روش تهیه کله پاچه خانگی لذیذ به روش طباخی 

  پنجشنبه، 23 دی 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
روش تهیه کله پاچه خانگی لذیذ به روش طباخی 
کله پاچه یکی از قدیمی ترین و لذیذترین غذاهای ایرانی است. البته این غذا تنها در ایران پخته نمی شود و یکی از محبوبترین غذاهای سنتی خاورمیانه و آسیا نیز شناخته می گردد. این غذا بسیار پر چرب و پر انرژی بوده به همین دلیل معمولاً به عنوان صبحانه سرو می شود.

کله پاچه یک غذای مقوی، پرکالری و پرچربی است که از دیرباز جز غذاهای سنتی در بین ایرانیان قدمت و احترام خاصی دارد. کله پاچه از پختن کله گوسفند و پاچه های آن درست می شود. کله پاچه یک غذای پرچرب است بنابراین به کسانی که چربی خون دارند و یا کلسترول و اسید اوریک بالایی دارند و همچنین افرادی که نقرس دارند، توصیه نمی شود. این افراد باید از خوردن برخی قسمت های کله پاچه از جمله زبان و مغز حتما خودداری کنند. این غذا علی رغم مضرراتی که دارد، خواص زیادی برای استخوان ها دارد و توصیه می شود این غذا را حتما در منزل تهیه کنید. در ادامه، روش پخت این غذا را به گونه ای به شما آموزش می دهیم که مزه آن دقیقا مثل طباخی ها باشد.

مواد لازم تهیه کله پاچه خانگی به روش طباخی

  • پیاز متوسط: ۱ عدد
  • سیر: ۴ تا ۵ حبه
  • زردچوبه: به مقدار لازم
  • فلفل: به مقدار لازم
  • نمک: به مقدار لازم
  • نخود: نصف پیمانه (در صورت تمایل)
  • روغن: ۱ قاشق غذاخوری
  • کله پاچه: ۱ دست
  • آبلیمو: به مقدار لازم
  • چوب دارچین یک تکه

مراحل پخت تهیه کله پاچه خانگی به روش طباخی

ابتدا کله پاچه را باید داخل آب جوش انداخته و خوب تمیز کنیم تا مو های زائد آن کامل از بین برود و تمیز شود.پس از تمیز کردن بهتر است سر را به دو قسمت تقسیم کنیم تا راحت تر شسته و در قابلمه جا شود.سپس آن را می شوئیم.پیاز ها را پوست بگیرید و با دقت بشویید و خرد کنید، همچنین سیر ها را نیز پوست بگیرید و آن ها را خرد کنید. بهتر است که نخود های کله پاچه را از شب قبل در آب بگذارید تا خیس بخورند.در یک تابه مقدار کمی روغن بریزید، پیاز و سیر خرد شده به همراه نخود خیس خورده را کمی تفت دهید.سپس فلفل سیاه و زردچوبه به آن اضافه کنید و کاملا هم بزنید و مقداری آن را تفت دهید.محتویات تابه که شامل پیاز، نخود و زردچوبه است را به قابلمه کله پاچه اضافه کنید.میزان حرارت را کم کنید تا کله پاچه به آرامی بپزد و هر از چند گاهی کله پاچه را زیر و رو کنید تا همه ی قسمت های آن به خوبی بپزد.دقت داشته باشید که در ابتدا به کله پاچه نمک اضافه نکنید، چون باعث دیرپز شدن آن می شوید و خیلی هم دیر اضافه نکنید نمک ها به خورد غذا نمی روند و کله پاچه کمی بی مزه می شود، بنابراین بهترین زمان برای اضافه کردن نمک یک ساعت قبل از پایان پختن آن است.

بعد از حدود ۴ تا ۵ ساعت که کله پاچه کاملا آماده شد. چربی روی آب آن را جدا کنید و در یک تابه به همراه چوب دارچین بریزید و حرارت دهید تا دارچین حل شود، سپس می توانید از این سس بر روی آبگوشت یا کله پاچه بریزید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

مواد لازم تهیه کله پاچه خانگی به روش طباخی روش دوم

  • کله پاچه گوسفند: ۱ دست (هر دست کله پاچه شامل یک کله و چهار پاچه است)
  • پیاز: ۵ عدد متوسط
  • سیر: ۵ حبه
  • زردچوبه: ۱ قاشق چایخوری
  • فلفل قرمز: ۱ قاشق چایخوری
  • ادویه کله پاچه: برگ بو یک یا دو عدد و پودر پیاز
  • آب: به مقدار لازم
  • نمک: به میزان لازم

طرز تهیه کله پاچه خانگی به روش طباخی روش دوم

در نحوه پخت کله پاچه نکته مهم ابتدا خرید درست و اصولی کله پاچه است. در هنگام خرید کله پاچه برای تشخیص کله پاچه بز از گوسفند به این نکته مهم دقت کنید. برای این کار به کناره های چشم کله نگاه کنید. اگر کنار هر دو چشم حفره وجود داشت این کله گوسفند است.

کله پاچه پاک شده را می توانید از بیرون تهیه کنید. به نظر می رسد اگر کله پاچه پاک شده تهیه کنید نصف راه را رفته اید. اما کله پاچه را حتی اگر تمیز باشد باید باز هم آن را پاک کنید. روش پاک کردن کله پاچه هم به این ترتیب است، ابتدا اجزای مختلف کله پاچه را روی شعله ملایم گاز کباب کنید تا موها و کرک های روی و زیر پوست کز بخورند و روی پوست کمی برشته شود.

در طرز تهیه کله پاچه خوشمزه خانگی یکی از نکات مهم شستن صحیح آن است. حتی اگر کله پاچه پاک شده خریداری کرده اید کله پاچه را در یک قابلمه بگذارید و به مدت ۱۵ دقیقه در آب بگذارید و بشورید. آنقدر آب کله پاچه را در آب قرار دهید و آبش را عوض کنید تا آب صاف و زلال شود. مجرای بینی و گوش و زبان را زیر آب بگیرید و خوب بشورید.

دندان ها را هم با یک مسواک پاکیزه و آب تمیز کنید. وقتی از پاک شدن کله پاچه کاملا مطمئن شدید برای پخت آن دست به کار شوید. بهتر است کله را از کنار زبان از قسمت لپ با چاقو ببرید و از دو طرف بکشید تا نصف شود و بهتر پخته شود.

حالا در یک قابلمه مناسب پیازهای دو نیم شده، حبه های سیر، کله و پاچه، ادویه کله پاچه یعنی فلفل و زردچوبه، برگ بو یک یا دو عدد و پودر پیاز به مقدار لازم را بریزید.روی این مواد آب بریزید و مقدار آب هم باید به حدی باشد که روی کله پاچه را کاملا بپوشاند. شعله گاز را ابتدا زیاد کنید تا آب جوش بیاید و سپس شعله گاز را کم کنید.کله پاچه به مدت ۵ الی ۶ ساعت روی شعله ملایم گاز کم کم می بپزد. در ۳۰ دقیقه انتهایی پخت نمک را اضافه کنید.موقع سرو کله پاچه روی آن به مقدار دلخواه پودر دارچین و آبلیمو یا آب نارنج بریزید.

طرز تهیه کله پاچه در زودپز

یکی از روش های رایج برای پخت کله پاچه، استفاده از زودپز می باشد؛ به این صورت که، ابتدا باید موهای کله به طور کامل پاک شوند. برای این کار کله را در قابلمه ای پر از آب جوش قرار دهید و بگذارید چند دقیقه روی حرارت بماند تا موهای آن سست شود.

سپس آن را در آورده و با استفاده از دست یا یک چاقوی تیز موها را به طور کامل جدا کنید. برای از بین بردن موهای ریز آن، از اجاق گاز یا کپسول فشار قوی استفاده کنید و آن را روی سطح پوست گرفته تا کاملا سیاه شود. به همین صورت پاچه ها را نیز تمیز کنید.در یک تشت متوسط مقداری آب را به همراه نمک بریزید و کله و پاچه ها را در آن قرار دهید. سپس ظرف را به مدت حداقل ۴ ساعت در یخچال بگذارید. پس از اینکه آب تشت مقداری سیاه شد، کله و پاچه ها را از یخچال خارج کرده و خوب بشویید. کله را با کمک یک چاقو از قسمت فک به دو نیم تقسیم کرده و قسمت بینی را کامل جدا کنید.

با استفاده از یک مسواک دندان های کله را خوب تمیز نمایید. دو عدد غده در وسط پاچه ها قرار دارد، آن ها را با کمک چاقو نیز خارج کنید.زودپز را روی حرارت ملایم قرار دهید. یک پیاز و مقداری سیر را به صورت نگینی در آن خرد کنید. کله و پاچه ها را به همراه فلفل سیاه و زردچوبه به پیاز ها اضافه کنید. سپس مقداری آب به اندازه ای که تمامی کله را بپوشاند در زودپز بریزید.

شعله گاز را کم کرده و اجازه دهید به مدت حداقل ۳ ساعت مغز پخت شوند. ۳۰ دقیقه قبل از پایان پخت کله پاچه، نمک را اضافه کرده، سپس در پیرکس زودپز را روی آن قرار دهید تا آب بیشتری تبخیر شده و کله پاچه جا افتاده تر شود.زودپز را از روی حرارت برداشته و تمامی استخوان های کله پاچه را جدا کنید. در آخر آن را از یک صافی عبور دهید تا استخوان های ریز آن گرفته شود. سپس به همراه آبلیمو یا آب نارنج، مقداری پودر دارچین و نان سنگک در کاسه های کوچک سرو کنید.

نکات کلیدی طرز تهیه کله پاچه خانگی به روش طباخی

  • ادویه کله پاچه را حتما به آن اضافه کنید.
  • بعضی ها به کله پاچه نخود هم اضافه می کنند و آن را با کله می پزند، مثل آبگوشت و دیزی.
  • مخلفات محبوب کله پاچه معمولا شامل زبان، بناگوش، عضلات اطراف چشم، پاچه و مغز هستند.
  • راز خوشمزه شدن در طرز تهیه کله پاچه خانگی به سبک رستورانی همان کز دادن و دودی کردن نقاط مختلف کله پاچه روی شعله ملایم گاز است.
  • اگر می خواهید به روش کله پاچه بازاری و رستورانی یک سس چرب و چیلی روی آب کله پاچه داشته باشید به این ترتیب عمل کنید: چربی روی آب کله پاچه را با یک عدد چوب دارچین روی حرارت ملایم گاز بگذارید تا دارچین در آب حل شود و به صورت سس آن را روی کله پاچه بریزید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (243 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (212 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (119 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (87 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (56 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (47 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (38 نظر) خلاقیت غَش آور راننده گرگانی برای حفظ امنیت صندوق عقب ماشینش+عکس/ سلطان امنیت منطقه تویی!🤣 (34 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (29 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (25 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
اشعاری که ناصرالدین شاه در وصف امام حسین نوشت / حال ناصرالدین شاه در کربلا وقتی جمله «هل من ناصر» را شنید
کیفرخواست رائفی‌پور صادر شد؛ تحقیقات ادامه دارد
اقدام عجیب و خبرساز پدر حسن یزدانی در آستانه المپیک پاریس همه را حیرت زده کرد
لیست کامل بازیگرانی که به شبکه جم پیوستند/ از رابعه اسکویی تا رامسین کبریتی صابر سریال ستایش+عکس
5 آیتم ضروری که یک دختر خانم شیک‌پوش برای تابستان به آن نیاز دارد
راهنمای خرید عطر تابستانی برای مرداد 1403
نگاهی به زندگی سعید راد با 3 همسر مشهورش/ طلاق نوش آفرین از سعید راد و فرار به هندوستان
از ساندویچی باز کردن سعید راد بعد از ممنوع الفعالیت شدن تا کارگری در آمریکا! / روحش شاد ...
عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس
نوزادان بی‌قرار؛ کودکانی که با اعتیاد متولد می‌شوند
سعید راد سوپراستار پرسپولیسی: سند زنده 6 تایی شدن استقلال، من هستم
ماجرای علاقه دیوانه وار محمدرضا شاه به دختران و زنان موطلایی!/مشتری پَروپا قرص خانه های فساد
حسن یزدانی صاحب 25 میلیارد تومان پول نقد می شود! / طلای المپیک پاریس قبل از برگزاری مسابقات بر گردن کشتی گیر معروف ایرانی میدرخشد
واکنش‌ها به جزئیات دیدار رهبری با مجلس: از «حفظه‌الله» تا جایگاه ثابتی و رسایی
(ویدیو) حال پذیرایی پرنور و دلباز خانه کمند امیرسلیمانی با پنجره های بزرگ، پرده های توری، ملبمان سبز پاستیلی و تراس پر از گل و باصفا/ پرده‌هاشونو چه شیک و خاص نصب کردن!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت