روش تهیه سوپ جو سفید با خامه و مرغ

  شنبه، 11 دی 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش تهیه سوپ جو سفید با خامه و مرغ
سوپ سفید یا سوپ جو با شیر و خامه از جمله محبوب‌ترین پیش غذاها است. سوپ شیر مجلسی را با شیر، خامه و جو پوست کنده یا پرک و در برخی موارد با بلغور گندم هم درست می‌کنند. طرز تهیه سوپ جو سفید با قارچ یا همان سوپ جو سفید با قارچ است.

سوپ جو سفید یکی از محبوبترین پیش غذاهای ایرانی است که معمولا در انواع مهمانی ها و جشن ها سرو می شود. این سوپ به دلیل داشتن شیر سفید رنگ است و در برخی موارد مقداری خامه سفید هم به سوپ اضافه می شود که سوپ را غلیظتر، خوشمزه تر و البته پر کالری تر می کند. در تهیه سوپ جو سفید از سینه مرغ پخته شده استفاده می شود که همراه با قارچ و سبزیجاتی که داخل سوپ هستند ترکیبی سیرکننده و دوستداشتنی را به وجود می آورد به طوری که با گذاشتن هر قاشق از این سوپ در دهانتان مزه های متفاوتی را حس می کنید.

این سوپ در رستوران ها هم به عنوان پیش غذا سرو می شود که فوت و فن ها و نکات ریز و درشت تهیه آن و البته تجربه سرآشپزها باعث طعم بسیار خوب و متفاوت آن می شود. ما همه این نکات را جمع آوری کرده ایم و در قالب دستور زیر به شما آموزش داده ایم تا این پیش غذای محبوب را در آشپزخانه خودتان آماده کنید و از مزه آن لذت ببرید.

مواد لازم سوپ جو سفید

  • پیاز ۱ عدد
  • شیر ۱ لیوان
  • هویج ۱ عدد
  • جو پرک ۱ لیوان
  • سینه مرغ ۱۰۰ گرم
  • خامه در صورت تمایل
  • آرد ۲ قاشق غذاخوری
  • کره ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه سوپ جو سفید

ابتدا جوپرک را در قابلمه ای میریزیم سپس ۴ لیوان آب روی آن میریزیم و روی حرارت زیاد میگذاریم تا هر چه زود تر بجوش بیاید. میتوانید از جو نیز استفاده کنید،فقط توجه داشته باشید که جو را باید از شب قبل در کاسه ای از آب بگذارید خوب خیس بخورد ۲الی۳ مرتبه آب آن را عوض کنید و هنگام پخت نیز زمان بسیار بیشتری از جوپرک نیاز دارد تا بپزد سینه مرغ را در قابلمه ای قرار میدهیم و تا روی آن آب میریزیم و کمی نمک،فلفل،زردچوبه به آن اضافه میکنیم و روی حرارت متوسط میگذاریم خوب پخته شود.

پیاز راپوست میگیریم و میشوییم و از وسط نصف میکنیم و روی تخته نگینی خرد میکنیم و مقدار کمی از آن را داخل قابلمه ای که سینه مرغ در حال پخت است میریزیم و باقی آن را در قابلمه ای که جوپرک در آن میپزد میریزیم و خوب هم میزنیم.

حتما باید مداوم جوپرک را هم بزنیم تا ته نگیرد..هویج را اگر نیاز بود تمیز میکنیم و میشوییم و یا با رنده ریز میکنیم و یا روی تخته نگینی خرد میکنیم(کاملا سلیقه ای است)و به سوپ می افزاییم. سینه مرغ که پخته شده در آبکشی قرار میدهیم تا خنک شود سپس خیلی ریز ریش ریش میکنیم و به سوپ اضافه میکنیم.

این موضوع خیلی اهمیت دارد که شما شیر (خامه) را ۱۵دقیقه قبل از اینکه بخواهید به مواد اضافه کنید از یخچال خارج کرده باشید و با دمای محیط سازگار شده باشد تا زمانیکه به مواد اضافه میکنیم اصطلاحا نبرد.
در شیر داغ کن کره را میریزیم و روی حرارت کم قرار میدهیم و تامل میکنیم تا آب شود سپس آرد را مرحله به مرحله اضافه میکنیم و تفت میدهیم تا کاملا با آرد یکی شود و رنگ آن کرمی شود،بعد شیر را کم کم به آن می افزاییم و خوب مخلوط میکنیم تا سس یکدستی شود بعد به مواد سوپ اضافه میکنیم و هم میزنیم و صبر میکنیم تا سوپ خوب بپزد. اگر کالری سوپ برایتان حائز اهمیت نیست میتوانید مقداری از سوپ را در کاسه ای بریزید و کمی خامه به آن اضافه کنید و با قاشق هم بزنید.

نکات سوپ شیر رستورانی با شیر و خامه

  • سوپ جو سفید با مرغ و شیر و خامه را به جای جو پوست کنده با جو پرک هم می توانید درست کنید. اما اگر دوست دارید یک سوپ غلیظ و لعابدار داشته باشید بهتر است از جو پوست کنده استفاده کنید.
  • سوپ جو را به جای خامه و شیر با رب هم می توانید درست کنید و بنابراین سوپ جو قرمز خواهید داشت. در این صورت دیگر سوپ سفید ندارید و سوپ نیازی هم به میکس کردن ندارد فقط باید خوب جا بیفتد.
  • اگر می خواهید سوپ جو را برای ۶ نفر درست کنید این مقدار مواد را نصف کنید.
  • اضافه کردن مقداری ذرت یا کرفس به سوپ جو رستورانی و خانگی اختیاری است و اتفاقا قوت آن را بیشتر می کند.
  • این روزها که بحث بیماری های ویروسی مثل سرماخوردگی و کرونا و نیز بیماری آنفولانزا داغ است پخت غذاهای سبک، مقوی و مایع را بیشتر در دستور رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. جو سرشار از آنتی اکسیدان است و سطح مقاومت بدن را بالا می برد. قارچ هم یک منبع خوب ویتامین D است، یعنی همان ویتامینی که کمبود آن سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (664 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان