روش تهیه هویج پلو زعفرانی ساده

  یکشنبه، 08 خرداد 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
روش تهیه هویج پلو زعفرانی ساده
هویج پلو یکی از انواع غذاهای سنتی و اصیل ایرانی است که بسیار پر طرفدار بوده و دارای دستور های پخت متنوعی نیز می باشد و شما می توانید آن را هم با گوشت و هم با مرغ تهیه کنید. این غذای بسیار خوشمزه و لذیذ به دلیل ظاهر و طعم لذیذی که داشته به عنوان یکی از غذا های مجلسی ایرانی محسوب شده که بسیار به میز شما سنگینی و جلوه می بخشد.

هویج پلو که نام دیگر آن شیرین پلو نام دارد و اصالت آن به شهر شیراز بر می گردد، یکی از غذاهای خوشمزه و مجلسی است که به خاطر عطر و طعم فوق العاده ای که دارد بسیار مشهور و پر طرفدار می باشد. هویج پلو را با توجه به سلیقه های مختلف به 4 روش مختلف طبخ می کنند. برای مثال: هویج پلو با گوشت تکه ای، هیج پلو با گوشت چرخ کرده، هیج پلو با مرغ، هویج پلو بدون گوشت. به هر حال اگر با طرز تهیه هویج پلو با مرغ آشنایی ندارید، ما در این آموزش آشپزی ساعد نیوز، مواد لازم و طرز تهیه هویج پلو با مرغ را آماده کرده ایم تا شما بتوانید در منزل این هویج پلوی خوشمزه و مجلسی را درست کنید.

مواد لازم برای هویج پلو زعفرانی ساده

  • برنج ۳ پیمانه
  • هویج ۱ کیلوگرم
  • شکر ۱/۳ پیمانه
  • زرشک ۱/۲ پیمانه
  • پیاز متوسط ۲ عدد
  • گوشت مرغ ۵۰۰ گرم
  • خلال بادام ۱/۴ پیمانه
  • خلال پسته ۱/۴ پیمانه
  • آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری
  • زعفران ساییده ۱ قاشق سوپخوری
  • نمک ، روغن مایع و پودر زعفران به اندازه کافی
  • خلال پوست پرتقال تلخی گرفته شده ۱/۴ پیمانه

طرز تهیه هویج پلو زعفرانی ساده

برای تهیه هویج پلو مجلسی ابتدا خلال بادام ها را در در کاسه ای می ریزیم و روی آن ها آب می ریزیم و اجازه می دهیم تا خیس بخورند. پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم و کنار می گذاریم. هویج ها را نیز با پوست کن تمیز می کنیم و آبکش می کنیم و روی قسمت درشت رنده به صورت اُریب می کشیم تا هم یکسان شوند و هم بزرگ تر به نظر بیایند.

سپس داخل قابلمه ای آب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا آب به جوش بیاید. بعد پیاز باقیمانده را پوست می گیریم و می شوییم و از وسط به دو قسمت تقسیم می کنیم و همراه با مرغ و کمی پودر زعفران به آب در حال جوش اضافه می کنیم و می گذاریم تا مرغ کاملا پخته شود. پس از پخت کامل مرغ ها را روی تخته آشپزخانه با چاقو خرد می کنیم.

تابه ای را روی حرارت قرار می دهیم تا کمی گرم شود و بعد پیاز ها را در تابه می ریزیم و شروع می کنیم به تفت دادن ، ۲ الی ۳ دقیقه که تفت دادیم کمی روغن می ریزیم و پیاز ها را سرخ و طلایی می کنیم (روغن را در ابتدا نمی ریزیم چون می خواهیم رطوبت پیاز ها کاملا گرفته شود.) و مرغ های خرد شده را نیز به آن اضافه می کنیم و با هم تفت می دهیم و در بشقابی می ریزیم و کنار می گذاریم.

خلال بادام ها را در آبکش می ریزیم و اجازه می دهیم آب اضافه آن خارج شود. در همان تابه هویج ها را می ریزیم و روی حرارت تفت می دهیم تا آب هویج کاملا گرفته شود و کمی روغن روی هویج می ریزیم و ۱ قاشق آبلیمو نیز روی هویج می ریزیم و تفت می دهیم و حرارت را کم می کنیم و زعفران را روی هویج می ریزیم و زرشک و شکر را با هم به مواد می افزاییم و پیاپی هم می زنیم تا زرشک ها نسوزند.

حرارت را خاموش می کنیم و خلال پسته ،خلال بادام و پوست پرتقال را نیز به مواد اضافه می کنیم و خوب مواد را با هم زیر و رو می کنیم و مجددا ترکیب مرغ و پیاز داغ را اضافه می کنیم و همگی مواد را با هم مخلوط می کنیم.

سپس در قابلمه ای آب و نمک می ریزیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا زودتر به جوش بیاید. برنج را می شوییم و آب آن را خالی می کنیم و در آب جوش می ریزیم و هم می زنیم.۵ دقیقه بعد برنج را لای دندان تست می کنیم اگر اطراف برنج کاملا پخته بود و مغز آن کمی سفت بود بهترین زمان برای آبکشی است. برنج را آبکش می کنیم و کف قابلمه روغن می ریزیم و روی حرارت کم قرار می دهیم و کمی برنج کف قابلمه می ریزیم،دقت کنید که برنج را کفتگیر به کفتگیر می ریزیم.

پس یک کفگیر برنج می ریزیم و روی آن از مایه می ریزیم و مجددا لایه بعدی با کفگیر برنج می ریزیم و لایه بعد از مواد هویج پلو می ریزیم تا به آخر که برنج و مایه تمام شود. در مرحله بعدی درب قابلمه را می گذاریم و ابتدا حرارت را ملایم می کنیم تا هویج پلو ابتدا بخار کند (تقریبا ۵ دقیقه) و بعد حرارت را کم می کنیم تا کاملا هویج پلو پخته شود. پس از ۴۵ دقیقه الی ۱ ساعت بعد هویج پلو کاملا پخته شده و در دیس می کشیم و نوش جان کنید.

نکات کلیدی در تهیه هویج پلو زعفرانی ساده

  1. اگر می خواهید هویج پلو مجلسی داشته باشید بهتر است برنج را جداگانه پخته و مواد هویج و مرغ را در انتها روی برنج و در دیس قرار دهید.
  2. در هر شهر هویج پلو رسپی ها متفاوتی دارد.
  3. می توانید از ران یا ساق مرغ نیز استفاده کنید.
  4. بهتر است هویج ها را رنده کنید تا خوب پخته شود اگر خلالی خرد کردید حتما مقداری آب اضافه کنید تا هویج خام نماند.
  5. می توانید بجای زرشک از کشمش نیز استفاده کنید.
  6. میزان افزودن شکر به هویج پلو به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد.
  7. حرارت در هنگام پخت هویج پلو کم باشد تا خوب پخته شود.
  8. افزودن آبلیموترش باعث خوش رنگ شدن و تیره نشدن هویج ها می شود.
  9. در هویج پلو از گوشت چرخ کرده یا تکه ای نیز می توانید استفاده کنید.
  10. برای خوش رنگ شدن هویج حتما بعد از شستن آن با پوست کن پوستش را جدا کنید.
  11. به دلخواه در انتها روی هویج پلو کمی کره یا روغن کرمانشاهی بریزید.
  12. به دلخواه می توانید در تهیه هویج پلو کمی رب انار نیز استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه هویج پلو زعفرانی ساده روش دوم

  • هویج بزرگ 7 عدد
  • سینه مرغ 2 عدد بزرگ
  • برنج 4 پیمانه
  • روغن به مقدار لازم
  • پیاز 2 عدد
  • کره 100 گرم
  • زرشک 5 ق غذا خوری سر پر
  • نمک به مقدار لازم
  • فلفل سیاه و زنجبیل هر کدام 1 ق چایی خوری
  • هل 1/5 ق چایی خوری
  • دارچین 1 ق چایی خوری
  • شکر 2/5 ق غذا خوری
  • گلاب 1 ق غذا خوری
  • زعفران دم کرده 6 ق غذا خوری
  • خلال پسته و بادام به مقدار دلخواه
  • آب به مقدار لازم
  • سیب زمینی 1 عدد متوسط

طرز تهیه هویج پلو زعفرانی ساده روش دوم

ابتدا برنج را به خوبی با آب سرد 2 الی 3 مرحله بشویید و بعد ظرفی را برداشته و داخل آن مقداری آب بریزید و برنج شسته شده را به همراه مقداری نمک بریزید و 2 ساعت به برنج در آب و نمک زمان دهید تا به خوبی خیس بخورد. هویج ها و مرغ ها را هم به خوبی با آب سرد بشویید و بعد پوست هویج ها را بگیرید و آن ها را با رنده درشت به صورت خلالی و درشت رنده کنید و بعد مرغ ها را نیز به شکل نواری و یکدست برش دهید و کنار بگذارید.

قابلمه ای برداشته و داخل آن مقداری روغن بریزید و آن را روی شعله گاز قرار دهید و کمی که روغن گرم شد به آن هویج هایی که به شکل خلالی رنده کرده اید را اضافه کنید و کمی در روغن تفت دهید سپس به آن شکر و دارچین را اضافه کنید و خوب هم بزنید و در آخر 2 قاشق غذا خوری زعفران را به همراه 50 گرم کره به آن ها اضافه کنید و اجازه دهید تا 15 دقیقه با درب بسته هویج ها به خوبی نرم و پخته و مزه دار شوند و آن ها را از درون قابلمه برداشته و داخل ظرف جداگانه ای بریزید و کنار بگذارید. دقت داشته باشید پخت هویج ها خیلی طولانی نشود تا هویج ها از شدت نرمی به راحتی له شوند.

پیاز را شسته و پوست بگیرید و به شکل نگینی شده و یکدست آن را خرد کنید سپس ماهیتابه ای برداشته و درون آن مقداری روغن بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید و زمان دهید تا پیاز ها به خوبی سرخ و سبک شوند سپس زیر آن را خاموش کنید و کنار بگذارید. حالا درون قابلمه ای که قبلاً هویج ها را پخته بودید با همان روغن و کره ای که در قابلمه باقی مانده، مرغ های نواری شده را نیز بریزید و کمی در آن تفت دهید تا مرغ ها تغییر رنگ دهند سپس به آن ها نصف پیاز داغی که آماده کرده بودید را به همراه 1 قاشق چایی خوری سر پر نمک و فلفل سیاه و زنجبیل و 1 ق چایی خوری هل اضافه کنید و خوب مرغ ها را با پیاز داغ و ادویه ها هم بزنید و کمی آن ها را با هم تفت دهید و در آخر هم به آن ها 2 قاشق غذا خوری زعفران اضافه کنید و زمان دهید تا مرغ ها به خوبی با پیاز و ادویه ها پخته شوند و سپس آن ها را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید.

ماهیتابه ای برداشته و درون آن مقداری روغن به همراه 20 گرم کره بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا کره آب شود و با روغن ترکیب و مقداری داغ شود سپس زرشک ها را ابتدا مقداری با آب سرد بشویید و بعد درون روغن بریزید و به آن ها گلاب را به همراه نصف قاشق چایی خوری هل و 1/5 قاشق غذا خوری شکر اضافه کنید و زمان دهید تا زرشک ها به خوبی تفت داده شوند و با ادویه ها مخلوط شوند و بعد به آن ها مقداری خلال پسته و بادام را نیز اضافه کنید و با زرشک ها به خوبی تفت دهید و در آخر هم 2 ق غذا خوری زعفران دم کرده باقی مانده را هم اضافه کنید و خوب با خلال پسته و بادام ها و زرشک مخلوط کنید و تفت دهید و بعد آن ها را از روی حرارت برداشته و کنار بگذارید سپس چند قاشق از هویجی را که درست کرده بودید به آن ها اضافه کنید و خوب هم بزنید و مقدار کمی از این ترکیب را برداشته و برای تزیین روی برنج کنار بگذارید و مابقی را با مرغ ترکیب کنید.

قابلمه ای برداشته و درون آن مقداری نمک و آب بریزید و آن را روی حرارت گاز قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند و بعد برنجی که از قبل خیس کرده بودید را برداشته و داخل قابلمه بریزید و 20 دقیقه ای به آن زمان دهید تا درون آب نمک در حال جوش تا حدی پخته شود و بعد از 20 دقیقه آن را از روی حرارت برداشته و آبکش کنید و به آرامی کمی آن را با آب سرد بشویید و کنار بگذارید.

سیب زمینی را نیز با آب به خوبی شسته و پوست بگیرید و بعد آن را به شکل حلقه ای برش دهید. قابلمه ای برداشته و مقداری در آن روغن بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید و سیب زمینی های حلقه شده را کف قابلمه بچینید و بعد مقداری از برنجی که پخته بودید را روی سیب زمینی ها بریزید و روی آن را از ترکیب مرغ و هویج و زرشکی که مخلوط کرده بودید بریزید و به همین شکل لایه لایه برنج خود را با مواد پر کنید و بعد دمکنی را روی قابلمه قرار دهید و درب قابلمه را بگذارید و شعله را روی کم تنظیم کنید و 40 دقیقه زمان دهید تا برنج شما به خوبی دم بکشد و بعد آن را از روی حرارت برداشته و آن را داخل ظرف مورد نظر خود برای سرو بریزید و روی آن را با مواد زرشک و هویج و خلال هایی که برای تزیین نگه داشته بودید تزیین کنید و بعد از آن هم هویج پلو شما آماده سرو است میل کنید و لذت ببرید. نوش جان

 هویج پلو زعفرانی ساده


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (450 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (313 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (278 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (238 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (206 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (172 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (96 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (79 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
رابطه بین هاشمی رفسنجانی و سریال اوشین؛ کشفی که کیهان انجام داد
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
عجیب اما واقعی؛ 9 مادر خارق العاده در دنیا/ از زایمان یک زن در 70 سالگی تا مردی که دختردار شد+عکس
تکذیب شهادت سردار قاآنی در حملات اسرائیل به ضاحیه بیروت
اسرائیل پس از لبنان شاید به ایران حمله کند | توصیه فرمانده‌ سابق سپاه به دولت‌های 3کشور
هفته‌ها طول می‌کشد تا اسرائیل از سرنوشت سیدحسن نصرالله مطلع شود
ناپدید شدن مرموز دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا /+ جزئیات اتفاق تلخی که برای فاطمه کشاورز در اسپانیا روی داده
(عکس) غذای محلی کاشان بر سر میز غذای رونالدو و جورجینا
(عکس) چیدمان بخصوص و مجلل اتاق آرایش فرح پهلوی به سبک کلاسیک سلطنتی/ در روزهایی که مردم ایران خونه برای زندگی نداشتن ببین چه هزینه‌ای فقط صرف اتاق آرایش فرح شده
(ویدئو) یادی کنیم از ناهار لاکچری ظهر جمعه خونه مادربزرگ دهه 60 ها/ نگاه پر محبت و لبخند پدر بزرگ
فرصت زمانی 12 روزه به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی/ اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری 1403 هفتۀ پایانی مهرماه
افتتاح بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب نایروبی با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران
ویدیو/ مارکوپولو، دروغگویی ماهر یا جهانگردی معروف! مشهورترین جهانگرد جهان در کتاب میلیون از ایران چه می‌گوید؟
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد