روش تهیه ی کیک گردویی

  پنجشنبه، 30 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
روش تهیه ی کیک گردویی
کیک وانیلی گردویی از کیک های خوشمزه و معروف و از آن دسته کیک هایی است که به آسانی می توان آن را در منزل درست کرد و به عنوان یک عصرانه مقوی در کنار جایی آن را سرو کرد.شما میتوانید با خواندن دستورالعمل تهیه “کیک گردویی” این کیک خوشمزه را به سادگی در خانه تهیه کنید.

اگر تجربه درست کردن کیک ساده خانگی را دارید و حالا قصد دارید کیک متفاوت تری بپزید می توانید طرز تهیه کیک گردو را امتحان کنید. کیک گردویی در عین سادگی طعم بسیار متفاوتی نسبت به کیک اسفنجی ساده دارد. این کیک مناسب دورهمی های عصرانه است و در کنار چای حسابی می چسبد.

مواد اولیه در طرز تهیه کیک گردو تقریباً در هر خانه ای پیدا می شود. آرد سفید، تخم مرغ، شیر، کره، شکر و گردو شش ماده اولیه اصلی در پخت این نوع کیک خانگی هستند و باقی مواد به مقدار خیلی کم در تهیه آن به کار می روند.

مواد لازم کیک گردویی

  • 1 پیمانه کره نرم شده
  • 1 پیمانه شکر معمولی
  • ½1 پیمانه آرد چند منظوره
  • 2 قاشق چای خوری بیکینگ پودر
  • 1 قاشق چای خوری نمک
  • 4 عدد تخم مرغ هم زده
  • ⅓ پیمانه شیر
  • 1 قاشق چای خوری وانیل
  • ¼1 پیمانه گردو خرد شده

مواد لازم برای درست کردن باتر کریم

  • 150 گرم کره نرم شده
  • 300 گرم پودر قند
  • ½ قاشق چای خوری وانیل

دستور العمل کیک گردویی

  1. فر را از قبل با دمای 160 درجه سانتیگراد یا 325 درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم بشود. سپس کف دو عدد قالب کیک گرد و باریک 20 سانتی متری را چرب کرده، و کمی آرد روی آن بپاشید. برای اینکه کیک بعد از پخته شدن راحت تر از قالب جدا بشود، می توانید کف قالب یک لایه کاغذ روغنی مخصوص شیرینی پزی پهن کنید.
  2. آرد ، نمک و بیکینگ پودر را الک کنید. سپس گردوها را خرد کنید. اطمینان حاصل کنید که اندازه هر تکه از گردو از یک نخود بزرگتر نباشد، چون هرچه اندازه گردوها بزرگتر باشد، در حین پختن کیک بیشتر به سمت پایین و ته کیک فرو می روند.
  3. در مرحله بعدی، تخم مرغ ها را به آرامی هم بزنید و وانیل را به آن ها اضافه کنید. در یک کاسه دیگر نیز کره و شکر را با هم به خوبی مخلوط کنید تا به شکل یک کرم دربیایند و پف کنند. لطفا توجه داشته باشید که مرحله هم زدن کره و شکر بسیار مهم است. اگر این مرحله را به درستی پشت سر نگذارید، بافت کیک شما پفکی و نرم نخواهد شد.
  4. حتما برای هم زدن کره و شکر از یک دستگاه مخلوط کن استفاده کنید و به اندازه کافی زمان بگذارید تا رنگ کره تقریبا به رنگ سفید دربیاید. این مرحله چیزی در حدود 5 الی 7 دقیقه زمان می برد و برای بافت کیک گردویی بسیار مهم است.
  5. حالا به آرامی مخلوط تخم مرغ و وانیل را به کره و شکر اضافه کنید. بعد نصف آرد، کل شیر، و سپس بقیه آرد را به این ترکیب اضافه کنید. در آخر هم گردوها را به بقیه مواد اضافه کنید و مطمئن شوید که به خوبی داخل خمیر مایه کیک توزیع شده باشند.
  6. حالا خمیر مایه کیک را به طور مساوی داخل دو قالب کیک بریزید و برای مدت 30 الی 35 دقیقه بپزید. اگر کیک شما رولی است، از همان درجه حرارت برای پختن آن استفاده کنید اما اجازه بدهید که کیک برای مدت 1 ساعت الی 1 ساعت و 10 دقیقه خوب پخته بشود. مدت زمان پخت کیک گردویی داخل فرهای مختلف کمی متفاوت است، به همین دلیل در طول این مدت و پس از گذشت 25 الی 30 دقیقه، حتما کیک را چک کنید تا از پخته شدن آن مطمئن بشوید.
  7. بعد از اینکه کیک گردویی به طور کامل پخته شد، آن را از داخل فر بیرون بیاورید و اجازه بدهید که برای مدت 2 دقیقه استراحت کند. سپس قالب های کیک را روی یک صفحه خنک کننده برگردانید تا کیک قبل از اضافه کردن لایه خامه کاملا خنک بشود.
  8. در مرحله بعدی، کره نرم شده، پودر شکر و عصاره وانیل را داخل یک کاسه بریزید و با استفاده از یک قاشق چوبی، آن ها را خوب با هم مخلوط کنید.
  9. بعد از اینکه مواد تا حدی با هم ترکیب شدند، از یک همزن برقی استفاده کنید و مواد را خوب هم بزنید تا زمانی که رنگ آن ها تقریبا به رنگ سفید دربیاید و بافت آن ها نیز پفکی بشود. در این مرحله می توانید مایه را بچشید و اگر دوست داشتید مقدار دیگری پودر قند به آن اضافه کنید. فقط یادتان باشد که حتما شکر را یک قاشق یک قاشق به مواد اضافه کنید تا طعم مایه بیش از حد شیرین نشود.
  10. زمانی که هر دو کیک به اندازه کافی خنک شدند، اولین لایه کیک را داخل یک ظرف کیک قرار بدهید. مقداری از لایه خامه ای را روی آن بریزید و به شکل یکدست پخش کنید. سپس دومین کیک را روی آن قرار بدهید و تمام کیک را به شکل یکپارچه (یا به هر شکل دیگری که خودتان دوست دارید) به لایه خامه ای آغشته کنید و کیک را همراه با چای یا قهوه داغ سرو کنید.

کیک گردویی

نکاتی که باید برای پخت یک کیک گردویی خوشمزه بدانید

  1. در طرز تهیه کیک گردو و هر کیک دیگری باید تر و فرز باشید! وقتی خمیر آماده شدن باید به سرعت داخل قالب ریخته و درون فر بگذارید. پس حتماً قبل از شروع کار فر را روشن و قالبتان را آماده کنید. اگر از زمان آماده شدن مایه کیک گردویی تا قرار دادن داخل فر زمان زیادی بگذرد کیکی شما به خوبی پف نمی کند.
  2. برای آماده شدن کیکتان صبور باشید. تا مرحله پخت کیک تمام نشده است نباید در فر را باز کنید. اگر کیک شما در حال پف کردن باشد و شما از سر کنجکاوی در فر را باز کنید پف کیک کاملاً می خوابد.
  3. توجه کنید که در طرز تهیه کیک گردو و تمام کیک و شیرینی های دیگر باید فر حداقل از نیم ساعت قبل گرم شود.
  4. کیک را بلافاصله از قالب خارج نکنید. اجازه دهید بعد از خارج کردن کیک از فر قالب شما ده دقیقه در دمای آشپزخانه خنک شود.
  5. از کیفیت بیکینگ پودر و تازه بودن آن اطمینان حاصل کنید. گاهی استفاده از بیکینگ پودر کهنه باعث گود شدن سطح کیک شما می شود.
  6. اگر می خواهید نتیجه کار زیباتر از آب دربیاید باید طرز تهیه کیک دورنگ گردویی را امتحان کنید. مراحل کار در پخت این کیک کاملاً مشابه همان چیزی است که در بالا گفتیم. فقط کافی است دو قاشق از آرد دستور کم کنید و قبل از اضافه کردن گردو، مایه کیک را به دو قسمت تقسیم کنید. در یک قسمت یک قاشق آرد و در قسمت دیگر یک قاشق پودر کاکائو بریزید. حالا باقی مراحل را برای هر دو قسمت انجام دهید. البته حواستان باشد از اینجا به بعد باید مواد باقی مانده را به صورت مساوی بین دو ظرف مایه کیک تقسیم کنید. قالب کیک را یکی در میان با دو رنگ مختلف از مایه کیکتان پر کنید و در آخر با حرکت دورانی خلال دندان روی سطح رویی کیک طرح بزنید.
  7. کیک گردویی شکلاتی هم از کیک های خوشمزه و محبوب خانگی است. برای اینکه یک کیک گردویی با طعم کاکائو داشته باشید باید نصف پیمانه از آرد گفته شده در دستور را کم کنید و به جای آن از پودر کاکائو استفاده کنید. با این کار درنهایت یک کیک شکلاتی دارید.
  8. اگر فر ندارید کافی است تمام این مراحل را برای آماده کردن مایه کیکتان انجام دهید و در نهایت کیک را درون قابلمه و روی گاز بپزید. با این تفاوت که در طرز تهیه کیک گردویی بدون فر به جای گرم کردن فر باید یک پایه فلزی را داخل یک قابلمه بزرگ تر از قالبتان قرار دهید و گاز را روشن کنید تا به مدت یک رب فضای درون قابلمه گرم شود. فراموش نکنید که باید درب قابلمه را با یک پارچه بپوشانید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (116 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (79 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (66 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان