روش تهیه نخود پلو با 2 روش

  چهارشنبه، 14 مهر 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
روش تهیه نخود پلو با 2 روش
نخود پلو را می‌توانید مثل لوبیاپلو درست کنید؛ با این تفاوت که به جای لوبیا نخود بریزید و از طعمی که درست می‌شود شگفت‌زده شوید.

خانم های ایرانی در تهیه انواع پلو ها مهارت دارند و با نکات و انواع دستور پخت آن ها آشنا هستند. ما امروز می خواهیم طرز تهیه نخود پلو را با سه شیوه مختلف با شما به اشتراک بگذاریم تا کلکسیون پخت انواع پلو های شما متنوع تر و خوشمزه تر شود.روش پخت نخود پلو بسیار ساده است و گزینه ای مناسب برای اضافه شدن به برنامه غذایی شما محسوب می شود.

مواد لازم برای تهیه نخود پلو با گوشت

  • گوشت گوساله یا گوسفندی ۲۰۰ گرم
  • پیاز ۴ عدد
  • نخود ۱ پیمانه
  • کشمش ۱/۲ پیمانه
  • رب انار ملس ۳ ق غذا خوری
  • برنج ۳ پیمانه
  • برگ بو و دارچین از هر کدام ۱ عدد
  • زعفران دم کرده به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، پودر دارچین، ادویه کاری به مقدار لازم

طرز تهیه نخود پلو با گوشت تکه ای زعفرانی

ابتدا نخود را از شب قبل خیس کنید و چندین بار آبش را تعویض کنید تا نفخش گرفته شود سپس داخل قابلمه یا زودپز ریخته و بگذارید تا پخته و نرم شود سپس آبکش کنید و جدا بگذارید.

۱ عدد از پیازهای دستور را خرد کنید و داخل قابلمه تفت دهید تا سبک شود سپس گوشت را به همراه کمی فلفل سیاه تفت دهید تا تغییر رنگ دهد در ادامه چوب دارچین و برگ بو را اضافه کنید و مقداری آب روی آن بریزید و بگذارید تا گوشت کاملا پخته شود سپس گوشت ها را از آب خارج و بعد از خنک شدن ریش ریش کنید.

در ادامه ۳ پیاز باقی مانده را به صورت خلالی ریز یا درشت خرد کنید و بدون افزودن روغن داخل تابه کمی تفت دهید تا آب پیاز کشیده شود سپس روغن و کمی زردچوبه اضافه کنید و تفت دهید تا سبک شود حالا گوشت را به همراه ادویه ها و کمی زعفران سابیده شده یا دم کشیده غلیظ اضافه کنید و تفت دهید.

حالا نوبت افزودن نخود و کشمش می باشد آنها را نیز کمی با مواد تفت دهید در ادامه رب انار ملس را اضافه کنید و بعد یک ملاقه از آب گوشت را بریزید و بگذارید تا مواد با هم ترکیب و مزه ها به خورد هم بروند.

برنج را از قبل با کمی نمک خیس کنید و بگذارید روی حرارت تا به جوش بیاد و بعد به صورت آبکش آن را بپزید و در انتها برنج را داخل به مواد گوشت و نخود اضافه کنید و هم بزنید تا پلو به خوبی با مواد مخلوط شود سپس داخل دیس کشیده و سرو کنید. نوش جان

مواد لازم برای نخود پلو با گوشت روش دوم

  • نخود: ۱ پیمانه
  • برنج: ۳ پیمانه
  • گوشت: ۵۰۰ گرم
  • روغن مایع: به میزان لازم
  • نمک: به مقدار لازم
  • نمک، فلفل، زردچوبه، گل سرخ و دارچین: به مقدار لازم
  • آبغوره: به مقدار لازم

طرز تهیه و دستور پخت نخود پلو با گوشت روش دوم

  1. در مرحله اول برنج را پاک کنید و بشویید. سپس آن را در یک کاسه بریزید و به آن مقداری آب گرم اضافه کنید و بگذارید به مدت نیم ساعت خیس بخورد.
  2. گوشت را به صورت تکه های کوچک دربیاورید و با پیاز تفت دهید. وقتی سفید رنگ شد مقداری آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا گوشت خوب بپزد. می توانید کمی آب گوجه فرنگی یا چند عدد گوجه هم به این ترکیب اضافه کنید تا گوشت مزه دار شود. توجه کنید که نمک به گوشت نزنید که سفت نشود. فقط زردچوبه و کمی فلفل بزنید.
  3. وقتی گوشت پخت، کنسرو نخودفرنگی یا نخودفرنگی پخته شده را به ترکیب گوشت اضافه کنید و اگر آب ندارد، مقداری آب به آن اضافه کنید.
  4. کمی رب، نمک، دارچین، آبغوره و گل سرخ به مخلوط اضافه کنید و شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید مایه نخودپلو جا بیفتد و کم آب شود.
  5. سپس برنج را آبکش کرده و مایه را لابلای آن دم کنید.
  6. بدون شک زعفران هم طعم بسیار جذابی به این برنج می دهد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (50 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (36 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (35 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (10 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (9 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان