا ها، هستند و ماهی های دوست دار آب گرم و تازه شامل دانیوس ، مولی سیاه، پلاتی ها، سوارد تیل هاو تتراهای سیاه هستند.

روش تغذیه ماهی

ماهی هایی را با نیازهای تغذیه مشابه در یک مخزن قرار دهید. اگر شما قصد دارید بسیاری از گونه های ماهی در یک آکواریوم زندگی کنند ،باید در نظر داشته باشید که همه آنها باید قادر به خوردن همان نوع از مواد غذایی باشند. کت فیش ها، با این حال، گوشت ماهی زنده را نمی خورند. آنها لاشه خوار هستند، و در درجه اول مواد غذایی و جسم مرده حیوانی که به پایین آکواریوم افتاده را می خورند.

به عنوان مثال، برخی ماهی ها فقط غذای زنده میخورند ، مانند ماهی نایف که غذای زنده می خورد. برخی از ماهی ها نیز ترجیح می دهند غذاهای زنده مانند کرمهای خونی را بخورند. برخی از ماهی ها ممکن است بی مهرگان را مصرف کنند و یا حتی ممکن است ماهی های دیگر شما را بخورند.

انتخاب ماهی قلمرو طلب

و در آخر باید اشاره کنیم که بهتر است ماهی های قلمروطلب را در یک آکواریوم پر قرار ندهید. ماهی های قلمروطلب که بخشی از آکو اریوم (یا قطعه خاصی از دکوراسیون داخل مخزن) را به عنوان قلمرو خودشان می دانند ، به ماهی های دیگر حمله می کنند و یا به طور ناگهانی به دیگر ماهی ها نزدیک می شوند. اگر شما قصد خرید یک یا چند ماهی از نژاد ماهی های قلمروطلب دارید، آنها به فضای بیشتری در آکواریوم نیاز دارند.

چند ماهی مناسب آکواریوم

برای آغاز آکواریوم داری نیاز به ماهی های دارید که نیاز به نگهداری کمتری دارند و در شرایط مختلف در برابر نا سازگاری ها مقاوم باشند . از طرفی هم ماهی های که در این بخش معرفی می شوند قیمت کمتری دارند تا شما ریسک کمتری را برای شروع کار داشته باشید. در ادامه همراه ما باشید تا این ماهی ها را بررسی کنیم.

ماهی گوپی

این ماهی یکی از زیباترین ماهی های موجود در آکواریوم آب شیرین است. گوپی ها بومی آمریکای جنوبی ( برزیل ، ونزولا ) و آفریقا ( ترنیداد و توباگو ، گینه و… ) می باشند اما به لطف نگهداری ساده و تکثیر و پرورش راحت در اکثر کشور ها پروش داده می شود . این ماهی از انواع غذاهای خشک و آماده تغذیه می کند. سایز این ماهی نهایتا در نوع نر به ۳ سانتی متر و در نوع ماده به ۶ سانتی متر می رسد.نر این ماهی آکواریومی بسیار زیبا و دارای رنگ های بیشتر است . این ماهی زنده زاست و به دفعات در سال بچه زایی دارد. دمای مناسب زندگی بین ۲۴ الی ۲۶ درجه سانتیگراد می باشد و ph مناسب برای این ماهی ۶٫۵ الی ۷٫۵ می باشد. گوپی یک ماهی صلح جو می باشد و با اکثر ماهی ها سازگاری بالایی دارد.

آنجل ماهی

بدون شک آنجل ماهی یکی از زیبای های یک آکواریوم آب شیرین است . این ماهی با توجه به سایز بندی مختلف و تنوع طرح یکی از پر استقبال ترین ماهیان آکواریومی است . این ماهی زیبا در انواع گوناگونی مثل : آنجل بلک ، آنجل سفید ، آنجل سه خط ، آنجل باله بلند و… یافت می شود . این ماهی حالتی تخت دارد که بر جذابیت آن می افزاید .

آنجل یک ماهی کم توقع و صلح جو است و با اکثر گیاهخواران سر سازگاری دارد . در زمان تخمریزی این ماهی تا حدی قلمرو طلب می شود . PH مناسب این ماهی ۷ الی ۷٫۵ است و دمای مناسب برای این ماهی ۲۶ الی ۲۸ درجه سانتی گراد است. این ماهی کمی در تغذیه حساس است و بهتر است برای تغذیه آن از غذای مخصوص آن استفاده شود ، این ماهی تمایل زیادی به خوردن پروتئین و دریافت آن از طریق میگو ، کرم خونی و دل گاو دارد

ماهی مولی

مولی یک ماهی زنده زا است که اکثر مبتدیان برای پرورش و تکثیر به سراغ آن می روند . این ماهی انواع مختلفی دارد مثل مولی دم عقربی ، مولی باله بادبانی ، مولی سفید ، مولی برفی ، مولی سیاه و … . این ماهی یک ماهی صلح جو است که با اکثر ماهیان سازگاری بالایی دارد. دمای مناسب برای نگهداری این ماهی بین ۲۲ الی ۲۶ درجه سانتیگراد است. Ph مناسب برای این ماهی بین ۷٫۵ تا ۸٫۵ می باشد . این ماهی نیز از انواع غذاهای خشک تغذیه می کند.

ماهی زبرا

ماهی زبرا یکی از جان سخت ترین ماهی های آب شیرین است و با ماهی های آکواریومی صلح جو بسیار راحت زندگی می کند . این ماهی یک ماهی همه چیز خوار است و از انواع غذا ها تغذیه می کند . زبرا در انواع مختلف وجود دارد مثل زبرا جاینت ( غول پیکر ) ، زبرا آبی باله بلند ، زبرا طلایی ، زبرا تابان و … . دمای مورد نیاز این ماهی ۲۰ الی ۲۸ درجه سانتی گراد می باشد و PH هم بین ۶٫۵ تا ۷٫۵ می باشد. زبرا ها بر خلاف گوپی و مولی ، تخم گذار هستند. این ماهی بهتر است در دسته های ۸ تایی به بالا نگهداری کنید و مطمئن باشید زیبایی خاصی به آکواریوم شما می دهد.

تترا نئون

تترا خانواده بزرگی از ماهی های آکواریومی را تشکیل می دهد. این ماهی به دلیل تغذیه مناسب نگهداری ساده و تنوع رنگی بالا بسیار محبوب در بین آکواریوم داران است . تترا نئون یکی از زیبا ترین ماهی های این خانواده می باشد . این ماهی بومی آمریکای جنوبی ( پرو ، برزیل کلمبیا و … ) است .ماهی بسیار صلح جو اما پرتحرک است و تمایل به زندگی به صورت دسته را دارد. بهتر این ماهی را در دسته های ۵ تایی به بالا نگهداری کنید . این ماهی در دمای ۲۲ الی ۲۶ درجه سانتی گراد زندگی می کند و با ph آب بین ۵٫۵ الی ۷٫۵ سازگاری خیلی خوبی دارد. تترا ها نیز از انواع غذاهای متداول استفاده می کنند . تترا بالغ بر ۷۰ گونه مختلف دارند که ما بر حسب میزان نزدیکی به سایر ماهی ها این گونه را معرفی کردیم .

گورامی

این ماهی نیز یکی دیگر از انواع ماهی های صلح جو آب شیرین است که نگهداری از آن راحت و با سایر ماهیان نیز به سادگی کنار می آیند ( به جز گونه گورامی اسفرانوس ). ماهی گورامی مروارید کم دردسر ترین نوع این ماهی می باشد. این ماهی به سادگی در دمای ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتی گراد زندگی می کند . PH بین ۵٫۵ الی ۷٫۵ برای این ماهی ایدهآل است اما در صورت تغییر PH به این تغییرات مقاومت نشان می دهد.

این ماهی از غذاهای پولکی و خشک تغذیه می کند و می توان گفت یک ماهی همه چیز خوار است از انواع کرم خونی گرفته تا تکه های ریز ریز شده دل گاو !!! این ماهی بومی جنوب آسیاست و در کشورهای مثل سوماترا و مالزی یافت می شود . گورامی ها تخم گذار هستند و در هر بار تخم ریزی ، تعداد زیادی تخم را تولید می کنند .

فایتر

فایتر یا جنگجو یکی از زیبا ترین ماهیان آکواریومی است. اغلب این ماهی را به صورت تکی و در ظرف های کوچک در کنار خیابان دیده ایم . فایتر ها ماهیان جنگجو در مقابل هم نوع خود هستند و در صورتی که در قلمرو خود ماهی فایتر دیگر ببینند سریعا وارد مبارزه با آن می شوند ، حال آنکه در مقابل دیگر ماهیان این حالت تهاجمی ندارد و با اغلب ماهیان حالت سازگاری دارد . این ماهیان به شدت زیبا می باشند.

اگر شما در آکواریوم خود گیاه نیز داشته باشید بیشتر و بیشتر متوجه زیبای این ماهی می شوید. این ماهی در زمانی که در کنار سر سبزی گیاهان قرار می گیرد بیشتر باله های خود را باز می کند و از حالت کز کردن خود خارج شده و در آکواریوم به خوبی می چرخند. این ماهی مقاوم عمری بین ۳ تا ۵ سال دارد و می تواند مدت طولانی زیبایی بخش آکواریوم شما باشد. دمای مناسب برای نگهداری این ماهی ۲۴ الی ۲۸ درجه سانتی گراد است و PH مناسب این ماهی ۶٫۵ الی ۷٫۵ می باشد . این ماهی با انواع غذای پولکی ، کرم خونی ، کرم شیشه ای ، دافنی و میگوی آب شیرین می تواند تغذیه کند.

دم شمشیری ( Swordtail )

ماهی دم شمشیری یا سوردتیل یکی دیگر از ماهیان مناسب برای افراد مبتدی و تازه کار می باشد. این ماهی نیز از مقاومت خوبی برخوردار است . اسم این ماهی از روی گونه نر این ماهی گرفته شده است. دم شمشیری نر دارای دمی به شکل شمشیر است که به سمت عقب کشیده شده است .ولی گونه ماده این دم را ندارد و در زیر شکم یک باله کوچک دارد. سوردتیل در PH بین ۷ الی ۷٫۵ به خوبی زندگی خواهد کرد. دمای مناسب برای نگهداری این ماهی بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتیگراد می باشد. این ماهی در تغذیه به هیچ وجه بد غذا نیست و تقریبا هر چیزی را برای خورد و خوراک قبول می کند . این ماهی می تواند بین ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر رشد کند.

کت فیش ( لجن خوار )

یکی از محبوب ترین ماهیان که در هر آکواریومی یافت می شوند لجن خوار ها می باشند. این ماهیان که از کف و دیوار های آکواریوم تغذیه می کنند و نقش موثر در نظافت آکواریوم دارند ، یکی از ماهیان مقاوم برای شروع آکواریوم داری هستند . کت فیش ها دارای گونه های مختلفی هستند که رایج ترین آنها ، کت فیش اسپرت ، کت فیش شکلاتی ، کت فیش پلنگی ، کت فیش رویال و… می باشد.

کت فیش عمری در حدود ۱۰ الی ۱۵ سال دارند و در نوع معمولی خود می تواند به ۴۵ الی ۵۵ سانتی متر نیز برسند. بازه دمای مناسب یرای این ماهی ۲۴ الی ۲۸ درجه می باشد ( که در دمای پایین تر نیز مقاوم است ) و در PH 6.5 الی ۸ می تواند به راحتی زندگی کند. این ماهی از جلبک های کف آکواریوم تغذیه می کند ولی اگر تمایل به رشد این ماهی دارید ، حتما از غذاهای مخصوص این ماهی استفاده کنید

رازبورا دلقک

رازبورا یک ماهی آرام و صلح جو است که بسیار مناسب آکواریوم های آب شیرین و گیاهی است . این ماهی یکی از ماهیان مقاوم و زیبا برای آکواریوم است ، راز بورا دارای مدل های مختلفی است که در اینجا هدف ما رازبورا دلقک است. رازبورا دلقک نهایتا تا ۵ سانتی متر رشد می کند .این ماهی در دمای ۲۴ الی ۲۶ درجه می تواند زندگی کند و Ph آب مناسب آن ۵ الی ۷ است . یک نکته که باید به آن توجه کنید این است که ، رازبورا دلقک و رازبورا درخشان به شدت به هم شبیه هستند و ولی رازبورا درخشان PH ۶ الی ۷٫۵ را تحمل می کند و ممکن است در PH 5 نتواند زنده بماند. تغذیه این ماهی بسیار ساده است و این ماهی همه چیز خوار از هر غذای استقبال می کند و کافی است غذا سایز دهانش باشد !

مزایای داشتن یک آکواریوم چیست؟

نگهداری آکواریوم و پرورش ماهی در منزل و یا محل کار ، مزایای زیر را دارد:

  • نگهداری آکواریوم و تماشای ماهیان باعث می شود روحیه شادابی، نشاط، سرزندگی و تلاش به افراد منتقل شود. بسیاری از افراد که در خانه یا محل کارشان آکواریوم دارد، بیان می کنند که داشتن آکواریوم ماهی، باعث شادی و سرزندگی آنها شده است؛ به طوری که تماشای نشاط و سرزندگی ماهی ها، خستگی را از تنشان بیرون می آورد.
  • حضور آکواریوم، گذر زمان را دلنشین تر می کند و برای محیط های شلوغ مانند مراکز درمانی و کلینیک های زیبایی و پزشکی، بسیار مناسب است.
  • استفاده از آکواریوم، محدودیت خاصی ندارد و در همه محیط های مسکونی، اداری، بیمارستانها، فروشگاه ها و… می توان از آکواریوم ها استفاده کرد.
  • بازیگوشی ماهی ها و زیبایی های آنها، باعث زیبایی و جذابیت محیط آکواریوم می شود و توجه بازدید کننده ها را به خود جلب می کند.
  • آکواریوم ها، عنصری تزئینی و دکوری هستند که می توان از آنها برای زیبا سازی محیط منزل و محل کار استفاده کرد.
  • حضور آکواریوم پر از ماهی، نشانه حیات و زندگی است. خانواده هایی که آکواریوم ماهی دارند، شادابی بیشتری را در محیط خانه تجربه می کنند.
  • با دیدن جنب و جوش و بازی کردن ماهی ها، استرس افراد کمتر می شود. نگهداری از آکواریوم، تاثیر مثبتی روی آراش اعصاب، تقویت ذهن و کاهش تنش های روانه می گذارد.
  • تحقیقات ثابت کرده است که نگهداری از حیوانات خانگی، آرامش را به فرد منتقل می کند. ماهی ها، در مقایسه با دیگر حیوانات، بیشترین میزان آرامش را به افراد منتقل خواهند کرد.
  • افرادی که در محیط های کاری پرمشغله و روی پروژه های بزرگ کار می کنند، با نگاه کردن به ماهی های آکواریومی می توانند خستگی ذهنی خود را برطرف کنند و برای ادامه کارشان متمرکز شوند.
  • فنگ شویی چینی ها، مردم را به داشتن آکواریوم ماهی تشویق می کند؛ زیرا ماهی ها را باعث برکت و خوش شانسی می دانند.
  • نگهداری از آکواریوم و تماشای حرکت ماهی ها در آب، فشار خون افراد را کاهش می دهد.
  • تحقیقات نشان داده است که نگهداری از ماهی ها در آکواریوم و تماشای آنها باعث کاهش درد در افراد بیمار می شود. به همین دلیل، در بسیاری از کلینیک های پزشکی و دندانپزشکی از آکواریوم ماهی نگهداری می شود.
  • فایده نگهداری از آکواریوم روی کودکان بیش فعال به این صورت مشاهده شد که آنها بهتر کنترل شدند و کمتر رفتارهای پر تنش از خود نشان داده اند.
  • تماشای ماهی های آکواریومی برای افراد سالمند بسیار مناسب است و باعث کاهش احتمال آنها به آلزایمر می شود. هم چنین سالمندانی که در منزل آکواریوم دارند، نسبت به خوردن غذا و دارو، اشتهای بیشتری از خود نشان می دهند.
  • یکی از بهترین راه ها برای درمان افسردگی و استرس شدید، نگهداری از ماهی های آکواریومی است.
  • افرادی که دوست دارند حیوان خانگی داشته باشند؛ اما نمی توانند دائما حیوان خانگی خود را برای گردش بیرون ببرند و زیاد از حیوان خانگی خود مراقبت کنند، با داشتن آکواریوم و نگهداری از ماهی های آکواریومی می توانند از مزایای داشتن حیوان خانگی بهره مند شود و این لذت را تجربه کنند.
  • نگهداری از ماهیان در آکواریوم، روی خلاقیت افراد تاثیر می گذارد و باعث می شود که آنها بهتر و خلاقانه تر فکر کنند. به همین دلیل، بسیای از شرکتهای بزرگ و معروف دنیا، در محل اصلی جلسات، آکواریوم ماهی دارند تا افراد بتوانند با ذهنی باز به حل مسائل مهم شرکت بپردازند و آزادانه تر فکر کنند.

  دیدگاه ها
سهیل
2 سال پیش

سلام خسته نباشید من میخوام ۳ تا تنگ یا آکواریوم کوچک ۱۵ تا ۲۰ سانت که ۳ یا ۴ لیتر آب میگیره رو بخرم و میخواستم که از شما بپرسم توی یک دونش میخوام ماهی فایتر بندازم و داخل اون یکی ها نمیدونم چی بندازم که یا اصلا زایمان نکنند و یا دیر دیر زایمان کنند به نظر شما چه نوع ماهی بخرم که توی این آکواریوم های کوچک جا بشن و این ویژگی ها رو هم داشته باشن ممنون میشم که اگر راهنمایی کنید
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (449 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (307 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (277 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (236 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (202 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (167 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (95 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (78 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فرصت زمانی 12 روزه به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی/ اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری 1403 هفتۀ پایانی مهرماه
افتتاح بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب نایروبی با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران
ویدیو/ مارکوپولو، دروغگویی ماهر یا جهانگردی معروف! مشهورترین جهانگرد جهان در کتاب میلیون از ایران چه می‌گوید؟
مادر ایرانی هرجای دنیا باشه درس و مشق بچه با اونه🤣/ یادگیری زبان هلندی سپیده بزمی‌پور، همسر شاهرخ استخری به‌خاطر دخترشون نبات در بلژیک+ عکس
از اجرای کنسرت آرمان گرشاسبی زیر باران تا قتل عام وحشتناک در بیروت در حواشی داغ امروز شنبه 7مهر 1403
سفر به تهران قدیم/ اولین مدارس مدرن دخترانه و پسرانه ایران 100 سال پیش+ تصاویر
چالش ذهنی/ فقط افرادی با هوش و استدلال منطقی بالا می‌توانند حدس بزنند کدام "سکه" زودتر به کف سطل برخورد می‌کند؟
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند "چهرهٔ پنهان" را در «رودخانهٔ مخوف» پیدا کنند
تست هوش فکری/ فقط افرادی با هوش و استدلال منطقی بالا، که ضریب هوشی اینشتین دارند، می‌توانند «رئیس» را در این اداره شناسایی کنند
ویدئو/ یادگیری زبان انگلیسی با انیمیشن «تاجر نمک و الاغش»/ زیرنویس فارسی و آموزش مکالمات پرکاربرد
(عکس) دیدار صمیمانه و دوستانه “مهدی پاکدل “با «گروس عبدالمالکیان» شاعر نامی معاصر
تست هوش فکری/ فقط افرادی با مغز اینشتین، می‌توانند معادلۀ "داور فوتبال" را در 5 ثانیه محاسبه کنند
تست هوش فکری/ فقط افرادی با هوش و استدلال منطقی بالا، که ضریب هوشی 120 دارند، می‌توانند بگویند چه تعداد دایره در تصویر است
تست هوش ریاضی/ فقط افرادی با هوش و آی‌کیوی انیشتین می‌توانند معادله "توپ و گل" را در 5 ثانیه طلایی حل کنند
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند "حروف p " را در «میان حروف دیگر» در 6 ثانیه پیدا کنند
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد