روش تهیه ته چین کوفته قلقلی لذیذ و خوشمزه

  چهارشنبه، 28 مهر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش تهیه ته چین کوفته قلقلی لذیذ و خوشمزه
ته‌چین یکی از غذا‌های پر طرفدار ایرانی است که از ترکیب برنج با ماست، زعفران، تخم مرغ و ادویه‌های معطر تهیه می‌شود. ته‌چین انواعی دارد مانند ته‌چین مرغ، گوشت، بادمجان و .... در بسیاری از موارد از ته‌چین برای ته‌دیگ هم استفاده می‌کنند. ته‌چین‌ها به دلیل ظاهر زیبا و منسجمی که دارند، یک غذای مجلسی و رسمی محسوب می‌شوند.

ته چین کوفته قلقلی یا ته چین کوفته ریزه یکی از انواع ته چین ها می باشد که به سرعت آماده می شود و طعم و مزه خوبی دارد و می توانید برای نهار یا شام این غذای خوشمزه و آسان را تهیه کنید. ته چین با مرغ و گوشت تهیه می شوند و عطر و طعم بسیار خوبی دارد به شرطی که از ماست چکیده استفاده کنید و در استفاده از زعفران دست و دلباز باشید فرقی نداره ماست شما ترش یا شیرین باشد ولی باید سفت باشد و آبکی نباشد، ماست ترش ته چین را تردتر می کند بهتر است در تهیه ته چین از ترکیب برنج ایرانی به همراه برنج دودی استفاده کنید تا عطر آن دو برابر شود.

مواد لازم برای تهیه ته چین کوفته قلقلی

  • برنج:5 پیمانه
  • ماست :6 ق غ سر پر
  • تخم مرغ کامل :1 عدد و 1 عدد زرده
  • زعفران :به مقدار دلخواه
  • هویج :به مقدار دلخواه
  • سیب زمینی نگینی خرد شده ریز:به مقدار دلخواه
  • گوشت چرخ کرده :250 گرم
  • پیاز:1 عدد
  • نمک و فلفل :به میزان کافی
  • زرشک، خلال پسته و بادام :برای تزئین
  • روغن :به میزان کافی

روش تهیه ته چین کوفته قلقلی

برای شروع ابتدا برنج را بشویید و چند ساعت با کمی آب و نمک خیس دهید.بعد آبکش کنید.سپس داخل ظرفی گوشت چرخ کرده را با کمی نمک،فلفل و مقداری زعفران مخلوط کنید و کمی با دست ورز دهید.گوشت ها رو به صورت قلقلی های کوچک در بیاورید و داخل تابه روغن سرخ کنید.هویج ها را به صورت رنده و یا خلالی خرد کنید و کمی تفت دهید تا سرخ شوند.سیب زمینی های نگینی خرد شده را هم سرخ کنید.در این مرحله تخم مرغ ها را به همراه ماست و زعفران مخلوط کنید و بعد مقداری از برنج آبکش شده را به آن اضافه کنید.

ته تابه یا قابلمه تان را مقداری روغن بریزید و مایه ته چین را کف ظرفتان بریزید و سطح آن را صاف کنید. بعد گوشت قلقلی، هویج و سیب زمینی را به ترتیب روی مایه ته چین بریزید.بقیه برنج سفید را هم روی مواد اضافه کنید. به مدت 5 دقیقه حرارت را بالا ببرید تا ته چین خودش را بگیرد و بعد به مدت 45 تا یک ساعت با حرارت ملایم دم دهید.

نکات مربوط به گوشت

گوشت قرمز حاوی میزان بالای پروتئین و بهترین ماده غذایی برای تقویت ماهیچه ها و استحکام عضلانی بدن است. همچنین دارای میزان قابل توجهی از امگا ۳ و دارای منبع غنی از آهن است و برای پیشگیری از کم خونی بسیار موثر است. آهن از یک سو به ساخت هموگلوبین موجود در خون کمک می کند و از سوی دیگر رسیدن اکسیژن به قلب و مغز را سرعت می بخشد. گوشت قرمز منبع بسیار خوبی از ویتامین های گروه B است. این گروه از ویتامین ها برای سوخت و ساز بهتر بدن ضروری هستند. برای تهیه کوفته قلقلی بهتر است از مخلوط گوشت گوسفند و گوساله استفاده کنید.

نکات مربوط به برنج

برای تهیه ته چین بهتر است از برنج ایرانی استفاده کنید که عطر و طعم بهتری نسبت به انواع برنج های خارجی دارد. بعد از اینکه برنج را شستید، به آن آب گرم و نمک اضافه کنید. نمک را به اندازه ای اضافه کنید که کمی شور تر از حد معمول باشد. بگذارید برنج چند ساعت خیس بخورد. بهتر است برنج حداقل ۳ ساعت با نمک خیس بخورد تا کیفیت بهتری داشته باشد. اگر وقت دارید، حتماً از شب قبل برنج را خیس کنید. برای آب کش کردن برنج قابلمه را تا دو سوم از آب پر کنید و روی حرارت بگذارید. نمک را به آن اضافه کنید.

وقتی آب به جوش آمد، باید برنج را اضافه کنید. آبی را که به برنج اضافه شده بود و برنج با آن خیس خورده بود، خالی کنید و برنج خیس خورده را داخل آب درحال جوش بریزید. حرارت برنج درحال جوش نباید کم باشد و شعله گاز باید متوسط رو به زیاد باشد. درب قابلمه را نگذارید و صبر کنید تا آب برنج جوش بیاید. وقتی آب دوباره به جوش آمد، چندبار با فاصله و البته با دقت برنج را هم بزنید تا دانه ها از هم باز شود. دقت کنید برنج را خرد نکنید. تقریباً برنج حدود ده تا چهارده دقیقه باید بجوشد.

البته زمان جوشیدن برنج به نوع آن بستگی دارد. زمانی برنج برای آب کش کردن مناسب است که دانه های آن نرم شود؛ ولی هنوز مغز آن سفت باشد. بعد از اینکه برنج را آب کش کردید، اجازه بدهید آب برنج کاملاً گرفته شود. سپس روی برنج آب سرد بریزید تا پخت دانه ها متوقف شود و همین طور نمک اضافی بین دانه های برنج بیرون رود تا برنج شور نشود.

نکات مربوط به زعفران

همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید؛ چون هرقدر زعفران را با آب بیش تری دم کنید، کم رنگ تر می شود و مجبور می شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواه تان از زعفران بیشتری استفاده کنید؛ بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است. برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید. بعد به ازای ۱ قاشق چای خوری زعفران ۲ قاشق سوپ خوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید. افزودن یخ باعث می شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیش تری پس بدهد.

زعفران را در ظرف دردار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه بدهید در دمای محیط یخ زدایی شود. پس از هر بار استفاده دوباره زعفران باقی مانده را داخل فریزر قرار دهید. حواستان باشد زعفرانی که استفاده می کنید، تقلبی نباشد. برای اینکه بفهمید زعفران تقلبی یا خالص است. زعفران را بین انگشتتان بگذارید و فشار بدهید. اگر روغن پس نداد؛ یعنی خالص است. زعفران های تقلبی معمولاً براق هستند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (464 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (324 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (312 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (247 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (214 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (185 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (114 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (85 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (83 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (82 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 8 مهر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
زینب نصرالله: همسرم قبل ازدواج نمی‌دانست که من دختر سید حسن نصرالله هستم/ الحمدلله توفیق حاصل شد و ما ازدواج کردیم
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 8 مهر 1403 + فیلم
مدیر عامل معدن طبس سکته مغزی کرد
چشم و چراغ جبهه مقاومت، سید حسن نصرالله به لقاء‌الله پیوست
فال انبیاء روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
سید حسن نصرالله به شهادت رسید
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو