روش تهیه نان شوید لذیذ

  شنبه، 24 مهر 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
روش تهیه نان شوید لذیذ
نان های حجیم و فانتزی یکی از انواع نان های پرطرفدار به حساب می آید. گاهی نان ها را با فیلینگ و مغزهای متنوع طبخ می کنند. نان شوید مانند نان های حجیم است با این تفاوت که فیلینگ آن، شوید است. این نان را می توان به تنهایی یا در کنار پنیر به عنوان عصرانه و یا در کنار غذاهای نانی و سوپ ها، برای وعده های ناهار و شام سرو نمود.

نان از خوردنی های بسیار رایج و کاربردی در وعده های غذایی در سراسر دنیا می باشد و امروزه اینقدر رواج پیدا کرده است که اگر کسی در وعده غذایی خود نان استفاده نکند احساس سیری نمی کند. نانها انواع مختلفی دارند و شامل نانهای سنتی که شامل بربری و لواش و تافتون و سنگک هستند و نانهای حجیم که جدیدا رایج شده اند و بیشتر برای ساندویچها و غذاهای مدرن استفاده می شوند، می باشند. در این مطلب طرز تهیه یک نان حجیم و خوشمزه را که دارای پنیر و شوید می باشد و در صورت تمایل می توان آن را با مواد دیگری مانند جعفری و پنیر و ... درست کرد را برایتان می نویسم. نان شوید طرز تهیه راحتی دارد و خمیر آن نیاز به استراحت دارد و شاید درست کردن ان کمی زمان بر باشد اما نانی بسیار خوشمزه و نرم می باشد.

مواد لازم برای نان شوید و پیاز

  • شکر : 4 قاشق چای خوری
  • نمک و ادویه دلخواه : یک قاشق چای خوری
  • روغن : 6 قاشق غذا خوری
  • شیر یا آب : یک لیوان
  • تخم مرغ : یک عدد
  • خمیر مایه : 3 قاشق چای خوری
  • آرد : 3 لیوان
  • شوید خرد شده : 5 قاشق غذا خوری
  • پیاز بزرگ : یک عدد

طرز تهیه نان شوید و پیاز

  1. خمیر مایه ، شیر ولرم ( شیر گرمی که دست را نسوزاند ) و یک قاشق چای خوری شکر را داخل کاسه ای بریزید و مخلوط کنید.
  2. سپس 5 تا 10 دقیقه کنار بگذارید تا خمیر مایه عمل کند.
  3. تخم مرغ ، باقی مانده شکر، روغن و نمک را داخل کاسه دیگری بریزید و مخلوط کنید تا یکدست شود.
  4. خمیرمایه را با چند قاشق آرد مخلوط و به مواد تخم مرغی اضافه کنید.
  5. کمی هم بزنید تا مواد ترکیب شود، سپس باقی مانده آرد را اضافه کنید.
  6. پس از مخلوط کردن مواد را با دست ترکیب کنید تا خمیر جمع شود.
  7. داخل کاسه ای را چرب کنید و خمیر را داخل کاسه قرار دهید.
  8. روی خمیر را بپوشانید و در جای گرمی یک ساعت استراحت دهید تا حجم خمیر 2 برابر شود ، پس از آماده شدن پف خمیر را بگیرید.
  9. وقتی خمیرآماده شد، یک عدد پیاز بزرگ را ریز خرد و در ماهیتابه سرخ کنید .
  10. زردچوبه و ادویه و شوید خشک را اضافه کنید.
  11. وقتی این مواد سرد شد با خمیر مخلوط کنید و از خمیر چانه های کوچک بگیرید و در فر با دمای 180 درجه حدود 15 تا 20 دقیقه قرار دهید.

مواد لازم برای نان شوید

  • خمیر مایه 1 قاشق چایخوری
  • آرد 500 گرم
  • شکر 1 قاشق غذاخوری
  • آب ولرم 225 گرم
  • روغن مایع 2 قاشق غذاخوری
  • پیاز 1 عدد
  • شوید خرد شده 50گرم
  • تخم مرغ 1 عدد
  • پنیر فتا 75 گرم
  • نمک 1 قاشق غذاخوری
  • شیر مقدار کافی

دستور پخت نان شوید

ابتدا و برای شروع کار خمیر مایه را عمل می اوریم و برای این منظور 1 قاشق چایخوری خمیر مایه را همراه با 1 قاشق غذاخوری شکر و 225 گرم آب ولرم داخل یک ظرف می ریزیم و برای مدت زمان 10 دقیقه منتظر می شویم تا خمیر مایه عمل آمده و حجم مواد ما زیاد شود و حبابهایی روی مواد دیده شود.

سپس در ادامه نصف آن مقدار آردی را که در دستور ذکر شده را الک کرده و آن را به خمیر مایه عمل آمده مرحله قبل اضافه می کنیم و روی خمیرحاصله را با یک پارچه می پوشانیم و به خمیر برای مدت 1 ساعت در آشپزخانه استراحت می دهیم تا حجم خمیر ما دو برابر شود.

سپس 1 عدد پیاز را شسته و آن را پوست می کنیم و پیاز را به صورت نگینی و خیلی ریز خرد می کنیم و سپس داخل یک تابه روغن مایع می ریزیم و وقتی روغن داغ شد پیاز را در تابه تفت می دهیم تا سبک شود و کاملا سرخ شود و یا پیاز را رنده می کنیم و آن را در روغن مایع تفت می دهیم و سپس پیاز تفت داده شده را همراه با 50 گرم شوید خرد شده و 1 عدد تخم مرغ با چنگال همزده شده و 75 گرم پنیر فتا و 1 قاشق غذاخوری نمک به خمیر مرحله قبل اضافه می کنیم و سپس مابقی آرد را نیز به مواد خمیر نان اضافه می کنیم و خمیر را با دست خوب ورز می دهیم تا حالت غیر چسبناک پیدا کند و اگر خمیر حالت چسبنده داشت باید کمی بیشتر آرد بریزیم تا خمیر به دست نچسبد و نرم باشد. سپس روی خمیر را مجددا می پوشانیم و خمیر را برای مدت زمان تقریبی 2 ساعت داخل محیطی گرم استراحت می دهیم تا حجم خمیر دو برابر شود.

سپس خمیر را بعد از 2 ساعت استراحت مجددا ورز می دهیم و پف آن را با دست می گیریم و خمیر را به شکل گرد در می آوریم و مجددا به خمیر برای مدت نیم ساعت داخل آشپزخانه استراحت می دهیم. سپس با تیغ روی خمیر برشهایی ایجاد می کنیم و روی خمیر را با کمک قلمو مقداری شیر می مالیم.

سپس کف سینی فر را کاغذ روغنی می گذاریم و خمیر نان تهیه شده را کف سینی فر می گذاریم و سینی را داخل فر از قبل گرم شده با حرارت 180 درجه سانتی گراد برای مدت زمان 30 دقیقه قرار می دهیم تا نان بپزد و آماده شود.

سپس وقتی نان پخت آن را از فر در می آوریم و بعد از سرد شدن نان را از روی کاغذ روغنی جدا می کنیم و نان را برای صبحانه همراه با چای و پنیر و گردو و یا برای شام و غداهایی مانند کشک بادمجان و یا کوکو سبزی و ... میل می کنیم. نوش جان

مواد لازم برای تهیه نان شوید و زیره خانگی

  • آرد نیم کیلو
  • شوید تازه و خرد شده چهار قاشق غذاخوری
  • خمیر مایه یک قاشق غذاخوری
  • شیر یک لیوان
  • آب یک لیوان
  • زیره سیاه دو قاشق غذاخوری
  • بکینگ پودر دو قاشق غذاخوری
  • کره پنجاه گرم
  • روغن مایع یک سوم لیوان
  • نمک دو قاشق چایخوری
  • شکر یک قاشق غذاخوری
  • زعفران آب شده به مقدار کم

طرز تهیه نان شوید و زیره خانگی

  1. در ابتدا خمیر مایه و شکر را در شیر ولرم یا آب مخلوط کنید و اجازه دهید خمیرمایه به مدت ده دقیقه بماند تا به عمل بیاید.
  2. در یک ظرف بزرگ تخم مرغ و شکر ، نمک ، روغن مایع و کره را بریزید و باهم مخلوط کنید.
  3. سپس خمیر مایه به عمل آمده را به این مواد بیافزایید.
  4. در این مرحله آرد و بکینگ پودر را کم کم به این مواد اضافه کنید و خمیر را شروع به ورزدادن کنید.
  5. توجه کنید خمیر را تا جایی ورز دهید که به دست نچسبد.
  6. روی خمیر را با پارچه ای تمیز بپوشانید و اجازه دهید خمیر به مدت دو ساعت استراحت کند .
  7. بعد از استراحت کافی خمیر ، شوید خرد شده و زیره را به خمیر اضافه کنید و سعی کنید که حسابی به خورد خمیر بروند .
  8. سپس روی میز کار خود را آردپاشی کنید و خمیرها را به قسمت های مساوی تقسیم کنید و خمیرها را به صورت دایره در قالب پهن کنید.
  9. در این مرحله زرده تخم مرغ و زعفران آب شده را با هم مخلوط کنید و روی نان ها رومال کنید و در صورت دلخواه کنجد رویش بپاشید.
  10. دوباره روی خمیرها را بپوشانید و اجازه دهید خمیر ها دوباره به مدت یک ربع استراحت کنند.
  11. بعد از استراحت کافی خمیرها را داخل فر به مدت نیم ساعت و با درجه حرارت 180 قرار دهید تا بپزد.
  12. حالا نان شوید و زیره خانگی خوشمزه ما آماده خوردن است نوش جان.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (523 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (158 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (68 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (20 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (15 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!