روش تهیه استانبولی با سویا

  جمعه، 24 تیر 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش تهیه استانبولی با سویا
استانبولی پلو یکی از غذاهای خوشمزه و ساده ایرانی است که در شهرهای مختلف کشور با مواد بسیار متنوعی تهیه می شود. برای مشاهده آموزش آشپزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه استانبولی پلو در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید.

ناهار چی بپزم؟ شام چی درست کنم؟ بارها این جمله را گفتیم یا شنیدیم. سریع ترین جواب استانبولی پلو است غذایی راحت و سریع! طرز تهیه استانبولی پلو در بعضی خانه ها متفاوت است. گاهی استانبولی پلو با گوشت یا استانبولی با سبزیجات معطر تهیه می شود؛ گاهی هم فقط با گوجه و سیب زمینی است. در بسیاری از موارد نیز استانبولی پلو با لوبیا سبز می کنند که به آن لوبیا پلو می گویند. اگر دلیل نامگذاری استانبولی پلو را بخواهید باید بگوییم احتمالا این دستور پخت از شهر استانبول کشور ترکیه می آید.

استانبولی پلو یک غذای بسیار راحت و خوشمزه است که احتمالا همین حالا تمام مواد لازم برای پخت آن را در خانه دارید. مواردی که در لیست زیر به صورت اختیاری نوشته شده اند را اگر دوست داشتید به غذای خود اضافه کنید تا غذای پر و پیمان تری برای ناهار یا شامتان داشته باشید. در ادامه با طرز تهیه استانبولی پلو با سویا همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه استانبولی پلو با سویا دو نفره

  • برنج ایرانی ۲ پیمانه
  • رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
  • پیاز ۲ عدد
  • سیب زمینی ۲ عدد
  • گوجه فرنگی ۲ عدد
  • سویا ریز ۲۵۰ گرم
  • زعفران ۱ قاشق غذا خوری
  • زردچوبه، نمک، فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه استانبولی پلو با سویا

ابتدا برنج را به مدت ۲ ساعت در آب و نمک خیس کنید تا برنج سفیدتر و نرم شود. سویا را در آب ولرم به مدت ۳۰ دقیقه خیس کنید. سویا را از صافی رد کنید و با پشت قاشق فشار دهید تا آب اضافه آن گرفته شود. می توانید برای یکدست شدن سویا بعد از خیس کردن، آن را در غذاساز بریزید. سپس سیب زمینی ها را شسته و پوست بگیرید و روی تخته برش آن ها را به صورت نگینی خرد کنید سپس دوباره آبکشی کنید و آب سیب زمینی ها را با دستمال بگیرید. پیاز ها را شسته و پوست کنید و به صورت نگینی خرد کنید.

در تابه مناسب روغن بریزید و پیاز های خرد شده را با حرارت ملایم داخل روغن تفت دهید تا خامی آن گرفته، نرم و سبک شود. سپس سویا را به پیاز اضافه کنید. مقداری تفت دهید تا رنگ سویا تغییر کند. در این هنگام سویا را با قاشق زیر و رو کنید تا ته نگیرد. بعد از این مرحله اضافه کردن سیب زمینی های نگینی می باشد. سیب زمینی ها را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا با مواد دیگر ترکیب و مخلوط شود.

رب گوجه فرنگی را به مواد اضافه کنید و حسابی مخلوط کنید تا همه مواد یکدست و هم رنگ شوند. اضافه کردن رب گوجه برای خوش رنگ شدن غذا و مزه دار شدن استانبولی می باشد زیرا گوجه فرنگی به تنهایی رنگ زیادی به غذا نمی دهد. گوجه ها را شسته و نگینی خرد کنید و با مواد مخلوط کنید.

حالا نوبت اضافه کردن نمک، فلفل سیاه و زردچوبه است. ادویه ها را اضافه کنید و هم بزنید تا همه ادویه ها پخش شود و مواد مزه دار شود. سپس یک لیوان آب به مواد اضافه کنید و زمانی که به جوش آمد شعله را ملایم کنید و درب قابلمه را بگذارید تا مواد و سیب زمینی ها پخته شود.زعفران ساییده شده را در داخل ظرف مناسب درب دار بریزید و مقداری آب جوش داخل ظرف بریزید و درب ظرف را بگذارید. ظرف را روی بخار آب و کتری بزارید تا کاملا دم ببرد و زعفران رنگ غلیظی بگیرد.

ابتدا ۶ لیوان آب را داخل قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت با شعله زیاد قرار دهید. و زمانی که آب به جوش آمد و یک قل زد ۲ قاشق غذاخوری نمک به آب اضافه کنید. نمک را در آب جوش هم بزنید تا حل شود. سپس آب برنج از قبل خیس شده را خالی کنید و برنج را در آب و نمک در حال جوش بریزید. بعد از مدت ۵ تا ۸ دقیقه که برنج در حال جوش زدن بود یکی از برنج ها را با قاشق از آب جوش خارج کنید و با دست نصف کنید. اگر برنج از وسط نصف شد ولی مغز آن خام بود، زمان آبکش کردن برنج می باشد. برنج را آبکش کنید.

داخل قابلمه مناسبی مقداری روغن بریزید. ته دیگ نان یا سیب زمینی را روی روغن بگذارید. سپس یک لایه برنج آبکش شده را ته دیگ بریزید و مواد از قبل تهیه شده را روی برنج بریزید این کار را ادامه دهید تا مواد و برنج تمام شود. در آخر زعفران دم کرده را روی پلو بریزید و درب قابلمه را به مدت ۳۰ الی ۴۰ دقیقه بگذارید تا استانبولی با سویا دم بکشد. نوش جان

 استانبولی پلو با سویا

نکات کلیدی در تهیه استانبولی پلو با سویا

  1. این طرز تهیه استانبولی کاملا گیاهی می باشد.
  2. می توانید از کمی پودر دارچین در غذا استفاده کنید.
  3. بهتر است برای تهیه استانبولی از شعله پخش کن استفاده کنید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (449 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (304 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (277 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (234 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (200 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (167 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (94 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (78 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال انبیاء روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال شمع روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال ابجد روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال روزانه روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 7 مهر 1403 + فیلم
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس