روش های کنترل دعوا بین خواهر و برادر

  چهارشنبه، 05 آذر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
روش های کنترل دعوا بین خواهر و برادر
به یاد داشته باشید که حین دعوا، کودکان مهارت هایی را برای حل اختلاف یاد می گیرند که برای زندگی آینده آنها، تعامل و مصالحه، قدرت بحث کردن و کنترل خشم، اهمیت دارد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، در حالی که بعضی کودکان آنقدر خوش شانس هستند که بهترین دوست خواهر/برادر خود باشند، بسیاری از خواهران و برادران با هم دعوا می کنند. اغلب، رقابت و دعوا بین خواهر و برادر حتی قبل از تولد فرزند دوم شروع می شود و با رشد کودکان و رقابت بر سر هر چیزی از اسباب بازی تا توجه ادامه می یابد. با طی کردن مراحل مختلف رشد، نیاز کودکان بر ارتباط آنها با یکدیگر تاثیر می گذارد.

کودکان اولین الگوها را در کنار پدر و مادر و در خانواده کسب می کنند ، نحوه برخورد و رفتار شما با اطرافیان می تواند روی فرزندتان تأثیر بگذارد ، شما در روابط تان با دیگران چقدر موفق هستید ؟ هنگام درگیری با اطرافیان سریع از کوره در رفته و عصبانی شده و پرخاشگری می کنید ؟ خیلی زود از دست اطرافیان تان ناراحت و عصبانی می شوید؟ نزد کودکان تان از اقوام و دوستان … بدگویی می کنید ؟

اگر جواب سؤال های بالا مثبت است، آیا انتظار دارید فرزندتان غیر از شما رفتار کند ؟ چگونه صفتی را که درخودتان است، می خواهید در کودک تان نباشد ؟خیلی وقت ها می گویید وقتی می خواهم از عمه ، خاله ، دوست یا فلانی چیزی بگویم اصلا جلوی بچه ام نمی گویم. باور کنید این حرف درست نیست. قطعا جایی اشتباه خواهید کرد و یا حتما احساسات بد ، نفرت ، خشم و عصبانیت شما به شکلی به کودک منتقل خواهد شد. بنابراین اول خود را اصلاح کنید. اگر کودک تان رفتار صحیح ، عشق و محبت و دوستی را از شما دریافت کند، نسبت به دیگران هم این گونه خواهد بود .

بین برادرها و خواهرها هم زمانی اختلاف و مشاجره بوجود می آید که یا خود شما نسبت به اطرافیان تان چنین هستید یا با رفتارهای غیرعمد و ناآگاهانه خود موجبات دعوا و مشاجره را بوجود می آورید و کودک فکر می کند تبعیض قائل می شوید .

شاید بسیاری مواقع والدین بگویند ما بین بچه ها فرق نمی گذاریم و یا بچه ها برای ما فرقی ندارند و همه را به یک چشم نگاه می کنیم اما باور کنید خیلی وقت ها اشتباه می کنید و فقط فکر می کنید که فرق نمی گذارید اما کودکان حساسند و باهوش و خیلی سریع همه چیز را درک می کنند . پدر و مادرها خواسته یا ناخواسته بین بچه اول و دوم و آخر ، پسر و دختر ، آرام و شیطان ، باهوش و درس نخوان ، باادب و پرخاشگر و … فرق می گذارند و شاید خودشان هم متوجه این رفتارها و احساسات شان نشوند اما بچه ها قطعا می فهمند و همین مبنایی برای دعوا و مشاجره ، حسادت ، پرخاشگری و یا حتی رفتارهایی مثل ناخن جویدن و شب ادراری ، اضطراب و افسردگی می شود .

حالا اگر فرزندانی دارید که با هم نمی سازند و مرتب درگیر می شوند، ابتدا بررسی کنید تا بفهمید دلایل اصلی این مشاجرات چیست.

برای کنترل دعوا بین خواهر و برادر چه باید کرد؟

دعوا بین خواهر و برادر بسیار طبیعی است اما خانواده ها تنها میزان خاصی از اختلاف را می توانند تحمل کنند. وقتی دعوا شروع می شود، چه باید کرد؟

  • تا حد ممکن، دخالت نکنید. تنها زمانی وارد دعوای آنها شوید، که خطر آسیب جسمی وجود دارد. اگر همیشه در دعوا بین خواهر و برادر دخالت کنید، ریسک افزایش تنش و اختلافات دیگر به وجود می آید.
  • کودکان انتظار پیدا می کنند که همیشه کمکشان کنید و به جای یادگیری مهارت حل اختلاف منتظر می مانند که شما نجاتشان دهید. به علاوه، این خطر وجود دارد که در نگاه یکی از کودکان، شما همیشه از دیگری دفاع می کنید که خود خشم کودک را بیشتر می کند.
  • اگر با نحوه حرف زدن کودکان و برچسب زنی آنها مشکل دارید، به آنها گوشزد کنید که احساساتشان را با کلمات مناسب بیان کنند. این با دخالت کردن و جدا کردن بچه ها فرق دارد. حتی در این شرایط هم اجازه دهید خودشان اختلاف بینشان را حل کنند. اگر وارد دعوا شدید، مشکل را با کودک، نه برای او، حل کنید.

برای کنترل دعوا بین خواهر و برادر موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • کودکان را تا وقتی آرام شده اند از هم دور کنید در غیر این صورت دوباره دعوا شدت می گیرد. هر یک را به گوشه ای از اتاق یا یکی از اتاق ها بفرستید تا خشم فروکش کند.
  • تلاش نکنید که مقصر را پیدا کنید. این یک دعوای دو طرفه است که هر طرف سهم خود را در شکل گیری آن داشته است.
  • راه حلی برد-برد پیدا کنید که در آن هر یک از کودکان به چیزی که می خواهد برسد. اگر هر دو یک چیز را می خواهند، شاید بهتر باشد چیز دیگری را به آنها بدهید که هر دو بتوانند با آن بازی کنند.
  • به یاد داشته باشید که حین دعوا، کودکان مهارت هایی را برای حل اختلاف یاد می گیرند که برای زندگی آینده آنها، تعامل و مصالحه، قدرت بحث کردن و کنترل خشم، اهمیت دارد.

کمک به حل دعوا بین خواهر و برادر:

  • قوانینی در مورد رفتار صحیح در خانه تعیین کنید. به کودکان بگویید به هم دست بدهند و دیگر نه فحش دادن، نه چسباندن القاب به یکدیگر، نه داد کشیدن و نه کوبیدن درها در این خانه رخ نمی دهد. با توافق خودشان، جرائمی برای شکستن قانون تعیین کنید تا کودک مسئولیت پذیری عواقب رفتارش را یاد بگیرد.
  • همیشه همه چیز نباید مساوی و عادلانه باشد. گاهی یکی از کودکان نیاز بیشتری دارد.
  • به کودکان زمان و توجه کافی و یک به یک در مورد علاقه و نیازهایشان بدهید. اگر یکی از کودکان بیرون رفتن را دوست دارد، پارک برید. اگر کودک دیگر تنهایی و کتاب خواندن را دوست دارد، زمانی را به این کار اختصاص دهید.
  • به هر کودک زمان و فضای کافی برای انجام کارهایی که دوست دارد را بدهید. همیشه لازم نیست همه چیز 50-50 باشد. گاهی کودکان باید به تنهایی یا با دوستانش بدون حضور خواهر یا برادر بازی کند.
  • به فرزندانتان بگویید که برای عشق شما نسبت به آنها حد و مرزی نیست.
  • به آنها نشان دهید که دوستشان دارید و برایتان مهم هستند و به نیازهایشان توجه می کنید.
  • به صورت خانوادگی تفریح کنید. به تماشای فیلم های سینمایی بروید، بازی خانوادگی انجام دهید، بولینگ و شهربازی بروید و زمان زیادی را با هم صرف کنید. این نزدیکی به کاهش تنش و دعوا بین خواهر و برادر کمک می کند.
  • اگر کودکان به خاطر یک وسیله مشترک (تلویزیون یا کنسول بازی) دعوا می کنند، برنامه ای زمانی را برای آنها مشخص کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (531 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (31 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (10 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان