روش تهیه اسفناج پلو لذیذ با مرغ

  پنجشنبه، 13 آبان 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
روش تهیه اسفناج پلو لذیذ با مرغ
اسفناج پلو با مرغ یکی از انواع غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که با روش های متفاوتی تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی ایرانی در ادامه با ما همراه باشید.

اسفناج پلو با مرغ یکی از پلوهای سنتی ما ایرانی ها می باشد که بسیار خوشمزه و ساده است و با سبزی پر خاصیت اسفناج تهیه می شود و برای مهمانی و تنوع غذایی بسیار مناسب است همان طور که از نام غذا پیداست برای تهیه این پلو از مرغ استفاده می شود شما می توانید به دو روش مرغ را به همراه این پلو میل کنید بدین صورت که از سینه بدون استخوان استفاده کنید و خرد کنید که خیلی سریع یک پلو خوشمزه خواهید داشت یا مرغ را سرخ کنید و بگذارید پخته شود سپس بعد از دم کشیدن اسفناج پلو آن را کنارش سرو کنید و از خواص خوب اسفناج بهرمند شوید خواصی همچون کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن، رفع کم خونی، کاهش وزن و همچنین سلامت استخوان.

مواد لازم برای اسفناج پلو با مرغ

  • سینه مرغ 1 عدد
  • زرشک نصف پیمانه
  • اسفناج نیم کیلو
  • جعفری 200 گرم
  • پیاز 2عدد
  • برنج 4پیمانه
  • کره به مقدار لازم
  • زعفران دمکرده به مقدار لازم
  • نمک،فلفل،زردچوبه مقدار کافی
  • ادویه کاری مقدار کافی

طرز تهیه اسفناج پلو با مرغ

در ابتدا سینه مرغ را کاملا تمیز کرده و چربی های اطرافش را جدا میکنیم. سپس تمیز می شوییم. به اندازه های مربعی کوچک برش می زنیم. (به وسیله چاقو سرآشپز) و آماده کنار دستمان قرار می دهیم تا مراحل کار به سرعت انجام شود.

اسفناج از آن دسته سبزی هایی است که باید بسیار تمیز شسته شود تا گل از لا به لایش به طور کامل از بین برود.اسفناج را با آب و مایع شستشو سبزیجات میشوییم و در داخل آبکش میریزیم تا آب اضافه آن گرفته شود. تا آب اسفناج ها خشک شود پیاز متوسطی را پوست بکنید، سپس بشوریدش و به طور نگینی خورد کنید. بعد از آنکه اسفناج ها خشک شدند و آنها را ساطوری میکنیم.

در این مرحله کمی روغن مایع به ماهیتابه اضافه نموده و روی حرارت متوسط قرار می دهیم. هنگامی که روغن داغ شد، پیازهای نگینی خورد شده را در روغن میریزیم تا به رنگ طلایی دربیایند. پیاز باید با شعله متوسط سرخ شود تا ابتدا در روغن بپزند سپس سرخ شوند تا حالت خامی نداشته باشند.حال نوبت اضافه کردن ادویه هاست. زردچوبه ،ادویه کاری،نمک و فلفل به میزان لازم به تابه حاوی پیاز اضافه کرده و هم میزنیم تا سرخ شوند و بوی ادویه ها بلند شود.اینک مرغ مربعی خرد شده را به پیازداغمان اضافه میکنیم و زیر شعله را کم میکنیم تا به قولی به دل خودش سرخ شود.تا وقتی که مرغ رنگش طلایی شود به سرخ کردن ادامه می دهیم.

حالا نوبت اسفناج هاست. اسفناج های ساطوری شده را به موادمان اضافه می کنیم و آنقدری هم میزنیم که تمام اسفناج ها روغنی شوند. سپس می گذاریم ۲ تا ۳ دقیقه تفت بخورد و کمی نرم شود.در این مرحله کمی آب داغ به اسفناج ها اضافه میکنیم در ماهیتابه را میگذاریم تا مواد کاملا نرم و پخته شوند.بعد از آنکه آب اسفناج ها کشیده شد مزه می کنیم اگر به نمک یا فلفل بیشتری نیاز داشت، اضافه میکنیم.قابلمه مناسبی تا نیمه پر از آب می کنیم.(اگر سه پیمانه برنج دارید شش پیمانه آب بریزید). سپس روی حرارت زیاد قرار دهید تا جوش بیاید. وقتی آب به جوش آمد مقداری نمک و آبلیمو به آب اضافه کنید.اضافه کردن آبلیمو به آب برنج باعث می شود رنگ برنج بعد پخت همچنان سفید بماند.

حال برنجی که از شب قبل در آب و نمک دریایی خیس کرده ایم را به آب در حال جوش اضافه میکنیم. زیر شعله را در حالت متوسط قرار می دهیم.بعد از گذشت سه الی چهار دقیقه، حجم برنج در قابلمه بیشتر می شود(پف می کند) این موقع دانه ای از برنج را برمیداریم و با دوانگشتمان فشارش می دهیم اگر نرم بود و وسطش حالت خامی نداشت آنرا آبکش می کنیم.کمی روغن مایع یا کره در قابلمه میریزیم میگذاریم تا داغ شود سپس نان لواش، سیب زمینی و یا هر چیز دیگری که میخواهید ته قابلمه می چینیم.حال کمی از برنج را در ته قابلمه میریزیم و رویش را مقداری از مواد مرغ و اسفناج قرار می دهیم.

مقداری زعفران دم کرده و کره آب شده را با هم مخلوط کنید و هر مرحله لا به لای برنج و مواد اسفناج و مرغ بریزید تا عطر و رنگ بی نظیری به غذایتان بدهد. به همین روش ادامه می دهیم تا برنج و موادمان تمام شود. اگر موادتان اضافه آمد، میتوانید در ظرف دردار مخصوص فریزر بریزید و در فریزر بگذارید و بعدا استفاده کنید.دمکنی روی درب قابلمه می کشیم، سپس قابلمه را روی حرارت کم قرار می دهیم و ۴۵ دقیقه زمان می دهیم تا اسفناج پلو کاملا دم بکشد.غذا را در ظرف دلخواهتان ریخته و با زرشک و هویج خلالی که در کره سرخ کرده اید و مقداری جعفری تزیین کنید.این غذای لذیذ را می توان به همراه سالاد و یا ترشی نوش جان کنید.

مواد لازم برای اسفناج پلو با مرغ روش دوم

  • برنج 2 و 1/2 پیمانه
  • اسفناج 500 گرم
  • سینه مرغ پخته و ریش شده 1 عدد
  • پیاز بزرگ 1 عدد
  • نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه اسفناج پلو با مرغ روش دوم

  1. اسفناج را بعد از شستن و خشک کردن به اندازه دلخواه خرد کنید.
  2. اسفناج را در تابه بریزید و اجازه دهید به خوبی نرم شود و بپزد.(متخصصین تغذیه معتقدند بهتر است اسفناج را بدون خرد کردن حرارت دهید تا مواد مغذی اش به خوبی حفظ شود و در اثر حرارت دیدن از بین نرود. پس می توان برای اسفناج پلو اول اسفناج را پخت و بعد کمی آن را برش زد.)
  3. پیاز را نگینی خرد کنید و با مقداری روغن سرخ کنید تاطلایی و سبک شود. (بهتر است هنگام سرخ کردن پیاز حرارت را کم کنید تا پیاز به خوبی پوک و ترد شود.)
  4. ادویه و اسفناج پخته را همراه مرغ ریش ریش شده به پیاز سرخ شده اضافه کنید و مواد را به خوبی با هم تفت دهید. از این جا به بعد مراحل تهیه اسفناج پلو شبیه به خیلی پلوهای دیگر است.
  5. مقداری آب در قابلمه به جوش آورید و برنج را پس از شستن به آن اضافه کنید. مقداری نمک به آن اضافه کنید و در ظرف را بگذارید تا زمانی که برنج نیم پز شود و بعد آن را آبکش کنید.
  6. در این مرحله مایه مرغ و اسفناج را لابه لای برنج آب کش شده درون قابلمه بریزید.
  7. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و شعله را کمی زیاد کنید تا درون قابلمه اسفناج پلو با مرغ بخار بیافتد و بعد در قابلمه را با دم کنی یا پارچه تمیز بپوشانید و غذا را دم بگذارید.
  8. بعد از یک ربع مقداری روغن داغ کنید و آن را روی پلو اسفناج بریزید و تا زمانی که پلو به خوبی دم بکشد در انتها در صورت تمایل مقداری زعفران دم شدم روی پلو بریزید و بعد غذا را سرو کنید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (464 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (324 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (312 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (247 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (214 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (185 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (114 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (84 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (83 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (82 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 8 مهر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
زینب نصرالله: همسرم قبل ازدواج نمی‌دانست که من دختر سید حسن نصرالله هستم/ الحمدلله توفیق حاصل شد و ما ازدواج کردیم
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 8 مهر 1403 + فیلم
مدیر عامل معدن طبس سکته مغزی کرد
چشم و چراغ جبهه مقاومت، سید حسن نصرالله به لقاء‌الله پیوست
فال انبیاء روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
سید حسن نصرالله به شهادت رسید
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو