دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / آشپزی / غذاهای سنتی / خوراک ها /

روش تهیه شله گندی   

دوشنبه، 11 مهر 1401
 شله گندی یکی از انواع دسرهای سنتی ایرانی است که از ایام گذشته تا به حال مورد توجه ایرانیان بوده است. البته امروزه شله زرد دیگر به عنوان دسر مصرف نمی شود و بیشتر به عنوان نذری تهیه و پخش می شود. در ادامه با اموزش آشپزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه  شله گندی با ساعد نیوز همراه باشید.

شله گندی یکی از انواع دسر های خوشمزه و بسیار پرطرفدار ایرانی است که به دو صورت سرد و گرم سرو می شود. این دسر سنتی و قدیمی به عنوان یک دسر مناسبتی هم شناخته شده که در مناسبت های مذهبی به صورت نذری در میان مردم پخش می شود. شله زرد گزینه مناسبی برای ماه مبارک رمضان می باشد. می توان شله زرد را به صورت قالبی یا به صورت تک نفره تهیه نمود. شله گندی یکی از اصیل ترین دسرهای ایرانی می باشد که در کرمان به نام ابراهیم خانی معروف است. برای مشاهده آموزش آشپزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شله گندی در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید.

مواد لازم برای شله گندی

  • عدس۳ پیمانه
  • برنج نیم دانه۱ پیمانه
  • انار خشک۱ پیمانه
  • پیاز۲ عدد
  • نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
  • زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه شله گندی

برای تهیه شله گندی خوشمزه در ابتدای کار برنج و عدس را درون دو کاسه جداگانه می ریزیم، سپس مقداری آب به کاسه ها اضافه کرده و اجازه می دهیم برنج و عدس به مدت یک ساعت خیس بخورند تا کمی نرم شوند.در این مرحله عدس را به همراه چند لیوان آب و کمی نمک داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت قرار داده و اجازه می دهیم عدس بپزد. پس از اینکه عدس به طور کامل پخت، آنرا از قابلمه خارج می کنیم.آب باقیمانده از پخت عدس را مجددا درون قابلمه می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا آب جوش بیاید، سپس برنج را آبکشی کرده و به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه اجازه می دهیم برنج به طور کامل بپزد.پس از اینکه برنج به طور کامل پخت، عدس پخته شده را به همراه دانه های انار و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم شله گندی جا بیفتد. در همین حین پیازها را پوست گرفته و به صورت خلالی خرد می کنیم.در این مرحله یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه می کنیم. پس از اینکه روغن داغ شد، پیازها را به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا کاملا سرخ شوند، سپس مقداری زردچوبه اضافه می کنیم.
حالا پیاز داغ را به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم آب اضافی غذا کشیده شود و به خوبی جا بیفتد. در نهایت پس از اینکه شله گندی آماده شد، آنرا درون ظرف دلخواه می ریزیم و به همراه نان و ترشی سرو می کنیم.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس
خلاقیت جالب دانشجویان آمریکایی برای اعلام انزجار از اسرائیل و رژیم صهیونیستی با الهام از ایرانی‌ها! + فیلم
اولین تصاویر از لحظه اهدای انگشتری خاص توسط رهبر معظم انقلاب به وحید شمسایی
رپر سرشناس در تهران بستری شد + جزئیات
(فیلم) خودزنی هوادار دو آتیشه نساجی در حاشیه بازی با پرسپولیس / اگه نرم تو استادیوم خودمو میکشم!
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه