روش تهیه نان سنتی هندی لذیذ با 2 روش

  شنبه، 22 آبان 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش تهیه نان سنتی هندی لذیذ با 2 روش
نان سنتی هند که معروف کشور هند است نیازی به خمیر مایه ندارد و با آرد گندم پخته میشود. نان هندی خوشمزه توسط خانم ها در خانه پخته میشود. این نان هندی انواع گوناگونی دارند با نام های مختلف هندی، خوانده می شود. با ما همراه باشید.

نان هندی بسیار سریع و راحت تهیه می شود اصالت این نان به کشور هند برمی گردد این نان به اسم نان پراتا نیز شناخته می شود این نان در پاکستان نیز بسیار محبوب است خیلی از غذا ها در هند و پاکستان مشترک است و نمی توان دقیق گفت دستور اصلی برای کدام کشور است و برای پخت نان هندی نیاز به فر نیست شما می توانید داخل تابه آن را بپزید. خمیر این نان به چندین بار استراحت نیاز دارد و این نان به عنوان وعده صبحانه و میان وعده در هند به همراه ماست سرو می شود. تهیه این نان بسیار راحت است پیشنهاد می شود حتما در منزل تهیه کنید. داخل نان ادویه و سیر می باشد که مزه فوق العاده ای را با ماست چکیده می دهد. نان هندی بسیار ساده است. امروز نان هندی بسیار خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید.

مواد لازم برای نان هندی

  • شیر 190-180 گرم
  • پودر خمیرترش 1 قاشق چایخوری یا 3 گرم
  • آرد قوی یا آرد سفید نان حدود 300 گرم
  • نمک 2/3 یک قاشق چایخوری
  • شکر 2 قاشق چایخوری
  • ماست 2 قاشق غذاخورینان هندی
  • نصف یک تخم مرغ بهم زده شده
  • روغن مایع 2 قاشق چایخوری

طرز تهیه نان هندی

برای درست کردن این نان ابتدا باید پودر خمیر ترش را با نمک ، شکر و آرد مخلوط کنید.سپس شیر را به دمای 35 تا 36 درجه سانتی گراد برسانید و با تخم مرغ مخلوط کنید.پس از هم زدن شیر با تخم مرغ ماست را اضافه کنید و بعد مخلوط آرد را کم کم به مایه خمیر اضافه کنید و با دست ورز دهید تا یکدست شود. روغن مایع را هم در این مرحله اضافه کنید و همچنان خمیر را ورز دهید تا دیگر به دست نچسبد.

روی خمیر آماده شده را بپوشانید و به مدت نیم ساعت در دمای محیط اجازه دهید تا خمیر پف کند و حجمش افزایش یابد. بعد از نیم ساعت خمیر را با فشار انگشت تست کنید .اگر جای انگشت فرو کرده در خمیر کوچک نشد ، خمیر شما ور آمده است.

خمیر ور آمده را دوباره کمی ورز دهید تا در اثر فشار گاز آن خالی شود.سپس آن را به 6 چانه تقسیم کنید و هر چانه آن را به صورت استوانه ای 10 سانتی متری درآورید.خمیرهای تقسیم شده را به مدت 15 تا 20 دقیقه استراحت دهید و روی آن یک دستمال مرطوب قرار دهید تا خشک نشود.

پس از گذشت این زمان چانه ها را با وردنه طوری باز کنید که یکطرف آن پهن و یک طرف آن باریک شود و طول آن 20 سانتی متر شود.سپس دوباره خمیرهای باز شده را به مدت 20 دقیقه استراحت میدهیم و یک دستمال خیس هم رویشان میکشیم تا مرحله دوم ورآمدن خمیر انجام بگیرد.

در این مرحله تابه ای را انتخاب کنید که طولش از اندازه نان بیشتر باشد و آن را به صورت برعکس روی شعله گاز قرار میدهیم تا تابه گرم شود و بین نان و شعله فاصله بیشتری وجود داشته باشد. بعد خمیر را روی تابه میگذاریم طوری که شکل خمیر تغییر نکند و بپزد.

مواد لازم برای نان هندی روش دوم

  • آرد 2 پیمانه
  • شکر 2 قاشق غذا خوری
  • نمک 1 قاشق چایخوری
  • آب 1 پیمانه
  • تخم مرغ 1 عدد
  • روغن 1 پیمانه

طرز تهیه نان هندی روش دوم

  1. ابتدا آرد را در داخل ظرف مناسبی دو الی سه بار الک می کنیم تا نا خالصی نداشته باشد بعد وسط آرد را گود می کنیم و تخم مرغ را شکسته و در داخل گود می ریزیم.
  2. با چنگال تخم مرغ را در داخل آرد الک شده هم می زنیم تا با آرد مخلوط شده و آرد را مرطوب کند و آن را به صورت خرده نان در بیاورد.
  3. به مقدار دو قاشق غذا خوری از روغن را اضافه می کنیم و هم می زنیم تا کاملا با آرد مخلوط شود. نمک و شکر را اضافه کنید و مجددا هم بزنید تا با سایر مواد کاملا مخلوط شود.آب را کم کم با یک دست اضافه کنید و با دست دیگر که تمیز شسته ایم آرد با آب مخلوط می کنیم و وز می دهیم تا کاملا آب به خورد آرد برود.
  4. حال خمیر درست شده را با دستان تمیز 5 الی 7 دقیقه خوب وز دهید بعد در داخل ظرف مناسبی گذاشته و روی آن پارچه تمیزی بکشید و در جای نسبتا گرمی بگذارید.باید 2 ساعت در این حالت بماند و استراحت کند.
  5. بعد از زمان مقرر حجم خمیر تقریبا دو برابر می شود و البته نرم تر و لطیف تر هم می شود.در ادامه خمیر را به 6 قسمت مساوی تقسیم کنید و آن ها را به شکل گرد در آورید و در بشقاب مناسبی بچینید.
  6. حال روی سطح تمیزی کمی آرد بپاشید و یکی از خمیر ها را روی سطح گذاشته و با کمک وردنه آن را باز کنید سپس با فرچه مخصوص قنادی روی سطح خمیر را روغن بمالید و بعد کمی آرد بپاشید سپس آن طرف خمیر را هم با فرچه روغن می مالیم.در ادامه خمیر را به شکل باد بزنی تا می کنیم.
  7. حال خیلی آرام آرام خمیر را می کشیم تا قد آن تقریبا دو برابر و دراز شود.بعد به صورت حلزونی خمیر دراز شده را به دور خود خیلی محکم و سفت می پیچیم سپس ته خمیر را روی ابتدای خمیر گذاشته و با انگشت فشار می دهیم تا باز نشود.
  8. با باقی خمیر ها همین کار را تکرار می کنیم بعد در داخل ظرف مناسبی گذاشته و روی خمیر ها را با فویل پوشش می دهیم و 5 ساعت در یخچال می گذاریم تا استراحت کند. (اگر شب تا صبح در یخچال بماند و استراحت کند بهتر است).
  9. بعد از زمان مقرر روی سطح تمیزی آرد پاشیده و خمیر ها را به نوبت با کمک وردنه باز کنید.
  10. در داخل تابه مناسبی روغن ریخته و روی حرارت با شعله متوسط می گذاریم تا داغ شود بعد خمیر های باز شده را به نوبت در روغن داغ گذاشته تا سرخ شود هر طرف خمیر 2 الی 3 دقیقه سرخ شود کافی است بعد از روغن بیرون آورده و در روی کاغذ روغنی می چینیم تا روغن اضافی آن ها گرفته شود. حال نان هندی ما آماده شد می توانید در وعده های غذایی همراه پنیر یا سبزیجات تازه و خوراک ها میل کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (521 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (123 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (54 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (35 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (24 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (22 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!