ساعدنیوز
ساعدنیوز

ریشه های اعتراضات خیابانی در اسرائیل/ آیا دولت نتانیاهو سقوط خواهد کرد؟

  دوشنبه، 17 بهمن 1401 ID  کد خبر 241192
ریشه های اعتراضات خیابانی در اسرائیل/ آیا دولت نتانیاهو سقوط خواهد کرد؟
اسرائیل صحنه اعتراضات خیابانی بی سابقه است. نزدیک به یک ماه است که معترضان در خیابان های سرزمین های اشغالی حضور دارند و شکاف های موجود در اسرائیل در حال عمیق تر شدن است. ساعدنیوز در گفتگو با دکتر منصور براتی کارشناس مسائل اسرائیل به این موضوع پرداخته است.

با روی کار آمدن نتانیاهو در سرزمین های اشغالی، فضای سیاسی اسرائیل علیرغم فاصله گرفتن از بحران سیاسی حاصل از انتخابات های پی در پی، در معرض تنش ها و چالش های جدیدی قرار گرفته است. اردوکشی های خیابانی و اعتراضات بی سابقه در اسرائیل، وارد فازهای جدیدی شده و حجم شهروندان شرکت کننده در این اعتراضات روز به روز افزایش می یابد. ساعدنیوز در گفتگو با دکتر منصور براتی کارشناس مسائل اسرائیل به این موضوع پرداخته است:

تصویر

نتانیاهو می گوید که ما می خواهیم یک "اسرائیل جدید" بسازیم که با نیازهای روز خیلی همخوان باشد.

ساعدنیوز: برخی از گزارش ها حاکی از حضور ده ها هزار نفر معترض در خیابان های اسرائیل در اعتراض به طرح قضایی نتانیاهو است. ریشه های این اعتراضات عظیم خیابانی چیست آیا صرفاً یک طرح باعث این موضوع بوده یا مسائل دیگری در میان است؟

دکتر منصور براتی: ما وارد پنجمین هفته متوالی اعتراضات خیابانی در شهرهای مختلف اسرائیل شدیم و بزرگترین اعتراضات در شهر تلاویو برگزار می شود. بیش از 100 هزار نفر در بعضی شب ها به خیابان ها آمدند و اعتراضات خودشان را انجام دادند. مسأله اصلی که معترضان را در شرایط فعلی به خیابان کشانده، طرح کابینه نتانیاهو برای تغییر قوانین دیوان عالی است که قوه قضائیه اسرائیل را تشکیل می دهد.

قوه قضائیه در اسرائیل قدرت بسیار زیادی دارد. در حقیقت، اگر پارلمان قانونی را به تصویب برسانند و 12 قاضی دیوان عالی احساس کنند که قانون مورد نظر با قوانین پایه ای اسرائیل که در حکم قانون اساسی این رژیم محسوب می شوند، و همچنین با اعلامیه استقلال اسرائیل در تناقض است، می توانند به راحتی آن قانون را لغو کنند.

نکته دیگر این که بعضی از احزاب جناح راست از جمله حزب لیکود در 20 سال گذشته همواره از این برتری دیوان عالی انتقاد کرده بودند و آن را نمادِ تسلط چپگراها بر اسرائیل طی 30 سال اول تشکیل این رژیم، یعنی از سال 1948 تا اواخر دهه 1970، می دانند. حرف این احزاب آن است که اگر نهادی وجود داشته باشد که بخواهد قوانین تصویب شده در پارلمان را لغو کند، این مخالف دموکراسی است. چرا؟ چون مردم آمدند از طریق رأی گیری و انتخابات پارلمانی نظر خودشان را درباره مسائل مختلف اعلام کردند و نظرشان را به ساختار قدرت سیاسی انتقال دادند. بنابراین، نمایندگان پارلمان حق دارند قوانین را تغییر دهند و هیچ مانعی نباید در برابر اینها وجود داشته باشد.

اما انگیزه اصلی ای که پشت این اقدام و طراحی نتانیاهو قرار دارد، و می خواهد قدرت دیوان عالی را کم کند، دو مسأله است. در درجه اول، موضوعی که اضطراری تر است، این است که پرونده های پنجگانه قضایی علیه نتانیاهو از طریق کاهش قدرت دیوان عالی میتواند به یک سرانجام خوبی برسد. به نحوی که این پرونده ها دیگر پیگیری نشود و نتانیاهو بتواند جان سالم به در برد و در واقع تبرئه بشود و این پرونده ها را بلاموضوع بکند. انگیزه اصلی تغییر در دیوان عالی در حقیقت، همین مسأله است.

مسأله کلان تر در این زمینه، آینده ای است که نتانیاهو برای اسرائیل طراحی کرده است. کابینه جدید که به قدرت رسیده، 12 برنامه کلی را اعلام کرده است. وقتی این برنامه ها را مقایسه می کنیم، عمدتاً تحول بزرگی نسبت به چیزی که اسرائیل در حال حاضر هست، در این برنامه ها ترسیم شده است. می شود گفت که با اجرای این 12 برنامه، ما با یک اسرائیل جدید روبرو خواهیم بود. به نظر می رسد که نتانیاهو قصد دارد با این برنامه ها، تحول جدیدی را به وجود آورد.

یکی از این 12 برنامه کلی، تغییر در وضعیت دیوان عالی است. یکی دیگر از این برنامه ها این است که برای افرادی که به جرم اعمال تروریستی – بزعم اسرائیل – دستگیر شوند حکم اعدام در نظر گرفته شود. یهودی سازی مناطق نقب و جلیل که یک منطقه عرب نشین محسوب می شوند، جزو همین برنامه ها است. تحولات مدنظر در این برنامه ها قرار است که وضعیت فعلی موجود در اسرائیل را تغییر دهد. مخالفان این برنامه ها معتقدند که این یک نوعی "تغییر رژیم" است که نتانیاهو در تلاش برای تحقق آن است. خود نتانیاهو می گوید که ما می خواهیم یک "اسرائیل جدید" بسازیم که با نیازهای روز خیلی همخوان باشد.

اجرای این برنامه ها از دیوان عالی شروع شده، زیرا اگر نتانیاهو بخواهد هر یک از این طرح ها را به تصویب برساند، دیوان عالی بعدها اگر همین قدرت فعلی را داشته باشد می تواند با همه آنها مخالفت کند. برای همین، در اولین گام نتانیاهو در تلاش است تا قدرت دیوان عالی را کاهش دهد، تا خیالش از پرونده های فساد خودش راحت شود و هم در ادامه بتواند برنامه های دوازده گانه را بدون مزاحمت دیوان عالی به اجرا بگذارد.

تصویر

می شود گفت که نهادهای رسمی در اسرائیل میتوانستند در سال های گذشته این بحران را حل و فصل کنند. اما هرچقدر که به جلو حرکت می کنیم، این توانایی کمتر و کمتر می شود.

ساعدنیوز: آیا اردوکشی خیابانی در طول حیات کابینه جدید نتانیاهو به انحاء مختلف ادامه خواهد داشت و آیا رقبا قصد دارند از مسیر اعتراضات خیابانی نتانیاهو را در بن بست قرار دهند؟

دکتر منصور براتی: در 4 سال گذشته، پنج انتخابات را در سرزمین های اشغالی شاهد بودیم. نهایتاً انتخابات نوامبر 2022 توانست این بحران را به پایان برساند و یکی از دو جناح یعنی جناح حامی نتانیاهو پیروز انتخابات شد. نتانیاهو در این انتخابات توانست اختلاف خوبی را با جناح رقیب به ثبت برساند. 8 کرسی اختلاف میان جناح نتانیاهو و اپوزیسیون وجود دارد و وی می تواند تمام لوایح مدنظر خودش را به تصویب برساند.

منتهای مراتب، به نظر می رسد که بحران سیاسی در حال انتقال از سطح انتخابات به سطح اجتماع است. در واقع، هواداران جناحی که باخته، این شکست را قبول ندارند و با برنامه های نتانیاهو به نحوی مخالف هستند و سعی در بیان مخالفت خود در خیابان دارند. تداوم این اعتراضات باعث خواهد شد که اسرائیل به سمت اردوکشی خیابانی و درگیری میان هواداران دو حزب رقیب حرکت کند. می شود گفت که نهادهای رسمی در اسرائیل میتوانستند در سال های گذشته این بحران را حل و فصل کنند. اما هرچقدر که به جلو حرکت می کنیم، این توانایی کمتر و کمتر می شود. دقیقاً مانند بقیه کشورهای خاورمیانه که بسیاری از دولت ها از حل کردن مشکلات شان عاجزند و مردم مدام در خیابان ها هستند، و درگیری به وجود می آید، اسرائیل نیز دچار همین عارضه شده و سرزمین های اشغالی هم صحنه درگیری ها میان دولت و معترضین شده است.

این مسأله می تواند باعث بروز مشکل در اجرای برنامه ها و حفظ نظم و امنیت شود و ممکن است که با شدیدتر شدن این وضعیت، کار به خشونت بکشد. ممکن است بحران یک بار دیگر به سرزمین های اشغالی بازگردد. شاید کار به جایی برسد که کابینه ناچار به تحویل قدرت بشود. البته هنوز فاصله زیادی از چنین چشم اندازی داریم. حتی ممکن است که برخی اعضای ائتلاف بخواهند از از این ائتلاف خارج شوند و اسرائیل بخواهد دوباره به سمت انتخابات حرکت کند. فعلاً احتمال وقوع چنین چیزی به مراتب کمتر است. اما با توجه به روندی که داریم و تداوم اعتراضات به نظر می رسد که در واقع، حرکت اسرائیل به سمت خشونت غیرقابل اجتناب خواهد بود.

تصویر

به نظر می رسد که با بازگشت نتانیاهو به قدرت، تقابل ایران و اسرائیل در حال حرکت به سمت تنش بیشتر است.

ساعدنیوز: نوک پیکان اتهام حمله به سایت نظامی در اصفهان به سمت اسرائیل است و نیز بیانیه دولت اوکراین هم به نوعی این گمانه زنی را تقویت کرد. به نظرتان چه چشم اندازی در میدان نبرد ایران و اسرائیل با توجه به حادثه اخیر قابل تصور است؟

دکتر منصور براتی: در مورد خرابکاری اصفهان، و نیز خرابکاری در تبریز، که مقامات رسمی کشورمان آن را تکذیب کردند، باید این نکته را در نظر داشته باشیم که اسرائیلی ها هیچگاه به صورت رسمی اعلام نمی کنند که در واقع، ما چنین کاری را انجام دادیم؛ مگر این که بعد از چند دهه بگویند که ما فلان جا چنین کاری را انجام دادیم. در بعضی موارد، مقامات اعلام کردند که در فلان مقطع، ما چنین اقدامی را صورت داده ایم. معمولاً در چنین مواقعی، سکوت می کنند.

باری، به نظر می رسد که با بازگشت نتانیاهو به قدرت، تقابل ایران و اسرائیل در حال حرکت به سمت تنش بیشتر است. این مسأله ای است که انتظارش را از نتانیاهو داشتیم. در درجه دوم، به نظر می رسد که برخلاف انتظاری که وجود داشت، و برخلاف آن سابقه روابط شخصی نتانیاهو و پوتین، که انتظاراتی را به وجود آورده بود که با برگشتن نتانیاهو به قدرت، ارتباط روسیه و اسرائیل بهتر خواهد شد، و اسرائیل تا حدی از حمایت از اوکراین صرفنظر کند؛ اما به نظر می رسد که روند تا اندازه ای معکوس است.

اخیراً نتانیاهو اعلام کرده است که انتقال گنبد آهنین به اوکراین در دست بررسی است. در حقیقت، این مسأله برای جنگ در اوکراین بسیار حائز اهمیت خواهد بود. بنابراین، بدتر شدن روابط اسرائیل و روسیه دور از انتظار نیست. به نظر می رسد که نتانیاهو هم در فقره جنگ اوکراین، تصمیم خودش را گرفته، و به دلیل آن چیزی که او از آن به حضور ایران در این جنگ، تعبیر می کند، می خواهد از این طریق ایران را تا جایی که برایش ممکن است تنبیه بکند. نتانیاهو تصمیم دارد با برجسته ساختن این مسأله ادعایی اش افکار عمومی جهان و رسانه های دنیا را برعلیه ایران بسیج کند و اجماع بیشتری را بر علیه ایران ایجاد کند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (459 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (253 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (219 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (192 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (91 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (77 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (52 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (42 نظر) شعرخوانی زیبا و دلنشین رهبر معظم انقلاب/ سرشارم از جوانی، هرچند پیر دهرم...+ویدیو (40 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (38 نظر) خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 (36 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (32 نظر) خلاقیت بامزه یک پدر ایرانی روی کلید کولر حماسه ساز شد/ این یادداشت بانمک پربازدید شد+عکس (31 نظر) تقسیم وظایف در جلسه مهم به شیوه رهبر معظم انقلاب: من چای درست کردن را خوب بلدم و چای میدهم! (24 نظر) نگاهی به ماشین لوکس و هوش پَران مجید واشقانی بازیگر سریال هفت سر اژدها/ این ماشین نیست هواپیماست + عکس (22 نظر)
دیگران می‌خوانند   
لحاف تشک گل گلی با رنگ ملیح اتاق خواب پناه و نبات دختران شاهرخ استخری در بلژیک+عکس اولین تصویر از مراسم عروسی ستاره سابق تیم ملی والیبال/رونمایی شهرام محمودی برای اولین بار از شب دامادی اش+ عکس عکس متفاوت خانم مجری محجبه در ساحل دریا / مبینا نصیری قابل شناسایی نبود افشاگری جالب وحید سریال نون از پشت صحنه: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم رونمایی هدیه بازوند، روژان سریال نون خ از عکس باحال با همکارانش در پشت صحنه/ چقدر این عکس زیباست حرکت تحسین برانگیز یک کارمند وظیفه شناس و شریف مترو در تهران/ ایران و ایرانی به وجودت افتخار میکنه+عکس رونمایی از پسر و همسر جوان سید بشیر حسینی داور برنامه عصر جدید/ چقدر پدر و پسر شبیه هم هستن!+عکس (ویدئو)سبحان ا...؛ تولد یک توله سگ به رنگ سبز لیمویی خبرساز شد خانه پدری ساده و بدون تجملات علیرضا بیرانوند +عکس /شیک در عین سادگی... سکانس خنده دار متهم گریخت: وقتی بی بی قاطی میکنه😂 خلاقیت منحصر بفرد شهرداری تهران در پیاده رو خیابان عباس آباد حماسه ساز شد+عکس رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 مراسم تولد جگرسوز زهره فکور صبور،ستایش سریال دلنوازان در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش مادرش/ روحش شاد+ عکس فال انبیاء روزانه جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 ویو زیبا از باغ ویلای باصفای افسانه چهره آزاد مادر پارسای دلدادگان / یک تعطیلات آخر هفته دلچسب +ویدئو شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... خلاقت خنده دار یک ایرانی در استفاده بهینه از دسشویی و روشویی حماسه آفرید+عکس/هیتلر هم مغز تو رو نداشت... فال ابجد روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403+فیلم خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای ضد سرقت کردن موبایلش حماسه خلق کرد+عکس/ سلطان تامین امنیت محله خودتی و بس🤣 فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 سفر به ایران قدیم؛ پسر روزنامه‌فروش با جراحی دختر شد+عکس کشف حیرت‌انگیز «فکّ انسان» در یک سنگ 1 میلیون ساله لحظات ثبت شده از حرکات نوزاد داخل رحم مادر+ویدئو/فقط یک مادر میتونه این سختی ها رو به جون بخره 🥺❤ خلاقیت نشاط‌آور و تحسین برانگیز یک راننده تاکسی با ماشین پر از گل برای مسافران/ ذوق و شوق آقا رحمان پربازدید شد+عکس نگاهی به استایل سرتاسر مشکی بهرام افشاری بازیگر قد بلند سینما/ سبیل چه بهش میاد +عکس ویدیویی دیده نشده از دیدار رامبد جوان و رهبر معظم انقلاب/ سوال جالب آقای بازیگر وقتی تقریباً 20 ساله بود +ویدیو مهران مدیری: 700 بار احسان علیخانی را به برنامه دعوت کردیم و هر بار یک بهونه ای آورد+ویدئو/از معده درد تا کلیه درد برای نیامدن به برنامه... نگاهی به استکان کمر باریک و نعلبکی مینا مختاری در خانه باصفایش/ چای و استکان کمرباریک و گُل، ترکیب زندگی وقتی نمک شرکت کننده بیشتر از مهران مدیریه+ویدئو/همه از خنده رفتند روی هوا (تصاویر) حواشی بازدید وزیر علوم از برگزاری کنکور در دانشگاه الزهرا (س) رونمایی از لوگوی جدید دانشگاه تهران در جشن تولد نود سالگی لب ساحل با آهنگ عرفان طهماسبی چه شود.../ وای اگر عشق مرا وارونه تعبیر کند... +فیلم انتقام باورنکردنی یک گوسفند از چوپان/فک کنم از چند جا تَرَک خورد+ فیلم تیپ و ظاهر متفاوت «مهمت» سریال پایتخت بعد پنج سال بدون گریم تلویزیونی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس خلاقیت خنده دار تازه داماد ایرانی در ندادن رمز کارت بانکش به همسرش حماسه آفرید+عکس/ بنازم به این مغز 😂 خوانندگی حیرت انگیز پسر سوپرمارکتی با صدای بهشتی و زیباش در برنامه صداتو/ عالی اجرا کرد+ویدیو کشف هولناک جسد دست و پا بسته زن ثروتمند در کمد
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403 کشف حیرت‌انگیز «فکّ انسان» در یک سنگ 1 میلیون ساله خلاقیت نشاط‌آور و تحسین برانگیز یک راننده تاکسی با ماشین پر از گل برای مسافران/ ذوق و شوق آقا رحمان پربازدید شد+عکس فال ابجد روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403 (تصاویر) حواشی بازدید وزیر علوم از برگزاری کنکور در دانشگاه الزهرا (س) رونمایی از لوگوی جدید دانشگاه تهران در جشن تولد نود سالگی فال انبیاء روزانه جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 7 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 7 اردیبهشت 1403+فیلم کشف هولناک جسد دست و پا بسته زن ثروتمند در کمد افشاگری جالب وحید سریال نون از پشت صحنه: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم بیوگرافی و زندگی خصوصی دنیا جهان‌منش،مهناز سریال نون خ و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی آزار زنان در مراسم ترحیم؛ متهم به مادرمرده هم رحم نکرد /مرد موطلایی از طعمه‌ها فیلم سیاه می‌گرفت رونمایی باورنکردنی جواد خیابانی از ماشین ساده و ایرانی‌اش
منتخب روز   
عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم متقاضیان عمره بخوانند/ آخرین وضعیت و شرایط ثبت‌نام حج عمره 1403 اعلام شد طرح 100 میلیارد پوندی برادر اسامه بن لادن برای ساخت طولانی ترین پل معلق جهان+عکس