دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / آشپزی / انواع آش و سوپ /

روش تهیه آش سبزی شیراز 

جمعه، 31 تیر 1401
آش سبزی یکی از انواع آش های خوشمزه ایرانی است که اصالت آن مربوط به شهر شیراز می باشد. این نوع آش بر خلاف دیگر آش ها به عنوان صبحانه سرو می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه آش سبزی در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید.

آش سبزی، یکی از آش های محلی و سنتی شیراز است که در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است. این آش در طباخی های شيراز به عنوان صبحانه تهيه می شود؛ ضمن اینکه از نذریهای معروف ایام ماه محرم و صفر و ماه مبارک رمضان است. این آش از گوشت گوسفندی، حبوبات فراوان و دو نوع سبزیجات تشکیل می شود و از همین نظر شباهت زیادی به آش شله قلمکار دارد.

اهالی شیراز معتقدند كه خوشمزگی اين آش به پخت آن با گوشت فراوان در دیگ های بزرگ است که اغلب در طباخی ها و هنگام پخت نذری، از شب تا صبح می پزد و همین روند طولانی پخت، طعمی فوق العاده به آن می دهد.

آش سبزی شیرازی بسیار مغذی و مقوی است و از بهترین گزینه ها برای یک وعده صبحانه حسابی در روزهای سرد زمستانی به حساب می آید. برای اینکه با طرز تهیه آش معروف شیرازی ها آشنا شوید، این مقاله را از دست ندهید.

مواد لازم برای آش سبزی شیراز

  • گوشت 500 گرم
  • برنج نیم دانه 3 لیوان
  • تره 1 کیلوگرم
  • ترخون 100 گرم
  • لوبیا سفید 1 لیوان
  • عدس 1 لیوان
  • نخود 1 لیوان
  • نمک، فلفل و روغن به مقدار لازم

طرز تهیه آش سبزی شیراز

برنج و حبوبات را از شب قبل بخیسانید. درون قابلمه ای گوشت را با پیاز خردشده و کمی روغن تفت دهید.پس از تغییر رنگ گوشت مقداری آب، زردچوبه و پودر دارچین به آن اضافه کنید. سپس، اجازه دهید گوشت با حرارت ملایم بپزد و پس از پخت گوشت، آن را ریش ریش کنید.در یک قابلمه دیگر چند لیوان آب بریزید. برنج ، نصف ترخون، نمک و فلفل را درون قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید تا برنج بپزد و شل شود. هنگام پخت مواد، در قابلمه را باز بگذارید تا رنگ سبزی تیره نشود (می توانید در این مرحله مواد را با میسکر بزنید تا یکدست شود).در قابلمه های جداگانه نخود، لوبیا و عدس را بپزید. اگر آب عدس تیره شد، در طول مدت پخت 1 تا 2 بار آب آن را تعویض کنید.

پس از اینکه تمام مواد پختند، حبوبات و گوشت ریش ریش را به مخلوط برنج و سبزی در حال پخت اضافه کنید. البته باید آب حبوبات و آب گوشت را صاف کنید و بعد به آش اضافه کنید ( در این مرحله می توانید مواد را با میسکر بزنید تا یکدست شود).

باقی مانده ترخون را در مقداری روغن تفت دهید و به مواد دیگر اضافه نمائید. سپس، حرارت را کم کنید و اجازه دهید آش به مدت 2 ساعت روی حرارت کم بماند تا غلیظ و کشدار شود.البته در این مدت باید هر 10 دقیقه یک بار آش را خوب هم بزنید تا ته نگیرد. پس از آماده شدن آش، آن را با پیاز داغ تزیین نمایید و سرو کنید.

نکات طلایی در تهیه آش سبزی

  1. در مراحل آخر پخت آش سبزی باید مرتب آن را هم بزنید. راز اصلی خوشمزه و کش دار شدن این آش، هم زدن مرتب آن است.
  2. بهتر است در این آش از گوشت گردن یا سردست استفاده کنید.
  3. آش سبزی باید تا حدی پخته شود که مواد خوب له شوند.

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب
تبدیل پایان نامه به مقاله !
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
سابمیت مقاله چیست؟
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی