روش تهیه شیشلیک شاندیز

  شنبه، 06 فروردین 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش تهیه شیشلیک شاندیز
کباب شیشلیک شاندیز یکی از معروف ترین و قدیمی ترین کباب های ایرانی است که روش پخت آن با کباب های دیگر کمی متفاوت تر است. به دلیل اینکه کباب شیشلیک از قسمت دنده گوسفند تهیه می شود مهم ترین بخش تهیه این کباب پختن آن است.با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر کباب شیشلیک تهیه کنید.

شیشلیک نوعی کباب است که از شش تکه گوشت، از راسته گوسفند تهیه می شود که روش پخت مخصوصی داشته و طعمی بسیار لذیذ دارد. شیشلیک در شهرهای دیگر به صورت گوشت های تکه شده است اما در مشهد به همراه دنده به سیخ کشیده شده و بر روی زغال آن را کباب می کنند.

در بسیاری نقاط ایران رستوران هایی با نام این شهر وجود دارد که به عرضه غذای لذیذ شیشلیک شاندیز به همان سبک خاص آن می پردازند. در شهر مشهد و به خصوص ییلاقات شاندیز و طرقبه رستوران های متعددی وجود دارد که غذای اصلی سفارش دهندگان شیشلیک است. بعضی از این رستوران ها بسیار وسیع بوده و برخی شعباتی در شهرهای دیگر نیز دارند.

مواد لازم برای شیشلیک شاندیز

  • ماست چکیده ۱ پیمانه
  • فلفل به مقدار لازم
  • دنبه به مقدار لازم
  • فلفل دلمه ای ۵ عدد
  • گوشت دنده گوسفندی ۱ کیلوگرم
  • پیاز ۵ عدد
  • گوجه فرنگی ۱۰ عدد
  • آبلیمو ۳ قاشق غذا خوری
  • زعفران آب کرده و غلیظ ۱ قاشق سوپ خوری
  • روغن زیتون ۱۰ قاشق غذا خوری
  • نمک به مقدار لازم
  • سماق به مقدار لازم
  • برگ بو ۱۰ عدد

طرز تهیه شیشلیک شاندیز

ابتدا پیازها را رنده زده و آب آنها را كاملا میگیریم و آب پیاز را به همراه برگ بو،فلفل و نصف آبلیمو ،ماست و روغن زیتون به گوشت شسته شده و پاك شده اضافه كرده و روی آن سلفون كشیده و حداقل ۳ساعت داخل یخچال قرار میدهیم تا نرم شود.

پس از آماده سازی گوشت ها آنها را به سیخ کشیده و کمی روی آنرا بکوبید و بین هر دو قطعه یک تکه کوچک دنبه قرار دهیدموقع کباب کردن بهتر است از ذغال استفاده کنید اما در صورت عدم دسترسی میتوانید درون فر یا روی اجاق با حرارت متوسط شیشلیک ها را آماده کنید.در سیخ های جداگانه گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای را هم به سیخ كشیده و بعد از آماده شدن روی كباب ها سماق و بقیه آبلیمو را اضافه كرده و به همراه آبلیمو سرو كنید.

سایر نکات شیشلیک شاندیز

انواع کباب باید در عین پختن زیاد خشک نشود ، اگر فرصت کافی برای اماده سازی کباب ها ندارید میتوانید بجای 24 ساعت مدت 2 ساعت درون ظرفی که مقداری کیوی له شده ریخته اید قرار دهید ( کیوی بدلیل اسیدی که دارد گوشت را نرم میکند ) البته نباید زیاد بماند چون گوشت له میشود و بافت محکم خود را از دست خواهد دادبهتر است 1قاشق سركه سیب هم به گوشت بیفزایید تا نرم و پوك شود

انواع کباب باید در عین پختن زیاد خشک نشود ، اگر فرصت کافی برای اماده سازی کباب ها ندارید میتوانید بجای 24 ساعت مدت 2 ساعت درون ظرفی که مقداری کیوی له شده ریخته اید قرار دهید ( کیوی بدلیل اسیدی که دارد گوشت را نرم میکند ) البته نباید زیاد بماند چون گوشت له میشود و بافت محکم خود را از دست خواهد داد.

علت شهرت شیشلیک شاندیز

منطقه ییلاقی شاندیز به خاطر داشتن آب وهوای مطبوع و شرایط اقلیمی مناسب، گوشت بره خیلی خوبی با بافت نازک تر و باکیفیت تر دارد. با توجه به کیفیت گوشت، شیشلیک شاندیز با جاهای دیگر فرق می کند؛ به همین دلیل برای طعم دارکردن گوشت فقط از پیاز و نمک و فلفل استفاده می شود. آشپزها پیاز را خیلی خوی ماساژ می دهند تا آب بیندازد؛ بعد آن را با گوشت مخلوط می کنند و برای ۴۸ ساعت در یخچال می گذارند. در ادامه گوشت را با گوشت کوب های مخصوصی می کوبند و یک ساعت بعد آن را به سیخ می کشند.

استفاده از تکنیک های خاصی مثل گرفتن چربی اضافه روی گوشت، کوبیدن، ورزدادن و همین طور مزه دارکردن گوشت با ادویه های محلی و تازه و به کاربردن چوب و زغال محلی، تاثیر بسزایی در شهرت کباب های شیشلیک شاندیز داشته اند.

سرو کباب با دورچین های تازه و محلی نظیر لبنیات (دوغ و ماست) با پونه و آویشن، نان محلی، سیر ترشی و استفاده از کره محلی برای طعم بهتر برنج باعث شده است که شیشلیک شاندیز از دیگر کباب ها متمایز شود.

خواص کباب شیشلیک

کباب شیشلیک حاوی انواع ویتامین ها، کربوهیدرات، پروتئین، آهن، سلنیوم، کلسیم، فسفر، منگنز، منیزیم، اسید چرب امگا ۳، فیبر و... است. این غذا به خاطر داشتن ویتامین D، کلسیم، منیزیم و فسفر نقش موثری در استحکام استخوان ها و دندان ها و پیشگیری از بروز پوکی استخوان و آرتروز دارد. ویتامین B۱۲، اسید فولیک و آهن موجود در آن نیز به افزایش گلبول های قرمز خون و رفع کم خونی کمک می کند و به همین دلیل برای زنان باردار و جنین مفید است.

تقویت حافظه و بینایی، بهبود عملکرد سیستم عصبی، پیشگیری از ابتلا به آلزایمر، افزایش سطح انرژی و عضلانی شدن بدن، جوان سازی و تقویت پوست و مو و غیره از دیگر خواص کباب شیشلیک هستند.

خواص کباب شیشلیک

طعم کباب شیشلیک

کباب شیشلیک از آن دست کباب های اشتهابرانگیز و لذیذی است که بهترین نوع آن را می توانید در شاندیز پیدا کنید؛ جایی که گفته می شود خاستگاه این کباب منحصربه فرد است. برای صرف این کباب می توانید قاشق و چنگال را کنار بگذارید و آن را به دندان بکشید و از طعم ترد و آبدار و بوی حیرت آورش لذت ببرید. سرو شیشلیک در کنار گوجه کبابی، برنج زعفرانی، سیر ترشی، سالاد، ترشی و غیره، لذت خردن این کباب را دوچندان می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (600 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (185 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (55 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (27 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان